2011-04-27, 18:19
Medlem
Alltså, HJÄLP

Jag har börjat jobba på en plantskola som driver upp och säljer växter till företag och har ingen aning om vilken a-kassa jag ska gå med i. Det börjar bli lite panik med tid och ingen verkar veta :/

Någon som vet?
Citera
2011-04-27, 20:12
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSoulChoir
Alltså, HJÄLP

Jag har börjat jobba på en plantskola som driver upp och säljer växter till företag och har ingen aning om vilken a-kassa jag ska gå med i. Det börjar bli lite panik med tid och ingen verkar veta :/

Någon som vet?
Vad sägs om http://www.gsfacket.se/ ?
Citera
2011-04-27, 21:49
Medlem
Moridin2002s avatar
Ska skriva in mig på ams så fort min termin är slut och jag har sommarlov samt
söka a-kassa då jag fortfarande betalar och är med där.

Frågan är dock om man säger att man "kanske" inte vill fortsätta plugga
Borde man inte få a-kassa då under sommaren?
Citera
2011-04-27, 23:09
Medlem
Tack gode gud,fick idag reda på att jag åtminstone har fått ett jobb över sommaren
med start i mitten av maj och fram åtminstone till augusti.
Om jag nu kliver tillbaka till arbetslösheten igen i augusti kommer det ha trillat
in mer dagar under den period jag jobbat,eller kommer det fortsätta ticka
på dom dagar jag hade kvar när jag började jobba!? Jag tror jag har 160dagar kvar vid skrivande
stund.
Citera
2011-04-28, 15:50
Medlem
_Jago_s avatar
Har fått ersättning av alfa-kassan fram tills nyligen då jag ska få aktivitetsstöd istället. Jag har inte varit medlem och alltså inte betalt någon månadsavgift (icke anslutna får ju istället får man ju betala 24 kr per dag i avgift så på en månad blir det ju ingefär samma som månadsavgiften).

I alla fall, på villkoren från jobbgarantin står det att jag måste fortsätta betala avgift till a-kassan, jag måste vara ansluten osv., för som jag uppfattat det får man högre aktivitetsstöd om man är med i någon a-kassa.

Bör jag ansluta mig omgående och börja betala in medlemsavgiften till alfa-kassan? Å andra sidan har jag inte gjort det hittills men fick ändå 320 kr om dagen.
Citera
2011-04-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Ska skriva in mig på ams så fort min termin är slut och jag har sommarlov samt
söka a-kassa då jag fortfarande betalar och är med där.

Frågan är dock om man säger att man "kanske" inte vill fortsätta plugga
Borde man inte få a-kassa då under sommaren?

Nej, ingen ersättning under sommarlov.

Citat:
Ursprungligen postat av audi
Tack gode gud,fick idag reda på att jag åtminstone har fått ett jobb över sommaren
med start i mitten av maj och fram åtminstone till augusti.
Om jag nu kliver tillbaka till arbetslösheten igen i augusti kommer det ha trillat
in mer dagar under den period jag jobbat,eller kommer det fortsätta ticka
på dom dagar jag hade kvar när jag började jobba!? Jag tror jag har 160dagar kvar vid skrivande
stund.

Nej, du har samma antal dagar kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Har fått ersättning av alfa-kassan fram tills nyligen då jag ska få aktivitetsstöd istället. Jag har inte varit medlem och alltså inte betalt någon månadsavgift (icke anslutna får ju istället får man ju betala 24 kr per dag i avgift så på en månad blir det ju ingefär samma som månadsavgiften).

I alla fall, på villkoren från jobbgarantin står det att jag måste fortsätta betala avgift till a-kassan, jag måste vara ansluten osv., för som jag uppfattat det får man högre aktivitetsstöd om man är med i någon a-kassa.

Bör jag ansluta mig omgående och börja betala in medlemsavgiften till alfa-kassan? Å andra sidan har jag inte gjort det hittills men fick ändå 320 kr om dagen.
Nej det behöver du inte. Iom att du har rätt till dagpenning utan att vara medlem i Alfakassan så har du det även av FK. Alfakassan kommer avisera samma dagpenning till FK vare sig du är medlem eller ej.
Citera
2011-04-29, 09:41
Medlem
bastard.s avatar
Jag ska eventuellt gå en utbildning mellan Augusti och Januari på heltid. Hur blir det efteråt? måste jag genomgå 7 karensdagar innan jag får A-kassedagar eller är det bara att fortsätta stämplingen från dag 1?
Citera
2011-04-29, 19:09
Medlem
Rallarens avatar
Vad fasen brukar hända när jag har gått på a-kassa i ett år och inte lyckats få något jobb? Tar ersättning slut och man hamnar på gatan eller? Är med i akademikernas a-kassa. Det finns tre olika ersättningsnivåer och jag är på den första vid namn "Nivå 1". Men vad händer sedan när ersättningsdagarna är slut?

Får ont i magen av läget på arbetsmarknaden.
Citera
2011-04-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jag ska eventuellt gå en utbildning mellan Augusti och Januari på heltid. Hur blir det efteråt? måste jag genomgå 7 karensdagar innan jag får A-kassedagar eller är det bara att fortsätta stämplingen från dag 1?

Nej, det blir inga nya karensdagar. Dessa får man endast i början av ersättningsperioden.

Citat:
Ursprungligen postat av Rallaren
Vad fasen brukar hända när jag har gått på a-kassa i ett år och inte lyckats få något jobb? Tar ersättning slut och man hamnar på gatan eller? Är med i akademikernas a-kassa. Det finns tre olika ersättningsnivåer och jag är på den första vid namn "Nivå 1". Men vad händer sedan när ersättningsdagarna är slut?

Får ont i magen av läget på arbetsmarknaden.

När du förbrukat dina ersättningsdagar (300 st) från AEA så kommer du bli utförsäkrad eller beviljad en ny ersättningsperiod (eller få 150 dagar till om du har barn under 18 år).

För att få en ny period ska du ha uppfyllt ett nytt arbetsvillkor under ersättningsperioden. Blir du utförsäkrad kommer du bli inskriven i utvecklingsgarantin och få aktivitetsstöd.
Citera
2011-04-30, 15:42
Medlem
Rallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
När du förbrukat dina ersättningsdagar (300 st) från AEA så kommer du bli utförsäkrad eller beviljad en ny ersättningsperiod (eller få 150 dagar till om du har barn under 18 år).

För att få en ny period ska du ha uppfyllt ett nytt arbetsvillkor under ersättningsperioden. Blir du utförsäkrad kommer du bli inskriven i utvecklingsgarantin och få aktivitetsstöd.
Tack.
Citera
2011-05-02, 20:53
Medlem
McLaughlins avatar
Jag må vara lat, men ställer en fråga som säkert ställts 16 gånger redan.
Ska ansluta mig till a-kassa (inte fack). Jobbar som säljare inom detaljhandel. Tips? Alfa, någon annan?
/McL.
Citera
2011-05-03, 12:29
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Jag må vara lat, men ställer en fråga som säkert ställts 16 gånger redan.
Ska ansluta mig till a-kassa (inte fack). Jobbar som säljare inom detaljhandel. Tips? Alfa, någon annan?
/McL.

Handels.

https://www.internetkassan.com/04/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in