2011-04-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av per170
A-KASSA MEDAN MAN SÖKER JOBB I ANNAT LAND?

Jag vill jobba i Schweiz eller Storbrittanien. Kan jag få svensk A-kassa medan jag åker tilll dessa länder för att söka jobb? Spelar det någon roll att schweiz inte är ett EU-land? Vad skulle gälla för jobbsökande utanför EU, tex i USA, Nya Zealand eller Australien?

Schweiz fungerar även om det inte är med i EU eller EES. Utanför EU, EES och Schweiz är det inte möjligt att få ersättning.

Du ska ha en ersättningsperiod beviljad och varit arbetssökande (anmäld på AF) i minst 4 veckor eller nåt sånt.

Här finns info:
http://www.iaf.se/Global/Intyg-EU/info_ans_intyg.pdf

IAF (Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen) är de som beviljar det. Men du börjar med att skicka papper till din a-kassa. I ovan nämnda pdf finns även ansökningsblanketten.
Citera
2011-04-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lencan
Hej! har en fråga! jag funderar på att jobba i irland 1-2 år och jag är med i akassan här hemma i sverige, kommer jag fortfarande kunna vara inskriven i akassan om jag jobbar i irland? så jag kan få ersättning när jag kommer hem igen och inte har jobb?

någon som vet? =)

Du måste arbeta i Sverige igen först.

Om man är oäkta gränsarbetare så kan man jobba i 6 månader eller vad det nu var, ifall man fortfarande hade sin fasta punkt i sverige som man besökte mer sällan än varje vecka.

Luddiga svar jag vet, men så står det:

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Att_arbeta_utomlands/

Är också sugen på att dra till Irland en sväng och jobba med support eller liknande.
Citera
2011-04-21, 18:36
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Studier & A-kassa.

Jag har i snart 1 år studerat och fått A-kassa. Vid varje ämne skall antagningsbevis sändas till A-kassan och sedan skall jag få tillstånd av dem att studera. Nu ringde jag precis och bad dom skicka ett nytt papper till mig då jag har planer på att läsa en ny kurs.

Så min fråga är: har A-kassan någon kontakt med skolor så att de kan se om man så att säga "studerar i smyg"?

De kan kolla i Ladok, är väl inget som sker med automatik dock?
Citera
2011-04-21, 23:17
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
De kan kolla i Ladok, är väl inget som sker med automatik dock?

Tack för ditt svar.

Men vad är ladok?
Citera
2011-04-22, 21:26
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.

Men vad är ladok?

Ladok är en databas där betyg mm samlas för alla gymnasium och högskolor i Sverige.

Tänk på att a-kassorna rutinmässigt kollar av mot csn om man studerar, på samma sätt som det rutinmässig kontrolleras om man erhåller ersättning från Försäkringskassan samtidigt som man erhåller a-kassa.

Och upptäcks det så blir det alltid återkrav.
Citera
2011-04-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Tjena

Jag behöver lite hjälp med en omprövning

Jag anslöt mig till A-Kassan 2010-04-01

Jag jobbade 6 månader och fick 122 040kr 18.000kr + semesterersättning
Sen jobbade jag 2 månader och fick 35 759kr 23.000kr + semesterersättning
(allt räknat före skatt)

Och nu har jag varit med i kassan 12 månader och jag fick ett beslut om att jag har rätt till Inkomstrelaterad ersättning

------
- Vi har beräknat din dagpenning till 385 kroner före skatt. Underlaget för din dagpenning är en daglön på 591,89 kroner.

Normal arbetstiden är 39 timmar
------

Detta har jag räknat ut att det ger mig bara 65% när jag borde få 80%?

Någon vänlig själ som vet om dom har rätt eller om jag ska göra en omprövning.

//Tack

Hej!

Det ser ut att stämma. A-kassorna använder ett särskilt beräkningsystem men om du delar din inkomst under ramtiden, i ditt fall 100401-110331, med 260 får du fram en cirkasiffra som ligger i närheten av vad din dagsförtjänst ska vara.

Normalarbetstiden på 39 måste du ha fått i samband med att du fick ditt grundbelopp fastställt, den fick du sedan behålla när du övergick till inkomstrelaterad ersättning.
Senast redigerad av tegren 2011-04-22 kl. 21:37.
Citera
2011-04-23, 14:28
Medlem
Cantors avatar
Är det problemfritt att lämna arbetsförmedlingen om man inte vill söka jobb i samma grad?
Tänkte börja plugga men vill inte att de ska börja utreda och jävlas, eller få problem om jag i framtiden blir arbetssökande.
Tänkte skriva ut mig ur A-kassan och AF. Men skulle inte klara av återkrav av ersättning då jag har precis på gränsen för att ha råd med räkningar och mat under några månaders studier.
Har tidigare inte varit problem, men då gick jag ju vidare till jobb. Nu vill jag bara vara fri från en massa krav och förnedring ett tag så jag kan fokusera på att förbättra mig själv istället för att söka skitjobb.
Citera
2011-04-25, 09:16
Medlem
bastard.s avatar
Fråga: Jag vill veta hur deltidsdagarna fungerar. Om jag arbetar 40 timmar en vecka, går det 0 dagar då?

Om jag jobbar 1 dag, dvs 8 timmar - går det fyra dagar den veckan då?
Citera
2011-04-26, 21:29
Medlem
Anmäla a-kassa

Lite kort om mitt problem.

Min a-kassa (byggnads) har krånglat något enormt och fortfarande inte betalat ut pengar. "Väntat" sedan December.

Kommer hela tiden på nya saker, papper som ska in osv. Detta med minst 2 veckors mellanrum. Har både haft kontakt på telefon och genom mail.

Har tom. varit tvungen att plocka bort en vecka i december för att dom "inte trodde på mig att jag varit arbetslös under den perioden".

Blev bara så jävla trött på dom och sa att, javisst plocka bort den veckan. Bara jag får för resterande veckor som är ifyllda, behövde verkligen dessa pengar till hyra osv. Detta var lite över 1 månadsedan. Idag brast det för mig och ringde och gav kärringen i luren ganska hårda ord, absolut inga hot. Tycker själv inte detta är konstigt då jag väntat, vad jag tycker är alldeles för länge för att få pengar som jag har rätt till genom inbetalning till a-kassa när jag jobbade/jobbar.

Varit en hel del krångel innan detta också men det var en liten del av det, orkar inte dra upp allt men nu får ni en liten uppfattning om hur det ligger till.

Andra jag pratat med som har andra a-kassor har inte haft samma problem, utan fått pengar inom en månad utan krångel.

Har skickat in papper, svarat på frågorna dom ställt med en gång för att påskynda mitt ärende. Men ingenting hjälper och nu orkar jag inte längre. Säkert det som är meningen så dom slipper betala ut några pengar.

Kan man anmäla en a-kassa för att dom drar ut på tiden och hittar på nya ursäkter för att inte betala ut pengar? Var vänder man sig isf, tänker då helst ej på advokat eller liknande.

Finns det någon alternativ a-kassa för mig?
Citera
2011-04-27, 08:36
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Fråga: Jag vill veta hur deltidsdagarna fungerar. Om jag arbetar 40 timmar en vecka, går det 0 dagar då?

Om jag jobbar 1 dag, dvs 8 timmar - går det fyra dagar den veckan då?

Ja, det stämmer OM du har en fastställd normalarbetstid på 40 timmar per vecka.
Citera
2011-04-27, 12:22
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Ja, det stämmer OM du har en fastställd normalarbetstid på 40 timmar per vecka.

Och om jag arbetar 40 timmar varannan vecka så går det inga deltidsdagar alls, dvs de sparas?
Citera
2011-04-27, 16:33
Medlem
Citat:
Och om jag arbetar 40 timmar varannan vecka så går det inga deltidsdagar alls, dvs de sparas?

Om du jobbar på timme så blir det så, då ska du deklarera 40 h varje vecka.

Har du däremot en anställning med sysselsättningsgrad (50% om det är 20h/vecka) ska du deklarera 50 % på kassakorten och då kommer det dras deltidsdagar, 2,5/vecka. Även om du de facto bara arbetar varannan vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in