2011-03-03, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Nej, jag har tyvärr inte läst igenom hela tråden tänkte ändå ta mig friheten att fråga:

Jag har nyss kommit hem till Sverige efter att ha bott och arbetat utomlands, nu jobbar jag timmar hos diverse företag och söker a kassa eftersom jag knappt klarar mig på de pengar jag får in. Jag är väldigt driftig när det gäller arbetssökande och klarar mig utan AF's hjälp.
Problemen är att:
1, för att få a kasssa så vill de ha varenda jäkla papper jag fått ifrån utlandet ang mitt jobb och jag har inte dessa, vet inte ens hur jag skulle kunna få tag på dem...
2, ett utav mina arbeten är för ett företag där jag jobbade hos en klient och vantrivdes, sa helt enkelt att jag inte ville arbeta hos den här klienten längre och företaget har inget annat arbete att erbjuda, vilket möjligtvis leder till att de sparkar mig?
3, naturligtvis hurrar jag högt och berättar på en gång för AF när jag fått ett nytt jobb, men under introduktionen visar det sig att det här jobbet inte passar mig, men tror inte AF eller a kassan kommer hålla med mig på den punkten då man ju ska vara tacksam för alla jobb man kan få
4,Naturligtvis så vill jag efter mycket arbetande och jobbsökande ta en vecka för att besöka pojkvännen utomlands, tror dock inte att detta är tillåtet när man är arbetssökande samt söker a kassa

Hur körd är jag? Dvs, om jag nu (tveksamt, pga alla papper jag inte har) får ut a kassa och de senare får reda på att jag lämnat landet eller att jag tackat nej till ett jobb, kommer de då att anse att jag är återbetalningsskyldig?
Borde jag skita i a kassan (trots att jag verkligen behöver den) och leva på min frihet, låna ifrån bekanta, samt att äta vatten och knäckebröd?
Jag vet ju att jag fixar det här till slut, det är bara nu det är väldigt tungt och hade inte tänkt att behöva använda mig utav a kassan mer än tre månader.
Finns det någon annan lösning för någon som jag? Tänkte kolla upp det här med bostadsbidrag tex..

Tacksam för svar!

Enligt akassan så måste man deklarera på kassakortet att man har förhinder/semester och då får man inte ersättning för tiden man är borta. Personligen sket jag fullständigt i detta när jag för några år sedan åkte till Thailand. Deklarerade arbetslös på kassakorten och mer va det inte med det, fick inget återkrav etc. Det är inte direkt så att passkontrollanterna skickar meddelande till akassan när man står på Arlanda
Citera
2011-03-03, 12:11
Medlem
Fråga?
Hur sen kan man vara med att skicka in sina a kasse kort finns det ngn bortre gräns
10 år 5 år 2 år 1 år 3 månader ngn som vet om det finns ngn gräns om man hela tiden är med i akassan
Citera
2011-03-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Jag har jobbat 8 månader heltid och blev nyligen uppsagd pga arbetsbrist.

Har aldrig betalat A-kassa eller varit inskriven hos AMS. Kan jag på något sätt söka någon form av A-kassa?

Mvh,
Potatis1
Hoppa in i tidsmaskinen o åk t bax ett år o gå med
tyvärr det är kört för din del 1 år ska man va med innan försäkringen kan falla ut
Citera
2011-03-03, 18:31
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Fråga: Man måste ju jobba 80 timmar per månad för att få stämpla, hur räknar man då vid semester? Säg att man har semester hela juni månad, då har man ju noll arbetade dagar där.
Citera
2011-03-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Utan?

Grundersättning på max 320 kr/dag, vad det blir exakt beror på hur många timmar du jobbat i genomsnitt de 12 månader som föregår din arbetslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir
Började i november på ett nytt jobb och anslöt mig då till både facket och deras a-kassa. Det står på en lapp att jag har blivit beviljad att vara med i a-kassan från 1 januari. Nu till det konstiga, jag har inte fått någon betalnings-avi hemskickad, och min arbetsgivare säger att det inte heller dragits från min lön.. Surt att missa tre månader pågrund av detta, tror ni man kan betala för dessa tre månader i en klumpsumma senare?

Jag skulle säga att det kosntiga börjar när du ansöker i november och får inträde från 1 januari. Ring och kolla om avierna hamnat på villovägar. Har man 3 obetalda avgifter får man automatiskt utträde pga bristande betalning.

Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Men om man är beviljad akassa och redan fått utbetalningar...
Skall inte alla kostnader sänkas då?

Då ska de sänkas, i alla fall a-kassans avgifter och det bör ske automatiskt. Det bästa är att ringa a-kassan och kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Fråga?
Hur sen kan man vara med att skicka in sina a kasse kort finns det ngn bortre gräns
10 år 5 år 2 år 1 år 3 månader ngn som vet om det finns ngn gräns om man hela tiden är med i akassan

9 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Fråga: Man måste ju jobba 80 timmar per månad för att få stämpla, hur räknar man då vid semester? Säg att man har semester hela juni månad, då har man ju noll arbetade dagar där.

Betald semester räknas som arbetad tid och ska stå som detta under punkt 11 på arbetsgivarintyget.
Citera
2011-03-03, 21:12
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Betald semester räknas som arbetad tid och ska stå som detta under punkt 11 på arbetsgivarintyget.

Tack för svaret!

På mitt jobb har "obetald" semester där vi har vår semesterpott som vi kan välja att ta ut när vi vill, hur räknas det då? Med andra ord kan vi ta hur mycket semester vi vill, men har ändå bara en summa pengar att ta ut.
Citera
2011-03-03, 21:27
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

På mitt jobb har "obetald" semester där vi har vår semesterpott som vi kan välja att ta ut när vi vill, hur räknas det då? Med andra ord kan vi ta hur mycket semester vi vill, men har ändå bara en summa pengar att ta ut.

Då blir det nog tyvärr så att det blir noll arbetad tid. Annars skulle man ju kunna ta 3 månaders semester och leva sparsamt och ändå få full arbetad tid på intyget.
Citera
2011-03-03, 21:31
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Då blir det nog tyvärr så att det blir noll arbetad tid. Annars skulle man ju kunna ta 3 månaders semester och leva sparsamt och ändå få full arbetad tid på intyget.

Okej. Men det löser sig nog, jobbar 110-120 timmar i månaden förutom på sommaren där jag tar cirka fyra veckors semester. Eller hur var det, man måste jobba minst 50 timmar per månad?
Citera
2011-03-03, 21:33
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Så om jag jobbar 110-120 timmar i månaden 11 månader om året, men är ledig 4 veckor i rad på sommaren kan jag alltså inte stämpla om jag skulle bli av med jobbet?

EDIT: Under de fyra semesterveckorna får jag semesterersättning för hela månaden (vilket blir som en vanlig månadslön). Ska inte vi som har semesterersättning kunna ha semester som alla andra?
Senast redigerad av Smurfkonto2010 2011-03-03 kl. 21:37.
Citera
2011-03-03, 21:38
Medlem
Citat:
Okej. Men det löser sig nog, jobbar 110-120 timmar i månaden förutom på sommaren där jag tar cirka fyra veckors semester. Eller hur var det, man måste jobba minst 50 timmar per månad?

Huvudregeln är 6 månader med minst 80 h/månad, alternativregeln är 6 sammanhängande månader men totalt 480 h under dessa 6 månader och minst 50 vardera månad.

Detta under en ramtid på 12 månader, vanligtvis den senaste 12måndersperioden innan du anmäler dig på AF.

Edit: Såg precis din edit. Egentligen ska det inte räknas med om det är utbetald semesterersättning, det ska stå som frånvaro och jag kan till viss del hålla med dig att det kan bil lite knasigt. Däremot går kassan på det som arbetsgivaren skriver så om det är en sjysst sådan kan det kanske framgå att det varit heltid hela sommaren men detta är egentligen fel.

Formuleringen här medger för att det eventuellt kanske kan vara ok om det är en pågående anställning.
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-5/#tab-5
Under semester.

Blev lite osäker, kanske Blink eller Tronisee kan inflika nåt här om de läser. Men jag vill nog ändå säga att det inte ska stå som arbetad tid.
Senast redigerad av Kassamannen 2011-03-03 kl. 21:47.
Citera
2011-03-03, 21:42
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Huvudregeln är 6 månader med minst 80 h/månad

Ursäkta om jag är överdum, men jag vill vara säker.

Januari: 110h
Februari: 110h
Mars: 110h
April: 110h
Maj: 110h
Juni: 0h
Juli: 110h
Augusti: 110h
September: 110h
Oktober: 110h
November: 110h
December: 110h

Det blir ju minst sex månader i rad med minst 80 timmar varje månad, då måste jag väl kunna stämpla om jag blir arbetslös?
Citera
2011-03-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursäkta om jag är överdum, men jag vill vara säker.

Januari: 110h
Februari: 110h
Mars: 110h
April: 110h
Maj: 110h
Juni: 0h
Juli: 110h
Augusti: 110h
September: 110h
Oktober: 110h
November: 110h
December: 110h

Det blir ju minst sex månader i rad med minst 80 timmar varje månad, då måste jag väl kunna stämpla om jag blir arbetslös?

Nej men det är ingen fara

Har du arbetat som ovan så har du ett villkor enligt huvudregeln utan problem.

Se ovan min edit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in