2010-03-19, 22:35
Medlem
Min akassa vet att jag studerar.

Har inte Manpower skyldighet att informera om vad som gäller?
Border jag inte kunna hävda att jag endast varit anställd aktuella dagar och be Manpower skriva anstavtal för varje enskild dag? Byråkraterna på akassan nöjer sig väl bara det är formellt rätt?

Det handlar bara om ett fåtal timmar jag arbetat för manpower. Jag bör åtminstone i samråd med manpower kunna förklara att jag har sagt upp mig för ett par mån sedan och få papper på detta och skicka akassan.

Om min kontakt på manpower är beredd att stödja mig med de intyg som behövs bör det väl gå att komma runt detta?

Det måste väl finnas skäl som gör att Akassan ibland friar?
Citera
2010-03-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDengrot
Min akassa vet att jag studerar.

Har inte Manpower skyldighet att informera om vad som gäller?
Border jag inte kunna hävda att jag endast varit anställd aktuella dagar och be Manpower skriva anstavtal för varje enskild dag? Byråkraterna på akassan nöjer sig väl bara det är formellt rätt?

Det handlar bara om ett fåtal timmar jag arbetat för manpower. Jag bör åtminstone i samråd med manpower kunna förklara att jag har sagt upp mig för ett par mån sedan och få papper på detta och skicka akassan.

Om min kontakt på manpower är beredd att stödja mig med de intyg som behövs bör det väl gå att komma runt detta?

Det måste väl finnas skäl som gör att Akassan ibland friar?

Huruvida Manpower har en skyldighet att informera eller inte kan jag inte svara på. Men oavsett. Då det inte finns några direkta föreskrifter/lagar/förordningar just beträffande akassa och bemanningsföretag är det rättspraxis som styr. Allt hänger på hur anställningsavtalet ser ut. Du kan inte intyga att så är det. Om det står på ditt anställningsavtal att du är tillsvidareanställd, oavsett om det finns en grundlön eller inte, så är du inte berättigad till akassa under den perioden.
Citera
2010-03-20, 09:16
Medlem
Min tanke är att jag ska hävda att jag endast varit anställd aktuella dagar och att anstavtalet är felaktigt. Jag ska då be manpower intyga detta och göra ett nytt avtal. Om manpower kan styrka detta, kan det kanske gå?
Citera
2010-03-20, 09:19
Medlem
Citat:
Min tanke är att jag ska hävda att jag endast varit anställd aktuella dagar och att anstavtalet är felaktigt. Jag ska då be manpower intyga detta och göra ett nytt avtal. Om manpower kan styrka detta, kan det kanske gå?

Nej i och med att avtalet är skrivet. De kan inte riktigt skriva att detta anställningsavtal är fel-skrivet etc. Intygar de något annat begår Manpower ett "brott". Tror du verkligen att den personen kommer vilja det? Den personen blir åtalningsskyldig för medvetet ge falska uppgifter och du kan få sanktion som exempelvis uteslutning eller bli polisanmäld.
Citera
2010-03-20, 10:09
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Förväntade mig massa pengar retroaktivt fr akassan istället får jag denna chock; Jag får ingen akassa då jag varit anställd av bemanningsföretag. Bara jobbat några timmar, så det blir mkt pengar jag förlorar...
Det är rättstillämpningen av Lagen om arbetslöshetsförsäkring (1997:238) som ställer till problem för dig. Kollektivavtalet för bemanningsbranschen medger korta anställningar – i praktiken timanställning vid behov. Eftersom du anses stå till arbetsgivarens förfogande även för den tid som du inte är utbokad till kunduppdrag är du inte berättigad till arbetslöshetsersättning då anställning för ett bemanningsföretag kan inte anses som tillfällig om engagemanget är återkommande.

Politikerna har alltså stängt möjligheterna att få arbetslöshetsersättning mellan olika uppdrag åt bemanningsföretag trots att du i realiteten inte är anställd mellan kunduppdragen. Lagstiftarens tanke med begränsningen är att bemanningsföretagen inte skall kunna profitera på offentliga skattemedel (a-kasseersättningen) genom att konsekvent vägra anställa tillsvidare. Bemanningsavtalet medger som sagt visserligen timanställning men anställningsformen är villkorad att gälla studenter, vilket bemanningsföretagen struntar i att följa.
Citera
2010-03-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Nej i och med att avtalet är skrivet. De kan inte riktigt skriva att detta anställningsavtal är fel-skrivet etc. Intygar de något annat begår Manpower ett "brott". Tror du verkligen att den personen kommer vilja det? Den personen blir åtalningsskyldig för medvetet ge falska uppgifter och du kan få sanktion som exempelvis uteslutning eller bli polisanmäld.

Behöver det anses vara falska uppgifter? Det är väl fullt möjligt att ett anstavtal kan vara felutformat gentemot vår överenskommelse? Om vi hävdar att vår överenskommelse var att jag endast skulle vara anställd aktuella dagar.

Annars funderar jag på om akassan kanske kan släppa det om jag belyser missförståndet mellan mig och manpower att jag varit student. Akassan kan väl fria av "ömmande" skäl eller "synnerigen starka skäl" som man tex gör med alla "flyktingar"?

Om hon på manpower förklarar att hon trott att jag varit heltidsstudent och att anställning annars inte kommit i fråga kanske akassan kan se det som "särskilda omständigheter" el ngt?
Citera
2010-03-20, 18:20
Medlem
Citat:
Behöver det anses vara falska uppgifter? Det är väl fullt möjligt att ett anstavtal kan vara felutformat gentemot vår överenskommelse? Om vi hävdar att vår överenskommelse var att jag endast skulle vara anställd aktuella dagar.

Annars funderar jag på om akassan kanske kan släppa det om jag belyser missförståndet mellan mig och manpower att jag varit student. Akassan kan väl fria av "ömmande" skäl eller "synnerigen starka skäl" som man tex gör med alla "flyktingar"?

Om hon på manpower förklarar att hon trott att jag varit heltidsstudent och att anställning annars inte kommit i fråga kanske akassan kan se det som "särskilda omständigheter" el ngt?

Nej det är missvisande uppgifter genom att falskt intyga något annat. Ett anställningsavtal är ett anställningsavtal. Tyvärr spelar det ingen roll hur många intyg som skickas in. Har du ett avtal som säger att du är tillsvidareanställd eller har en visstidsanställning på heltid så anses du stå till deras förfogande under den tiden du inte arbetar och därmed har du ingen rätt att uppbära akassa.
Citera
2010-03-23, 01:15
Medlem
Dr.Gronblads avatar
Tänkte kolla om någon vet om man behöver skicka in kassakorten till akassan om man är med i UGA (Ungdomsgarantin)? Jag får ersättning från försäkringskassan då, inte handels akassa.

Någon som kan ge ett snabbsvar?
Citera
2010-03-23, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gronblad
Tänkte kolla om någon vet om man behöver skicka in kassakorten till akassan om man är med i UGA (Ungdomsgarantin)? Jag får ersättning från försäkringskassan då, inte handels akassa.

Någon som kan ge ett snabbsvar?

Nej du ska inte skicka in kassakorten då.
Citera
2010-03-23, 17:16
Medlem
Okej nu har jag en del frågor.

Jag ska börja plugga till hösten igen och kommer ansöka om tjänsteledigt hos chefen men om jag inte får det så kommer jag säga upp mig och börja plugga igen. Men om det efter ett tag visar sig att min utbildning inte är något för mig och vill sluta, och inte får ett jobb, kan jag fortfarande få A-Kassa? Har ju betalat fack+a-kassa i ett år nu. Och kan jag fortfarande vara med i A-Kassan under tiden jag studerar och sen ifall jag inte får ett jobb direkt efter utbildningen, som är på två år få ut a-kassa?
Citera
2010-03-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown112
Okej nu har jag en del frågor.

Jag ska börja plugga till hösten igen och kommer ansöka om tjänsteledigt hos chefen men om jag inte får det så kommer jag säga upp mig och börja plugga igen. Men om det efter ett tag visar sig att min utbildning inte är något för mig och vill sluta, och inte får ett jobb, kan jag fortfarande få A-Kassa? Har ju betalat fack+a-kassa i ett år nu. Och kan jag fortfarande vara med i A-Kassan under tiden jag studerar och sen ifall jag inte får ett jobb direkt efter utbildningen, som är på två år få ut a-kassa?

1. Om du säger upp dig själv så blir man avstängd i 45 ersättningsdagar. Dockfinns det en ramtid. Om du säger upp dig själv men gör inte anspråk på akassa förrän efter 112 dagar så har "ramtiden" för avstängningen löpt ut och du "klarar" dig. Men om du säger upp dig själv och återkommer inom 112 dagar så blir du avstängd i 45 dagar.

2. Om du börjar plugga och avbruter studierna så är de inte överhoppningsbara. För att få akassa skall du uppfylla ett arbetsvillkor. Det finns fyra olika sätt man kan uppfylla ett arbetsvillkor och det hänger på när du avbruter dina studier och gör anspråk på akassa. I och med att du avbruter så är studierna inte överhoppningsbara samt att det inte finns arbetad tid = 0 månader.

Hänger du med?

3. Om du avslutar din utbildning och du är över 25 år (eller om du är under 25 men har avslutat dina studier men arbetat i minst 5 månader innan du påbörjade dina studier) så blir dina studier överhoppningsbara och man kan räkna på förvärvsarbete du hade innan du började plugga.

Återigen, hänger du med?
Citera
2010-03-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
3. Om du avslutar din utbildning och du är över 25 år (eller om du är under 25 men har avslutat dina studier men arbetat i minst 5 månader innan du påbörjade dina studier) så blir dina studier överhoppningsbara och man kan räkna på förvärvsarbete du hade innan du började plugga.

Återigen, hänger du med?
Jag är under 25, har jobbat i minst fem månader och betalat a-kassan, så om jag nu skulle hoppa av utbildningen efter säg tre månader, så har jag rätt till a-kassa?

Jag tror att jag hänger med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in