Citat:
Ursprungligen postat av unknown112
Okej nu har jag en del frågor.
Jag ska börja plugga till hösten igen och kommer ansöka om tjänsteledigt hos chefen men om jag inte får det så kommer jag säga upp mig och börja plugga igen. Men om det efter ett tag visar sig att min utbildning inte är något för mig och vill sluta, och inte får ett jobb, kan jag fortfarande få A-Kassa? Har ju betalat fack+a-kassa i ett år nu. Och kan jag fortfarande vara med i A-Kassan under tiden jag studerar och sen ifall jag inte får ett jobb direkt efter utbildningen, som är på två år få ut a-kassa?
1. Om du säger upp dig själv så blir man avstängd i 45 ersättningsdagar. Dockfinns det en ramtid. Om du säger upp dig själv men gör inte anspråk på akassa förrän efter 112 dagar så har "ramtiden" för avstängningen löpt ut och du "klarar" dig. Men om du säger upp dig själv och återkommer inom 112 dagar så blir du avstängd i 45 dagar.
2. Om du börjar plugga och avbruter studierna så är de inte överhoppningsbara. För att få akassa skall du uppfylla ett arbetsvillkor. Det finns fyra olika sätt man kan uppfylla ett arbetsvillkor och det hänger på när du avbruter dina studier och gör anspråk på akassa. I och med att du avbruter så är studierna inte överhoppningsbara samt att det inte finns arbetad tid = 0 månader.
Hänger du med?
3. Om du avslutar din utbildning och du är över 25 år (eller om du är under 25 men har avslutat dina studier men arbetat i minst 5 månader innan du påbörjade dina studier) så blir dina studier överhoppningsbara och man kan räkna på förvärvsarbete du hade innan du började plugga.
Återigen, hänger du med?