2011-02-14, 11:42
Medlem
paperflys avatar
Ersättningsdagar Karensdagar

Tilldelade 300,00 Tilldelade 7,00
Erhållna 78,00 Avklarade 7,00
Återstående 222,00 Återstående 0

Förbrukade deltidsdagar
Du har rätt till 75 ersättningsdagar jämsides med arbete.Du har förbrukat 35,0 ersättningsdagar jämsides med arbete.

Min fråga; vad händer när mina 75 dagar har förbrukats? (har 35 kvar)

Efter detta period, betyder det att om jag arbetar en dag en specifik vecka så får jag inga a-kasse dagar resterande dagar den veckan?

Kan det vara till min fördel att deala med mina arbetsgivare att istället för att jobba 40 timmar på 4 veckor istället få dessa 40 koncentrerade till en och samma vecka och sedan vara arbetslös i 3 veckor?
Citera
2011-02-14, 17:13
Medlem
papperskulas avatar
Jag är trött på mitt jobb där jag har jobbat i 12år, och betalat a-kassa under hela perioden. Om jag säger upp mig och börjar jobba på tex ett bemmaningsföretag där det nya jobbet varar 6 månader, kommer jag då ha rätt till a-kassa efter dessa 6 månader om jag då står utan jobb?
Citera
2011-02-14, 18:04
Medlem
papperskulas avatar
Glömde fråga.. Om anställningen är kortare än 6 månader, hur blir det då med a-kassa?
Citera
2011-02-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Hej!

Fick en förfrågan hemskickad av min handläggare för någon vecka sedan, om huruvida jag fortfarande var arbetslös och vill vara inskriven osv. Det var ett formulär med några frågor som jag fyllde i och lämnade på Arbetsförmedlingen tillsammans med ett läkarintyg. Jag var där i fredags den 4/2, sista dagen för inlämning var den 5/2. Jag blev mött av en dam i dörren som tog mitt brev, som var märkt med min handläggares namn. Mitt namn och datum stod på baksidan. Jag sa till henne att det skulle lämnas in senast den dagen, och vem det skulle till. Hon svarade glatt att hon skulle ta hand om det.

På onsdagen den 9/2 fick jag hem ett brev från handläggaren där det stod att jag blivit avanmäld och avaktualiserad från a-kassan. Jag mailade henne genast och frågade varför och hur det kunde hända, och berättade om brevet jag lämnat. Hon svarade bara: "Jag har inte fått något brev, du måste åka till Arbetsförmedlingens kontor och anmäla dig igen". Sagt och gjort, jag tog med läkarintyget ytterligare en gång och förklarade hur allt gått till för en handläggare i receptionen. Hon skrev in mig, och jag sa att jag ville att de skulle lösa situationen så att jag inte blir av med inkomst pga deras slarv. Hon blev ställd och kunde inte göra mer än att säga att hon skulle ta upp det på ett möte. Det fanns ingen anteckning om att jag varit där under fredagen.

Hem igen, mailade min handläggare och förklarade för henne om mitt besök då jag lämnade brevet, och att det rimligtvis inte kunde vara mitt fel, eller mitt ansvar som arbetssökande att se till att de interna administrativa rutinerna fungerar, eller att se till att arbetsförmedlingens anställda gör sitt jobb. Jag hade ju liksom ingen anledning att misstro damen som tog emot mitt brev när hon sa att hon skulle ge det till handläggaren. De har en övervakningskamera så de kan lätt ta reda på att jag faktiskt varit där och lämnat brevet. Dessutom hade jag skickat läkarintyget per post ytterligare en gång tidigare, i december, som hon hävdar att hon inte heller har fått.

Så antingen har damen i receptionen misskött sitt jobb å det grövsta och slängt mitt brev, eller så ligger det där någonstans, hon har fortfarande inte skött sitt jobb och inte gett det till min handläggare, eller så har handläggaren själv slarvat bort det. I vilket fall som helst så har de avanmält mig felaktigt, och jag blir alltså utan ersättning. Självklart vill jag att de ska ersätta de här pengarna då det inte är jag som har gjort något fel.

Hur ska jag gå tillväga med detta, om handläggaren fortfarande hävdar att jag ljuger och inte varit där?

Gällande din ersättning från a-kassan, se: https://www.flashback.org/sp26729785
Det övriga ser jag att du fått bättre hjälp i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBjorn
När man själv sagt upp sig från sitt jobb självmant. Hur lång tid är det då som gäller innan man börjar få sin a-kassa? Vissa säger 45 dagar och andra säger 3 månader. Vilket stämmer?

45 ersättningsdagar är det som gäller, max 5/vecka. 45/5=9 veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av paperfly
Ersättningsdagar Karensdagar

Tilldelade 300,00 Tilldelade 7,00
Erhållna 78,00 Avklarade 7,00
Återstående 222,00 Återstående 0

Förbrukade deltidsdagar
Du har rätt till 75 ersättningsdagar jämsides med arbete.Du har förbrukat 35,0 ersättningsdagar jämsides med arbete.

Min fråga; vad händer när mina 75 dagar har förbrukats? (har 35 kvar)

Efter detta period, betyder det att om jag arbetar en dag en specifik vecka så får jag inga a-kasse dagar resterande dagar den veckan?

Kan det vara till min fördel att deala med mina arbetsgivare att istället för att jobba 40 timmar på 4 veckor istället få dessa 40 koncentrerade till en och samma vecka och sedan vara arbetslös i 3 veckor?

Svar ja. Jobbar du något efter att dina deltidsdagar är slut får du ingen ersättning från kassan de veckor som du jobbar. Kan du samla allt arbete på en och samma vecka så får du ersättning de andra.

Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Jag är trött på mitt jobb där jag har jobbat i 12år, och betalat a-kassa under hela perioden. Om jag säger upp mig och börjar jobba på tex ett bemmaningsföretag där det nya jobbet varar 6 månader, kommer jag då ha rätt till a-kassa efter dessa 6 månader om jag då står utan jobb?

Glömde fråga.. Om anställningen är kortare än 6 månader, hur blir det då med a-kassa?

Om det passerat 112 kalenderdagar (knappt 4 kalender månader) sedan du slutade så förbrukas alla dagar även om det egenligen fanns avstängning kvar, så jobbar du 6 månader riskerar du ingen avstängning.
Citera
2011-02-15, 23:15
Medlem
Tjena! Min fru blir snart arbetslös, hon slutade en deltidstjänst för en annan deltidstjänst, som skulle vart 75%, men efter en månad blev det bara 10tim/vecka, och efter två veckor, blev hon uppsagd pga. dom hade inte råd ha kvar henne. Min fråga är nu, hur blir det med avstängningsdagar när man slutar en deltidsarbete (ca. 2år hade hon första jobbet, jobbade ca 130tim/mån)?? Tacksam för svar! En annan fråga, om arbetsgivaren vägrar fylla till ex. ett intyg, vad kan man göra då?
Citera
2011-02-16, 12:56
Medlem
Överklaga a-kassa beslut, frivilig uppsägning vid flytt från norge möjligt?!

Jag fick ett obehagligt besked i brevlådan för ett tag sedan. Min A-kassa har beslutat att stänga av mig från ersättning i 45 dagar. Ett beslut som, så vitt jag kan bedöma, är juridiskt korrekt, men som IMO lämnar lite i övrigt att önska vad gäller sunt förnuft.

Jag kommer naturligtvis att överväga att överklaga, men frågan är om det är värt besväret. Kanske har någon flashbackare egna erfarenheter och kan ge tips om hur jag lämpligast lägger upp ett överklagande?

Bakgrunden är denna: Flyttade för ca 1,5 år sedan till norge för att jobba, fick en heltidsanställning här som butikschef, de flesta som varit i norge vet att man tjänar bra med pengar men det är jobbigt, och man väljer antingen att jobba stenhårt i 6-12 månader sen flytta hem, eller stannar kvar att bra tag längre men inte sparar lika mycket. Jag valde att stanna i ca 1 år sen började jag känna att det räcker nu. Så valde att säga upp mig och flytta hem med min flickvän till sverige, för en lite billigare vardag. Perioden som följt efter det är att jag varit arbetslös, mest njutit av sommaren osv. Nu efter ca 4 månader, så går jag inte längre på a-kassa pengar pga start av eget företag.

Här ligger då kärnan i pudeln. Eftersom jag frivilligt har sagt upp mig från det företag jag hade fast anställning hos i norge av skäl som inte anses vara giltiga enligt ALF 43§ 1 punkten (Lagen om arbetslöshetsförsäkring) så har jag nu blivit avstängd från A-kasseersättning.

Problemet ligger att jag varit arbetslös i över 45 dagar, men de första 45 dagarna har jag inte fått någon ersättning för, det är rätt mycket pengar det handlar om, och tänker därför ta upp en strid med a-kassan.

OK, det var bakgrunden. Nu funderar jag över vilka punkter jag borde trycka på när jag författar en överklagan. Det skulle underlätta om jag visste hur de tänkte när de fattade beslutet. För mig är saken självklar, att man bör får avsluta en anställning i ett annat land för att flytta hem till sverige. Anser att bara den anledningen ska vara en självklart och godkänd anledning, men det gör inte a-kassan.

Och där var min långa utläggning slut. Nu undrar jag om någon har tips och råd att dela med sig av? Några som varit i samma situation, hur gjort ni?

Tackar!
Citera
2011-02-16, 13:10
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
https://www.flashback.org/t176160p176
Citera
2011-02-16, 13:53
Medlem
Varför ska man kunna säga upp sig där och tro att man ska få gå på akassa direkt? Givetvis ska det vara 45 dagar där som det är i sverige, reglerna är ju lika i sverige och norge på den fronten. Sen att du går och har semester i 4 månader innan du går och skriver in dig spelar väl ingen roll. Står klart och tydligt, direkt när du blir arbetslös ska du anmäla in dig. Du kommer inte att lyckas med överklagan eftersom du gjort allt fel.
Citera
2011-02-16, 14:07
Medlem
Kriscenter, tror du inte riktigt förstod detta.

Så fort jag blev arbetslös pga att jag sa upp mig i norge och valde att flytta hem till sverige, så skrev jag in mig som arbetslös till a-kassan, har därefter varit jobb sökande, men det har inte gett något. Har före det varit medlem i a-kassan i flera år.

Så du anser alltså inte att det är giltigt att säga upp sig för att kunna flytta hem till sverige, till sin familj och sambo?

Ser inte vart jag har gjort fel i detta ärende, det enda jag anser är fel, är a-kassans ståndpunkt att flytt från ett annat land till sverige inte är ett giltigt skäl.

Smurfkonto, tackar för den bifogade länken, men redan gått igenom ett stort antal sidor där utan någon vidare hjälp just i detta fall!
Citera
2011-02-16, 15:00
Medlem
Okej, jag som missförstod där. Du skrev alltså in dig direkt, då ska du bli av med akassan i 3 månader, reglerna är sådana, nu har det gått dessa månader och du får fortfarande inga pengar?

Nej det är inte ett giltigt skäl, nu kommer det väl bli hårdare också, kan va så att du är tvungen att söka jobb i norge också. Läste något om det, ids inte bry mig eftersom jag har som mål att aldrig gå på akassa.
Citera
2011-02-16, 15:14
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peleeee
Så du anser alltså inte att det är giltigt att säga upp sig för att kunna flytta hem till sverige, till sin familj och sambo?

Nej, ett jobb är ett jobb är ett jobb. Folk tvingas redan idag söka jobb i andra änden av Sverige, och även i andra länder som Norge, för att få behålla sin a-kassa.

A-kassans regler är klara, säger du upp dig själv på eget initiativ får du stå för konsekvenserna. Det går att läsa sig till på deras hemsida, vilket du borde tänkt på innan du sa upp dig.

Citat:
Ser inte vart jag har gjort fel i detta ärende, det enda jag anser är fel, är a-kassans ståndpunkt att flytt från ett annat land till sverige inte är ett giltigt skäl.

Du säger upp dig själv på eget initiativ. Hur kan det då vara ett giltigt skäl att slippa karens på a-kassan? Du har ju själv försatt dig i situationen eller hur? Du blev inte varslad, fick gå för att det förekom arbetsbrist, utan du slutade självmant.

Citat:
Smurfkonto, tackar för den bifogade länken, men redan gått igenom ett stort antal sidor där utan någon vidare hjälp just i detta fall!

Jag trodde inte jag behövde skriva det rakt ut, men tydligen måste jag det:

Poängen med länken var att du ska ställa sådana frågor i den, istället för att starta en helt ny tråd om det.
Citera
2011-02-16, 17:00
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peleeee

Det finns tydlig praxis i ditt fall och det är det som A-kassan stödjer sitt beslut på. Arbetsförmedlingen kan anvisa till arbete i de nordiska länderna och således jämställs du med arbetstagare i Sverige när det gäller bedömning av karensbefriande skäl.

Att säga upp sig och flytta hem till sin familj utan tvingande familjeskäl är inte ett sådant, oavsett om man flyttar hem från Pajala eller Oslo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in