2012-08-09, 13:23
Medlem
Helokos avatar
Förlorar jag A-Kassan om jag söker en utbildning?

Hej hej kamrater, är det någon som vet om jag kommer att förlora min A-Kassa ifall jag söker en utbildning nu i sista minuten? (Vet att jag inte kan studera heltid med A-Kassa, jag kommer alltså då söka CSN om jag blir antagen, men vill ju inte riskera förlora A-Kassan om jag inte ens kommer in)

Det jag vill göra är att söka till Tekniskt Basår via www.antagning.se då det finns platser över nära mig.

Kommer Facket eller AF att bli informerade om att jag söker?

Tack på förhand (:

Mvh, Heloko
Citera
2012-08-09, 13:31
Medlem
Har inte varit med i någon a-kassa, har jobbat på posten under sommaren och ska börja på NCC i slutet av augusti. Ska jag gå med i någon a-kassa redan nu? Vilken? Hur vet man vilken man ska gå med i? Beror det på vart man jobbar?

Ska jag vänta tills jag börjar på NCC och gå med i a-kassan/facket de arbetar med?

Vart kan jag vända mig med mina frågor?

Så många frågor, skulle tänkt på detta tidigare..
Citera
2012-08-09, 14:28
Medlem
TheFritzls avatar
Om du inte blir antagen kommer du väl inte att plugga? således fortsätta vara berättigad till A-kassa.
Citera
2012-08-09, 14:34
Medlem
Helokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Om du inte blir antagen kommer du väl inte att plugga? således fortsätta vara berättigad till A-kassa.

Dom är väldigt känsliga, det finns tidningsannonser om folk som har förlorat sin A-Kassa enbart då dom nämt i samtal att dom funderar på att studera. Om man väl söker så borde ju det vara samma "straff", jag vet inte om skolan kommer vidarebefodra uppgifter till AF eller Facket.

Jag har pratat med AF men dom kunde inte svara på den frågan tydligen ):

EDIT: Stavfel
Citera
2012-08-09, 16:03
Medlem
TheFritzls avatar
Om du söker ett jobb men inte får det, blir du av med A-kassan då?
Citera
2012-08-09, 16:22
Medlem
meramans avatar
Citat:
Om du söker ett jobb men inte får det, blir du av med A-kassan då?

inte om du söker "normalt" men om du i samband med ansökan agerar medvetet för att du inte skall få jobbet, att dom inte skall vilja ha dig, då blir du av med a-kassan.
Citera
2012-08-09, 16:22
Medlem
meramans avatar
Citat:

ja i praktiken.
Citera
2012-08-09, 16:25
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heloko
Hej hej kamrater, är det någon som vet om jag kommer att förlora min A-Kassa ifall jag söker en utbildning nu i sista minuten? (Vet att jag inte kan studera heltid med A-Kassa, jag kommer alltså då söka CSN om jag blir antagen, men vill ju inte riskera förlora A-Kassan om jag inte ens kommer in)

Det jag vill göra är att söka till Tekniskt Basår via www.antagning.se då det finns platser över nära mig.

Kommer Facket eller AF att bli informerade om att jag söker?

Tack på förhand (:

Mvh, Heloko

när studerade du senast? för om du studerade vårterminen 2012 och nu kommer studera höstterminen 2012 så riskerar du att bli återbetalningsskyldig för allt du fått under sommaren. För man har inte rätt att ha a-kassa mellan två terminer av studier (alltså under sommaren) oavsett om det är olika utbildningar...

Men om du INTE studerade våren 2012 så kan du söka utbildning. Kommer du in så slutar du stämpla och kör på ersättning från CSN. Kommer du inte in så kan du fortsätta stämpla
Citera
2012-08-09, 18:51
Medlem
Om du "söker" den lär du väll knappast bli av med a-kassan men om du däremot börjar på utbildningen du blivit antagen till är det viss möjlighet att register förr eller senare samkörs. Men det är mycket möjligt att du kan läsa på skolan, upprättahålla fasaden gentemot Arbetsförmedligen och på så sätt lyckas studera med bibehållen a-kassa.
Citera
2012-08-09, 19:13
Medlem
Helokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
när studerade du senast? för om du studerade vårterminen 2012 och nu kommer studera höstterminen 2012 så riskerar du att bli återbetalningsskyldig för allt du fått under sommaren. För man har inte rätt att ha a-kassa mellan två terminer av studier (alltså under sommaren) oavsett om det är olika utbildningar...

Men om du INTE studerade våren 2012 så kan du söka utbildning. Kommer du in så slutar du stämpla och kör på ersättning från CSN. Kommer du inte in så kan du fortsätta stämpla

Jag har aldrig studerat innan, avslutade min anställning i vår och åkte på en längre semester. Har precis börjat stämpla nu. Om jag kommer in på utbildningen så har jag endast hunnit stämpla 15 dagar (:

Men ifrån vad du skrev då känner jag mig modig nog att söka till basåret så får jag se om det går vägen. Kommer jag inte in så får jag alltså ha A-Kassa tills jag hittar ett jobb istället.

Tack så mycket för det hjälpsamma svaret Meraman! (:
Citera
2012-08-09, 19:14
Medlem
Helokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looorg
Om du "söker" den lär du väll knappast bli av med a-kassan men om du däremot börjar på utbildningen du blivit antagen till är det viss möjlighet att register förr eller senare samkörs. Men det är mycket möjligt att du kan läsa på skolan, upprättahålla fasaden gentemot Arbetsförmedligen och på så sätt lyckas studera med bibehållen a-kassa.

Jag söker och gör ett försök, jag byter självklart till CSN om jag kommer in.

Tack för hjälpen! (:
Citera
2012-08-10, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Har varit medlem i en a-kassa i 6 månader nu och ska snart sluta på mitt jobb och börja på ett annat, men måste då byta a-kassa, kan jag på något sätt få räkna in dom där 6 månaderna jag var medlem i förra när jag byter till den "nya"?

Ja, du ska få månaderna tillgodo. Ditt nya fackförbund vet allt om hur du flyttar över. Kontakta dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Funknatic
Jag har varit med i a-kassan i 5 månader nu. Och ska sluta på mitt jobb strax. Har jag någon rätt att få ut något alls eller måste man varit med i 12 månader?

6 månader är gränsen har jag för mig, men då blir ersättningen fånigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in