2010-03-04, 20:26
Medlem
Gick med i facket idag, för att få hemförsäkringen. Done.
Citera
2010-03-08, 21:37
Medlem
BigBusinesss avatar
Ledig på A-kassa

Hej på er! Jag lyckas inte googla fram något vettigt om följande fråga. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Jag ska precis börjat gå på A-kassa. Jag skulle vilja vara "ledig" en längre tid och leva på sparade medel. Under denna period tar jag naturligtvis inte ut någon a-kassa. Går det, och i så fall hur länge kan jag göra det och fortfarande gå tillbaka till a-kassa när det är dax att börja söka jobb?

Snälla...

(ja naturligtvis ska jag ställa frågan till min a-kassa, men jag känner att jag vill att mitt ärende ska så att säga "komma igång" innan jag törs)
Citera
2010-03-08, 21:39
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Hej på er! Jag lyckas inte googla fram något vettigt om följande fråga. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Jag ska precis börjat gå på A-kassa. Jag skulle vilja vara "ledig" en längre tid och leva på sparade medel. Under denna period tar jag naturligtvis inte ut någon a-kassa. Går det, och i så fall hur länge kan jag göra det och fortfarande gå tillbaka till a-kassa när det är dax att börja söka jobb?

Snälla...

(ja naturligtvis ska jag ställa frågan till min a-kassa, men jag känner att jag vill att mitt ärende ska så att säga "komma igång" innan jag törs)

Det går bra - bara att ge fan i att söka ersättning för de dagarna du ska vara 'ledig'.
De vet ju inte om du faktiskt jobbar extra med något under tiden eller vad du sysslar med egentligen.
Citera
2010-03-08, 21:47
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Det går bra - bara att ge fan i att söka ersättning för de dagarna du ska vara 'ledig'.
De vet ju inte om du faktiskt jobbar extra med något under tiden eller vad du sysslar med egentligen.

Tusen tack för svar!

Men... jag tycker mig ha hört om en 6-månadersgräns? Var kan man läsa om detta?
Citera
2010-03-08, 21:49
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tusen tack för svar!

Men... jag tycker mig ha hört om en 6-månadersgräns? Var kan man läsa om detta?

Det står med all säkerhet på din a-kassas hemsida!
Annars kan du ringa rent allmänt och fråga, du behöver ju inte ens säga vad du heter.
Citera
2010-03-08, 22:40
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Annars kan du ringa rent allmänt och fråga, du behöver ju inte ens säga vad du heter.

Sant. Tack för bra förslag!
Citera
2010-03-09, 11:44
Medlem
Songbirds avatar
Har kollat runt lite men har inte blivit klokare, så jag postar istället!

Jag har vart med i SEKOS A-kassa i några år, då jag arbetat heltid inom branschen.

För några månader sedan bytte jag jobb, jag jobbar nu på kontor som ekonomiassistent.

Jag undrar helt enkelt vilken a-kassa som lägger närmst till hands för mig nu. Och om jag, rent teoretiskt, skulle kunna få ersättning från sekos a-kassa om jag nu skulle bli av med mitt nuvarande jobb?
Citera
2010-03-09, 14:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird
Har kollat runt lite men har inte blivit klokare, så jag postar istället!

Jag har vart med i SEKOS A-kassa i några år, då jag arbetat heltid inom branschen.

För några månader sedan bytte jag jobb, jag jobbar nu på kontor som ekonomiassistent.

Jag undrar helt enkelt vilken a-kassa som lägger närmst till hands för mig nu. Och om jag, rent teoretiskt, skulle kunna få ersättning från sekos a-kassa om jag nu skulle bli av med mitt nuvarande jobb?
På a svarar vi Unionen, och på b svarar vi ja.
Citera
2010-03-09, 16:09
Medlem
Songbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
På a svarar vi Unionen, och på b svarar vi ja.

Okej. Tack!
Citera
2010-03-10, 02:09
Medlem
Hej har jobbat i en fabrik nu i 6.5 månader och har varit medlem i alfakassan, det jag undrar är om jag kommer få a kassa?

FÖr har hört att under 20 år så får man inga pengar.

Är det så?
Citera
2010-03-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
Hej har jobbat i en fabrik nu i 6.5 månader och har varit medlem i alfakassan, det jag undrar är om jag kommer få a kassa?

FÖr har hört att under 20 år så får man inga pengar.

Är det så?

Hur mycket har du jobbat under respektive månad?
Citera
2010-03-12, 13:07
Medlem
Unders1983s avatar
Vad gäller? A-Kassa.

Sa upp mig själv från jobbet den 27/10/09. Anmälde mig hos arbetsförmedlingen för att få stämpla. Visste att det är 45 karens dagar om man säger upp sig själv, men att man kunde skicka in ett papper om varför man sa upp sig själv så man ev kunde slippa dom.. Nu till saken!

Fick 2 papper hem idag om ett beslut A-Kassan tagit,Jag har ringt till dom men det va tekniska problem med deras växel så jag kunde inte prata med en handläggare om det.. Så här står det!

Papper 1

Beslut
Kassan beslutar att avstänga dig från rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar räknat f r o m 2009-11-28.Avstängningen kan ligga kvar maximalt under 112 kalenderdagar..

Papper 2

Beslut
Kassan har funnit att du har rätt till en inkomstrelaterad ersättning från och med 2009-12-01.Du beviljas en ersättningsperiod om 300,00 dagar med en normalarbetstid som är 37 timmar per vecka och en normalinkomst per dag som är 892,37 kronor. Din dagpenning är 680,00 kronor.Dagpenning får inte lämnas förrän den sökande har fullgjort 7 dagars karens..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in