Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Bor och arbetar i Norge.
Har arbetat i Sverige tidigare, ja. Aldrig varit med i någon a-kassa då dock.
Har arbetat i Sverige tidigare, ja. Aldrig varit med i någon a-kassa då dock.
Eftersom du tidigare har arbetat i Sverige har du omfattats av arbetslöshetsförsäkringen (grundförsäkringen) här och kan alltså troligtvis få inträde enligt den s.k. femårsregeln. Se till att anmäla dig på AF direkt när du kommer hem. Tänk på att du måste ansöka om inträde och ersättning inom 8 veckor från det att ditt arbete i Norge upphörde.
Femårsregeln
I den nordiska konventionen om social trygghet finns en så kallad femårsregel, som ger rätt att återvända till ett nordiskt land från ett annat nordiskt land som arbetslös och beviljas inträde i en arbetslöshetskassa utan att först behöva arbeta i det land man flyttar tillbaka till. Denna rätt har du som tidigare omfattats av landets lagar om arbetslöshetsförsäkring och återvänder inom fem år. Tiden räknas då fem år bakåt från den dag du anmäler sig på Arbetsförmedlingen och ansöker om medlemskap i arbetslöshetskassa, normalt den arbetslöshetskassa du senast tillhörde. Anmälan och ansökan ska ske inom åtta veckor räknat från den dag du inte längre omfattas av lagarna i det land du flyttat ifrån. Du ska alltså ha tillhört arbetslöshetsförsäkringen i det nordiska land du arbetat i. Efter ett beviljat återinträde i en arbetslöshetskassa prövas rätten till arbetslöshetsersättning varvid det utförda arbetet i det nordiska landet kan tillgodoräknas.