2010-11-04, 20:46
  #3241
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Bor och arbetar i Norge.

Har arbetat i Sverige tidigare, ja. Aldrig varit med i någon a-kassa då dock.

Eftersom du tidigare har arbetat i Sverige har du omfattats av arbetslöshetsförsäkringen (grundförsäkringen) här och kan alltså troligtvis få inträde enligt den s.k. femårsregeln. Se till att anmäla dig på AF direkt när du kommer hem. Tänk på att du måste ansöka om inträde och ersättning inom 8 veckor från det att ditt arbete i Norge upphörde.

Femårsregeln

I den nordiska konventionen om social trygghet finns en så kallad femårsregel, som ger rätt att återvända till ett nordiskt land från ett annat nordiskt land som arbetslös och beviljas inträde i en arbetslöshetskassa utan att först behöva arbeta i det land man flyttar tillbaka till. Denna rätt har du som tidigare omfattats av landets lagar om arbetslöshetsförsäkring och återvänder inom fem år. Tiden räknas då fem år bakåt från den dag du anmäler sig på Arbetsförmedlingen och ansöker om medlemskap i arbetslöshetskassa, normalt den arbetslöshetskassa du senast tillhörde. Anmälan och ansökan ska ske inom åtta veckor räknat från den dag du inte längre omfattas av lagarna i det land du flyttat ifrån. Du ska alltså ha tillhört arbetslöshetsförsäkringen i det nordiska land du arbetat i. Efter ett beviljat återinträde i en arbetslöshetskassa prövas rätten till arbetslöshetsersättning varvid det utförda arbetet i det nordiska landet kan tillgodoräknas.
Citera
2010-11-04, 21:20
  #3242
Medlem
Sopgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Eftersom du tidigare har arbetat i Sverige har du omfattats av arbetslöshetsförsäkringen (grundförsäkringen) här och kan alltså troligtvis få inträde enligt den s.k. femårsregeln. Se till att anmäla dig på AF direkt när du kommer hem. Tänk på att du måste ansöka om inträde och ersättning inom 8 veckor från det att ditt arbete i Norge upphörde.

Femårsregeln

I den nordiska konventionen om social trygghet finns en så kallad femårsregel, som ger rätt att återvända till ett nordiskt land från ett annat nordiskt land som arbetslös och beviljas inträde i en arbetslöshetskassa utan att först behöva arbeta i det land man flyttar tillbaka till. Denna rätt har du som tidigare omfattats av landets lagar om arbetslöshetsförsäkring och återvänder inom fem år. Tiden räknas då fem år bakåt från den dag du anmäler sig på Arbetsförmedlingen och ansöker om medlemskap i arbetslöshetskassa, normalt den arbetslöshetskassa du senast tillhörde. Anmälan och ansökan ska ske inom åtta veckor räknat från den dag du inte längre omfattas av lagarna i det land du flyttat ifrån. Du ska alltså ha tillhört arbetslöshetsförsäkringen i det nordiska land du arbetat i. Efter ett beviljat återinträde i en arbetslöshetskassa prövas rätten till arbetslöshetsersättning varvid det utförda arbetet i det nordiska landet kan tillgodoräknas.


Aight, kör på det då. Tackar för svar.


För övrigt har jag snart jobbat 4 månader.. och har väl 2-3 kvar. Det finns ingen möjlighet att anmäla sig i någon annan a-kassa efter att man ha börjat jobba för att få bättre ersättning? Eller borde jag ha tänkt på det innan..?


Mvh
Citera
2010-11-04, 21:56
  #3243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Hej, jag har läst igenom ca: 40 sidor men beslutar mig för att ställa min fråga.

Jag har varit medlem i handels A - kassa + fack i över 6 år(gick nyligen ur facket). Jag gick ifrån ett deltidsjobb där jag stämplade upp till heltid till att de senaste 2 1/2 åren studera , först min högskolebehörighet i två år och nu 1/2 på högskola , samtidigt har jag varit timanställd vid en butik i 1 1/2 år. Eftersom det är timanställning har jag haft mycket arbete under sommaren (motsvarande heltid) men under resterande år når jag inte upp till kraven på antal timmar som A - kassan kräver.

I slutet av december detta året tar mina studier slut därmed mitt CSN bidrag, jag kommer anmäla mig som arbetslös till arbetsförmedlingen och söka A-Kassa. Eftersom jag inte uppfyller kraven på antal timmar under den 12 månads period som krävs, betyder det att jag kommer få det lägre bidraget trots att jag i alla dessa år betalat den här avgiften?. Kunde jag likaväl struntat i all denna kostnad med handels A - Kassa och bara ansökt Alfa kassan därmed få samma utbetalning?.
Varför jag varit med i facket under tiden kanske talar lite om min intelligens men jag minns min mor som sa : "Du ska alltid vara med i A - kassan".

Jag kommer i Mars åka till utomlands och studera i två år(något man kanske inte behöver berätta) men hade hoppats att kanske få lite ekonomiskt hjälp under tiden mellan december - mars.
Hur lång tid kommer det ta innan det finns någon chans till utbetalning?.

Ursäkta om jag formulerat mig flummigt, jag är så trög när det kommer till sådant här och tänkte höra med er innan jag ringer min a-kassa.

Om dina studier är avslutade och varit på heltid kan de bli överhoppningsbara och då kan du eventuellt återgå till din tidigare ersättningsperiod.
Om du även varit medlem under hela tiden utan avbrott så kan du även få inkomstrelaterad ersättning så det kan mycket väl vara så att du får inkomstrelaterad ersättning om du blir ersättningsberättigad efter dina studier, något som inte hade varit möjligt om du sagt upp ditt medlemskap under din studietid.
(Nu förutsätter jag att du hade inkomstrelaterad ersättning när du hade ersättning tidigare.)
Citera
2010-11-07, 13:22
  #3244
Medlem
Är det lönt att ansluta sig till A-kassan ifall man bara tänkt jobba kvar i 2 år till?
Om jag har förstått det rätt måste man ha varit ansluten i ett år innan man kan få ut några pengar vid eventuell arbetslöshet.
Citera
2010-11-07, 16:14
  #3245
Medlem
zorb89s avatar
Hej!

Letat som en viking men hittar ej ett klart svar på detta.

-Är ansluten till A-kassan för Transport sedan 3mån.
-Har kontrakt på 6mån.

När jag sen jobbat klart tiden undrar jag om det finns möjlighet till ersättning eller måste man ha varit medlem i 1år först? Frågat endel och får olika svar av alla, vissa säger Ja och andra Nej.

Så vad gäller hos Transport?
Citera
2010-11-07, 17:05
  #3246
Medlem
Ams har strulat till det,jag loggade in på min a-kassa i fredagskväll och såg att jag hade blivit
avanmäld av ams.Jag skulle skickat in kompletteringar om tidigare arbetsgivare senaste den 2/11
enligt behandlingsplanen.Jag frågade handläggaren när jag var dit första gången om det var ok att skicka in kopierade intyg till hennes mail,ja fick jag som svar och gjorde det redan i mitten av oktober.

Ändå har idioterna avanmält mig från den 2/11.
Frågan är om jag ens kommer få ersättning 3-4-5/11? Eller är dom dagarna bortblåsta nu?
Ska givetvis in direkt imorgon måndag och fråga vad fan det är för fel som jag gjort.
Hade jag inte loggat in på min a-kassa så hade jag inte sett det förrens på kommande fredag då jag gör iordning dom då.
Citera
2010-11-08, 17:23
  #3247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Är det lönt att ansluta sig till A-kassan ifall man bara tänkt jobba kvar i 2 år till?
Om jag har förstått det rätt måste man ha varit ansluten i ett år innan man kan få ut några pengar vid eventuell arbetslöshet.

Man måste ha varit med i 12 månader för att få inkomstrelaterad ersättning. Har du varit med kortare kan du få grundersättning.

Vad menar du med "jobba kvar i 2 år till"? Går du i pension?

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hej!

Letat som en viking men hittar ej ett klart svar på detta.

-Är ansluten till A-kassan för Transport sedan 3mån.
-Har kontrakt på 6mån.

När jag sen jobbat klart tiden undrar jag om det finns möjlighet till ersättning eller måste man ha varit medlem i 1år först? Frågat endel och får olika svar av alla, vissa säger Ja och andra Nej.

Så vad gäller hos Transport?

Samma gäller hos Transport som hos alla andra kassor. Se mitt svar ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av audi
Ams har strulat till det,jag loggade in på min a-kassa i fredagskväll och såg att jag hade blivit
avanmäld av ams.Jag skulle skickat in kompletteringar om tidigare arbetsgivare senaste den 2/11
enligt behandlingsplanen.Jag frågade handläggaren när jag var dit första gången om det var ok att skicka in kopierade intyg till hennes mail,ja fick jag som svar och gjorde det redan i mitten av oktober.

Ändå har idioterna avanmält mig från den 2/11.
Frågan är om jag ens kommer få ersättning 3-4-5/11? Eller är dom dagarna bortblåsta nu?
Ska givetvis in direkt imorgon måndag och fråga vad fan det är för fel som jag gjort.
Hade jag inte loggat in på min a-kassa så hade jag inte sett det förrens på kommande fredag då jag gör iordning dom då.

Du kommer inte få ersättning för dessa dagar, är man avanmäld från AF får man ingen ersättning för dessa dagar.
Citera
2010-11-08, 19:18
  #3248
Medlem
Hej.

Om man är beviljad 9 månader a-kassa retroaktivt, hur mycket ska man då betala skatt i %?

Låt oss säga att den totala summan är 90-100000 innan skatt (om det har nån betydelse).

Sen en löjlig fråga: hur långt efter beslut kommer vanligtvis första utbetalningen (kassakort är inlämnade sen tidigare)?

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

MvH
Citera
2010-11-09, 12:22
  #3249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Ams har strulat till det,jag loggade in på min a-kassa i fredagskväll och såg att jag hade blivit
avanmäld av ams.Jag skulle skickat in kompletteringar om tidigare arbetsgivare senaste den 2/11
enligt behandlingsplanen.Jag frågade handläggaren när jag var dit första gången om det var ok att skicka in kopierade intyg till hennes mail,ja fick jag som svar och gjorde det redan i mitten av oktober.

Ändå har idioterna avanmält mig från den 2/11.
Frågan är om jag ens kommer få ersättning 3-4-5/11? Eller är dom dagarna bortblåsta nu?
Ska givetvis in direkt imorgon måndag och fråga vad fan det är för fel som jag gjort.
Hade jag inte loggat in på min a-kassa så hade jag inte sett det förrens på kommande fredag då jag gör iordning dom då.


Du har fortfarande rätt att göra anspråk på ersättning för dessa dagar.

1. Du ska omgående visa AF att du har uppfyllt de villkor som de menar att du inte gjorde och som ledde till din avanmälan.

2. Om AF vägrar att ta bort din avanmälan så ska du kontakta din kassa och be dem göra en prövning i sak och pröva dig rätten till akassa för de dagar du var avanmäld. Du inkommer med de underlag som styrker att du har gjort det som du bad om. Du kan kassan fatta ett annat beslut och du kan komma att beviljas ersättning ändå.
Citera
2010-11-09, 12:23
  #3250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Man måste ha varit med i 12 månader för att få inkomstrelaterad ersättning. Har du varit med kortare kan du få grundersättning.

Vad menar du med "jobba kvar i 2 år till"? Går du i pension?



Samma gäller hos Transport som hos alla andra kassor. Se mitt svar ovan.



Du kommer inte få ersättning för dessa dagar, är man avanmäld från AF får man ingen ersättning för dessa dagar.

Se mitt svar direkt om avanmälan. En medlem har rätt att få sin rätt till ersättning beprövad direkt hos akassan. Och kan på så sätt ändock beviljas ersättning.
Citera
2010-11-09, 12:23
  #3251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proviva
Hej.

Om man är beviljad 9 månader a-kassa retroaktivt, hur mycket ska man då betala skatt i %?

Låt oss säga att den totala summan är 90-100000 innan skatt (om det har nån betydelse).

Sen en löjlig fråga: hur långt efter beslut kommer vanligtvis första utbetalningen (kassakort är inlämnade sen tidigare)?

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

MvH

www.skatteverket.se

Svårare än så är det inte...
Citera
2010-11-09, 13:28
  #3252
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Principen är att man ska vara aktivt jobbsökande, se 9§:
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=308

Om du anmäler dig på AF på måndag lär din ramtid 1 november 2009 - 31 oktober 2010. Om det ser ut som följer så ser du ju ut att kunna uppfylla arbetsvillkoret med alternativregeln:

2009
dec 150

2010
jan 150
feb 150
mars 150
april 150
maj 75
juni 75
juli 75
aug 75
sept 75
okt 75

Ok, tack för svar. Bara för att bekräfta det hela: Planerar avsluta min timanställning om några veckor och jag har för planer att INTE arbeta någonting förrän låt säga juni månad (lite resor osv.). Då finns det ingen möjlighet för mig att få några pengar alls?

Rent teoretiskt borde väl möjligheten finnas att "söka" jobb, men medvetet skriva dåliga cv:n osv, och dessutom lär jag ju vara utomlands större delen av denna tiden så jag kan inte infinna mig på någon AF.

(Kann hålla med om att detta tänket kanske låter aningen girigt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in