2010-11-15, 22:39
  #3265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Pröva kan man ju men jag har aldrig sett ett ärende där kassan gått emot en uppgift från AF när det gäller detta. Har AF däremot gjort fel och skickar ny signal eller meddelande till a-kassa kan det ju så klart ändras så ersättning kommer.

Det är alltid "AF som strulat" men verkar alltid i själva verket vara den sökande som missat något möte.


Det händer. Som sagt, bevisbördan ligger hos AF att bevisa att den sökande inte mottagit brevet.
Citera
2010-11-15, 22:42
  #3266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proviva
Jag har redan kollat, där kunde man få svar på frågan om utbetalningar (jag e inte dum bara lite lat, och jag sade faktiskt att frågan var löjlig, men jag tänkte att andra regler kanske gällde retroaktiv a-kassa).

Angående min fråga på skatt, så har jag googlat, kollat skatteverket, postat här och hört med mina bekanta. Dom enda som har kunnat ge mig nåt svar är dessa bekanta, som säger att man får betala uppåt 50% skatt på en sådan hög summa. Därav min nyfikenhet och oro.

Ifall du undrar varför jag postade frågorna, så är det för att under alla år jag läst Fb, så har kommentarer med ordet "googla" och länken www.lmgtfy.com (din mening "svårare än så är det inte" är ett annat exempel) kommit upp jävligt ofta. Så nog fan har jag sökt innan jag skrev här! Dessutom när en flashbacktråd kommer upp tidigare än skatteverket vid en sökning på "retroaktiv a-kassa skatt", så är det väl inte så konstigt att jag faktiskt postar en fråga här?

Kolla: http://lmgtfy.com/?q=Retroaktiv+a-kassa+skatt.

För att förhindra fler nedlåtande kommentarer, riktade mot mitt intellekt, så ska jag förklara varför jag inte skickade frågan till "fråga a-kassan" på www.internetkassan.nu.

Jag trodde någon av en halv miljon användare här kunde svara på mina frågor innan ens en någon hunnit öppna mitt meddelande på internetkassan.

Så förlåt för att jag frågade, från och med nu ska jag inte fråga nåt mer om a-kassan i "Samlingstråd a-kassan".

För fan, ingen behöver fråga nåt här! för:


Förlåt min sarkasm...

Men eftersom jag har ändå ställt frågorna på det här forumet, så kan väl någon besvara den om skatten så skulle jag vara väldigt tacksam. Och då kanske jag skulle få tillbaka lite hopp om Fb...

MvH

r_i_z_l_a_

1. vilken skattetabell tillhör du? Du bör ha A-skatt, eller hur? Då går du in på skattetabeller och tittar på Skattetabeller för beräkning av preliminär A‑skatt 2010

+

2. Kolla utbetalning utöver förvärvsarbete

3. kolla summan som ska utbetalas

= svar på frågan.

Och nej, det är inte svårare än så.

Eller - ring din akassa. Fråga vad bruttoutbetalningen och fråga vad nettoutbetalningen är. Och om du vill räkna lite, ring akassan och fråga vad nettoutbetalningen är (Netto= efter skatt) så kan du multiplicera dagpenningen med antal kassakort, varje kassakort = 5 utbetalningsdagar, detta förutsatt att du är helt arbetslös.
__________________
Senast redigerad av Tronisee 2010-11-15 kl. 22:49.
Citera
2010-11-15, 22:43
  #3267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Jag har en liten undring, är totalt oinsatt och det kanske finns ett svar i denna tråd på 100 sidor sedan innan? Isåfall ber jag om ursäkt.

Jag är just nu student, men blir färdig lärare i januari.
Hur gör jag för att gå med i A-kassan?
Kan man gå med i A-kassan även att man inte har anställning nu eller hur funkar det?
Behöver man vara med i facket osv?
Vilken A-kassa är det som gäller?

Tacksam för svar och all nödvändig info.

I och med att du studerar på högskolenivå så kan du gå med AEA. Prisvärt, du betalar enbart 90 kr i månaden. Om du har arbetat och uppfyller arbetsvillkoret innan du påbörjade dina studier eller om du har arbetat tillräckligt under dina ferieuppehåll så kan du möjligtvis uppfylla kravet för antingen grundersättningen eller inkomstrelaterad ersättning.
Citera
2010-11-17, 16:39
  #3268
Medlem
Hjälp mig tyda Alfakassans kryptiska meddelande.

Arbetslöshetskassan har beslutat om din rätt till ersättningsperiod och dagpenning under tid med aktivitetsstöd.

Beslut:
Enligt insända intyg uppfyller du villkoren för en ersättningsperiod om 300 dagar från och med den 26 augusti. Du har rätt till dagpenning enligt grundförsäkringen. Din dagpenning är 160 kr. Uppgift om dagpenningen skickas till Försäkringskassan.

Information om inkomstrelaterad ersättning:
Dagpenning ges med 80%av dagförtjänsten till och med dag 200 av ersättningsperioden.
Därefter lämnas dagpenningen med 79% av dagförtjänsten under resten av ersättningsperioden.

Samordning av ersättningsdagar:
Dag med aktivitetsstöd samordnas med arbetslöshetsersättning. Det betyder att dagar med aktivitetsstöd ingår i den beviljade perioden med arbetslöshetsersättning.

Beslut om arbetslöshetsersättning:
Din rätt till arbetslöshetsersättning prövas om du blir anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och ansöker om arbetslöshetsersättning hos alfa kassan.

Förenklad delgivning:
Alfa-kassan använder förenklad delgivning.
Citera
2010-11-17, 16:42
  #3269
Medlem
Fattar inte vad dom menar riktigt.
Jag är ju redan inskriven på arbetsförmedlingen och inskriven i aktiviteten ungdomsgarantin, uga.
Jag får nu 134 kr/dag.
Och med Grundbeloppet 160kr/dag minus administrativa avgiften på 130kr/månad ca.

Dvs jag får inte ut mycket mera på alfakassan än på ungdoms bidraget?

Konstigt trodde minimi ersättningen på grundbeloppet var ca 260 kr/månad.

Fattar ni det på något annat sätt?
Citera
2010-11-17, 16:45
  #3270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hjälp mig tyda Alfakassans kryptiska meddelande.

Arbetslöshetskassan har beslutat om din rätt till ersättningsperiod och dagpenning under tid med aktivitetsstöd.

Beslut:
Enligt insända intyg uppfyller du villkoren för en ersättningsperiod om 300 dagar från och med den 26 augusti. Du har rätt till dagpenning enligt grundförsäkringen. Din dagpenning är 160 kr. Uppgift om dagpenningen skickas till Försäkringskassan.

Information om inkomstrelaterad ersättning:
Dagpenning ges med 80%av dagförtjänsten till och med dag 200 av ersättningsperioden.
Därefter lämnas dagpenningen med 79% av dagförtjänsten under resten av ersättningsperioden.

Samordning av ersättningsdagar:
Dag med aktivitetsstöd samordnas med arbetslöshetsersättning. Det betyder att dagar med aktivitetsstöd ingår i den beviljade perioden med arbetslöshetsersättning.

Beslut om arbetslöshetsersättning:
Din rätt till arbetslöshetsersättning prövas om du blir anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och ansöker om arbetslöshetsersättning hos alfa kassan.

Förenklad delgivning:
Alfa-kassan använder förenklad delgivning.

Vad är det du inte förstår? Det är svårt att svara då du inte skriver det.
Citera
2010-11-17, 16:48
  #3271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Fattar inte vad dom menar riktigt.
Jag är ju redan inskriven på arbetsförmedlingen och inskriven i aktiviteten ungdomsgarantin, uga.
Jag får nu 134 kr/dag.
Och med Grundbeloppet 160kr/dag minus administrativa avgiften på 130kr/månad ca.

Dvs jag får inte ut mycket mera på alfakassan än på ungdoms bidraget?

Konstigt trodde minimi ersättningen på grundbeloppet var ca 260 kr/månad.

Fattar ni det på något annat sätt?

OK, nu är jag med.

Det finns ingen minimiersättning, 320kr/dag är maxbeloppet enligt grundersättningen.
Du har jobbat i genomsnitt halvtid, 20h/v under den ramtid om Alfakassan har tittat på. Det leder till en dagpenning på 160kr/dag.

(20/40)*320=160
Citera
2010-11-17, 16:53
  #3272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Fattar inte vad dom menar riktigt.
Jag är ju redan inskriven på arbetsförmedlingen och inskriven i aktiviteten ungdomsgarantin, uga.
Jag får nu 134 kr/dag.
Och med Grundbeloppet 160kr/dag minus administrativa avgiften på 130kr/månad ca.

Dvs jag får inte ut mycket mera på alfakassan än på ungdoms bidraget?

Konstigt trodde minimi ersättningen på grundbeloppet var ca 260 kr/månad.

Fattar ni det på något annat sätt?

Jo men så här är det. När du skrivs in i UGA eller någon annan form av arbetsmarknadspolitiskprogram så får den sökande den lägsta dagpenningen fram till den dagen som din arbetslöshetskassa har intygat den dagpenning du faktiskt ska ha.

Din dagpenning kommer att bli 160 kr nu istället för 134 kr och du kommer att få mellanskillnaden utbetalt retroaktivt.
Citera
2010-11-17, 17:08
  #3273
Medlem
Trist läge då.
Men det är väll bara att bita i det, spelar alltså ingen roll om man jobbat eller inte man får ändå samma belopp om man inte jobbat mera än sex månader.

Aja det är ju i alla fall inte så här man vill sitta så det är bara att börja jobba.
Trist att man inte får jobb då da.
Citera
2010-11-17, 20:03
  #3274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Trist läge då.
Men det är väll bara att bita i det, spelar alltså ingen roll om man jobbat eller inte man får ändå samma belopp om man inte jobbat mera än sex månader.

Aja det är ju i alla fall inte så här man vill sitta så det är bara att börja jobba.
Trist att man inte får jobb då da.


Nja, i ditt fall så uppfyller du inte medlemsvillkoret. Du ska vara glad att du åminstånede erhåller grundersättningen.

För att få inkomstrelaterat så måste man uppfylla medlemsvillkoret.
Citera
2010-11-17, 22:29
  #3275
Medlem
För visso, visst är det så, men fortfarande surt att det inte spelar någon större roll om man jobbat eller inte, ersättningen blir den samma i alla fall efter man betalat medlemsavgiften.

Reglerna är ju sådana men det är ju en ganska stor skillnad på att aldrig ha jobbat och att ha jobbar sex månader och sedan inte få jobba mera.
Men tyvärr inte ekonomiskt efter jobbet slutat.
Det tycker jag är surt. men nu har ni i alla fall förklarat hur dt ligger till räcker för mig.
Citera
2010-11-18, 10:07
  #3276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
För visso, visst är det så, men fortfarande surt att det inte spelar någon större roll om man jobbat eller inte, ersättningen blir den samma i alla fall efter man betalat medlemsavgiften.

Reglerna är ju sådana men det är ju en ganska stor skillnad på att aldrig ha jobbat och att ha jobbar sex månader och sedan inte få jobba mera.
Men tyvärr inte ekonomiskt efter jobbet slutat.
Det tycker jag är surt. men nu har ni i alla fall förklarat hur dt ligger till räcker för mig.


Nja fast det stämmer inte. För att du uppfyllt medlemsvillkoret så hade din dagpenning kunnat bli högre. Då skulle man räkna på vad du faktiskt erhållit i inkomst under den perioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in