2020-10-05, 08:06
Medlem
yz44s avatar
Du behöver en hink och en svamp samt lite diskmedel.
Citera
2020-10-05, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMBINI
1. Avfettning
2. Skölj
3. Skrubba med bilschampo (använd mikrofibertrasa, inte svamp)
4. Skölj
5. Torka
6. Vaxa
Vill rekommendera "Prick Bort" avfettningsmedel = "Testvinnare".
Citera
2020-10-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMBINI
1. Avfettning
2. Skölj
3. Skrubba med bilschampo (använd mikrofibertrasa, inte svamp)
4. Skölj
5. Torka
6. Vaxa
Punkterna 2 och 4 är inte att underskatta. Snåla inte med avsköljningen utan låt vattnet göra så mycket som möjligt av jobbet och spola bort allt som går att spola bort innan du går på med punkt 3. Fina partiklar som sitter kvar blir ett perfekt sandpapper när du börjar skrubba. Om du kör med högtryck så kom inte närmare än kanske 20-30 cm och spola inte vinkelrätt mot plåten utan i en infallande vinkel.

När jag var ung för många år sedan jobbade jag på en mack som erbjöd handtvätt och rekond så jag har tvättat många, många bilar (handtvättar alltid mina egna idag) och kan glädjande nog konstatera att dagens bättre bilschampo kan köra åttor runt de som fanns då. Välj ett bra bilschampo och inte första bästa från hyllan och du kommer att tacka dig själv efteråt. Det finns många tips om kvalitetsprodukter i den nålade tråden som andra redan har pekat på.
Citera
2020-10-05, 11:09
Medlem
Eller gör som vissa babbe tvättar om du vill vara snål

Ta 65*C vatten och dra i maskindiskmedel låt det stå ett tag så pulvret lösesupp.

Därför man kan få små repor som "redan fans där" hos vissa aktörer dom kör med maskindisk och låter det inte stå länge..
Citera
2020-10-05, 16:03
Medlem
WhatsGuccis avatar
Tack för alla era tips!
Sanningen är den att jag kollat på Gör det med RW HAHA.
Trodde han var duktig helt ärligt haha
Citera
2020-10-05, 16:48
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Eller gör som vissa babbe tvättar om du vill vara snål

Ta 65*C vatten och dra i maskindiskmedel låt det stå ett tag så pulvret lösesupp.

Därför man kan få små repor som "redan fans där" hos vissa aktörer dom kör med maskindisk och låter det inte stå länge..
Hahaha, nog för att man är babbe ish själv, men skulle aldrig vara så risig och va så snål, vill ju att bilen ska se fin ut och att lacken blir skyddad av vax etc.
Citera
2020-10-05, 18:09
Medlem
elbels avatar
Va ere för lack?
Citera
2020-10-05, 20:59
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Va ere för lack?
Så mycket som jag vet så tror jag det är metallic. Men den glänser fint när man tvättat den.
Färgen är aruba blå.
Citera
2020-11-07, 16:42
Medlem
Hej!

Jag har köpt en helt ny bil, men jag kan ingenting när det kommer till biltvätt, så hade behövt ha lite tips.

Jag hade tänkt åka till en gör de själv hall, och göra ett tappert försök själv. Men när jag kollar diverse guider, så är det nästan på varenda jävla guide ”SÅDÄR TVÄTTAR DU INTE BILEN KORREKT”.

Är de någon som hade kunnat skicka en guide till en novis kille, som inte tar 7 timmar att genomföra. En grundlig tvätt som kanske tar 30min, och där jag inte behöver 38 produkter.

Tack!
Citera
2020-11-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Hej!

Jag har köpt en helt ny bil, men jag kan ingenting när det kommer till biltvätt, så hade behövt ha lite tips.

Jag hade tänkt åka till en gör de själv hall, och göra ett tappert försök själv. Men när jag kollar diverse guider, så är det nästan på varenda jävla guide ”SÅDÄR TVÄTTAR DU INTE BILEN KORREKT”.

Är de någon som hade kunnat skicka en guide till en novis kille, som inte tar 7 timmar att genomföra. En grundlig tvätt som kanske tar 30min, och där jag inte behöver 38 produkter.

Tack!

Tvätt av bil - Vintertid
1. Applicera Kallavfettning på bilen och fälgarna (från dörrhandtagen och nedåt).
2. Applicera Fälgrengöring på fälgarna.
3. Applicera Alkalisk avfettning på hela bilen.
4. Spola av hela bilen med högtryck.

Tvätt av bil - Sommartid
1. Applicera Fälgrengöring på fälgarna.
2. Applicera Alkalisk avfettning på hela bilen.
3. Spola av hela bilen med högtryck.
4. Schamponera hela bilen.
5. Spola av.

Med rätt produktval ska bilen nu vara ren och fin. Givetvis finns det ännu fler steg man kan genomföra, men du vill ha det enkelt. Ta hand om din nya bil.
Citera
2020-11-09, 23:01
Medlem
Har en sån där Kärchertvätt med bås ganska nära lägenheten där jag bor, funderar på att börja handtvätta (hink och handske) i denna då GDS-hallarna häromkring lämnar en del att önska. En är trasig och stängd på obestämd tid sedan ett år tillbaka. Den andra är väldigt trång och ligger 10 km hemifrån och den tredje har kassa öppettider.

Komplikationerna är ju dock möjligheterna att fylla tvätthinken samt kylan som blir på vintern. Det går ju inte att fylla en hink med högtryckslansen utan att det skvätter, inte heller att fylla den med hjälp av borsten då man dels riskerar att smuts från borsten följer med ner i hinken, dessutom får man ju ned tvättens eget schampo i sin hink.
Funderar därför på att fixa något krökt plaströr att sätta högtrycken i då jag fyller hinken för att dämpa strålen, samt att köra med en lång diskhandske under tvätthandsken för att undvika blöta händer när man tvättar i kyla.

Någon som brukar tvätta för hand i dylika tvättanläggningar och har några tips?

Ska tilläggas att det på tvättplatsen i fråga inte står något om förbud mot att använda egna medel och utrustning. Jag gör heller inte detta av snålhet utan för att det helt enkelt inte finns några rimliga alternativ.
Citera
2020-11-10, 11:36
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en van som jag målat med militär färg, matte/satin finish. Den behöver tvättas är det detta som gäller? https://www.biltema.se/bat/batvard/s...ion-2000042170
Ska nämnas att jag har polykarbonfönster, men tvättar "runt" dem ifall de skulle bli grumliga av medlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in