2020-11-29, 22:47
Medlem
Om det finns tillgång till en Gör det själv-hall i närheten (till exempel på en OKQ8 där jag tvättar) rekommenderar jag att köpa en skumlans (som den här, men kan också vara annat märke eller försäljare: https://www.autodude.se/produkt/foam_lance_dr_dirt_g1/).
Koppla skumlansen till högtryckstvätten (beställ med rätt adapter som passar den högtryckstvätt du använder) och spreja hela bilen med avfettning och sedan bilschampo blandat med vax. Min rutin för att tvätta bilen utvändigt ser ut så här:
1. Spolar av hela bilen mycket grundligt med högtryckstvätt (vatten) för att få bort smuts. Målet är att inte behöva röra billacken fysiskt för att minska risken för att smutspartiklar gör repor i lacken.
2. Sprejar kallavfettning på partier där det ser ut som att asfaltsrester och annat skit har satt sig (framför allt på fälgarna, på bilens stötfångare och på lacken runt hjulhusen), och låter det verka i några minuter. Spolar av med högtryckstvätt. (OBS viktigt att kallavfettning INTE får torka in).
3. Penslar (köp en pensel för ändamålet) fälgarna med rostlösare för att få bort flygrost (sonax fälgrengöring är bra, men finns andra märken också). Väntar i fyra-fem minuter tills medlet har verkat och blivit lila. Spolar av med högtryckstvätt. Penslar igen på partier som fortfarande är smutsiga, och kör eventuellt med en borste för att få bort det sista. Spolar av igen.
4. Kopplar på skumlansen på högtryckstvätten och sprejar hela bilen med förtvättsmedel (avfettning). Brukar fortsätta spreja på nytt skum när det första lagret har runnit undan. Låter det sitta i några minuter och spolar sedan med högtryckstvätten.
5. Använder skumlansen för att spreja bilen med bilschampo som även innehåller vax. (Det är såklart bättre att använda bilschampo utan vax, och sedan lägga på vax när bilen har torkat, men jag är för lat för det.) Låter det verka i några minuter och spolar sedan av med högtryckstvätt.
6. Torkar bilen med torkhanddukar. Det är viktigt att verkligen torka av allt vatten för att det inte ska bildas kalkfläckar på lacken.

Det är bättre att tvätta ofta och halvbra än perfekt och sällan. Lycka till!
Citera
2021-02-04, 09:12
Medlem
1. först så spolar jag av bilen med vatten o tar en tvät svamp som jag har diskmedel på
2. låter det torka fast
3. tar min stålbåste och skrapar bort skumet
4. o sen så tar jag lite spray färg på bilen om det blir någon repa elr två
5. brukar även tväta av motorn när jag endå håller på
Citera
2021-02-06, 13:44
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Har en sån där Kärchertvätt med bås ganska nära lägenheten där jag bor, funderar på att börja handtvätta (hink och handske) i denna då GDS-hallarna häromkring lämnar en del att önska. En är trasig och stängd på obestämd tid sedan ett år tillbaka. Den andra är väldigt trång och ligger 10 km hemifrån och den tredje har kassa öppettider.

Komplikationerna är ju dock möjligheterna att fylla tvätthinken samt kylan som blir på vintern. Det går ju inte att fylla en hink med högtryckslansen utan att det skvätter, inte heller att fylla den med hjälp av borsten då man dels riskerar att smuts från borsten följer med ner i hinken, dessutom får man ju ned tvättens eget schampo i sin hink.
Funderar därför på att fixa något krökt plaströr att sätta högtrycken i då jag fyller hinken för att dämpa strålen, samt att köra med en lång diskhandske under tvätthandsken för att undvika blöta händer när man tvättar i kyla.

Någon som brukar tvätta för hand i dylika tvättanläggningar och har några tips?

Ska tilläggas att det på tvättplatsen i fråga inte står något om förbud mot att använda egna medel och utrustning. Jag gör heller inte detta av snålhet utan för att det helt enkelt inte finns några rimliga alternativ.

Köp 2 st 5L dunkar alt. 1 st 10L och fyll med hett kranvatten innan du åker till tvättstationen. 10 liter räcker för en tvätt av normalstor bil, och hetvatten håller sig varmt en stund även när det är kallt ute. Rekommenderar dock 5L dunkar då de enkelt får plats under kranen i exempelvis köket.

På alla bilvårdsfirmor jag har arbetat på har vi haft gröna kemskyddshandskar som påminner väldigt mycket om just diskhandskar. För konsument kan jag rekommendera Biltemas svarta kemskyddshandske, den tål även en del starka medel tex ifall du vill gno fälgar eller ändrör för hand när skiten inte vill släppa. Tänk på att köpa en storlek för stor och ha ett par typ montagehandskar inuti, annars kommer de snabbt lukta död råtta och det sätter sig även på händerna när du haft på dig handskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har en van som jag målat med militär färg, matte/satin finish. Den behöver tvättas är det detta som gäller? https://www.biltema.se/bat/batvard/s...ion-2000042170
Ska nämnas att jag har polykarbonfönster, men tvättar "runt" dem ifall de skulle bli grumliga av medlet.
Är den klarlackad med 2K lack? Om inte är det nog bara vatten som gäller om du inte vill göra om det... möjligt att det tål shampo, men med salt och jävleskap finns risken att du skrapar bort färgen om du drar runt skiten ovanpå
Citera
2021-02-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchup-cat
1. först så spolar jag av bilen med vatten o tar en tvät svamp som jag har diskmedel på
2. låter det torka fast
3. tar min stålbåste och skrapar bort skumet
4. o sen så tar jag lite spray färg på bilen om det blir någon repa elr två
5. brukar även tväta av motorn när jag endå håller på
Det var kloka råd.
Ska jag prova.
Någon speciell kulör på sprejfärgen?
Citera
2021-03-03, 14:29
Medlem
rrpipers avatar
Använder ni avfettning när ni tvättar på garageuppfarten?

Eller använder ni nån miljövänlig variant eller hur gör ni? Frun säger att jag inte får spraya kemikalier på garageuppfarten för det kan döda grannens katt. Nåt generellt förbud mot att tvätta bilen med avfettning på garageuppfart finns mig veterligen inte?
Citera
2021-03-03, 14:34
Bannlyst
Din fru har rätt du får inte spruta hur som helst då det hamnar i dagvattnet. Miljöbov
Citera
2021-03-03, 14:38
Medlem
Ja jag använder det varje gång. Rejält. Kommunen får höra av sig ifall de har synpunkter.
Citera
2021-03-03, 14:39
Medlem
De gånger jag tvättar hemma brukar jag stå på gräsmattan för att slippa få ner kemikalier i dagvattnet.

Sen brukar jag använda miljöavfettning hemma.
Är bilen så skitig att det behövs starkare avfettning så brukar jag åka till en tvätthall.
Citera
2021-03-03, 14:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Eller använder ni nån miljövänlig variant eller hur gör ni? Frun säger att jag inte får spraya kemikalier på garageuppfarten för det kan döda grannens katt. Nåt generellt förbud mot att tvätta bilen med avfettning på garageuppfart finns mig veterligen inte?
Det finns inget formellt förbud mot att tvätta bilen, men det är förbjudet att släppa ut förorenat vatten.
https://www.villaagarna.se/radgivnin...-bilen-hemma-/
och det är ju vad du gör.
Citera
2021-03-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Rejält 🥶
Ja tvättar inte bilen jättofta. Så brukar få spruta på de i omgångar för att bli av med all tjära.
Spola av
Avfettning
Spola av
Bilschampo
Avfettning
Spola av
Bilschampo
Spola av

Nu senast i helgen fick jag ta en separat extra stark avfettning för fälgarna efter allt de här.
Citera
2021-03-03, 14:49
Medlem
rrpipers avatar
Att tvätta utan avfettning känns meningslöst, så alla vanliga människor som är villa ägare (och inte s.k. miljöbovar) åker numera till tvätthallar eller automattvätt och tvättar bilen?
Citera
2021-03-03, 14:54
Medlem
paerras avatar
Skall jag använda avfettning så åker jag till jobbet som har egen avskiljare och reningsverk.

Ska jag bara tvätta med schampo så brukar jag göra det hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in