2025-06-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Så duger bara till att spola av den och så får man handtvätta hemma ibland?
Nån funktion måste ju stationerna fylla

Ja vad tror du själv det blir för skillnad mellan att du håller i en högtrycksslang och tvättsvamp i en GDS-hall eller hemma utanför din bostad på uppfart eller parkering… Tror du det är nån magi i en GDS-hall…?
Eller är det trolleri du försöker dig på…?
Citera
2025-06-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja vad tror du själv det blir för skillnad mellan att du håller i en högtrycksslang och tvättsvamp i en GDS-hall eller hemma utanför din bostad på uppfart eller parkering… Tror du det är nån magi i en GDS-hall…?
Eller är det trolleri du försöker dig på…?
Tack för att du försökte hjälpa
Citera
2025-06-03, 20:10
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Tack för att du försökte hjälpa

Att tvätta hemma eller på en tvättanläggning utomhus eller i en gör-det-själv-hall ger exakt samma resultat, givet att du använder samma kemikalier och redskap.
Tvättanläggningar och gör-det-själv-hallar finns enbart till eftersom många bor så att dom saknar möjlighet att dra ut en vattenslang hemma och tvätta bilen.
Citera
2025-06-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Att tvätta hemma eller på en tvättanläggning utomhus eller i en gör-det-själv-hall ger exakt samma resultat, givet att du använder samma kemikalier och redskap.
Tvättanläggningar och gör-det-själv-hallar finns enbart till eftersom många bor så att dom saknar möjlighet att dra ut en vattenslang hemma och tvätta bilen.
På många gds hallar utomhus är det förbjudet att använda annat än det som säljs dvs ingen svamp etc
Så hur kompletterar man bäst en sån hall
Citera
2025-06-03, 22:42
Medlem
Citat:
På många gds hallar utomhus är det förbjudet att använda annat än det som säljs dvs ingen svamp etc
Så hur kompletterar man bäst en sån hall

Du får använda egen svamp etc om du vill, men inte några egna kemikalier.
Citera
2025-06-04, 18:46
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Ja det visar sig. Beställde iaf och ska prova. Återkommer med recension om ett par veckor, måste städa garaget först så bilen kommer in...
Nu så!
Började med kallavfettning, sedan alkalisk avfettning, sen förtvätt och till sist en riktig tvätt med microfiberhandske. Sen torkade jag bilen och ställde in i garaget och fick stå till nästa dag. Började dag 2 med att polera bort några små repor i fronten och rester av insekter som inte gick bort i tvätten.
Sen sprayade jag på något som heter Eraser och torkade med microfiberduk (enligt rekommendation) och det var nödvändigt då pollen har en jävla förmåga att hitta i mitt lilla garage. Sen dags att lägga på förseglingen. Valde att börja på ganska små ytor då jag är nybörjare. Ganska enkelt när man kommer igång, lägg på - vänta några sekunder - torka av överflödet - torka bort resten.
Resultatet blev en jäkligt hal yta som dessutom har bra glans! Hoppas den håller ett tag bara...
Vet inte om jag lade på för lite medel eftersom mindre än halva flaskan gick åt?
Sen har jag sett i efterhand att jag nog missat att torka bort överflödet på en liten yta, för där ser det inte bra ut. Jaja, polera bort - Eraser och lägga på nytt.

Kört ca 40 mil sedan detta och är nöjd hittills! 4 km grusväg och 10 mil landsväg varje dag. Märks helt klart att smutsen har svårt att fastna! Det lilla som fastnat försvann i dagens regn

Vi får se hur länge det håller bara, lovar att återkomma!
Citera
2025-06-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Nu så!
Började med kallavfettning, sedan alkalisk avfettning, sen förtvätt och till sist en riktig tvätt med microfiberhandske. Sen torkade jag bilen och ställde in i garaget och fick stå till nästa dag. Började dag 2 med att polera bort några små repor i fronten och rester av insekter som inte gick bort i tvätten.
Sen sprayade jag på något som heter Eraser och torkade med microfiberduk (enligt rekommendation) och det var nödvändigt då pollen har en jävla förmåga att hitta i mitt lilla garage. Sen dags att lägga på förseglingen. Valde att börja på ganska små ytor då jag är nybörjare. Ganska enkelt när man kommer igång, lägg på - vänta några sekunder - torka av överflödet - torka bort resten.
Resultatet blev en jäkligt hal yta som dessutom har bra glans! Hoppas den håller ett tag bara...
Vet inte om jag lade på för lite medel eftersom mindre än halva flaskan gick åt?
Sen har jag sett i efterhand att jag nog missat att torka bort överflödet på en liten yta, för där ser det inte bra ut. Jaja, polera bort - Eraser och lägga på nytt.

Kört ca 40 mil sedan detta och är nöjd hittills! 4 km grusväg och 10 mil landsväg varje dag. Märks helt klart att smutsen har svårt att fastna! Det lilla som fastnat försvann i dagens regn

Vi får se hur länge det håller bara, lovar att återkomma!

Hej igen. Roligt att du återkopplar Det låter som att du gått rätt tillväga. Om ett tag, låt säga om några månader, kan du köpa och lägga på Ewocar Boost+ (100 ml). Jag ska lägga på Boost+ innan höstens intåg.
Citera
2025-06-24, 19:28
Medlem
Dorniers avatar
Man ska väl bara använda kallavfettning nedanför rutorna?

Vad finns det för medel att använda högre upp, på taket och annat?

Har fläckar som inte går bort med bara bilschampo.

Edit: "Autosol extra stark smutslösare", nån som använt denna?

Men jag fattar inte, man ska spola med vatten efteråt, men då rinner det kanske in på insidan av dörrarna?

På vissa medel står detta uttryckligen att man inte ska göra, alltså inte använda ovanför rutorna, men på vissa står det inget om detta.

https://www.thansen.se/bil/rengoring...7/pn-233532592
Senast redigerad av Dornier 2025-06-24 kl. 20:16.
Citera
2025-06-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Man ska väl bara använda kallavfettning nedanför rutorna?

Vad finns det för medel att använda högre upp, på taket och annat?

Har fläckar som inte går bort med bara bilschampo.

Edit: "Autosol extra stark smutslösare", nån som använt denna?

Men jag fattar inte, man ska spola med vatten efteråt, men då rinner det kanske in på insidan av dörrarna?

På vissa medel står detta uttryckligen att man inte ska göra, alltså inte använda ovanför rutorna, men på vissa står det inget om detta.

https://www.thansen.se/bil/rengoring...7/pn-233532592

Alkalisk Avfettning ska du lägga på hela bilen. Hela bilen. Spola sedan av med högtryck. Kan du ta en bild på fläckarna som du inte får bort och sedan ladda upp bilden?
Citera
2025-06-24, 22:02
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Alkalisk Avfettning ska du lägga på hela bilen. Hela bilen. Spola sedan av med högtryck. Kan du ta en bild på fläckarna som du inte får bort och sedan ladda upp bilden?

Ok, tack så mycket, alkalisk avfettning kan alltså inte skada rostskyddet på insidan när det rinner ner.

Fläckarna jag har är vanliga svarta från tjära och annat, men de sitter högre upp alltså.
Citera
2025-06-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ok, tack så mycket, alkalisk avfettning kan alltså inte skada rostskyddet på insidan när det rinner ner.

Fläckarna jag har är vanliga svarta från tjära och annat, men de sitter högre upp alltså.

Ingen fara. Alkalisk avfettning är det som gäller. Täck hela bilen, spola av med högtryck. Det finns flera sätt för att bli av med tjära/asfalt. Om du är villig att betala några hundralappar kan jag härmed tipsa dig om Lahega Spray Wax 32e 500 ml. Bättre produkt går inte att hitta. Den tar bort asfalt, tjära, fågelskit, klister, flygrost etc.
Citera
2025-06-25, 07:21
Moderator
Citat:

När du tvättat bilen så att den är ren så kan du ta kallavfettning på en trasa eller svamp och behandla lokalt, på fläcken, badda på lite avfettning och torka försiktigt tills tjäran är borta, spola av med vatten, eventuellt så kan du eftertvätta med det du redan tvättat bilen med. och torka torrt med mikrofibertrasa.

Alkalisk avfettning är bra till annat men till tjärfläckar och prickar är den helt meningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in