Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-14, 10:39
  #1
Medlem
Capones avatar
Är man rädd om sin bil tvättar man den självklart för hand, för att den ska bli ordentligt ren och för att slippa onödiga lackskador. Hur gör man då för att uppnå optimalt resultat? Här kommer lite saker som säkert någon kan ha glädje av att veta.



Motortvätt - öppna huven och täck över delar som kan vara känsliga för vatten. Spola av med vatten, använd eventuellt avfettningsmedel om det är nödvändigt.

Börja sedan med att spola av bilen med kallt vatten. Det behöver inte vara iskallt, men inte ljummet eller varmt. Anledningen är att varmvatten lämnar kalkfläckar när dropparna avdunstar. Samma princip gäller när man diskar, om disken ska lufttorka ska man skölja med kallt vatten.

Sedan tar man en tvättsvamp, och masserar bilen med vaxschampoo. Helst äkta tvättsvamp och inte syntet. Ett schampoo som fungerar bra är Autosmart. Använder man ett bra vaxschampoo underlättar man att få bort smuts och asfaltsprickar, och man ger lacken ett extra skyddslager som gör att polering och lackförsegling håller längre.

Om man inte får bort all smuts med vatten kan man ta lite avfettningsmedel och gnugga tills man fått bort allt. Det finns inte mycket smuts som inte ger med sig mot avfettningsmedel. Dock får man tänka på att detta tär på lackförsegling och vax, så man ska bara använda det när man måste, och vara noga med att massera med vaxschampoo efteråt.

När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt. Det kanske låter konstigt, men det beror på att man bör undvika att vattnet rinner över lacken och ger rinningsspår som är svåra att få bort. Om man börjar nerifrån kommer vattnet rinna ner i det andra vattnet, och då uppstår inga spår i lacken.

En sak som är väldigt viktig är att om man tappar en tvättsvamp på marken ska man aldrig mer använda den. Grus är väldigt elakt mot lacken, och minsta korn som fastnar kan vara förödande. Även om man sköljer svampen kan det sitta kvar gruskorn som man inte fått bort. På samma sätt är det bra att använda flera tvättsvampar för att undvika att dra med sig smuts och grus och göra repor i lacken.

Nästa steg är att spola bort vaxschampoot med kallt vatten. Låter man schampoot torka in kan det bli fula vita spår av intorkat vax - även om autosmarts schampoo är väldigt förlåtande. Det är likadant som att man ska skölja ur schampoot ordentligt när man tvättar håret, annars skadas håret.

Sist kan man torka bilen med sämskskinn för att minimera risken för kalkfläckar som kan uppstå när vattnet torkar. Dock så är det inte nödvändigt om man spolat med kallt vatten, men vill man vara noga så är det absolut inte fel.

Ytterligare en sak att tänka på är att man inte ska använda några specialprodukter för att smörja in gummi- och plastlister, då dessa nästan undantagslöst ger en väldigt kortsiktig förbättring och gör att listerna torkar sönder snabbare än de gör annars.

Nu borde bilen vara skinande ren och blank. Däcken är svarta och fina och ger en snygg kontrast mot fälgarna och bilen. Men så fort gummit torkar blir däcken grå och trista, och ser nästan dammiga ut. Men det finns botemedel. Jag använder en sorts däckspray som heter CRC So Easy Däckglans och säljs på bl.a Mekonomen ganska billigt. Man sprayar ett lager runt däcken och ett tjockt skum bildas. Efter 1-2 minuter har skummet torkat bort, och däcken är svarta och fina. Detta sitter kvar i flera veckor, något kortare om det regnar mycket.



Så, det var lite tips från Capone. Kom gärna med kommentarer och tips på förbättringar av "ritualen".
Citera
2005-01-14, 10:45
  #2
Medlem
Tvätta bilen - guide

Autosmart-produkterna från Smartab är skitbra! Kan bara hålla med där!
De säljs också på Mekonomen.

Kan bara tillägga att man absolut inte ska tvätta bilen i solen.
Sen kan man använda en gummiskrapa, avsedd för ändamålet, och dra av den värsta blötan innan man går på med sämskskinnet.

Håll till på gräsmattan eller i en hall där spillvattnet tas om hand, låt inte medlen från bilen rinna ner i dagvattnet - mycket illa för miljön!
Citera
2005-01-14, 11:01
  #3
Medlem
FetFulElaks avatar
http://www.autopower.se/gds/bilvard/default.asp

De här killarna är grymma. Sällan sett människor med sådan puts..
Citera
2005-01-14, 12:15
  #4
Medlem
Magnums avatar
Vill gärna ha tips på grymma avfettningsmedel.
Citera
2005-01-14, 13:50
  #5
Medlem
Autosmart - "POWER", tjärlösande avfettning.
Autosmart - "Fordonsavfettning".

Köp båda!

Spraya på Power längst ner på bilen där det stänker upp gatsmuts, runt hjulhus - upp till dörrhantagen.
Sen "Fordonsavfettning" över Hela bilen. Snåla inte!

Lägg på på TORR bil, låt verka i fem minuter, skölj av med kallt vatten.
Citera
2005-01-14, 15:17
  #6
Medlem
jenas avatar
Denna guide förtjänar litet klister!!! Fortsätt att tipsa!!

Själv använder jag Lahegas proffssortiment när SAABen skall putsas!!
Citera
2005-01-14, 15:21
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som total bilidiot måste jag bara få fråga:

"Motortvätt - öppna huven och täck över delar som kan vara känsliga för vatten."


Vilka delar är det?
Citera
2005-01-14, 15:52
  #8
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som total bilidiot måste jag bara få fråga:

"Motortvätt - öppna huven och täck över delar som kan vara känsliga för vatten."


Vilka delar är det?
Här är några komponenter du bör se upp med att vattna allt för rikligt:

I ena hörnan brukar det sitta en sak som ser ut som en liten fyrkantig fabriksbyggnad. Den känns igen genom att det sitter 6 stycken små skruvbara skorstenar på toppen. De här skorstenarna kan även vara utbytta mot en enda lång som påminner om en kondensavfuktare för luftkonditionering.

Någonstans mitt i motorn sitter det något som ser ut som en ugnsbakad tomat med köttfärsfyllning. Från denna går det ett gäng små svarta ormar. Den ormen som sitter i toppen på tomaten leder till en liten ölburksliknande historia som ej bör utsättas för väta. Även slutdestinationen för de andra små ormarna då de ringlat sig från den vattenskygga tomaten, bör ej få riktat vattentryck.

Letar du nu vidare i motorn hittar du diverse små plastetuin och du finner även plastetuiernas boss. Alla dessa boxar, små som stora innehåller känslig elektronik.

Tar du sedan en titt på motorns metalldelar så kan du tänka dig dem som spännande berg med äventyrsgrottor. Spruta inte in vatten i dessa grottor.

Nu vet du!
Citera
2005-01-14, 15:55
  #9
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Här är några komponenter du bör se upp med att vattna allt för rikligt:

I ena hörnan brukar det sitta en sak som ser ut som en liten fyrkantig fabriksbyggnad. Den känns igen genom att det sitter 6 stycken små skruvbara skorstenar på toppen. De här skorstenarna kan även vara utbytta mot en enda lång som påminner om en kondensavfuktare för luftkonditionering.

Någonstans mitt i motorn sitter det något som ser ut som en ugnsbakad tomat med köttfärsfyllning. Från denna går det ett gäng små svarta ormar. Den ormen som sitter i toppen på tomaten leder till en liten ölburksliknande historia som ej bör utsättas för väta. Även slutdestinationen för de andra små ormarna då de ringlat sig från den vattenskygga tomaten, bör ej få riktat vattentryck.

Letar du nu vidare i motorn hittar du diverse små plastetuin och du finner även plastetuiernas boss. Alla dessa boxar, små som stora innehåller känslig elektronik.

Tar du sedan en titt på motorns metalldelar så kan du tänka dig dem som spännande berg med äventyrsgrottor. Spruta inte in vatten i dessa grottor.

Nu vet du!

Oooookej - tack för den.

Menar du batteriet, oljefilter och luftfilter t ex?

Kanske är lättare att fråga - finns det nån del i motorn man FÅR tvätta?
Citera
2005-01-14, 15:55
  #10
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Är det viktigt att tvätta motorn? Jag tycker att det skulle vara obehagligt att spruta vatten under huven och känner mig övertygad om att jag skulle spruta massor av vatten på fel ställen.

Mycket bra instruktion, förresten, Capone.
Citera
2005-01-14, 16:07
  #11
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Är det viktigt att tvätta motorn? Jag tycker att det skulle vara obehagligt att spruta vatten under huven och känner mig övertygad om att jag skulle spruta massor av vatten på fel ställen.

Mycket bra instruktion, förresten, Capone.

Nej det är inte viktigt, om det inte är extremt smutsigt eller oljigt där inne.
Citera
2005-01-16, 15:42
  #12
Medlem
Ariels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Här är några komponenter du bör se upp med att vattna allt för rikligt: [...]

Det var pedagogiskt så det förslog.
Applåd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback