2018-09-02, 11:15
Medlem
JustZlatans avatar
Tvättade bilen nu på förmiddagen och självklart ställer sig en idiot bredvid mig och använder fälgrengöring. Jävla as!
Senast redigerad av JustZlatan 2018-09-02 kl. 11:17.
Citera
2018-09-26, 00:04
Medlem
bmwhorans avatar
Tips mig om bra hemsidor samt bra produkter för att torka bort vattnet efter en fin tvätt, rengöring för fälgar, vax till fälgarna, rengöring för skinnklädsel/tygklädsel också, rengöring utav interiör (knappar, ratten, displayen) samt en fin bag för att lägga alla dess prylar.

Många kanske kommer kommentera nu att läsa bak i tråden och ta tips därifrån men det är mycket och läsa osv...
Citera
2018-11-25, 11:44
Medlem
När jag använder Mac-seriens avfettning när jag tvättar bilen, så rinner det alltid ut avfettning bakom lister och annat. På några ställen ser de ut som att jag glömde skölja av bilen efter tvätt. Detta kommer dagarna efter tvätt och alltså inte timmen efter tvätt.

Hur gör jag? Jo först sprayar jag avfettning på lacken. Brukar spraya en bit under dörrhandtag och ner till sparklåda och sedan runt hela bilen. Låter det verka några minuter och spolar sedan av bilen med högtryck. Efter detta sprayar jag ett schampo över hela bilen. Avslutar med att skölja av bilen med högtryck. Då jag vet att det kommer rinna ut avfettning från undersida av lister och plastdetaljer, brukar jag alltid spola jätte länge på dessa delar så att vattnet skall tränga in under lister och skölja bort avfettning som fastnat. Lik förbannat timme det ändå ut efter några dagar. Det dumma är att det inte går bort genom att skölja av bilen med högtryck alternativt kombination med högtryck och schampo. Det enda som tar bort dessa fläckar är med hjälp av en svamp.

Hur tvätta för att undvika dessa fula ”rinnmärken” från lister? Vill ju gärna avfetta för att få bort prickar..
Citera
2018-12-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
När jag använder Mac-seriens avfettning när jag tvättar bilen, så rinner det alltid ut avfettning bakom lister och annat. På några ställen ser de ut som att jag glömde skölja av bilen efter tvätt. Detta kommer dagarna efter tvätt och alltså inte timmen efter tvätt.

Hur gör jag? Jo först sprayar jag avfettning på lacken. Brukar spraya en bit under dörrhandtag och ner till sparklåda och sedan runt hela bilen. Låter det verka några minuter och spolar sedan av bilen med högtryck. Efter detta sprayar jag ett schampo över hela bilen. Avslutar med att skölja av bilen med högtryck. Då jag vet att det kommer rinna ut avfettning från undersida av lister och plastdetaljer, brukar jag alltid spola jätte länge på dessa delar så att vattnet skall tränga in under lister och skölja bort avfettning som fastnat. Lik förbannat timme det ändå ut efter några dagar. Det dumma är att det inte går bort genom att skölja av bilen med högtryck alternativt kombination med högtryck och schampo. Det enda som tar bort dessa fläckar är med hjälp av en svamp.

Hur tvätta för att undvika dessa fula ”rinnmärken” från lister? Vill ju gärna avfetta för att få bort prickar..
Man avfettar utsidan av bilen, inte insidan

Nämen bilmodell? Testa annan avfettning
Citera
2018-12-26, 17:03
Medlem
ALZIRs avatar
Nybörjar tvättaren här som vill börja tvätta bilen själv!

Köpte Turtle T avfettning och Turtle Super Wash. Handlade även några mindre tvättsvampar och en torkduk av något märke som hette Harmon tror jag. Handlade allt på Jula. Och såklart en spann!

Började spola av bilen sen sprutade på avfettning och lät de verka någon minut sen spolade av. Drog sedan i medlet i en hink men märke att det inte skummade alls.

Förstod sedan att de skulle tas direkt på svampen, man lär sig alltid något nytt.

Började ta alla rutor först, sen spola av. Sen tog jag resten "uppdelat": Huven först, höger sida, vänster sida och sist bak.

Blev helt ok men tror nästa gång är man lite bättre.

Tänkte om ni kunde dela med era tips och produkter ni använder? Kommer nog köpa annat bilschampo till nästa gång, något som skummar. Någon ni rekommenderar?

Tänkte även kolla, kan man använda avfettningen på rutorna eller skall detta endast användas på lacken?

Var riktigt avslappnande att göra det själv!
Citera
2018-12-26, 19:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Tänkte även kolla, kan man använda avfettningen på rutorna eller skall detta endast användas på lacken?

Har ju skrivit om hur jag gör, står i tråden nånstans, finns ju andra som har lika bra eller bättre tips med.
Men det här, avfettning ska du helst bara ta under rutorna, inte för att inte rutorna klarar av det, det gör de. Men det finns en risk att avfettningen tar med sig rostskydd i dörrarna om det rinner längs rutorna ner i dem. Inte ofta det behövs heller för den delen, går ju alltid att använda vintertvätt om du har tjära på rutorna.
Citera
2018-12-26, 19:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Nybörjar tvättaren här som vill börja tvätta bilen själv!

Köpte Turtle T avfettning och Turtle Super Wash. Handlade även några mindre tvättsvampar och en torkduk av något märke som hette Harmon tror jag. Handlade allt på Jula. Och såklart en spann!

Började spola av bilen sen sprutade på avfettning och lät de verka någon minut sen spolade av. Drog sedan i medlet i en hink men märke att det inte skummade alls.

Förstod sedan att de skulle tas direkt på svampen, man lär sig alltid något nytt.

Började ta alla rutor först, sen spola av. Sen tog jag resten "uppdelat": Huven först, höger sida, vänster sida och sist bak.

Blev helt ok men tror nästa gång är man lite bättre.

Tänkte om ni kunde dela med era tips och produkter ni använder? Kommer nog köpa annat bilschampo till nästa gång, något som skummar. Någon ni rekommenderar?

Avfettning innan avspolning, låt verka längre än en minut nu på vintern.
Att schampot skummar är bara visuellt, häll i hinken och sedan vatten på det, gott så.
Avfetta inte över rutor.
Våfflad tvättsvamp eller tvätthandske förenklar att komma åt i alla skrymslen.
Glöm inte spola hjulhusen (speciellt plåten ut mot dig) och skarvar vid dörrar etc. där smuts och salt ligger och gottar sig.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2018-12-26 kl. 19:48.
Citera
2018-12-26, 21:39
Medlem
ALZIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har ju skrivit om hur jag gör, står i tråden nånstans, finns ju andra som har lika bra eller bättre tips med.
Men det här, avfettning ska du helst bara ta under rutorna, inte för att inte rutorna klarar av det, det gör de. Men det finns en risk att avfettningen tar med sig rostskydd i dörrarna om det rinner längs rutorna ner i dem. Inte ofta det behövs heller för den delen, går ju alltid att använda vintertvätt om du har tjära på rutorna.

Ahh ok,
Råkade nämligen spruta ner rutorna lite när jag sprayade. Ska vara lite försiktigare nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Avfettning innan avspolning, låt verka längre än en minut nu på vintern.
Att schampot skummar är bara visuellt, häll i hinken och sedan vatten på det, gott så.
Avfetta inte över rutor.
Våfflad tvättsvamp eller tvätthandske förenklar att komma åt i alla skrymslen.
Glöm inte spola hjulhusen (speciellt plåten ut mot dig) och skarvar vid dörrar etc. där smuts och salt ligger och gottar sig.

Många bra tips där, tack! Kollade på en video på Youtube om det bilschampo där så dom kan skulle ta direkt på svampen, var tydligen någon wax i den med. Men blir annat schampo till nästa tvätt!

Så jag ska inte spola av bilen först och sen avfettningen? Avfettning först, låt verka den spola av?

Tänkte inte ens på att spola i hjulhuset.. känner att vid nästa tvätt är man bättre förberedd!
Citera
2018-12-26, 22:17
Medlem
DeepThroat007s avatar
Har inte läst igenom tråden, men i alla fall...

1. Har du en svenssonbil som är duktigt smutsig så tvätta med varmt vatten där du blandat i mycket av Biltema:s "Grovrent" (finns på dunk). Bilen kommer att bli tok-ren. Art-36-851

2. I nästa steg tar du nytt vatten (inte för mycket) o blandar i MYCKET "Vaxshampo". Tvätta hela bilen utan att spola av o bilen blir vaxad i o m att den står o självtorkar.
Citera
2019-01-08, 04:03
Medlem
Citat:
Så jag ska inte spola av bilen först och sen avfettningen? Avfettning först, låt verka den spola av?

Tänkte inte ens på att spola i hjulhuset.. känner att vid nästa tvätt är man bättre förberedd!
Om du börjar med avfettningen så är det mycket lättare att se var du behöver spruta lite extra. Är bilen smutsig från början och du spolar av den med högtryckstvätt så kan det ge en illusion om att bilen är ganska ren, vilket är helt fel och något du kommer märka efteråt eller vid närmare titt beroende på bilens färg.

Och vad det gäller hjulhusen - spola länge, vrid på munstycket, spola länge, försök nå alla utrymmen och spola länge. Du kommer se ur det väller ut brunt smutsvatten under bilen.
Citera
2019-01-10, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tvättade bilen nu på förmiddagen och självklart ställer sig en idiot bredvid mig och använder fälgrengöring. Jävla as!

Råkade ut för samma grej idag. Blir så trött!
Citera
2019-01-10, 16:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrivarn
Råkade ut för samma grej idag. Blir så trött!

Och när de använder ”nano-avfettning” och vaxshampo! Små små nanopartiklar och skit som åker ner i lungorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in