Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Har ju skrivit om hur jag gör, står i tråden nånstans, finns ju andra som har lika bra eller bättre tips med.
Men det här, avfettning ska du helst bara ta under rutorna, inte för att inte rutorna klarar av det, det gör de. Men det finns en risk att avfettningen tar med sig rostskydd i dörrarna om det rinner längs rutorna ner i dem. Inte ofta det behövs heller för den delen, går ju alltid att använda vintertvätt om du har tjära på rutorna.
Ahh ok,
Råkade nämligen spruta ner rutorna lite när jag sprayade. Ska vara lite försiktigare nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
Avfettning innan avspolning, låt verka längre än en minut nu på vintern.
Att schampot skummar är bara visuellt, häll i hinken och sedan vatten på det, gott så.
Avfetta inte över rutor.
Våfflad tvättsvamp eller tvätthandske förenklar att komma åt i alla skrymslen.
Glöm inte spola hjulhusen (speciellt plåten ut mot dig) och skarvar vid dörrar etc. där smuts och salt ligger och gottar sig.
Många bra tips där, tack! Kollade på en video på Youtube om det bilschampo där så dom kan skulle ta direkt på svampen, var tydligen någon wax i den med. Men blir annat schampo till nästa tvätt!
Så jag ska inte spola av bilen först och sen avfettningen? Avfettning först, låt verka den spola av?
Tänkte inte ens på att spola i hjulhuset.. känner att vid nästa tvätt är man bättre förberedd!