Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vilka verifikationer för att verkligen ha sett det man påstår krävs?
Var Cohen verkligen ögonvittne till gasningar? Jag och hederliga människor tillåter mig tvivla.......???
Förekom massgasningar i Auschwitz trots Elie Wiesel's förnekelse av dylika?
Nej, det var ju Elie Cohens blockäldste som hotade med eller varnade för "gasen"...påstår Elie Cohen efter kriget.
Nobelpristagaren Imre Kertesz är en författare av helt annan halt än Wiesel.
Han löser sin beskrivning av vad som hände när han som fjortonåring passerade Auschwitz på ett rätt elegant och förslaget sätt i
Mannen utan öde. Kertesz var endast tre dagar i Auschwitz, duschades, rakades, lyssnade till de gamla fångarnas skvaller innan han och resten av pojkarna från hans stad sänds vidare till Buchenwald. Han använder mycket medvetet termer typ "det sades", "man gjorde gällande" osv., men vilka som ska ha drabbats av det grymma ödet, och hur det gick till, förblir mycket vagt, som i en dröm. Men han är en god stilist, den gamle juden, och uttrycker sig understundom överraskande "lättfärdigt". Exempelvis vill jag minnas att han fantiserar om hur dessa prydliga kulisser för att lura fångar uppstod som tankar och planer, som om det vore "ett pojkstreck" som skulle förövas.
Kanske "pojkstreck" är en term man kan tillämpa på Holocautsmytologins grundläggning i stället, ibland förefaller det mig oerhört barnsligt uttänkt (tänk på berättelserna om Treblinka, t.ex.)...