2012-06-07, 03:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Dr.F.Piper anses som ledande expert om Holocaust, som chef för museet har han också tillgång till material som kanske inte andra har. Googla in honom det kommer många siter upp, du är rädd någon revisionist sida kan komma upp, jag anser man skall ta information från båda sidorna" Ett mynt har alltid två sidor". Med Auschwitz museet är det som att de vill visa upp förintelse, brutal död, lidande m.m. Men det kanske är besökarna som önskar det, annars finns det mycket annat att visa upp, som inte görs. Besökarnas höjdpunkt är gaskammaren och muren där avrätting av dödsdömda skedde. Enligt ryska arkiv var det 1646 personer mellan 1940-1944 som blev avrättade genom arkebusering eller hängning, de mesta brotten var mord på andra fångar våldtäkt m.m. straffen var hårda på lägret.
Jag har undrat varför inte de dödsdömda skickades till gaskammaren, mycket enklare än de här arkebuseringarna.

Nej det kommer ingen info upp om honom. Mer än revisionistiska sidor. Det vill jag inte ha eftersom de är vilseledande information. Så du kan inte hitta han någon annanstans ? Konstigt
Han borde vara med i någon vetenskaplig tidning eller något liknande. Han är ju en "DR".Man kan inte förvränga information, som jag upptäckt de gör. Att han ska vara ledande är jag tveksam på... Inte vad hittills jag har läst om honom...

De avrättades i avskräckande syfte ?? Helst när de skulle plocka ut information om något. Det står på hur många ställen , att de brukade göra. Vilket man bruka fortfarande göra lite varstans i världen.
Citera
2012-06-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej det kommer ingen info upp om honom. Mer än revisionistiska sidor. Det vill jag inte ha eftersom de är vilseledande information. Så du kan inte hitta han någon annanstans ? Konstigt
Han borde vara med i någon vetenskaplig tidning eller något liknande. Han är ju en "DR".Man kan inte förvränga information, som jag upptäckt de gör. Att han ska vara ledande är jag tveksam på... Inte vad hittills jag har läst om honom...

De avrättades i avskräckande syfte ?? Helst när de skulle plocka ut information om något. Det står på hur många ställen , att de brukade göra. Vilket man bruka fortfarande göra lite varstans i världen.
Arkebuseringarna skedde tidigt på morgonen, det var inga offentliga avrättningar. Det måste ses som mycket underligt de dödsdömda internerna inte blev skickade till gaskammarn.
Citera
2012-06-07, 19:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Arkebuseringarna skedde tidigt på morgonen, det var inga offentliga avrättningar. Det måste ses som mycket underligt de dödsdömda internerna inte blev skickade till gaskammarn.

Jaså?? de var något nytt, finns hur många vittnen som helst, om att det var många avrättningar som skedde inför uppställningen på morgonen. Även inom SS var det många som nämnde det, hur kan det komma sig??

Du kan ju titta på "the grey zone" så får du se hur det kunde gå till. Filmen är efter en verklig händelse i lägret. Och är efter vittnes utsago, till 90 %.
http://www.youtube.com/watch?v=IEHNzHLibEw&feature=relmfu ca 5 minuter in. Ser du en avrättning, för att på locka fram information och var ett avskräckande syfte. Det är efter en verklig händelse.. I pappersarbetet måste de skriva något givetvis, och de blide avrättning.
Citera
2012-06-08, 00:46
Medlem
Citat:
Jaså?? de var något nytt, finns hur många vittnen som helst, om att det var många avrättningar som skedde inför uppställningen på morgonen. Även inom SS var det många som nämnde det, hur kan det komma sig??

Du kan ju titta på "the grey zone" så får du se hur det kunde gå till. Filmen är efter en verklig händelse i lägret. Och är efter vittnes utsago, till 90 %.
http://www.youtube.com/watch?v=IEHNzHLibEw&feature=relmfu ca 5 minuter in. Ser du en avrättning, för att på locka fram information och var ett avskräckande syfte. Det är efter en verklig händelse.. I pappersarbetet måste de skriva något givetvis, och de blide avrättning.
De här Hollywoodfilmerna som producerats i tusental är inga dokumentärer, eller baserad på verkliga händelser, utan billig propaganda.
Citera
2012-06-08, 02:16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
De här Hollywoodfilmerna som producerats i tusental är inga dokumentärer, eller baserad på verkliga händelser, utan billig propaganda.

Den är inte gjord i USA. Det Dr. Miklos Nyiszli vittnesmål i huvudsaken ,http://en.wikipedia.org/wiki/Mikl%C3%B3s_Nyiszli . Den är gjord av vittnesmål, hur vet du att det är inga sanningsenliga vittnesmål? Det hade kommit fram i så fall, av de som överlevde det upproret. Har du några bevis att inte upproret inte skede?

händelsen är väl dokumenterad.
I oktober 1944 iscensattes ett uppror av Auschwitz-Birkenaus Sonderkommando, dvs de judar som tvingats arbeta i gaskamrarna och krematorierna. Detta slogs ned och ingen överlevde förutom en grupp fångar som bevittnade händelsen. Uppror hade tidigare utbrutit i koncentrationslägret Sachsenhausen och även på andra håll. Enligt vad man känner till var det endast judar -inga andra interner- som iscensatte dessa revolter. Vilket har sin förklaring i att judarna stod lägst i rang i lägren och för dem var situationen som mest hopplös och desperat.

http://www.etik.nu/holocaust/110.htm med flera ställen, Så de ljuger?

Dr.F.Piper, hur går det med honom ?? Finns han, förutom i revisionistiska sidor?
Citera
2012-06-08, 08:58
Medlem
Frantiszek Piper var en tidigare chef för Auschwitz museum, så vi behöver nog inte tvivla på vad han säger, men kanske på vad revisionister påstår att han sagt eller menat...

Citat:
The head of the Auschwitz-Birkenau State Museum historical department, Franciszek Piper, said that the records preserved in the Museum are, at best, laconic on the subject of this transport, which is mentioned only in the footnotes of camp commandant Rudolf Hoess’s memoirs. It is not known how many Jews arrived on the transport.

Källa: http://en.auschwitz.org/m/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Item id=8
Citera
2012-06-08, 09:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Frantiszek Piper var en tidigare chef för Auschwitz museum, så vi behöver nog inte tvivla på vad han säger, men kanske på vad revisionister påstår att han sagt eller menat...

Källa: http://en.auschwitz.org/m/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Item id=8

Nej! jag tvivlar inte på hans existens. Men där emot allt som nämnts om honom i revisionistiska sidor. Vilket du också nämner..
Därför jag ville ha neutral plats läsa om honom. Men kunde inte hitta något om en Doktor F. Piper(Frantiszek Piper). Det borde finnas någon avhandling, eftersom han kallas för Doktor. Det är den jag inte hittar, men jag kanske sökte på fel viss. Men däremot hittar man mycket om en Frantiszek Piper. Om man googlar..
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-06-08 kl. 09:24.
Citera
2012-06-09, 03:41
Medlem
Citat:
Den är inte gjord i USA. Det Dr. Miklos Nyiszli vittnesmål i huvudsaken ,http://en.wikipedia.org/wiki/Mikl%C3%B3s_Nyiszli . Den är gjord av vittnesmål, hur vet du att det är inga sanningsenliga vittnesmål? Det hade kommit fram i så fall, av de som överlevde det upproret. Har du några bevis att inte upproret inte skede?

händelsen är väl dokumenterad.
I oktober 1944 iscensattes ett uppror av Auschwitz-Birkenaus Sonderkommando, dvs de judar som tvingats arbeta i gaskamrarna och krematorierna. Detta slogs ned och ingen överlevde förutom en grupp fångar som bevittnade händelsen. Uppror hade tidigare utbrutit i koncentrationslägret Sachsenhausen och även på andra håll. Enligt vad man känner till var det endast judar -inga andra interner- som iscensatte dessa revolter. Vilket har sin förklaring i att judarna stod lägst i rang i lägren och för dem var situationen som mest hopplös och desperat.

http://www.etik.nu/holocaust/110.htm med flera ställen, Så de ljuger?

Dr.F.Piper, hur går det med honom ?? Finns han, förutom i revisionistiska sidor?
Enligt material från ryska arkiven av totalt avrättade 1646 personer mellan 1940-1944 var det 117 judar, polacker var till övervägande del, 1485 personer blev avrättade av dem.
Enligt stistiken 1944 var det ingen som blev avrättad i oktober, under hela 1944 var det 36 personer som blev avrättad, därav 3 judar.
I slutet av 1944 tömdes lägret av de som ville följa med tyskarna, i oktober var det 33.244 personer som lämnade lägret.
Jag har också läst om upproret, men jag tycker det verkar underligt, om uppgifterna från ryska arkiven stämmer.

Dr. Miklos Nyiszli vittnesmål verkar underligt, när han påstår den 18 januari blev han tvingad till en dödsmarsch med 66.000 andra fångar. Den 18 januari fanns i lägret endast de som själva ville stanna, eller pågrund av sjukdom vänta på de ryska befriarna. Annars var det frivilligt att lämna lägret med tyskarna de som önskade. Det fanns ett avtal mellan tyskarna och de allierade att alla fångar som önskade skulle få bege sig till väst. Det stora problemet var transporter samt inkvartering av fångarna, de hamnade på överfulla läger på västsidan och bombningar av de allierade var ett stort problem, fick inte fram förnödenheter till lägren, de bombade och sköt på allt som rörde sig. Även vita bussarna blev beskjutna när de hämtade fångar från lägren, någon svensk chaufför dog också av skottskador.
De andra om etik nu. har jag inte kunnat få fram.
Citera
2012-06-09, 10:06
Medlem
Det här organiserade upproret som skulle ha varit under 1944, måste ses i relation att kriget var redan förlorat för tyskarna, den enda som kunde tro något annat var väl Hitler, som var en galen psykopat. Många insåg det redan december 1941, när tyskarna var på väg att inta Moskva och Sjukov väntade in dem och gick till anfall, hela mittarmen hamnade i kaos och Hitler avskedade generalerna och förbjöd reträtt, utan istället offrade 100.000 tals soldater för ingenting. Hitler själv ansåg sig som ett militärgeni, men det var han inte, utan en galen person, som han bevisade också.
Det fanns väl ingen orsak för fångarna att utsätta sig för sådana risker som ett uppror är, utan det var endast för fångarna att vänta ut tiden, friheten var nära och det visste de om. Någon enskild fånge kunde flippa ur, men ett organiserat uppror är något helt annat.
Citera
2012-06-09, 14:51
Medlem
Citat:

Dr.F.Piper har blandannat gjort interjuver, när han blev kändis var när D.Cole interjuvade honom.
Dr. Piper var med om att sänka gasoffren till 1,1 miljoner i Auschwitz-Birkenau lägret, han anses som expert inom området, fast det är underligt med så stora variationer som varit på gasoffren.
Jag anser att fastställa gasoffren borde vara ett bra sätt att ta fram koksmängden som förbrukades. Genom analyser och jämförelser, även med andra krematorier borde det vara möjligt att få fram hur mycket koks som borde åtgå för att kremera ett visst antal kroppar. Auschwitz museet har måndadssiffror hur mycket koks som togs in för krematorierna. Efter att ryska arkiven öppnats med dödslistor går det att få fram antalet människor som dog på lägret av de internerade, för varje månad.
Om vi antar en viss mängd koks togs in under exempelvis 6 månader för krematorierna och ett visst antal personer dog under denna tid, som finns registrerade.
När man tar fram mängden koks som gick åt att kremera de interner som dog, då skall resterande koksmängd vara för gasoffren. På det sättet borde man kunna få en någorlunda säker uppskattning om gasoffren. Förutsättningen är man måste ta fram hur mycket koks som gick åt för kremering av en kropp och det måste bli ett genomsnitt. Det här förutsätter också att alla kroppar kremerades i ugnarna.
Citera
2012-06-09, 15:26
Medlem
Dr F Piper har bl a bidragit med följande artikel på Auschwitzmuséets hemsida:

Citat:
Auschwitz and Shoah
Contributed by Dr. Franciszek Piper

http://en.auschwitz.org/h/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemi d=32&limit=1&limitstart=0

Bildspelet om Krema I är värt att titta på (i samma länk).
Citera
2012-06-11, 15:43
Medlem
Citat:
Enligt material från ryska arkiven av totalt avrättade 1646 personer mellan 1940-1944 var det 117 judar, polacker var till övervägande del, 1485 personer blev avrättade av dem.
Enligt stistiken 1944 var det ingen som blev avrättad i oktober, under hela 1944 var det 36 personer som blev avrättad, därav 3 judar.
I slutet av 1944 tömdes lägret av de som ville följa med tyskarna, i oktober var det 33.244 personer som lämnade lägret.
Jag har också läst om upproret, men jag tycker det verkar underligt, om uppgifterna från ryska arkiven stämmer.

Dr. Miklos Nyiszli vittnesmål verkar underligt, när han påstår den 18 januari blev han tvingad till en dödsmarsch med 66.000 andra fångar. Den 18 januari fanns i lägret endast de som själva ville stanna, eller pågrund av sjukdom vänta på de ryska befriarna. Annars var det frivilligt att lämna lägret med tyskarna de som önskade. Det fanns ett avtal mellan tyskarna och de allierade att alla fångar som önskade skulle få bege sig till väst. Det stora problemet var transporter samt inkvartering av fångarna, de hamnade på överfulla läger på västsidan och bombningar av de allierade var ett stort problem, fick inte fram förnödenheter till lägren, de bombade och sköt på allt som rörde sig. Även vita bussarna blev beskjutna när de hämtade fångar från lägren, någon svensk chaufför dog också av skottskador.
De andra om etik nu. har jag inte kunnat få fram.
Ryska arkiven ang dödsoffren är väl mycket ofullständiga. Bl.a. finns flertalet av de, c:a en miljon, som gasades ihjäl inte medräknade. De som från tågen fördes direkt till gaskammaren, alltså de flesta, blev inte registrerade.

Att det fanns ett avtal mellan tyskarna och de allierade om att fångarna som följde med vid utrymningen av Auschwitz om de så ville skulle transporteras till väst, är säkert en skröna i stil med ditt påstående om Internationella Röda Korsets inspektioner av koncentrationslägren!

Som nämnts, IRC hade inte sådana befogenheter, vilket man naturligtvis livligt beklagat efter kriget!

Det enda som sköttes av tyskarna och faktiskt bra var Genevekonventionen om krigsfångars behandling, som de västallierade alltså också underskrivit och också skötte bra. I fånglägren hade IRC inspektionsrätt och en omfattande sådan. Bl.a. kunde genom IRC och under ledning av Folke Bernadotte, några tusen sjuka engelska och tyska krigsfångar under 1943-44, utväxlas över Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in