2012-06-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men det är ju det , att det går inte hem hos er.
Ni har svårt acceptera att det är en brand damm, som folk kunde bada i.
Står också en skylt där. "Fire brigade reservoir built in the form of a swimmingpool proably in early 1944"

hur mycket vi lägger upp vill ni inte ta emot det...
Det finns i andra läger också samma modell , med lutande väggar. Som branddammar. DE bara söka på "Mauthausen", så ser du en till.

http://2.bp.blogspot.com/_ceqcCbbDZsU/R78RXyu5y_I/AAAAAAAAAJQ/mYAEJBKGun8/s320/maupool1.jpeg
En branddamm kan inte användas som swimmingpool, därför den har ingen vattenrening, eller vattenomsättning. Däremot en swimmingpool kan användas som branddamm.
Om folk badar i en pool utan rening eller vattenomsättning finns bakterier och ökningen av bakterier blir mycket snabb. Personer skulle blivit infekterade mycket snabbt, det är tarmöppningen, näsa, mun och ögon som blir utsatta i första hand.
Dammen som nämns vid Kibbutz Gan-Shumel var till för bevattning, genom självtryck bevattnades odlingar som bedrevs där, det medför det kom nytt vatten, kanske pumpades till dammen hela tiden, det blir vattenomsättning och ingen större risk bada i sådant vatten om källan är ren.
Poolen i Auschwitz byggdes som swimmingpool och användes som sådan, Dr.F.Piper chefen för Auschwitz museum har uttalat, att den användes av de internerade och han om någon borde känna till sanningen.
Vad jag förstår du kan inte acceptera att poolen var för de internerade.
Du kommer inte hitta någon annan vettig förklaring än att poolen var för de internerade, så det är endast att bita i det sura äpplet för dig.
Sanningen är inte alltid vad man tror och hoppas.

Du nämner om poolen i Mauthausen och det var en swimmingpool för SS personal och deras familjer. Att väggarna lutar skulle jag tro har att göra med, man lät vattnet finnas i poolen under vintern för att undvika frostskador, när väggarna lutar vid isbildning trycks isen uppåt och spränger inte väggarna.
Citera
2012-06-04, 13:37
Medlem
Vad Auschwitz museum satt upp för skylt, där måste man inse de är måna om sina besökare och visar upp vad besökaren vill se. Vad som står på skylten är inget fel i, alla swimmingpooler är "Fire brigade reservoir". Eftersom de satt upp skylten är det möjligt de fått obekväma frågor angående poolen.
Citera
2012-06-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
En branddamm kan inte användas som swimmingpool, därför den har ingen vattenrening, eller vattenomsättning. Däremot en swimmingpool kan användas som branddamm.
Om folk badar i en pool utan rening eller vattenomsättning finns bakterier och ökningen av bakterier blir mycket snabb. Personer skulle blivit infekterade mycket snabbt, det är tarmöppningen, näsa, mun och ögon som blir utsatta i första hand.
Dammen som nämns vid Kibbutz Gan-Shumel var till för bevattning, genom självtryck bevattnades odlingar som bedrevs där, det medför det kom nytt vatten, kanske pumpades till dammen hela tiden, det blir vattenomsättning och ingen större risk bada i sådant vatten om källan är ren.
Poolen i Auschwitz byggdes som swimmingpool och användes som sådan, Dr.F.Piper chefen för Auschwitz museum har uttalat, att den användes av de internerade och han om någon borde känna till sanningen.
Du kommer inte hitta någon annan vettig förklaring än att poolen var för de internerade, så det är endast att bita i det sura äpplet för dig.

Du nämner om poolen i Mauthausen och det var en swimmingpool för SS personal och deras familjer. Att väggarna lutar skulle jag tro har att göra med, man lät vattnet finnas i poolen under vintern för att undvika frostskador, när väggarna lutar vid isbildning trycks isen uppåt och spränger inte väggarna.

När byggdes då denna bassäng?

Fanns den redan innan nazisterna klev in genom grinden? Alltså att polackerna byggde den? Auschwitz var ju från början en gammal polsk kavallerikasern eller liknande, som för fallit och nazisterna tog över när de ockuperat landet.

Vi har redan sagt att fångar kunde få tillgång till bassängen, men inte vilka fångar som helst.

Bassängen påverka hur som helst inte vad som skedde i andra delar av Auschwitz och kan alltså inte bara nåt bevis för att förintelsen inte är ett historiskt faktum.
Citera
2012-06-04, 15:09
Medlem
Jag har aldrig ifrågasatt förintelsen och kommer inte heller att göra det. Swimmingpoolen skall ha byggts i början av 1944 och det var internerna som byggde den.
Citera
2012-06-04, 20:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
man lät vattnet finnas i poolen under vintern för att undvika frostskador

Hade det inte varit enklare att tömma 'poolen' inför vintern?

/VV
Citera
2012-06-05, 00:41
Medlem
Om poolen också skulle fungera som branddamm, borde den varit vattenfylld hela året och då fanns orsak att ha sluttande väggar för isbildningen. Svårt att se annan orsak med sluttande väggar, än att poolen skulle vara vattenfylld hela året och fanns risk för isbildning.
Citera
2012-06-05, 11:43
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Men det är det vi har talat om innan ju, att om de var byggd som simbassäng så måste den har reningsverk och avtappning och påtappning. Vilket inte har kunnat visats upp. Simbassäng bör ha det, men inte brand damm. Därför måste de har varit en branddamm, men att interner kan ha badat där.

Mauthausen, var en branddamm också. Men säkert samma sak där, folk kunde bada där. Sedan om det var SS folk , interner spela ingen roll. Om det hade varit en simbassäng så hade de inte haft lutande vägar. Och den hade tömts på vintern. Vet inte men jag kan inte se någon reningsverk där i heller, och troligen inte finns där avtappning eller påtappning ... Inte finns där heller någon hopp torn. Men startrampor finns där. Fast de har ett stängsel Klart men den kan ha byggts dit efterhand, men då är det konstigt de har stege en bit i från.

Om det var en simbassäng så hade de satt upp en skylt om det var så, annars ljuger skylten .
Dr.F.Piper känner jag inte till, så hans utalade kan jag inte utala mig om. Men jag är tveksam, de är sanning. Eftersom mycket du han nämnt innan har kommit från revisionistiska sidor , som visat sig sedan vara osanning det du har påstått. När man har checkat upp... Jag kan inte hitta någon information om honom, kan du länka en sida om honom? Så jag checka upp
Citera
2012-06-05, 17:33
Medlem
Citat:
Men det är det vi har talat om innan ju, att om de var byggd som simbassäng så måste den har reningsverk och avtappning och påtappning. Vilket inte har kunnat visats upp. Simbassäng bör ha det, men inte brand damm. Därför måste de har varit en branddamm, men att interner kan ha badat där.

Mauthausen, var en branddamm också. Men säkert samma sak där, folk kunde bada där. Sedan om det var SS folk , interner spela ingen roll. Om det hade varit en simbassäng så hade de inte haft lutande vägar. Och den hade tömts på vintern. Vet inte men jag kan inte se någon reningsverk där i heller, och troligen inte finns där avtappning eller påtappning ... Inte finns där heller någon hopp torn. Men startrampor finns där. Fast de har ett stängsel Klart men den kan ha byggts dit efterhand, men då är det konstigt de har stege en bit i från.

Om det var en simbassäng så hade de satt upp en skylt om det var så, annars ljuger skylten .
Dr.F.Piper känner jag inte till, så hans utalade kan jag inte utala mig om. Men jag är tveksam, de är sanning. Eftersom mycket du han nämnt innan har kommit från revisionistiska sidor , som visat sig sedan vara osanning det du har påstått. När man har checkat upp... Jag kan inte hitta någon information om honom, kan du länka en sida om honom? Så jag checka upp
Felet med dig är att du inte ens tror vad du ser på bilder. Då du ser att där funnits ett hopptorn, så var där ett osv.

Dessutom så var det stor skillnad mellan SS folk och fångar faktiskt, fast du säkert inte vill tro på det heller. Som jag tidigare skrivit så simmade faktiskt inte SS folk i bassängen utan endast fångar.
De skyltar du ser i Auschwitz är inte alla att tro på. Varför skulle de som handhar museet skriva en skylt att det var en bassäng för fångar då de inte vill komma fram med någonting annat än förintelse och död.

Varför skulle man ha byggt till på bassängen efteråt? Var det kanske så att Sovjeterna simmade där efter 1945? Knappast! Stegen ned till vattnet är inte alls en bit ifrån, utan fast i bassängen. Hur många gånger har inte jag gått där förbi och sett det med egna ögon.

Om man hade en branddamm i Mauthausen så hade man en simbassäng i Auschwitz!.
Citera
2012-06-06, 10:32
Medlem
Citat:

Du tycks ha kommit in i något slags swimmingpool trauma. Reningsverket, pump m.m. det måste du förstå är bortplockat, det är nära på 70 år sedan poolen användes, den har genomgått renovering sedan dess också.
Att du inte känner till Dr. Piper är förvånande, det visar du är inte påläst.
Du påstår jag kommit med osanningar, men det är enligt dina teorier, du sitter inte med något facit, jag känner mycket väl till källorna som du anser är sanningen.
Det påstås poolen var endast till för segrerade interner, men det är felaktigt, det kan man också se, den ligger hel öppet i en björkalle inom området för internerna, om poolen varit för speciella interner hade den varit inhägnad med grind.
Problemet med poolen i Auschwitz lägret är att den passar inte in i den uppfattningen, som många har om lägret, det blir en liten chock när de inser det var en pool för internerna. Även poolen finns där som bevis, men många vill ändå på alla sätt förneka sanningen. Även Dr. Piper har uttalat vid interjuv, poolen var för internerna, så det är bara att acceptera det.
Citera
2012-06-06, 11:56
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Du tycks ha kommit in i något slags swimmingpool trauma. Reningsverket, pump m.m. det måste du förstå är bortplockat, det är nära på 70 år sedan poolen användes, den har genomgått renovering sedan dess också.
Att du inte känner till Dr. Piper är förvånande, det visar du är inte påläst.
Du påstår jag kommit med osanningar, men det är enligt dina teorier, du sitter inte med något facit, jag känner mycket väl till källorna som du anser är sanningen.
Det påstås poolen var endast till för segrerade interner, men det är felaktigt, det kan man också se, den ligger hel öppet i en björkalle inom området för internerna, om poolen varit för speciella interner hade den varit inhägnad med grind.
Problemet med poolen i Auschwitz lägret är att den passar inte in i den uppfattningen, som många har om lägret, det blir en liten chock när de inser det var en pool för internerna. Även poolen finns där som bevis, men många vill ändå på alla sätt förneka sanningen. Även Dr. Piper har uttalat vid interjuv, poolen var för internerna, så det är bara att acceptera det.

Ja de är rätt jag är inte påläst, men det bero på jag tycker inte att simbassängen vara och icka vara påverka om förintelsen. Det är därför jag är inte påläst om det, nej jag tycker det inte sticker i ögonen alls.

Nej jag har inte påstått du har kommit med osanningar, men däremot har du hänvisat information från revisionistiska sidor, som bruka visa ha en del förvrängda fakta. Vilket vi har visat sista månaderna för dig. Det är en jäkla skillnad ... det tar jag som okunskap ...
Men ärligt jag hittar ingen infomration häromdagen om DR piper.. så har du en länk som jag kan läsa? ingen revisionistisk sida tack!! Då menar jag typ VHO..

Nej det bero på för mycket talar om för det är branddamm hittills, det enda som talar om det skulle klunna vara en simbassäng är den så kallade hopp torn men inget annat. Sedan reningsverket borde kunnat visas upp på en gamal bild i så fall. Eller kunna visa upp avtappning eller på tappning... det går inte ta väck , eller hur? Eller varför ingen ritning?? Har det något säker källa det är en simbassäng??

Sedan simbassäng är svårt har som rehabilitering, den går inte använda största delen av året.... den borde i så fall vara inbyggd. Så stor är den inte.. Den går ju bara använda få månader om året, typ april - sept(?) resten är den oanvändbar.. ..svårt rehabilitera då ....

Sedan att det inte skulle vara för privilegierade fångar?? hmmm lägret var beräknat till ca 115 ooost fångar. Är det inte lite väl mycket, i en liten simbassäng??? hur många kan de få plats där max 100 kanske ??
Citera
2012-06-06, 13:32
Medlem
Det brittiska fotbollsförbundet med herr Bernstein som ordförande har kommit överens med Holocaust educational trust om att engelska landslaget skall besöka Auschwitz i samband med EM i fotboll. Torde bli en trevlig uppladdning inför matcherna ?

http://www.express.co.uk/posts/view/323375/Squad-s-visit-of-remembrance-England-s-Euro-2012-squad-to-visit-Auschwitz-England-s-Euro-2012-squad- to-visit-Auschwitz
Citera
2012-06-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ja de är rätt jag är inte påläst, men det bero på jag tycker inte att simbassängen vara och icka vara påverka om förintelsen. Det är därför jag är inte påläst om det, nej jag tycker det inte sticker i ögonen alls.

Nej jag har inte påstått du har kommit med osanningar, men däremot har du hänvisat information från revisionistiska sidor, som bruka visa ha en del förvrängda fakta. Vilket vi har visat sista månaderna för dig. Det är en jäkla skillnad ... det tar jag som okunskap ...
Men ärligt jag hittar ingen infomration häromdagen om DR piper.. så har du en länk som jag kan läsa? ingen revisionistisk sida tack!! Då menar jag typ VHO..

Nej det bero på för mycket talar om för det är branddamm hittills, det enda som talar om det skulle klunna vara en simbassäng är den så kallade hopp torn men inget annat. Sedan reningsverket borde kunnat visas upp på en gamal bild i så fall. Eller kunna visa upp avtappning eller på tappning... det går inte ta väck , eller hur? Eller varför ingen ritning?? Har det något säker källa det är en simbassäng??

Sedan simbassäng är svårt har som rehabilitering, den går inte använda största delen av året.... den borde i så fall vara inbyggd. Så stor är den inte.. Den går ju bara använda få månader om året, typ april - sept(?) resten är den oanvändbar.. ..svårt rehabilitera då ....

Sedan att det inte skulle vara för privilegierade fångar?? hmmm lägret var beräknat till ca 115 ooost fångar. Är det inte lite väl mycket, i en liten simbassäng??? hur många kan de få plats där max 100 kanske ??
Dr.F.Piper anses som ledande expert om Holocaust, som chef för museet har han också tillgång till material som kanske inte andra har. Googla in honom det kommer många siter upp, du är rädd någon revisionist sida kan komma upp, jag anser man skall ta information från båda sidorna" Ett mynt har alltid två sidor". Med Auschwitz museet är det som att de vill visa upp förintelse, brutal död, lidande m.m. Men det kanske är besökarna som önskar det, annars finns det mycket annat att visa upp, som inte görs. Besökarnas höjdpunkt är gaskammaren och muren där avrätting av dödsdömda skedde. Enligt ryska arkiv var det 1646 personer mellan 1940-1944 som blev avrättade genom arkebusering eller hängning, de mesta brotten var mord på andra fångar våldtäkt m.m. straffen var hårda på lägret.
Jag har undrat varför inte de dödsdömda skickades till gaskammaren, mycket enklare än de här arkebuseringarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in