2012-06-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trifle
Ryska arkiven ang dödsoffren är väl mycket ofullständiga. Bl.a. finns flertalet av de, c:a en miljon, som gasades ihjäl inte medräknade. De som från tågen fördes direkt till gaskammaren, alltså de flesta, blev inte registrerade.

Att det fanns ett avtal mellan tyskarna och de allierade om att fångarna som följde med vid utrymningen av Auschwitz om de så ville skulle transporteras till väst, är säkert en skröna i stil med ditt påstående om Internationella Röda Korsets inspektioner av koncentrationslägren!

Som nämnts, IRC hade inte sådana befogenheter, vilket man naturligtvis livligt beklagat efter kriget!

Det enda som sköttes av tyskarna och faktiskt bra var Genevekonventionen om krigsfångars behandling, som de västallierade alltså också underskrivit och också skötte bra. I fånglägren hade IRC inspektionsrätt och en omfattande sådan. Bl.a. kunde genom IRC och under ledning av Folke Bernadotte, några tusen sjuka engelska och tyska krigsfångar under 1943-44, utväxlas över Göteborg.
De som finns i de ryska arkiven registrerade som avlidna, är personer som också blev inregistrerade vid lägren.
Det fanns ett avtal eller garantier mellan allierade och tyskarna som förmedlades via Schweiz, vid evakuering av lägren.
Nu var det inte alla som lämnade ex. Auschwitz lägret, därför kunde det inte finnas något tvång att alla skulle lämna lägret, men de flesta lämnade och följde med tyskarna.
Om IRC inspektion av lägren, den saken är avslutat, tänker inte kommentera det.
Citera
2012-06-13, 03:30
Medlem
Vad man måste vara helt införstått med när det gäller lägret Auschwitz-Birkenau är att de allierade med mycket stor sannolkhet kände till allt som försigick på lägret. Vid Auschwitz lägret som ligger i Polen, var det blandannat många polacker internerade, som rymde också och en del blev frigivna. För de allierade var det mycket lätt att hitta informatörer även bland tyskar och de som rymde och de frigivna, blev naturligtvis korsförhörda av de allierade, vid korsförhör går det inte att komma med en massa lögner.
Blandannat två polacker gjorde en spektakulär rymning från Auschwitz, de snodde ett militärfordon och i tyska uniformer körde de enkelt genom gaten, tyskarna fick aldrig tag i dom. Från 1944 hade de allierade luftherravälde, vad som intresserade dem var industrikomplexen i närheten av Auschwitz, de allierade flyget gick från Italien och passerade Auschwitz, men SS baracker, krematorier och järnvägen var aldrig några mål för det allierade bombflyget.
Jag anser det är naivt att tro de allierade inte kände till allt som pågick i lägren.
Citera
2012-06-16, 16:57
Medlem
Jag anser det som besynnerligt att inte de allierade bombade exempelvis krematorierna och det hade blivit stopp på gasningarna. De hade också till förfogande Mosquito planen som var lämpade för precisionsbombningar, att göra grushögar av krematorierna hade varit lätt som en plätt för de allierade.
Citera
2012-06-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser det som besynnerligt att inte de allierade bombade exempelvis krematorierna och det hade blivit stopp på gasningarna. De hade också till förfogande Mosquito planen som var lämpade för precisionsbombningar, att göra grushögar av krematorierna hade varit lätt som en plätt för de allierade.

Nej, helt fel.

Precisionsbombning under WW2 var inte alls så himla mycket precision i. Och just därför så avstod man från att bomba koncentrationslägren för att man inte hade precision nog för att vara säkra på att inte bomberna skulle drabba även fångarna allt för mycket.
Citera
2012-06-17, 10:40
Medlem
Koks som skall ha levererats till krematorierna i Auschwitz. Det kan också ha levererats ved som komplement.
April 1943 60 ton
Maj 1943 91 ton
Juni 1943 61 ton
Juli 1943 67 ton
Augi 1943 71 ton
Sep 1943 61 ton
Okt 1943 82 ton
Enligt dödslistor från ryska arkiv avled ca 3000 personer i genomsnitt varje månad vid Auschwitz lägren, som var registrerade där.

1943 var året med högsta dödstalen i Auschwitch 41.148 personer avled, därav i tyfus 39.720 personer och av andra orsaker än tyfus 1428 personer. Allt enligt uppgifter från de ryska arkiven.
Citera
2012-06-17, 12:07
Medlem
Rusens avatar
Citat:

Nu vill jag att du förklarar varför man skulle bomba krematorierna som fanns till för att hejda smittspridningen i lägren.

Tror att du blandar ihop begreppen krematorier/gaskammare.
Citera
2012-06-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Nu vill jag att du förklarar varför man skulle bomba krematorierna som fanns till för att hejda smittspridningen i lägren.

Tror att du blandar ihop begreppen krematorier/gaskammare.
Kunde man inte kremera kropparna, hade det varit svårt att gasa människor, vad skulle de gjort med kropparna.
Enligt tidiga uppgifter var det 4 miljoner som gasades i Auschwitz, det blir ca 4000 kroppar varje dag. Sedan har siffran reviderats ned till 1,1 miljoner, men det blir i alla fall mer än 1000 kroppar varje dag som var gasoffer. Om inte krematorier fanns blir det snabbt en stor hög av kroppar.
Citera
2012-06-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Vad som gjordes i lägren för att hejda smittspridningen av tyfus var att efter registrering fick de håret bortklippt för lössen, sedan fick de klä av sig och duscha av hygienska skäl och de fick lägrets kläder att ta på sig, deras privata kläder och tilhörigheter förvarades i en lagerlokal Canada.
Sedan gjordes en bedömning av läkare om de kunde jobba eller kunde vara i behov av vård. De här människorna som kom från exempelvis östländerna var oftast i dåligt skick, var bärare av löss och annat. Tyfusen var ett stort problem som spreds med lössen.
Det var tyfusen som skapade de höga dödstalen ca 96% av de registrerade avlidna dog av tyfus, i var större på ZyklonB än tillgången, därför det var många ställen som var i behov av sanering mot lössen.
USA hade DDT sedan 1940 som var mycket mer effektivt än ZyklonB och mycket lättare hantering med, men de såg till att inte tyskarna skulle få tillgång till DDT. De allierade hade inga problem med tyfus eller löss därför de hade tillgång till DDT.
Idag är DDT förbjudet i de flesta länder med hänsyn till biverkningar som var med DDT, när de började använda det i jordbruket i stor skala.
Lössen och tyfus har försvunnit med förbättrad hygien och helt andra sanitära förhållanden än det var 70 år sedan.
Citera
2012-06-18, 10:06
Medlem
Eftersom de allierade inte bombade krematorierna eller järnvägen och dess broar, kan man dra slutsatsen, att deras underrättelsetjänst som var mycket sofistikerad, fanns ingenting i Auschwitz-Birkenau lägren, som de ansåg fanns motiv eller orsak för ett militärt agerande.
De allierade hade luftherravälde från början av 1944 och exempelvis krematorierna Krema II och Krema III hade varit lätta objekt att slå ut, för det allierade flyget.
Citera
2012-06-18, 12:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Eftersom de allierade inte bombade krematorierna eller järnvägen och dess broar, kan man dra slutsatsen, att deras underrättelsetjänst som var mycket sofistikerad, fanns ingenting i Auschwitz-Birkenau lägren, som de ansåg fanns motiv eller orsak för ett militärt agerande.
De allierade hade luftherravälde från början av 1944 och exempelvis krematorierna Krema II och Krema III hade varit lätta objekt att slå ut, för det allierade flyget.

Jisses säger jag !

De kanske inte fann någon orsak bomba lägret ? Men de visste mycket väl vad som hände där.

Ta läs denna bok: Deutsche Generäle in britischer Kriegsgefangenschaft 1942-1945
http://www.bokus.com/bok/9783549072615/abgehort/

På en herr gård Trent Park, utanför London bodde en massa tillfångatalande officerare från den tyska armen. När de blide tillfångatalande fick de först leva bland vanliga soldater under en tid. för att sedan komma på herrgården och leva under mer lyxiga miljö. Där finns god mat tidningar , sköna sängar.

Var är poängen med detta? Jo under denna miljö, visade det sig att officererna började prata bredvid mun. Vad de inte visste, var att allt avlyssnade av den brittiska underrättelsetjänsten.

Över 1300 protokoller skrevs , många av dem publicerades på engelska i 2007 under titeln Tapping Hitlers generaler. De ska ha dramatiserats i en TV serie, Wehrmacht.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Trent_Park

Följande är tagen från denna sajt http://www.gluefox.com/komment/trentpark.shtm

I ett annat samtal från december 1944 berättade generallöjtnant Heinrich Kittel för generalmajor Paul von Felbert, "Jag har bevittnat fruktansvärda saker. I Litauen, nära Dvinsk, förekom massavrättningar av judar. Avrättningarna utfördes av SS. Det var ca 155 SS-män och kanske 60 litauer, de sistnämnda är kända som de mest brutala människorna i världen. Jag låg i sängen en söndag morgon när jag hörde två salvor åtföljda av eld från finkalibriga vapen. Detta upprepades gång på gång.

När Kittel undersökte saken fann han "män, kvinnor och barn" — de räknades och fick klä av sig nakna. Bödlarna la först alla kläderna i en hög. Sedan fick 20 kvinnor ställa upp sig nakna på kanten till massgraven. De sköts och föll ner i graven.

"Hur gick det till?" frågade Felbert.

"De var vända mot graven", svarade Kittel. "Och sedan ställde sig 20 litauer bakom och sköt var och en i bakhuvudet och de föll ned i massgraven som käglor."

Kittel gav order om att sådana avrättningar inte fick äga rum "där människor kan se det. Om ni skjuter människor i skogen eller någon annanstans där folk inte kan se det," sade han till SS-männen, "är det er ensak. Men jag förbjuder att ni fortsätter att skjuta människor här. Vi tar vårt dricksvatten från djupa källor, och vi får bara likvatten där."

"Vad gjorde de med barnen?" frågade Felbert. Kittel, som lät väldigt upprörd enligt den person som överförde det inspelade samtalet till text, svarade, "De grep treåriga barn i håret, höll upp dem och sköt dem med en pistol och kastade ner dem i graven. Jag såg detta själv."

Generallöjtnant Hans Schaefer frågade då Kittel; "Grät de? Fattade de vad som väntade dem?"

"De visste precis vad som väntade dem", svarade Kittel. "De var apatiska. Jag är inte känslig själv, men sådana saker får det att vända sig i min mage."

Senare sade Kittel kallt, "Om man skulle utrota alla judar i världen samtidigt, skulle det inte finnas någon kvar som kunde anklaga oss. Dessa judar är en pest i öst!"

"Vad hände med de unga, vackra flickorna?", frågade Felbert, när samtalet kom in på koncentrationslägren. "Hamnade de i ett harem?" "Jag brydde mig inte om att ta reda på detta", svarade Kittel. "Jag fann att de blev mer resonabla [här är svårt att förstå vad Kittel menar]. Kvinnofrågan är ett mörkt kapitel. Du har ingen aning om vilka onda och dumma saker som gör

In another conversation later that same day, Kittel told Schaefer about Auschwitz: "In Upper Silesia, they simply slaughtered the people systematically. They were gassed in a big hall. There's the greatest secrecy about all those things."

OSV....
Så nog visste de om att det föregicks "gasning och avrättningar systematiskt " av judar.
Orsaken av de inte bomba, vet jag inte. Kanske för de vill inte förstöra bevis?? Det sannolikheten är lika stor, som det inte fanns något.
Citera
2012-06-18, 12:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vad som gjordes i lägren för att hejda smittspridningen av tyfus var att efter registrering fick de håret bortklippt för lössen, sedan fick de klä av sig och duscha av hygienska skäl och de fick lägrets kläder att ta på sig, deras privata kläder och tilhörigheter förvarades i en lagerlokal Canada.
Sedan gjordes en bedömning av läkare om de kunde jobba eller kunde vara i behov av vård. De här människorna som kom från exempelvis östländerna var oftast i dåligt skick, var bärare av löss och annat. Tyfusen var ett stort problem som spreds med lössen.
Det var tyfusen som skapade de höga dödstalen ca 96% av de registrerade avlidna dog av tyfus, i var större på ZyklonB än tillgången, därför det var många ställen som var i behov av sanering mot lössen.
USA hade DDT sedan 1940 som var mycket mer effektivt än ZyklonB och mycket lättare hantering med, men de såg till att inte tyskarna skulle få tillgång till DDT. De allierade hade inga problem med tyfus eller löss därför de hade tillgång till DDT.
Idag är DDT förbjudet i de flesta länder med hänsyn till biverkningar som var med DDT, när de började använda det i jordbruket i stor skala.
Lössen och tyfus har försvunnit med förbättrad hygien och helt andra sanitära förhållanden än det var 70 år sedan.

Zyklon B är ett gamalt medel sedan första världskriget. Zyklon A, som det hette först var en krigsgas. Men ändrades till att kunna använda som bekämpningsmedel.

Inspektion av anlända var direkt vid ankomsten. De som kunde jobba fick gå in i lägret, de som inte kunde jobba fick gå till direkt till avrättnings maskineriet. Vilket är både finns vittnen, och bildbevis på. De hade ingen nytta av folk som inte kunde jobba, det var ont om plats ändå .
Det krävs en del plats till ha plats med alla judar (11 000 000 st) plus romer, kommunister med flera. Det hade krävts jätte stor plats om man skulle ha plats med alla. Fördela de med antal läger som fanns, så inser du att det inte går. DE måste göra sig av med folk ...

Sedan hade de gaskamrarna, alla 4 st närheten vid järnvägen. Litet ologiskt om de vara bara bränna lik... Och med den överkapiceteten om det nu bara dog 100 - 500 dagen
osv...
Citera
2012-06-18, 12:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Koks som skall ha levererats till krematorierna i Auschwitz. Det kan också ha levererats ved som komplement.
April 1943 60 ton
Maj 1943 91 ton
Juni 1943 61 ton
Juli 1943 67 ton
Augi 1943 71 ton
Sep 1943 61 ton
Okt 1943 82 ton
Enligt dödslistor från ryska arkiv avled ca 3000 personer i genomsnitt varje månad vid Auschwitz lägren, som var registrerade där.

1943 var året med högsta dödstalen i Auschwitch 41.148 personer avled, därav i tyfus 39.720 personer och av andra orsaker än tyfus 1428 personer. Allt enligt uppgifter från de ryska arkiven.

Enligt Ur en rapport från SS-Gruppenfuhre Odillo Globoenick till Himmler, daterad Lublin , Polen den 27 feb 1943, rörande ägodelar tillvaratagna från likviderade judar. Jag tar bara ett axblock från listan
5 st blyertspennor guld a RM 30,- 150,-
17 st reservoarpennor a RM 70,- RM 1,190,-
2894 st herrfickur a RM500.- RM 1.427.00,-
7313 st damarmbandsur a RM 25,- RM 1.828.250,-
13455 st herrfickur a RM 20,- RM 269.100,-
22324 st glasögon a RM 3,- RM 66.972,-
11 675 st ringar a RM 1.500,- 11.675.000,-
1974 st broscher,guld m briljanter o diam a 2.00,- RM 3.948.000,-
7000 st reservoarpennor a RM 10,- RM 70.000,-
51370 st reparerade ur a RM 5,- RM 256.850,-

...
....Detta är bara ett axplock från listan....

...
Totalt RM 26.089.800.-

Samtidigt

462 vagnar lump
251 vagnar bolsterdun
317 vagnar kläder,linne

totalsumma : RM 13.294.400,-

källa : Stig Jonasson "nazismen i dokument" sid 59 - 60

Vilket visar det har rört om mångt långt mycket mer än 3 000 i månaden i snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in