2012-09-02, 19:31
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Någon som kommer ihåg torsken med det där gojset ovanpå? Smakade smörigt och såg ut att vara någon mjuk skorpbröd, smör och örtblandning av nåt slag?

Någon som har recept på det eller vet vad det heter?
Mandeltorsk
Citera
2012-09-03, 03:14
Medlem
HasseBanans avatar
Minns att jag verkligen hatade när de serverade sparrissoppa i skolan. Ändå har jag lärt mig tycka om det i vuxen ålder då det är alldeles utmärkt käk när man är fyllesjuk.

Minestronesoppa har jag aldrig fattat grejen med. Verkar vara något som enbart serveras i skolorna. Morsan gjorde aldrig Minestronesoppa vad jag vet, och ingen av mina släktingar heller.

Fläskpannkaka var de dock duktiga på, minns att jag gillade den.
Citera
2012-09-03, 05:22
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Mandeltorsk

Så var det! Fan vad gott. Nu står filéerna på tining.

En annan favorit var potatisbullarna med fläsk och lingon. Riktigt kanonkäk.
Citera
2012-09-03, 05:24
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Det vidrigaste var ändå fiskbullar med dillsås fy fan vad vidrigt det var.
Citera
2012-09-03, 18:13
Medlem
Tjippmunks avatar
fiskburgarna saknar jag ibland. provade mcdonalds för ett tag sen, men den var inte ens värd att jämföra med.
panerad fisk med potatis, ärtor och remouladsås. tillhörde favoriterna.
Citera
2012-09-03, 18:39
Medlem
Tjippmunks avatar
får lägga till fläskpannkakan och ris med currysås till, den kokta kycklingen kunde man hoppa över
Citera
2012-09-07, 12:29
Medlem
Fartgupps avatar
Helt vanlig kokt potatis är bland mina främsta negativa skolmatsupplevelser. Har skummat igenom tråden och ser föga förvånande att fler minns skolans märkliga kokta potatis. Jag minns främst att potatisen hade en slemmig kärna och väldigt gul färg. Jag äter väldigt sällan kokt potatis och när jag gör det är det oftast nypotatis (villket är riktigt gott och något helt annat).

En äcklig rätt (som jag knappt vet om jag smakade) som var otäcka att bara lukta på och se var hjärnsubstanscrepes, dvs crepes med någon sorts slemmig svampfyllning. Kommer också ihåg att jag hittade en broskbit i falukorven.
Pannkakorna var också vidriga, men det kan bero på att jag tvingades äta kalla pankakor utan något till på dagis. Mådde illa av dem och försökte gömma pannkakan i fickan

Bland mina favoriträtter från skolan finns italiensk ostsoppa, denna serverades i lågstadiet då maten lagades på skolan (som för övrigt inte var särskilt stor), det bidrog säkert till bättre mat. Som tidigare nämnts var det kalas de få gånger pizza och piroger serverades.
Gryta med kokosmjölk och en massa kryddor var också gott och min favorit på gymnasiet ( som förövrigt hade en grym salladsbuffe).
Citera
2012-09-07, 12:30
Medlem
Den ryska fiskgratängen!
Citera
2012-09-07, 12:33
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkar
Den ryska fiskgratängen!

Vad var det i den?

Fick mig att tänka på fiskpuddingen som serverades i lågstadiet, av någon anledning kan jag fortfarande bli sugen på den fast jag inte direkt minns den som anmärkningsvärt god.
Citera
2012-09-07, 12:59
Medlem
Det var sås med fiskbitar, otroligt såsig och smaklös, skulle nog kalla det kokt fisk serverat i bleck.
Citera
2012-09-07, 20:39
Medlem
Dexter007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartgupp
Helt vanlig kokt potatis är bland mina främsta negativa skolmatsupplevelser. Har skummat igenom tråden och ser föga förvånande att fler minns skolans märkliga kokta potatis. Jag minns främst att potatisen hade en slemmig kärna och väldigt gul färg. Jag äter väldigt sällan kokt potatis och när jag gör det är det oftast nypotatis (villket är riktigt gott och något helt annat).
.

Håller med! Går i gymnasiet nu och potatisen är vidrig, förstår inte hur man kan lyckas med att få en potatis hård som sten...
Citera
2013-01-02, 12:09
Medlem
Ivarthebests avatar
Våran kommun hade näst mest som snittkostnad i mitt län, ändå smakade det skit.
Potatisen var ofta grå, vattnig,slemmig och grön/blåa groddar.

Det bästa var väl nåt vi fick EN gång och det var "Tacopaj" lät skitäckligt men man satt ju och åt hela rasten.

Det sämsta var "Vårsoppa" man tog en halv sked och sen sprang man till toan för att spy... 4pers. spydde rakt på golvet/bordet och tja, föräldrarna skicka in sammanlagt 3 insändare till tidningen på två dar. Det var lite upprorsstämning de närmsta dagarna och mattanten tog ledigt i en vecka för att slippa oss.

PS. Vi fick ingen mer Vårsoppa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in