2011-07-05, 12:29
Medlem
Jag och några stjärnor till la hundskit 3ggr i maten (Köttfärs/köttsoppa) i högstadiet. En polare smuggla ner hönsskit (han tog med skiten i en påse, hade visst höns hemma) i nån tacos gegga, vilken hjälte.

Själv åt man bara när man var först i kön
Citera
2011-07-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General1978
Jag och några stjärnor till la hundskit 3ggr i maten (Köttfärs/köttsoppa) i högstadiet. En polare smuggla ner hönsskit (han tog med skiten i en påse, hade visst höns hemma) i nån tacos gegga, vilken hjälte.

Antar att du var allt annat än normal i högstadiet? :P
Citera
2011-07-05, 12:52
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General1978

Antagligen var ni så klyftiga att ni preparerade maten innan ni tog till er själva.
Citera
2011-07-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejton
Antar att du var allt annat än normal i högstadiet? :P

Du skulle bara veta vad jag blandade i chokladbollarna i mellanstadiet. Vi hade stavningstävlingar i klassen som jag fann gemytligt att baka till.

On topic!

Pannkaka med sylt funkade i skolan.
Citera
2011-07-05, 14:01
Medlem
Det var absolut inget fel på skolmaten men jag hade inte tillräckligt hög position i gruppen för att säga det. Alla andra tyckte att skolmaten var fattig och skabbig och jag var tvungen att hålla med för att inte bli utstött som fattigbögen som älskar skolmaten.
Citera
2011-07-05, 14:50
Medlem
MrMaradonas avatar
Själv minns man ju den Thailändska korvgrytan som skulle serveras som ett exotiskt inslag i vardagen

Annars var fisken under högstadiet bland det godaste man kunde äta. Jag och mina polare sprang till matsalen varje gång det vankades fisk, satan så god den var!
Senast redigerad av MrMaradona 2011-07-05 kl. 14:51. Anledning: stavfel
Citera
2011-07-05, 16:17
Medlem
Aakes avatar
Gratängerna va vidriga men det är trettiofem år sedan nu.
Citera
2011-07-06, 11:11
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Så här var det för mig:

1-4 Hade vi bra skolmat med favoriter som potatissoppa och klassiska köttfärssås och spagetthi. Det ända snedsteget var när levergrytan blev serverad och jag som gick i 2-3 trodde det var mastiga köttbitar. Så man slevade på 2 bitar stora som knutna vuxennävar och hugger in. Sen vart det uppdrag gömma leverbitar i servetter för mattanterna.

5-6 Var man tvungen att byta till en mindre skola för enbart femmor och sexor. Där hade vi den bästa mattanten och hennes man som jobbade. Alltid fräscha sallader och egengjord potatismos. Dessa två kryddade upp maten från och gjorde den väldigt god.

7-9 Okey mat, med favoriten stek strömming med potatismos toppat med skirat smör (verkade dock som jag var en av de få som ville ha detta, men önskade man det tillräckligt många gånger som fixade dom fram det iaf 1 gång per termin).

Gymnasiet så gick jag kock utbildning så där var käket top-notch. Ändå som var jobbigt var att hitta på anledningar att få mat i H&R restaurangen istället för skolmatsalen (förutom gånger H&R elever serverade där).

Samt så var jag cool nog att säga att jag gillade maten. Samt att påpeka till mina vänner som inte gjorde det enbart hade outvecklade smaklökar.
Citera
2011-07-06, 15:36
Medlem
T.B.s avatar
Ärligt talat var den under all kritik hela grundskolan, i gymnasiet blev den något lite bättre men fortfarande dålig. Vad var det man käkade egentligen? Pulvermjölk, pulvermos, all mat var hel- och/eller halvfabrikat. Det enda "rena" var väl hårdbrödet med tillhörande smör.

Gillade inte maten och åt väldigt lite i skolan och på gymnasiet käkade jag sällan eller aldrig i skolan. Gick till lunchrestaurangen som låg brevid eller käkade hemma.

När jag var liten tyckte jag mycket om den sönderkokta, bleka pastan med köttfärsås som inte innehöll någonting annat än köttfärs i röd sås. Inte en tomatbit kunde man hitta och ingenting annat heller för den delen.

Även dom små grå smaklösa hamburgarna gillade jag. Ungsvärmda, tunna, noll stekyta och ungefär 40g per burgare. Antar att jag gillade dom därför att man fick mecka ihop dom själv och att det kändes lite festligt.

Pizzan gillade jag också men den motsvarade ju en billys = en disktrasa med ost på.

Förstår inte idag hur jag kunde tycka om skiten. Antar att man inte hade så breda perspektiv. Blekt och fattigt är väl dom orden som bäst beskriver den svenska skolmaten.

Jag förstår dock problemet att kostnadseffektivt utfodra tiotusentals personer varje dag. Dessutom har väl kökspersonalen väldigt strama tyglar och bara att följa direktiv och hålla budget. Svår balansgång men jag hoppas det blir bättre och bättre.

Tror mycket på att varje skolkök skaffar sig en riktig kökschef som får en budget att efter eget huvud bygga upp en matsedel och köpa in alla grejer själv och sen lagas maten på plats i skolan. Finns ju många duktiga kockar där ute som kanske skulle gilla att styra ett eget kök och arbeta dagtid. Frågan är hur mycket dyrare det blir, ingen kan väl ha annat än kostnadsskäl som anledning för att tycka illa om den idén.
Citera
2011-07-06, 15:49
Medlem
T.B.s avatar
Citat:
Jag har mestadels dåliga minnen från grundskolans mat, om man nu kan kalla det för det. Allting kom färdigt från ett storkök i kommunen och smakade därefter. Potatisen var det värsta, den hade någon slags hård konsistens som är svår att återskapa hemma, förmodligen behöver man en sån där ångkokare eller vad de nu använder. Sen var grönsakerna också riktigt taskiga, allting var fryst och upptinat men jag minns att flera gånger var behållarna fortfarande delvis frusna.

Känner igen det där med potatisen... Hade ofta en hård, seg yta och sen var det mos i mitten. Nästan som att den var friterad fast den var kokt. Mycket märkligt.
Citera
2011-07-06, 16:06
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.
Även dom små grå smaklösa hamburgarna gillade jag. Ungsvärmda, tunna, noll stekyta och ungefär 40g per burgare. Antar att jag gillade dom därför att man fick mecka ihop dom själv och att det kändes lite festligt.

Sitter och små skrattar åt mig själv när jag läste detta. Precis så var det nog, kul att få leka med maten för första gången. Samt så fick man pulvermos till som extra byggmaterial.
Citera
2011-07-06, 21:22
Medlem
Nu ska vi se, kommer inte ihåg så mycket från grundskolan förutom att det alltid var "gummi potatis". Detsamma gäller högstadiet, annars var det nog god mat. Nu i gymnasiet tycker jag det är allt för mycket fisk bonjour, men denna gången ingen gummi potatis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in