2012-03-09, 15:43
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrenchcoatPanda
Någon som vad det är för dressing till hamburgarna i skolan?

Thousand island-dressing eller något snarlikt hade vi i min skolan.
Citera
2012-03-09, 17:14
Medlem
christerys avatar
Fick man burgare i skolan? pannbiff med lök var väl det som eventuellt serverades nån gång.
Fast nu var det några decennium jag gick i vanlig skola, på universitetet "fick" man inte nåt.
Citera
2012-03-09, 17:46
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fick man burgare i skolan? pannbiff med lök var väl det som eventuellt serverades nån gång.
Fast nu var det några decennium jag gick i vanlig skola, på universitetet "fick" man inte nåt.
Jodå, små stenhårda torra "burgare" egentligen en skam för hamburgaren att kalla skolmatsalens burgare för just burgare..

En skolmat jag saknar är det som kallades för "ryssröra" som man fick i pitabröd, har inte en susning om vad det egentligen var i röran men minns att de var gott.. kan ha nämnt den maträtten tidigare i tråden.
Citera
2012-03-11, 21:26
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jodå, små stenhårda torra "burgare" egentligen en skam för hamburgaren att kalla skolmatsalens burgare för just burgare..

En skolmat jag saknar är det som kallades för "ryssröra" som man fick i pitabröd, har inte en susning om vad det egentligen var i röran men minns att de var gott.. kan ha nämnt den maträtten tidigare i tråden.

Den här?
http://www.recept.org/Ryssrora.html
Citera
2012-03-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk

Ryssröra! Tror inte jag hört det ordet sedan mellanstadiet. Även om jag på den tiden minns att jag tyckte det hörde till de godare rätterna så minns jag också att det var rätt smaklöst och att brödet kändes gammalt.
Citera
2012-08-14, 11:03
Medlem
Ugnspannkaka, våfflor, pannkakor, stekt fisk kall sås och potatis (!!!) fiskpanetter...

Vi åt även en jättegod rätt i samband med varje skolavalutning, det var någon form av ris-sallad med skinka, ärtor och gräddfil(?) någon som fick/minns denna?
Citera
2012-08-17, 15:56
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Den här?
http://www.recept.org/Ryssrora.html
Yes, ska testa göra det där till veckan har en hel del köttfärs i frysen.
Citat:
Ursprungligen postat av Erex
Ryssröra! Tror inte jag hört det ordet sedan mellanstadiet. Även om jag på den tiden minns att jag tyckte det hörde till de godare rätterna så minns jag också att det var rätt smaklöst och att brödet kändes gammalt.
Ah det var säkert rätt smaklöst men å andra sidan hade man ju sämre smaklökar när man var yngre och ja pitabröden på skolan var faktiskt alltid torra men som sagt ska testa göra detta själv till veckan tror jag.
Citera
2012-08-17, 16:24
Medlem
Är det något jag aldrig gillat med skolmaten är det potatismos, smaklöst och tråkigt. Där jag går nu (gymnasieskola) är all mat gjord från grunden, så det är godare än i grundskolan. Nästan all mat som görs är faktiskt riktigt god. Äter faktiskt alltid där, även de gånger jag kan gå hem och äta
Citera
2012-08-21, 18:24
Medlem
rovskaggs avatar
Fascinerande hur det nästan var standard att hata lapskojs och gnälla utav bara helvete när man fick det i skolan, medan det nu verkar som att de flesta har gömt undan en hemlig förtjusning i denna ljuvliga gegga.

Nästan lika fascinerande som hur något som ser så fasansfullt ut kan smaka så bra!

Jag kände nästan alltid att vi var bortskämda i skolköken man gått igenom också (är 90a). Exempelvis har jag själv aldrig, vad jag kan minnas, fått lever, stuvad spenat, kroppkakor, "lingonkål" osv... och med en pappa som är född '43 har man hört alla möjliga historier om det traditionella svenska skolköket.
Vi fick alla möjliga fräsiga installationer serverade till oss, men ändå verkade ingen annan än jag vara nöjd. Nu har jag inte gått i någon skola på ett antal år, men jag kan tänka mig att utvecklingen fortsätter åt samma håll, m.a.o.: dyrare (ok, måste säga att jag inte är helt hundra på den här punkten, men nog fan ser maten mer fancypancy ut än vad som dyker upp i huvudet när min far i målande ordalag berättar om de ljuva dagarna i skolan då de fick diverse skräckblandningar serverade) , mer estetiskt tilltalande, och av någon anledning mindre husmanskost .

Om jag inte missminner mig helt så verkar det vid närmare granskning som att just vi 90or var den första generationen riktigt bortskämda ungar, vad gäller statligt påkostad föda.

Nu har jag precis rökt min efterrättsspliff så jag kan tyvärr inte fortsätta skriva utan att mindfucka både mig själv och er andra, men jag undrar såhär avslutningsvis om fler från min generation och följande generationer kan bekräfta mina tankar kanske?

Och sist men inte minst: snopp, snopp, kaffekopp.
Citera
2012-08-22, 05:47
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staygold

Vi åt även en jättegod rätt i samband med varje skolavalutning, det var någon form av ris-sallad med skinka, ärtor och gräddfil(?) någon som fick/minns denna?

Det där är en klassiker i min generation, född 86.
Var det inte det dom kallade nasi goreng eller är jag ute och cyklar?
Kommer verkligen inte ihåg vad det kallades, men jag sätter mina pengar på en "nasi goreng".
Citera
2012-08-23, 15:01
Medlem
Nasi Goreng! Oh vad gott det var, Minns även att vi fick fiskburgare i tidiga grundskolan men den försvann dem sista åren tyvärr.
Spagetti och köttfärssås var också en favorit.
Citera
2012-09-02, 17:41
Medlem
TheBoots avatar
Någon som kommer ihåg torsken med det där gojset ovanpå? Smakade smörigt och såg ut att vara någon mjuk skorpbröd, smör och örtblandning av nåt slag?

Någon som har recept på det eller vet vad det heter?

Citat:
Ursprungligen postat av quetal
Spagetti och köttfärssås var också en favorit.

Ja den är saknad. Ibland går man förbi nån skola och känner lukten och tänker en stund att man ska ta på sig hängslebyxor och en propellerkeps och infiltrera matsalen. Recept på köttfärssåsen är också önskvärt!
Senast redigerad av TheBoot 2012-09-02 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in