2011-03-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albinbror
Visserligen en generalisering men inte skitsnack.
Skitsnack
Citera
2011-03-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Skitsnack

Skitsnack på dig med du. Visserligen får man inte det på 020. Men reglerna verkar vara slappa nog för att förarna ska våga säga ja. Själv fått röka i 020 bilar ett par gånger och såg senast en blossare i en av deras storbil under senast passet.
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-22 kl. 14:33.
Citera
2011-03-22, 15:17
Medlem
jag undrar lite om hur man ska gå till för att ta körkort.

som jag förstått det behöver man inte gå någon kurs på någon taxiskola. det räcker med att fixa böcker, läsa och beställa tid för taxi-körkort på vägverket som jag förstått det.

finns det böcker att låna på biblioteket?
ladda hem något från piratebay?

skriv gärna hur man på bästa sätt skaffar taxi-körkort
Citera
2011-03-22, 16:14
Medlem

http://www.str.se/Korkort/E-butik/Taxi/

Inte särskilt dyrt. Räcker med att läsa böckerna några gånger och öva på kartläsningsuppgifter. Dyker även upp beg böcker lite då och då på olika köp & sälj sidor.
Citera
2011-03-22, 19:42
Medlem
marcus_tnss avatar
Lite hjälp tack...

Hur funkar taxi remoten på arlanda ?! Är det nya regler som säger att alla bilar även landsortstaxi måste köra in på remoten och betala avgiften ?

Jag hade en beställning från arlanda och var sen dit hämtade kunden vid ankomsthallen tog typ 30 sekunder åker förbi remoten och blir noterad av någon jävla gul nisse... som typ skriver upp mitt reg nummer.... hur funkar skiten igentligen ? bra med information ang detta suck
Citera
2011-03-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
hur funkar skiten igentligen ? bra med information ang detta suck

När du åker in i remoten tar du din kölapp vid infarten. Sedan om du är förbeställd går du in i huset längst bort och anmäler dig. Bara att säga att du kommer från --- och har en förbeställning från terminal 5. Han ser på sin dator att du har förbeställningen där.

Sedan får du antingen köra fram och ställa dig brevid de andra förbeställda bilarna utanför 5an eller sitta kvar och vänta på att ditt könummer dyker upp på skärmen vid remoten beroende på hur lång tid det är kvar tills flyget landar.

När nummret dyker upp kör du runt till 5an och bommen öppnas nu när du kör in. sneparkera som de andra förbeställda bilarna närmat väggen på terminalen. Gå in i terminalen en bit bort på din högra sida kommer din kund komma ut när han är framme. Ställ dig där med din skylt och vänta.

Vart plockade du? Gör du inte rätt kan det få konsekvenser. Kanske därför han noterade dig (om det nu var så) ?. Jag blev tillsagd att tfl ryker om man plockar "på gatan". Även om det nu låter lite dramatiskt.

Edit:

Bara terminal 5 som har avgift. Övriga terminaler kör du bara fram till.
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-22 kl. 20:12.
Citera
2011-03-22, 21:02
Medlem
Citat:
När du åker in i remoten tar du din kölapp vid infarten. Sedan om du är förbeställd går du in i huset längst bort och anmäler dig. Bara att säga att du kommer från --- och har en förbeställning från terminal 5. Han ser på sin dator att du har förbeställningen där.

Sedan får du antingen köra fram och ställa dig brevid de andra förbeställda bilarna utanför 5an eller sitta kvar och vänta på att ditt könummer dyker upp på skärmen vid remoten beroende på hur lång tid det är kvar tills flyget landar.

När nummret dyker upp kör du runt till 5an och bommen öppnas nu när du kör in. sneparkera som de andra förbeställda bilarna närmat väggen på terminalen. Gå in i terminalen en bit bort på din högra sida kommer din kund komma ut när han är framme. Ställ dig där med din skylt och vänta.

Vart plockade du? Gör du inte rätt kan det få konsekvenser. Kanske därför han noterade dig (om det nu var så) ?. Jag blev tillsagd att tfl ryker om man plockar "på gatan". Även om det nu låter lite dramatiskt.

Edit:

Bara terminal 5 som har avgift. Övriga terminaler kör du bara fram till.

Nja, det är väl 45 kr på alla terminaler. Debiteras så fort bommen öppnas, eller?

Har du inte tagit vägen förbi remoten blir det en "fulhämtning" och då kan bilen bli avstängd (inte föraren) i ett år från Europarks områden. Dock öppnas inte bommen om du inte tagit vägen förbi remoten utan transpondern brukar pipa som satan i stället för ett bara göra ett pip.

Annars håller jag med till fullo.
Citera
2011-03-22, 21:09
Medlem
Remotetanten sa till mig att det bara är 5an det är avgift på.

Bommarna har ju ändå en funktion då de inte släpper in privatbilister.
Citera
2011-03-22, 21:57
Medlem
Citat:
Remotetanten sa till mig att det bara är 5an det är avgift på.

Bommarna har ju ändå en funktion då de inte släpper in privatbilister.

Åh faan. Det var mer än jag visste. Har dock sett privatbilister lyckas vimsa in på området ändå, hur faan dom nu kom in?

Dock undrar jag, med tanke på marcus tns: fråga, till hur många byhålebolag delar dom ut transpondrar egentligen? Känns lite meningslöst att dela ut till Taxi Göteborg, Taxi Luleå, Ö-viks Taxi osv. De jag har sett på remoten är Uppsala, Håbo, Strängnäs, Gävle, Nyköping, Örebro.

Fast och andra sidan, vem orkar bry sig, det är ett jävla kaos ändå med en jävla massa strul och en JÄVLA massa Taxi Jalla Jalla. Konstant tjafs och bråk och chaufförer som snor kunder från varandra. Var så i alla fall när jag la av.
Citera
2011-03-23, 01:02
Medlem
Mjo, han kanske tom saknar transponder.

Som komplement för när han kollar svaren så är det bara att åka rakt förbi biljettmojsen som man åker förbi på väg in i remoten. Gå in i huset längst ut och säg att du inte har någon. Han kommer skriva ut en biljett åt dig på plats efter att du sagt vilket bolag du tillhör samt bilnmr (Normalt sett gör transpondern detta och du får en biljett tillhörande din bil. Men han kan slå in dig manuellt också).

Sedan kommer du när du ska in och hämta din kund på trycka på en knapp som sitter på en modul vid sidan om bommen. Han ser med hjälp av kamerorna som är riktade dit att det är du varpå han släpper in dig.

Så fick jag göra en gång då jag körde en storbil med en transponder som varken ville öppna bommar eller fixa mig en biljett.

Svårare än så är inte terminal 5. Blev dock också sen första gången jag plockade där då man inte riktigt visste vart man skulle först osv.
Citera
2011-03-23, 08:12
Medlem
marcus_tnss avatar
ah tack för info. nej här finns ingen transponder... kör ju taxi i tranås (småland) och känns lite meningslöst att ha en sådan om det är hämtningar kanske 10 ggr per år.. max. nu var detta inte min bil utan jag är endast extrachaufför men ska försöka tänka på detta till nästa gång så jag åker in i remoten. vet att jag har försökt åkt in här någon annan gång men inte blivit insläppt hahaha pinsamt värre haha usch.. tycker dom är hemskt dåliga att informera för på arlanda hämtar ju bolag från hela sverige då får dom ju skicka ut information till alla taxibolag inom 100 mils radie då eller informera på plats !
Citera
2011-03-24, 13:26
Medlem
Skapade denna tråd för att jag vill ha svar från insatta om det finns nån chans att jag kan få ta taxileg eller ej: Svara gärna - här eller helst i min tråd:

https://www.flashback.org/p29672715#p29672715

Mvh
"Carrie"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in