2006-07-01, 13:51
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Man har runt 35-42% i inkört, med eller utan semesterersättning. Det där varierar lite. Men principen är:

Kör in pengar, skulle din lön bli lägre än provisionslönen så får du provisionslönen. Men det gäller bara om du är heltidsanställd för samma åkare. Om du hoppar runt mellan olika åkare så gäller det inte, inte heller om du bara jobbar några helger i månaden.

Beräknat på 37% i provisionslön, så skall man ligga på lite mer än 45000 kr i månaden inkört (inkl moms) för att hamna runt garantilönen. Det innebär att om man jobbar 5 dagar i veckan, 4.5 veckor per månad (22.5 dagar per månad) så blir det 2000 kr per dag inkört inkl moms. Och det är lågt på en heltidsanställd.

Så man kan lite ironiskt säga att provisionslönen är latmasken och idiotens sätt att få pengar utan att behöva göra något.. Eller den som är fackligt ansluten, men det brukar vara synonymt med latmaskar

Däremot finns det några åkare som brukar istället ge varianten, du får en fast låg timlön plus en låg procentlön, vilket kan vara både bra och dåligt.
De dåliga dagarna har du timlönen som drar upp det, de bra dagarna har du timlönen+provisionen som ger mindre. Men detta är faktiskt en metod som jag tycker om ifall man har en anställd och/eller köruppdrag som ger lite "ojämnt" inkört. Typ att man kanske kör företagstaxi, limousine eller färdtjänst som ibland har mer eller mindre att göra då man är beroende av kanske 1 alternativt 2 kundtyper (det finns ju tre kan man säga: samhällsbetalt, företag och privatpersoner. En kombination av alla tre är bra, då står man på tre ben. Står man på 1 ben så kan det vara bra men t.ex vissa dagar åker det inte mycket färdtjänst eller företag).

Om man t.ex kör företagstaxi åt kanske ett stort företag som Volvo så har man inget direkt att göra i juli eller runt jul-nyår. Om man då kör på enbart provision så blir det inte så himla mycket betalt, men om man istället har tim+provision så blir det intressant. Även om du skulle få två-tre körningar på en dag, så har du timlönen på kanske 40 kronor som drar upp det.
Men om du istället en dag skulle få först ett par snabba körningar för att sedan avsluta med en långkörning på 30 mil som kanske ger 3500 kr, så hade den långkörningen gett 1222 i lön innan skatt med 37% provisionslön medans om man har kanske 60kr i tim+11% (ditt exempel) så hade den gett 723 kr (6 tim i tidsåtgång + 11%) i lön.

Eller den som är fackligt ansluten, men det brukar vara synonymt med latmaskar //// uhm... är du inte med i någon akassa då ? är ju faktiskt väldigt smart att vara medlem i typ transport då man kan få mycket hjälp.
Citera
2006-07-02, 15:31
Medlem
det ligger en del i påståendet att fackligt anslutna skulle vara synonymt med latmaskar. Jag menar INTE att man är lat per definition för att man är med i facket. Dock har jag under mina år i varierande branscher noterat att de som klagar högst och mest och ska hävda varje liten rättighet är de personer som är de mest frekventa besökarna i fikarum och rökrum.
Eftersom taxijobbet är väldigt fokuserat på resultat (totalt inkört, inkört/mil, inkört/timme) så är det inga problem att hävda sig individuellt genom att prestera bra. Kör man in bra, får man många pass. Jag kan idag välja vilken åkare jag vill köra för och ställa krav på honom. Dessutom brukar ett väl utfört arbete resultera i bra dricks. Detta handlar dock om vad man har för grundsyn på sitt arbete.
Även om inte taxiförare är ett högstatusyrke sätter jag ändå en heder i att man ska utföra sitt arbete väl. Oavsett om man är diskplockare eller koncernchef på något multinationellt företag ska man vara professionell och utföra sitt arbete klanderfritt.
Många människor tycks tro att arbete är en rättighet och att LAS tillsammans med facket försvarar denna rättighet fram till 65 års ålder. Denna rättighet anser man vara självklar utan att begrunda vilken motprestation som arbetsgivaren vill ha för att han/hon ger personen lön.
En anställning är ett avtal på där båda parter ska känna sig som vinnare.
Fackets och "partiets" syn på företag tycks vara att dessa finns till för att ge arbete åt folket. Det är denna grundsyn som gör att latmaskar och andra personer utan initiativförmåga kan bita sig kvar på arbetsplatser under allt för lång tid. I de flesta fall hämmar detta löneutvecklingen för de som är produktiva och skapar lönsamhet.
Den löneform jag har idag med både timlön och provision är mest rättvis. Det finns en grundtrygghet som gör att jag får pengar till hyra samtidigt som jag själv kan påverka hur mycket mer jag vill tjäna för att spendera på roligare saker. Grundlönen kan förvisso anses vara latmaskens utväg. Personligen anser jag den viktig då den säkerställer att jag kan betala för mitt uppehälle och därigenom bidrar den till ett större lugn och harmoni. Utan grundlön skulle pressen kunna bli så hård att man riskerar bli en dålig förare och därmed en trafikfara. Frågan är bara vilken nivå som kan anses vara skälig utan att den betecknas som "latmaskens utväg".

Det här var lite tankar och reflektioner kring löner/fack/arbetsmoral.
Hoppas det blir lite kommentarer.....
Citera
2006-07-02, 19:25
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoletano
det ligger en del i påståendet att fackligt anslutna skulle vara synonymt med latmaskar. Jag menar INTE att man är lat per definition för att man är med i facket. Dock har jag under mina år i varierande branscher noterat att de som klagar högst och mest och ska hävda varje liten rättighet är de personer som är de mest frekventa besökarna i fikarum och rökrum.
Eftersom taxijobbet är väldigt fokuserat på resultat (totalt inkört, inkört/mil, inkört/timme) så är det inga problem att hävda sig individuellt genom att prestera bra. Kör man in bra, får man många pass. Jag kan idag välja vilken åkare jag vill köra för och ställa krav på honom. Dessutom brukar ett väl utfört arbete resultera i bra dricks. Detta handlar dock om vad man har för grundsyn på sitt arbete.
Även om inte taxiförare är ett högstatusyrke sätter jag ändå en heder i att man ska utföra sitt arbete väl. Oavsett om man är diskplockare eller koncernchef på något multinationellt företag ska man vara professionell och utföra sitt arbete klanderfritt.
Många människor tycks tro att arbete är en rättighet och att LAS tillsammans med facket försvarar denna rättighet fram till 65 års ålder. Denna rättighet anser man vara självklar utan att begrunda vilken motprestation som arbetsgivaren vill ha för att han/hon ger personen lön.
En anställning är ett avtal på där båda parter ska känna sig som vinnare.
Fackets och "partiets" syn på företag tycks vara att dessa finns till för att ge arbete åt folket. Det är denna grundsyn som gör att latmaskar och andra personer utan initiativförmåga kan bita sig kvar på arbetsplatser under allt för lång tid. I de flesta fall hämmar detta löneutvecklingen för de som är produktiva och skapar lönsamhet.
Den löneform jag har idag med både timlön och provision är mest rättvis. Det finns en grundtrygghet som gör att jag får pengar till hyra samtidigt som jag själv kan påverka hur mycket mer jag vill tjäna för att spendera på roligare saker. Grundlönen kan förvisso anses vara latmaskens utväg. Personligen anser jag den viktig då den säkerställer att jag kan betala för mitt uppehälle och därigenom bidrar den till ett större lugn och harmoni. Utan grundlön skulle pressen kunna bli så hård att man riskerar bli en dålig förare och därmed en trafikfara. Frågan är bara vilken nivå som kan anses vara skälig utan att den betecknas som "latmaskens utväg".

Det här var lite tankar och reflektioner kring löner/fack/arbetsmoral.
Hoppas det blir lite kommentarer.....

man kan ju vända på det och säga så att en del måste uppmuntras ekonomiskt för att göra ett bra arbete ... äsch ! nu ska jag ta en öl !
Citera
2006-07-03, 10:21
Medlem
Så här är dets avatar
Jag tror att alla arbetar om man är lite motiverad och ekonomisk motivation är ett sätt att hålla arbetare motiverade.
Citera
2006-07-03, 13:13
Medlem
Bananas avatar
OT: En åkare jag kör för har en fd taxibil (MB 220 CDI) nyligen uttagen ur tjänst, som han använder privat nu. Bilen, som jag själv kört en hel del, har ca 75´ mil på mätaren. Då han knappt använder bilen alls, frågade jag om han kunde tänka sig hyra ut bilen nån vecka alt nån helg nu i sommar (låt oss säga att jag kör ~100 mil totalt). Detta skulle inte vara några problem, men vi diskuterade inget pris ö h t.

Därför undrar jag vad ni tycker är skäligt, utan att någon part missgynnas av det hela. Vill ju inte framstå som en "sniken jefvel" men man vill ju också ha lite "kompis-rabatt", det är ju ingen ny kärra direkt.

Tacksam för svar.
Citera
2006-07-03, 22:52
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
OT: En åkare jag kör för har en fd taxibil (MB 220 CDI) nyligen uttagen ur tjänst, som han använder privat nu. Bilen, som jag själv kört en hel del, har ca 75´ mil på mätaren. Då han knappt använder bilen alls, frågade jag om han kunde tänka sig hyra ut bilen nån vecka alt nån helg nu i sommar (låt oss säga att jag kör ~100 mil totalt). Detta skulle inte vara några problem, men vi diskuterade inget pris ö h t.

Därför undrar jag vad ni tycker är skäligt, utan att någon part missgynnas av det hela. Vill ju inte framstå som en "sniken jefvel" men man vill ju också ha lite "kompis-rabatt", det är ju ingen ny kärra direkt.

Tacksam för svar.

MB 220 CDI Ingen ny kärra?? vilken årsmodell ? Allvarligt talat tycker jag att han skulle kunna låna ut bilen till dig gratis, låt säga att du lämnar tillbaka den med full tank, men ger honom max 500kr för en vecka. Nån löneförmån ska du väl ha rätt till!!

Varför använder han aldrig bilen då? kanske är den avställd eller har nåt fel?
Citera
2006-07-04, 16:28
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana

Tacksam för svar.

Kör nåt pass gratis åt han vetja
Citera
2006-07-05, 13:36
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
MB 220 CDI Ingen ny kärra?? vilken årsmodell ? Allvarligt talat tycker jag att han skulle kunna låna ut bilen till dig gratis, låt säga att du lämnar tillbaka den med full tank, men ger honom max 500kr för en vecka. Nån löneförmån ska du väl ha rätt till!!

Varför använder han aldrig bilen då? kanske är den avställd eller har nåt fel?

Tror det är en -00:a, men den känns ju betydligt äldre i o m miltalet. Det är inget fel på bilen, förvisso använder han den ibland men mest bara korta sträckor fram och tillbaka till taxistationen som är ca 500m från där han bor . Han skulle med andra ord klara sig mer än väl utan bilen.

Ska försöka förhandla mig till bilen som löneförmån då, full tank och kanske köra nåt pass gratis också som maximus sa
Citera
2006-07-05, 14:20
Medlem
Han kanske vill ca 1500 kr om han är gneten?

Kör ett pass gratis som tack kanske?
Citera
2006-07-06, 22:42
Medlem
Så här är dets avatar
Har ni några kartor över norska städer ifall man skulle ta ett taxilegg i t.ex Oslo och åka dit en sväng och köra in lite pengar. Det verkar lite lättare att köra taxi än att bära på fisklådor som väger 50 kilo hela dagarna.

Jag hittade en taxi-annons på norska platsbanken. Det är visserligen i Kristiansand men det är en annons i alla fall.

https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/stillingsannonse.do?id=1153646
Citera
2006-07-08, 21:01
Medlem
hej igen alla taxiförare

det är så att jag fyller 21år i maj 2007.men jag har redan nu haft körkort i obruten följd i 2år.så jag ringde till länsstyrelsen och frågade om jag kunde få dispens för ålderskravet när det gäller taxilegitimation.hon sa att jag skulle ringa/skriva till vv borlänge och berätta vilka skäl jag har att få dispens för ålderskravet.jag vet inte riktigt vad jag ska skriva till dom.jag vill ju börja jobba som taxichaufför så fort som möjligt nu under tiden jag pluggar.jag vill ju inte gå och vänta till jag fyller 21år för att ta taxikortet.nå vad tycker ni att jag ska skriva? vilka starka skäl ska jag berätta om? ni får gärna dra på/"ljuga" lite extra
Citera
2006-07-09, 01:34
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
hej igen alla taxiförare

det är så att jag fyller 21år i maj 2007.men jag har redan nu haft körkort i obruten följd i 2år.så jag ringde till länsstyrelsen och frågade om jag kunde få dispens för ålderskravet när det gäller taxilegitimation.hon sa att jag skulle ringa/skriva till vv borlänge och berätta vilka skäl jag har att få dispens för ålderskravet.jag vet inte riktigt vad jag ska skriva till dom.jag vill ju börja jobba som taxichaufför så fort som möjligt nu under tiden jag pluggar.jag vill ju inte gå och vänta till jag fyller 21år för att ta taxikortet.nå vad tycker ni att jag ska skriva? vilka starka skäl ska jag berätta om? ni får gärna dra på/"ljuga" lite extra

Extremt tveksam att de ger dispens för åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in