2011-03-24, 15:42
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albinbror
Skitsnack på dig med du. Visserligen får man inte det på 020. Men reglerna verkar vara slappa nog för att förarna ska våga säga ja. Själv fått röka i 020 bilar ett par gånger och såg senast en blossare i en av deras storbil under senast passet.

Skitprat. Hur många bilar har du åkt med? 50 stycken? Det finns en del chaufförer som accepterar att folk röker men det är chauffören som accepterar det, inte 020. Förövrigt finns dessa chaufförer även hos TaxiStockholm, Kurir och Transfer men det gör det inte automatiskt att man får röka i dessa företags taxibilar. Jag brukar se rätt många Taxistockholmbilar som bryter mot trafikreglerna, borde jag då dra slutsatsen att Taxistockholm i allmänhet får bryta mot trafikreglerna??
Citera
2011-03-24, 20:54
Medlem
Hej!

Jag skulle uppskatta lite några goda råd och tankar.

Grundförutsättningar:

Jag SKA starta ett eget åkeri, köra taxi i sydsvensk medelstor stad.
Jag har inte kört i Sverige men väl utomlands(, och svart i sverige, i yngre dagar.)
Jag är väl bekant med serviceyrket.
Jag har kunskaper i företagsekonomi.
Jag är svensk.
Jag är ostraffad.
Jag har TFL.Jag har snart trafiktillstånd.
Jag ska investera i en bil, köra själv, till att börja med.
Startar med enskild firma.
Ej ansluten till BC.
Ej gasbil eller etanol.
Arbetar till att börja med 4 vardagar mellan 0600-1600 plus lördag kväll/natt.

Vad skulle, rent affärsmässigt, ej komfortmässigt för mig som förare, vara en lämplig nisch och val av bil att starta med?

Val och behov av typ av taxameter uppskattas hjälp med också. Det lutar åt megtax i enkel version för att kunna uppgradera vid eventuell anslutning till lokal BC i ett senare skede.

Stor, liten mellan? miljödiesel, miljöbensin. Fasta priser, studenter, lägre priser eller dyrare?

Trevlig tråd, mycket matnyttigt. Må väl på vägen!
Senast redigerad av WillIam11 2011-03-24 kl. 21:03.
Citera
2011-03-25, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Skitprat. Hur många bilar har du åkt med? 50 stycken? Det finns en del chaufförer som accepterar att folk röker men det är chauffören som accepterar det, inte 020. Förövrigt finns dessa chaufförer även hos TaxiStockholm, Kurir och Transfer men det gör det inte automatiskt att man får röka i dessa företags taxibilar. Jag brukar se rätt många Taxistockholmbilar som bryter mot trafikreglerna, borde jag då dra slutsatsen att Taxistockholm i allmänhet får bryta mot trafikreglerna??

Redan sagt att det var en generalisering. Självklart är det inte acceptabelt från bolagets sida. Det är ju ett lagbrott......

Har inte heller påstått att man får bryta mot trafikregler bara för att man röker i bilen. Var får du allt ifrån?

Jag tycker i vilket fall som helst att det är i det bolaget jag ser flest rökare. Sedan om du ser lika många/fler i andra bolag så har du en annan bild. Men så är det med människor förstår du, vi bygger olika uppfattningar efter vad vi ser.

Förövrigt tycker jag att den biten kan släppas för resten av denna tråds levnadstid.
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-25 kl. 03:07.
Citera
2011-03-25, 03:39
Medlem
u_n_mes avatar
Någon som vet vilken laglig rätt en chaufför har att ta betalt av en kund som spyr i bilen? Har bestämt för mig att man som chaufför inte har rätt till att ta betalt av kunden hur mycket man än tycker att det borde vara så men vissa chaufförer säger att man har rätt att ta betalt.

Sedan hur gör ni med kunder som har barn som borde ha barnstol? Kör ni dem eller inte? Också hört olika svar på om det är lagligt eller inte. Är det upp till föräldrarna att avgöra ifall de vill åka utan barnstol. Givetvis så har chauffören sista ordet även om det är lagligt eller inte anser jag iaf.
Citera
2011-03-25, 03:54
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Redan sagt att det var en generalisering. Självklart är det inte acceptabelt från bolagets sida. Det är ju ett lagbrott......

Har inte heller påstått att man får bryta mot trafikregler bara för att man röker i bilen. Var får du allt ifrån?

Jag tycker i vilket fall som helst att det är i det bolaget jag ser flest rökare. Sedan om du ser lika många/fler i andra bolag så har du en annan bild. Men så är det med människor förstår du, vi bygger olika uppfattningar efter vad vi ser.

Förövrigt tycker jag att den biten kan släppas för resten av denna tråds levnadstid.

Jag skulle säga att det har med företagets anseende bland chaufförer att göra. Väldigt många idioter till chaufförer roterar runt mellan bolagen så den som röker i en 020 bil kan mycket väl gjort det i en taxi stockholm/göteborg bil en månad tidigare.

Det bolag som har högst anseende bland chaufförer för att de kanske kör in mer pengar har fler sökande chaufförer som vill köra för dem vilket gör att det bolaget kan göra sig av med chaufförer de inte vill ha på ett mer direkt sätt än bolag som lider av chaufförsbrist vilket många bolag gör. Det betyder givetvis inte att bolagen på något sätt accepterar rökande i bilen men de bolag som har svårare att avskeda folk låter dem fortsätta köra med möjlig "degradering" till att de inte får köra företagskunder, färdtjänst eller andra körningar med speciella kunder. De lokala bolagen har ofta ett högre anseende bland kunder som värdesätter kvalitet framför priset medan andra företag värdesätter bekvämligheten med att bara använda ett bolag i alla städer och använda samma kundnummer för att fakturera körningarna då kvalitetsskilnaden ändå inte är definitiv då det ändå är en viss procent lotto om du får en bra chaufför från vilket bolag du än väljer samt att taxikurir och taxi 020 ändå har en tillräckligt hög standard på sina chaufförer för att stora bolag ska vara nöjda med servicen.
Citera
2011-03-25, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Någon som vet vilken laglig rätt en chaufför har att ta betalt av en kund som spyr i bilen? Har bestämt för mig att man som chaufför inte har rätt till att ta betalt av kunden hur mycket man än tycker att det borde vara så men vissa chaufförer säger att man har rätt att ta betalt.

Sedan hur gör ni med kunder som har barn som borde ha barnstol? Kör ni dem eller inte? Också hört olika svar på om det är lagligt eller inte. Är det upp till föräldrarna att avgöra ifall de vill åka utan barnstol. Givetvis så har chauffören sista ordet även om det är lagligt eller inte anser jag iaf.

Den första vet jag inte, det är något jag själv undrar med.
På den andra punkten är jag någorlunda säker på att det är du som är chaufför som har ansvaret. Är väl som med bälte på minderåriga, det åker man ju dit på själv som förare. Jag körde en brud förut, och sa till henne att nästa gång får hon fan beställa med barnstol (var typ 3e veckan på jobbet och jag vågade inte säga åt henne). Ett halvår senare beställer hon igen, och kommer ut med 2 ungar den här gången. Jag fet-nekade och hon hotade med stryk o sånt, men det slutade med att hon fick gå
Citera
2011-03-25, 04:15
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Remotetanten sa till mig att det bara är 5an det är avgift på.

Bommarna har ju ändå en funktion då de inte släpper in privatbilister.
Det avgiften som ni pratar tas av Europark från kunden. Dvs detta avgiften är inte på något sätt lönebaserad för chaufförer. Så här fungerar det: Taxibolag/åkare betalar en viss avgift (tror det är 34 kr) till remoten varje gång de ska hämta/ställa sig på remoten. Alla taxibilar måste gå via remoten där de registeras, får en kö-lapp som visas på står skärmen på remoten, som sedan talar vilken terminal de blir framkallad till. Utöver detta så har det tillkommit europark-avgiften för kunder. Dessa avgifter är 27 resp 53 kr. 53 kr är om kunden väljer "skylten" dvs kunden vill att chauffören står vid ankomsten med deras namn på skylten. 27 kr är sk "disken" dvs kunden går fram till servicedisken på terminalen, meddelar vid disken att han är framme, därav skickas bilen från remote till terminal. För att ta ut dessa avgifter valde vi inte baka in det på "arlanda priset" dvs chauffören slår det normal fasta priset från arlanda sedan när h*n är vid "betalt" läge i taxametern så görs det ett pålägg på 27 lr 53 kr:- som sedan debiteras från resp beställningscentralen av Europark.

Obs:- Dessa avgifter gäller endast vid hämtning på terminal 5 än sålänge men av personligt erfarenhet vet jag att "Europark" är giriga fittor som kommer se till att detta tas från alla terminaler
Citera
2011-03-25, 04:28
Medlem
Citat:

Det är ditt ansvar om personen är under 15, ja.

Tycker bara knattarna som åker med kudde är så små att jag tror dom ska gå sönder när jag bromsar. Skulle någon som tom ska sitta i bilbarnstol komma skulle jag inte åka en meter med dem. Skulle heldre spotta föräldern i ansiktet som är så jävla pantad i huvudet som ens kom på tanken själv....

Sen somnar mamman och ungen börjar hoppa omkring i bagageluckan.. Men ta det lugnt! Det är inte ditt ansvar

Edit för att citera det korrekta giltiga svaret:

"Barn som är kortare än 135cm får åka taxi även om särskild skyddsutrustning saknas. Detta gäller om barnet ska åka en kortare sträcka och då måste det sitta i baksätet. Är barnet över 3år och kortare än 135cmska det om möjligt använda bilens ordinarie bilbälte"

Från str's taxibok 2010 års upplaga.
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-25 kl. 04:37.
Citera
2011-03-25, 04:31
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:

Första frågan: Vi debiterar antingen på faktura lr tar betalt på plats. Beroende på spy:a, det kan sträcka allt mellan 1500-2500 kr:- anledning till jag säger "beroende på spy" är storleken / tid det kommer att rengöra bilen. Så här har jag lärt/läst. Iom spy lukten bränns fast (dvs sitter kvar i bilen) så körs bilen till sk jour företag/firmor som rengör detta. De tar avgiften/timme (och dessa brukar förhållande viss ta god tid på sig) sedan räknas på moms , utöver det räknas även va chauffören har gått miste om pengar under tiden bilen står still. Ska ge ett ex. Kunden spyr. Du tar bilen till firman. Det tar 2 timmar för att klargöra bilen för andra kunder. De debiterar ex 550/kr ink moms då blir det 1100:- Sedan kollar man på taxi chauffören har kört kr/timme under sitt pass. Ex igen, han ligger på ca 380 kr /timme., då blir det totala kostnad för spya i bilen: 1100+380+380 = 1860 kr som kunden måste punga ut.

Andra frågan: Vi kör aldrig utan barnstol. Kommer inte ens på tal om att köra utan barnstol. Vill kunden inte vänta ca 30 min (då våra barnstolen finns på ett särskild plats nere på stan) då får de inte åka me oss under inga omständigheter

Edit: Föregående talaren har rätt enligt lagen så kan man kringå detta. Men vi har valt hos vårt bolag inte göra detta eftersom man vet att situationer i trafiken är oberäkneliga, därav inte ta risker samt ta hänsyn både till barnet/föräldrar och taxi chauffören
Senast redigerad av Nemesis(SM) 2011-03-25 kl. 04:42.
Citera
2011-03-25, 05:15
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Första frågan: Vi debiterar antingen på faktura lr tar betalt på plats. Beroende på spy:a, det kan sträcka allt mellan 1500-2500 kr:- anledning till jag säger "beroende på spy" är storleken / tid det kommer att rengöra bilen. Så här har jag lärt/läst. Iom spy lukten bränns fast (dvs sitter kvar i bilen) så körs bilen till sk jour företag/firmor som rengör detta. De tar avgiften/timme (och dessa brukar förhållande viss ta god tid på sig) sedan räknas på moms , utöver det räknas även va chauffören har gått miste om pengar under tiden bilen står still. Ska ge ett ex. Kunden spyr. Du tar bilen till firman. Det tar 2 timmar för att klargöra bilen för andra kunder. De debiterar ex 550/kr ink moms då blir det 1100:- Sedan kollar man på taxi chauffören har kört kr/timme under sitt pass. Ex igen, han ligger på ca 380 kr /timme., då blir det totala kostnad för spya i bilen: 1100+380+380 = 1860 kr som kunden måste punga ut.

Andra frågan: Vi kör aldrig utan barnstol. Kommer inte ens på tal om att köra utan barnstol. Vill kunden inte vänta ca 30 min (då våra barnstolen finns på ett särskild plats nere på stan) då får de inte åka me oss under inga omständigheter

Edit: Föregående talaren har rätt enligt lagen så kan man kringå detta. Men vi har valt hos vårt bolag inte göra detta eftersom man vet att situationer i trafiken är oberäkneliga, därav inte ta risker samt ta hänsyn både till barnet/föräldrar och taxi chauffören

OK jag ringde till polisen (11414) och frågade vad lagen sa och de sa ungefär som det "citatet" från tidigare inlägg att det inte är olagligt då taxiresor räknas som tillfälliga resor och man bryter "bara" mot trafikverkets rekommendationer. Om bolaget inte har någon uttalad policy så borde det i så fall vara upp till chauffören.

Ang. spyorna så vet jag inte riktigt om jag är övertygad om rätten att ta betalt för det. Givetvis borde det vara rätt men ta en siuation som att någon spyr på bussen. Knappast att någon skulle betala för rengöring då. Det jag menar är ifall det är någon slags böter då får knappast chauffören lagligt ta betalt då de inte är ett straff-föreläggande institut (inte ens parkerings böter får kallas böter i laglig mening längre) och därför inte får utfärda böter. dock så har ju lokaltrafiken rätt att ta ut en avgift om man fuskåker men det med grund på att man enligt lag ingår ett avtal med bussföretaget när man stiger på bussen och då har de rätt att ta ut kontrollavgift.. Har ingen lagtext på detta men det är så jag har fått det förklarat det för mig. Denna avgift ska stå så att alla kan läsa den och vara medveten om att den existerar vilket det förmodligen inte gör hos något taxibolag (inte som jag känner till i alla fall)

Givetvis går det att räkna ut vad det kommer kosta att rengöra bilen men den verkliga kostnaden är ju knappast den samma med tanke på förlorad arbetsinkomst för bilen under den tid den är på rengöring så varför skulle inte det vara en kostnad som kunden skulle stå för i så fall?

Bästa lösningen som jag har hört av en chaufför är att helt enkelt påstå att det finns en avgift de kan ta ut för rengöring av bilen men erbjuda kunden att själv städa ur bilen och endast ta betalt för tiden (låta taxametern ticka) och spela på att kunden inte vill riskera att få betala hela avgiften (om man nu har rätt att ta ut den) Då slipper man själv göra skitgöran (Förutom att det kanske måste göras bättre efter passet är slut) och kunden tycker att de kom lindrigt undan ekonomiskt sett.
Citera
2011-03-25, 05:26
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Visst kan jag hålla med dig från en kund´s perspektiv men inte från chauffören. Då jag anser att en taxibil är/kommer alltid vara en chaufför´s arbetsplats så borde detta respekteras. Jag menar hur trevligt skulle vara för dig om jag kom till din arbetsplats på kontoret o spydde. Att vi tar detta priset beror endast för underlätta irriterade chaufförer samt ha ett skrämseltaktik för kunder. Folk måste lära kan dem inte hålla sig, well ge fan och dricka
Citera
2011-03-25, 13:29
Medlem
snorvalpiss avatar
Ohohoh, jag är så glad! Idag är det den 25:e och jag ska boka uppskrivningsproooov. Var uppskrivningsproven svåra? Vad handlar dom 3 proven om? Jag är så lycklig, efter ca 2½ års arbetslöshet och ett halvårs studietid så ska jag äntligen få mitt första jobb jag verkligen har velat haft!

Åh fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in