Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Någon som vet vilken laglig rätt en chaufför har att ta betalt av en kund som spyr i bilen? Har bestämt för mig att man som chaufför inte har rätt till att ta betalt av kunden hur mycket man än tycker att det borde vara så men vissa chaufförer säger att man har rätt att ta betalt.
Sedan hur gör ni med kunder som har barn som borde ha barnstol? Kör ni dem eller inte? Också hört olika svar på om det är lagligt eller inte. Är det upp till föräldrarna att avgöra ifall de vill åka utan barnstol. Givetvis så har chauffören sista ordet även om det är lagligt eller inte anser jag iaf.
Det är ditt ansvar om personen är under 15, ja.
Tycker bara knattarna som åker med kudde är så små att jag tror dom ska gå sönder när jag bromsar. Skulle någon som tom ska sitta i bilbarnstol komma skulle jag inte åka en meter med dem. Skulle heldre spotta föräldern i ansiktet som är så jävla pantad i huvudet som ens kom på tanken själv....
Sen somnar mamman och ungen börjar hoppa omkring i bagageluckan.. Men ta det lugnt! Det är inte ditt ansvar
Edit för att citera det korrekta giltiga svaret:
"Barn som är kortare än 135cm får åka taxi även om särskild skyddsutrustning saknas. Detta gäller om barnet ska åka en kortare sträcka och då måste det sitta i baksätet. Är barnet över 3år och kortare än 135cmska det om möjligt använda bilens ordinarie bilbälte"
Från str's taxibok 2010 års upplaga.