2011-03-24, 13:23
Medlem
Hej,
jag skriver inte under mitt vanliga nick eftersom jag inte vill bli igenkänd... har varit aktiv på FB länge dock. Det är såhär: jag är mellan 35 och 40 år gammal, tjej, och blev arbetslös för en tid sen efter att ha jobbat på samma företag i många år. Har sökt massor av jobb men ingen har nappat även om jag fått komma på en del intervjuer. Till slut bestämde jag mig för att börja plugga, så jag läser på högskolan nu under våren (en fristående kurs, har tidigare läst andra kurser men det var på tidigt 90-tal). Jag har tänkt fortsätta plugga och ska söka en yrkesutbildning till hösten. Men jag vill gärna ha något att "falla tillbaka på", framför allt eftersom jag inte kommer att kunna leva på CSN under hela utbildningen om jag nu kommer in på den. Dessutom skulle jag behöva ett sommarjobb...

Grejen är den att jag funderat på att ta taxileg, har några kompisar som kör taxi, en del heltid och andra som extraknäck och det är absolut nåt jag kan tänka mig att göra. MEN för några år sedan blev jag dömd för butiksstöld (det blev stöld istf snatteri eftersom värdet på varorna översteg 800:-.) Det var en dum grej, jag brukar aldrig snatta eller stjäla och jag har haft ett rent brottsregister fram till det att jag blev dömd. Jag fick då 30 dagsböter samt villkorlig dom i två år. Dessa två år har passerat, men jag kommer ju att ha en prick i belastningsregistret i ytterligare tre år trots att jag avtjänat straffet. Jag läste på Trafikverkets hemsida att stöld är ett av de brott som gör att man inte får ta taxileg men att man kan få ett förhandsbesked för 300:- + att man måste skicka med läkarintyg som ju också kostar en del att få... Är det öht någon idé för mig att försöka eller är det kört? Jag vet att jag får skylla mig själv osv, jag ångrar mig givetvis som fan för att jag gjorde en så dum grej som att stjäla i butik, men det rörde sig om en summa under 2000:- och jag har som sagt aldrig blivit dömd eller åtalad för något före den händelsen.

Hur tror ni mina chanser ser ut om jag skulle ansöka om ett förhandsbesked? Är det totalt meningslöst eller vet ni någon som fått ta taxileg trots att de begått ett mindre brott? Jag vill verkligen göra rätt för mig och jobba när jag inte studerar, och jag kommer ALDRIG att stjäla igen, men det kan ju inte Transportstyrelsen veta med säkerhet även om JAG vet det.

Så vad tror ni? Måste jag vänta i tre år tills "pricken" i registret försvinner, eller finns det en chans att jag ändå kan få ta kortet när jag haft ett rent register i hela mitt liv fram till dess att jag var en bit över 30? Och när jag dessutom skött mig under den tid jag haft villkorlig dom, och inte har begått några andra brott öht förutom just detta?

Jag vet som sagt att jag får skylla mig själv och att jag har varit en idiot, det behöver ingen tala om för mig, men vad jag undrar är om ni som är lite insatta i frågan har någon aning om jag ska ge upp tanken på att ta taxileg eller om jag ändå ska försöka?

Mvh
"Carrie" (som inte är född 77 )
Citera
2011-03-24, 14:13
Medlem
Svårt att säga...
Transportstyrelsen gör ju en prövning från fall till fall så har du tur så tar dom det som en mindre förseelse och låter dig ta kortet, men du kan ha otur och få en sur handläggare som gör allt efter regelboken.
Det ända du kan göra för att med 100% säkerhet veta om du kan ta kortet är att göra en vandelsprövning på förhand kostar lite men det får man ta... Kostar mer att plugga klart allt och sen inte få ut TFL
Lycka till
Citera
2011-03-24, 15:39
Medlem
SingleStars avatar
Villkorligt = 10 år i belastningsregistret.
Citera
2011-03-24, 15:58
Medlem
Om jag vore dig skulle jag ringa Transportstyrelsen och fråga. Trot eller ej så är dom faktiskt trevliga och hjälpsamma, trots att dom är en tillsynsmyndighet. När jag en gång i tiden skaffade TFL så var jag absolut inte guds bästa barn, men jag fick det ändå. Dock hade jag inga stöld/våldsbrott på mig.

Jag tror att gäller det ett hyfsatt ringa brott under ditt 40:åriga liv så vore det konstigt om du blev nekad. Inte minst när man tänker på att majoriteten av friåkarna har åkt dit för mycket värre saker. (anledningen till att dom är friåkare är att de etablerade bolagen ställer högre krav än myndigheterna vad gäller belastningsregistret).
Citera
2011-03-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Villkorligt = 10 år i belastningsregistret.
Ja, du har rätt, 5 år är ju för folk som är yngre än 18 år. Känns förjävligt att denna dumma grej jag gjorde kommer att förfölja mig så länge, men som sagt, jag får skylla mig själv och jag har lärt mig en jävligt bra läxa om man säger så... 8 år kvar då - då är jag närmare 45, herregud.

Grejen är ju att det gällde butiksstöld, det är ju inte så att jag har stulit pengar eller andra grejer på min arbetsplats, isf hade jag förstått om taxibolagen inte vill ha en, men det är åas bara jag själv som vet att jag aldrig kommer att begå brott igen - hur ska de kunna lita på att jag inte kommer att stjäla grejer liksom (eller begå andra brott)? Nä, jag får nog ge upp mina tankar om taxileg och försöka hitta ett jobb där de inte kollar registret (eller inte bryr sig) vilket har blivit svårare och svårare i dagsläget...

Tråkigt är det iaf, men som man bäddar får man ligga antar jag. OM någon här ser denna tråd och har fått ta taxileg trots att de begått brott (helst i form av stöld/snatteri) så får ni gärna skriva här så jag vet att det inte är omöjligt iaf. Men det står på Trafikverkets hemsida att de inte godkänner att man tar taxileg om man har stöld i belastningsregistret - frågan är hur hårda de är på det och om de bedömer det från fall till fall eller om det bara blir avslag direkt för att de ser "byråkratiskt" på det hela. Jag har liksom ingen lust att slänga ut 300:- + kostnad för läkarundersökning om det är 100% säkert att det blir avslag på förhandsbeskedet man kan ansöka om. Men jag kan ju ringa Transportstyrelsen för säkerhets skull innan jag kastar in handduken...bara så jag känner mig mer säker på att det blir avslag liksom.

Nä, brott ska man INTE begå, hade jag insett vad följderna skulle bli hade jag givetvis aldrig snott nånting, men men. Tyckte det var lite sjukt att jag fick villkorligt (vet iofs inte hur det funkar juridiskt, om man kan dömas till ENDAST böter) eftersom personutredningen kriminalvården gjorde på mig var värsta novellen om hur duktig och bra jag var som människa, att jag levde under ordnade förhållanden osv och att ingen de pratat med som kände mig hade sett några tecken på missbruk eller liknande grejer hos mig. Hade varit bättre om jag bara hade fått böter, tro mig, jag hade lärt mig min läxa ändå... Jag har ju skött mig under den villkorliga perioden på två år (har inte ens vågat köra 10 km för fort även om vägen har varit helt tom och torr) så att jag ska "straffas" i 8 ÅR till och inte kunna t ex göra rätt för mig i samhället pga det är väl lite snett kan jag tycka. Men det är som det är, bara att gå vidare. Ska dock ringa Transportstyrelsen som sagt, för säkerhets skull, så får vi se hur jag går vidare sen.

Bara en fråga till er som kanske vet: gäller samma regler om man t ex ska ta lastbilskort (inget jag är intresserad av, skulle aldrig våga köra ett så stort fordon) eller busskort? Eller är det just taxikort de är extra hårda på?

Tack för svaren iaf, fler får gärna skriva om de har något att tillägga!

Trevlig helg önskar
"Carrie"
Citera
2011-03-24, 18:34
Medlem
Känns som att 300 kr + läkarundersökning är ganska billigt för att få reda på om man kan få jobb eller inte.. Jäkligt konstigt att prioritera bort ett 100% säkert svar från en myndighet mot vad "någon på internet" säger, för att man inte har råd att lägga ut typ 800kr... Vad gör du om någon säger "Nej inte en chans att du får ta taxi-legg"? Själv skulle jag inte ta den risken..

/A
Citera
2011-03-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarKatten
Känns som att 300 kr + läkarundersökning är ganska billigt för att få reda på om man kan få jobb eller inte.. Jäkligt konstigt att prioritera bort ett 100% säkert svar från en myndighet mot vad "någon på internet" säger, för att man inte har råd att lägga ut typ 800kr... Vad gör du om någon säger "Nej inte en chans att du får ta taxi-legg"? Själv skulle jag inte ta den risken..

/A
Jo, visst kan man tycka att det är billigt att slänga upp nån tusenlapp i förväg, men det är ju inte så att det är fullständigt omöjligt för mig att få andra jobb där det inte spelar någon roll att jag är dömd för något, jag springer trots allt på intervjuer rätt ofta, men i dessa tider är det jävligt många sökande på varje jobb och den bransch jag jobbade i tidigare är stenhård just nu. Det är inte heller så att jag blivit lovad jobb på ett åkeri om jag tar taxikort (då hade det såklart varit en helt annan sak). Jag startade tråden för att jag ville se om det fanns andra här som fått ta taxikort trots att de kanske dömts för stöld, men än har ju inte nån sån person dykt upp. Det är väl inte fel att fråga saker på ett forum även om man givetvis inte ENBART ska gå efter det. Skulle nån här säga att det inte finns en chans att jag får ta taxileg (vilket ingen har gjort, för övrigt) så skulle jag givetvis ändå kolla upp det om jag inte hade någon annan utväg än att börja köra taxi.

Jag har f ö inte bestämt mig än för hur jag ska göra, men eftersom det står klart och tydligt på Trafikverkets hemsida att folk som är dömda för just stöld (specifikt) inte anses lämpliga att bli taxichaufförer så känns det lite grann som att kasta en tusenlapp i sjön att skicka in en förhandsansökan. Men om jag inte hittar något annat sommar-, deltids- eller extrajobb snart så kanske jag skickar in en ansökan trots allt.

Det är ju inte så att min stora dröm i livet är att bli taxichaufför, jag vill bara ha ett jobb jag kan dryga ut kassan med framöver och eftersom flera jag känner extraknäcker som just taxichaufförer tänkte jag ge mig på att försöka ta taxileg, men så såg jag det där med lämpligheten idag och tänkte att nån på FB kanske har lyckats ta leget trots att de finns i belastningsregistret för stöld. Men jag har faktiskt en hjärna också och givetvis fattar jag att allt som sägs på detta forum inte behöver vara absolut sanning osv. Fråga om råd tycker jag ändå inte det är något konstigt med.

Mvh
"Carrie"
Citera
2011-03-25, 02:39
Medlem
Som sagt...Kolla med dom först innan du läger ner tusentals kronor.

Kan säkert gå bra. Är nog mer misshandel osv som är riktigt illa då det inte passar in att ha sådant bakom sig med tanke på jobbets karaktär.
Citera
2011-03-25, 03:33
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie77
Bara en fråga till er som kanske vet: gäller samma regler om man t ex ska ta lastbilskort (inget jag är intresserad av, skulle aldrig våga köra ett så stort fordon) eller busskort? Eller är det just taxikort de är extra hårda på?

Det är persontransporter som är hårdast (taxi och buss).
Fick själv vänta på körkortstillstånd för D-kort (buss) ett par månader för att två år skulle har gått sen domen som dessutom gällde misshandel.
Så i ditt fall lär det ju inte vara några problem.
Citera
2011-03-25, 05:47
Medlem
jag fick d-kort ut problev o då har jag ingen kort mirit lista på fel sida lagen.
Citera
2011-03-25, 21:57
Medlem
Logofilens avatar
Jag körde taxi för några år sedan och jag är visserligen ostraffad, men på intervjun hos en av sthlms största taxiåkerier begärde de utdrag ur straffregistret som rutin. Kanske såg jag lite orolig ut för han tillade snabbt lite lugnande att det absolut var ok med lite skelett i garderoben sålänge det inte var sexualbrott eller grövre våldsbrott... Han hade mer eller mindre redan bestämt sig för att anställa mig, förmodligen för att jag var den enda på internkursen med svenska som modersmål, så hade jag haft lite stöld i bagaget tror jag han hade sett mellan fingrarna.

Och vad beträffar själva taxilegget som vägverket utfärdar så är jag helt övertygad om att det är ok trots att du är straffad.
Citera
2011-03-25, 23:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logofilen
Jag körde taxi för några år sedan och jag är visserligen ostraffad, men på intervjun hos en av sthlms största taxiåkerier begärde de utdrag ur straffregistret som rutin. Kanske såg jag lite orolig ut för han tillade snabbt lite lugnande att det absolut var ok med lite skelett i garderoben sålänge det inte var sexualbrott eller grövre våldsbrott... Han hade mer eller mindre redan bestämt sig för att anställa mig, förmodligen för att jag var den enda på internkursen med svenska som modersmål, så hade jag haft lite stöld i bagaget tror jag han hade sett mellan fingrarna.

Och vad beträffar själva taxilegget som vägverket utfärdar så är jag helt övertygad om att det är ok trots att du är straffad.

Jag har lite grejer i bagaget så då skulle jag kunna skaffa taxileg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in