2006-03-20, 16:17
Medlem
Maximuss avatar
Är det många chaffisar som är beroende av såna här enarmade banditer som finns på fiken? Hörde talas om det idag...
Citera
2006-03-20, 21:25
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ditt sätt att tänka är så enfaldigt att det fått en helt egen förkortning på utrikiska: NIMBY. Denna står för "Not In My Back Yard" och beskriver människor som gärna ser att samhället innehåller den ena eller andra företeelsen men inte att företeelsen finns nära deras hem.

Men jag tycker inte alls på det sättet! Taxifik måste finnas. Men dess klientel behöver inte föra oväsen som en j-a vattenfestival ALLA fina sommarnätter...

Citat:
De flesta tycker givetvis att taxi alltid ska finnas tillgängliga, även på nätterna. Men att de som arbetar bakom ratten måste ha någonstans att åka och äta blir en tydligen alltför övermäktig tanke att tänka...

Taxiförare är en viktig kugge i ett fungerande samhälle, och de måste ha någonstans att åka och äta. Men ett mindre vitalt samhällsintresse att uppfylla är taxiförares behov av att tjoa "BröööööööööölllllllVRÅÅÅÅÅÅÅÅÅLL!!" 10 m från presumtivt sovande människors fönster...evigt tutande, upp till 4 timmars tomgångskörning m m verkar inte heller vara oundgängligt...

Citat:
Så, nu är det din tur att skriva någonting i stil med "Jamen kan de inte ha sitt taxifik i ett industriområde i stället?" och på så sätt bekräfta det enfaldiga fenomenet NIMBY.

Nej du, taxifik ska ligga centralt. Och visst för det också en del omak med sig att bo centralt - men några gränser får det finnas...
Citera
2006-03-20, 23:15
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Taxiförare är en viktig kugge i ett fungerande samhälle, och de måste ha någonstans att åka och äta. Men ett mindre vitalt samhällsintresse att uppfylla är taxiförares behov av att tjoa "BröööööööööölllllllVRÅÅÅÅÅÅÅÅÅLL!!" 10 m från presumtivt sovande människors fönster...evigt tutande, upp till 4 timmars tomgångskörning m m verkar inte heller vara oundgängligt...

kom att tänka på en insändare i lokalblaskan. En äldre herre, troligtvis adjunkt ondgjorde sig över att taxibilarna stod på tomgång timmar i sträck. Denne adjunkt hade troligtvis inte kört taxi och visste heller inte hur det är att sitta i en svinkall bil när det är -10 grader ute. Sen det här med taxiförare som tjoar
"BröööööööööölllllllVRÅÅÅÅÅÅÅÅÅLL!!" tror jag inte är så vanligt. Bor man i sthlms innerstad är det säker vanligare med ordinära fyllon som ropar så. Har själv bott på Söder, det var ovant ibörjan med all trafik och tjo o tjimmande, men efter ett tag vande jag mig. Är fiket på Tideliusgatan fortfarande ett populärt och frekvent taxiställe? Skulle inte du som bor där i närheten kunna lägga upp en film eller ljudfil med tjoandet, det vore intressant att lyssna till. Är det mycket tjoande? kanske får du höra en del "Jalla jalla " också?
Citera
2006-03-21, 08:23
Medlem
Bleeps avatar
Min käre Frappant, även vi stammisar på Tidelius tyckte illa om korkade chaufförer som hejade på sina kompisar via bilens signalhorn mitt i nätterna. Det hände faktiskt att vi läste lusen av dem. Eller försökte. Eftersom de i nio fall av tio var av ickesvensk härkomst var de givetvis riktiga machohårdingar som var totalt ointresserade av våra svenska åsikter, dvs vi hade lika gärna kunnat försökt tala en bunt förståndshandikappade tillrätta, det hade varit ungefär lika framgångsrikt...

Tomgångskörning? Om man hör den så är man redan vaken, en bil som puttrar på 750 motorvarv/minut kan inte väcka en normalt sovande människa.

Dessutom: Det är Stockholm du bor i, inte Knäckebrödhult.
Citera
2006-03-21, 14:23
Medlem
Bananas avatar
Taxikläder

såg denna annons på blocket:

http://www.blocket.se/vi/7603497.htm?ca=10_s

Jag tolkar det som att man själv måste bekosta sina kläder (ivf när det gäller TS), stämmer detta? På mitt bolag har man fått jacka och skjortor gratis, iofs inget skinn men ändå. Vad kostar en skinnjacka för TS?
Citera
2006-03-21, 15:12
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
såg denna annons på blocket:

http://www.blocket.se/vi/7603497.htm?ca=10_s

Jag tolkar det som att man själv måste bekosta sina kläder (ivf när det gäller TS), stämmer detta? På mitt bolag har man fått jacka och skjortor gratis, iofs inget skinn men ändå. Vad kostar en skinnjacka för TS?

På min tid fanns inga skinnjackor alls. Hade den gamla blå tygjackan och en tunn svart nylonjacka utan på. Fick ha en rejäl ylletröja också, annars frös jag rejält på vintern. . Skjortor fick jag, men byxor fixade jag själv. Allt det där handlar man på Rådmansg 48. Tror att åkaren betalade. Det är nog ingen idé att köpa den där beg. jackan. Har för mig att är sånt här avdragsgillt.
Citera
2006-03-21, 23:11
Medlem
Frappants avatar
Citat:
kom att tänka på en insändare i lokalblaskan. En äldre herre, troligtvis adjunkt ondgjorde sig över att taxibilarna stod på tomgång timmar i sträck. Denne adjunkt hade troligtvis inte kört taxi och visste heller inte hur det är att sitta i en svinkall bil när det är -10 grader ute.

Jag tillstyrker givetvis tomgångskörning på vintern av de skäl som du har anfört. (Även om jag iofs tror att det är olagligt även då). Fina sommarnätter däremot: ge fan.

Citat:
Sen det här med taxiförare som tjoar
"BröööööööööölllllllVRÅÅÅÅÅÅÅÅÅLL!!" tror jag inte är så vanligt. Bor man i sthlms innerstad är det säker vanligare med ordinära fyllon som ropar så. Har själv bott på Söder, det var ovant ibörjan med all trafik och tjo o tjimmande, men efter ett tag vande jag mig. Är fiket på Tideliusgatan fortfarande ett populärt och frekvent taxiställe? Skulle inte du som bor där i närheten kunna lägga upp en film eller ljudfil med tjoandet, det vore intressant att lyssna till. Är det mycket tjoande? kanske får du höra en del "Jalla jalla " också?

Det var många år sedan mina föräldrar i all välmening sparkade ut mig från mitt älskade barndomshem på Tidelius, så idag har jag ingen välgrundad uppfattning om sakläget. Filmen vore olaglig, utöver de praktiska svårigheterna, så jag ser inga möjligheter.

Överhuvudtaget har detta, för mig oväntat, utvecklats till en principdiskussion om taxifik och de hatade innerstadsjävlarnas rättigheter/skyldigheter. Jag ville bara ge en liten anekdot från den tid då jag var 14-15 år, och jag trodde den skulle ge upphov till samma munterhet som hos mig själv.
Citera
2006-03-21, 23:15
Medlem
Dweezil78s avatar
Jaha, då var det strax dags för första egna passen. Fre 16-04 och Lör 16-05

Hur många killar/tjejer här är det som kört med "MegTax"?

Något särskilt som man bör känna till om den?
Hittade http://www.structab.se/megtax/ för att öva lite, men vet inte hur mycket det är som saknas från versionen i bilen. Har bara kört "Planet" och "Nod":at lite, men utöver det har jag inte provat på så mycket funktioner.
Citera
2006-03-21, 23:17
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Min käre Frappant, även vi stammisar på Tidelius tyckte illa om korkade chaufförer som hejade på sina kompisar via bilens signalhorn mitt i nätterna. Det hände faktiskt att vi läste lusen av dem. Eller försökte. Eftersom de i nio fall av tio var av ickesvensk härkomst var de givetvis riktiga machohårdingar som var totalt ointresserade av våra svenska åsikter, dvs vi hade lika gärna kunnat försökt tala en bunt förståndshandikappade tillrätta, det hade varit ungefär lika framgångsrikt...

Detta stärker givetvis din sak och försvagar min egen, utöver att det bekräftar min uppfattning om det ickesvenska klientelet. Det var nog så att inga åtgärder hade bitit på just dem annat än att stänga taxifiket...

Citat:
Tomgångskörning? Om man hör den så är man redan vaken, en bil som puttrar på 750 motorvarv/minut kan inte väcka en normalt sovande människa.

Nej, utan snarare handlar det väl om att en tidigare sovande men nu vaken och förbannad människa retar sig på miljöförstöringen. Också det, likgiltigheten för miljön, antagligen en icke-svensk specialitet.

Citat:
Dessutom: Det är Stockholm du bor i, inte Knäckebrödhult.

OK - men precisera då, o du allvise: hur mycket (ljud-) stryk ska boende i innerstad/närförort behöva ta, mera konkret?
Citera
2006-03-22, 01:42
Medlem
Bananas avatar
ang tomgångskörning

Det är väl lag om max 1 min tomgångskörning i stora städer, men finns det något fall där någon verkligen åkt fast för detta?

Hur som helst, lösningen heter parkeringsvärmare! Varför inte använda denna, finns väl i de flesta taxibilar men borde vara obligatorisk utrustning för alla taxidroskor!
Citera
2006-03-22, 08:01
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Jaha, då var det strax dags för första egna passen. Fre 16-04 och Lör 16-05

Hur många killar/tjejer här är det som kört med "MegTax"?

Något särskilt som man bör känna till om den?
Hittade http://www.structab.se/megtax/ för att öva lite, men vet inte hur mycket det är som saknas från versionen i bilen. Har bara kört "Planet" och "Nod":at lite, men utöver det har jag inte provat på så mycket funktioner.

Tack för länken sånt gillar jag: interaktiva taxisidor. Kul att man kan pröva på taxametern över nätet. Synd att det bara var en demoverision. Fick du öva på den här virtuella taxametern hemma innan du testade på riktigt? Har sett att TaxiKurir kör med Megtax. De hade Frogne förrut, eller också använder de sig av båda systemen. Fina pass du fick ,jag körde också 16-05. Har du både dag o nattschema? Själv hatar jag allt vad nattjobb heter oavsett arb uppgifter. Vid 3 tiden brukar jag bli väldigt seg o vill bara sova, kan aldrig vänja mig vid nattjobb, det känns inte naturligt heller, på natten ska man sova.

Citat:
Hur som helst, lösningen heter parkeringsvärmare! Varför inte använda denna, finns väl i de flesta taxibilar men borde vara obligatorisk utrustning för alla taxidroskor!

jaha menar du eberspächer eller likn. Har inte sett en enda taxibil med sån värmare. Antar att det tar för lång tid innan bilen blir varm med en sådan. Sen så står man bara på tomgång i kanske 10 min innan man kör fram en bit i taxikön, så ingen har lust att krångla med sånt.
Citera
2006-03-22, 09:08
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
OK - men precisera då, o du allvise: hur mycket (ljud-) stryk ska boende i innerstad/närförort behöva ta, mera konkret?
Den "allvise" har bott på både Götgatan och Sveavägen, med sovrummets fönster mot gatan i båda fallen. Jag gör det inte längre eftersom ingen normal människa står ut med sådant trafikbuller under längre tid. Numera bor jag på en lugnare innerstadsgata med rimligare bullernivå.

Min poäng är att jag har upplevt äkta jävla tokbuller, och att jag ur det perspektivet tycker att det du skriver är gnälligt i överkant. Dessutom hade din familj helt enkelt oturen att bo invid ett taxifik. Om du hade beskrivit denna otur snarare än att skuldbelägga taxichaffisarna, dvs om du hade varit irriterad på de olyckliga omständigheterna snarare än på de arbetande (!) människorna... då hade jag aldrig reagerat.

Citat:
Det är väl lag om max 1 min tomgångskörning i stora städer, men finns det något fall där någon verkligen åkt fast för detta?
De flesta kommuner har tagit bort den bestämmelsen eftersom miljökramarna sent omsider kom underfund med att en bil som kallstartas under den första minuten sprider mer skit omkring sig än en varm bil som står på tomgång i typ en halvtimme. Så kan det gå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in