Mycket intressant tråd, särskilt eftersom man själv är i taxisvängen.
Angående taxi i stor- vs småstäder så kan det ju nämnas att även om småstadsfolk är precis lika jobbigt som storstadsfolk när de super så är det ändå mycket ovanligare att en kund "går över gränsen" i mindre städer.. helt enkelt beroende på att de vet att det lokala taxibolaget vet vilka de är, och om de bråkar så blir de portade rakt av, och polisanmälda. De har inte anonymiteten at gömma sig bakom, och inte kan de välja ett annat taxibolag eftersom det oftast bara finns ett i småstäderna. De sätter sig själva på pottkanten, och det verkar få de allra flesta potentiella bråkstakarna att tänka sig för en extra gång. Det finns givetvis undantag på alla regler, men på det stora hela verkar det ligga till på det viset.
En annan sak; Ni som kör taxi i större städer, hur upplever ni det med "kändisar" som åker taxi? Sköter de sig? Då jag själv inte har kört i en stad större än Örebro så är det ganska sällsynt med kändisar, men några få har det blivit genom åren: J-O Waldner, Claes Åkesson (eller vad han nu kallar sig), Thomas Oredsson, Thomas DiLeva bla. Lustigt nog har alla varit hyggliga (Oredsson dricksade bra dessutom) utom rymdjesus sjäv. DiLeva var ruskigt arrogant och spydig, tvärtemot vad man kanske hade förväntat sig. J-O var jag för övrigt nära att slå igen skjutdörren på minibussen över handen på, men jag hann bromsa innan det var för sent. Vore just snyggt att sabba en karriär på det viset.
Jag har hört rykten om att Caroline Krook är ungefär den värsta kunden man kan få in i bilen.. ruskigt nedlåtande och föraktfull mot chaufförerna. Nån som kan dementera eller bekräfta detta?