2010-11-25, 22:43
Medlem
En snabbgoogling gav följande exempel där ickekollektivanslutet taxibolag ger högre lön.

Taxi Stockholm följer kollektivavtal vilket säger 36% på inkört belopp + semesterersättning + FORA-försäkring.

En Taxikuriråkare i Stockholm söker personal och erbjuder 37% på inkört belopp + semesterersättning.

Om föraren kör in 60000 kr i månaden så är det 21600 kr på Taxi Stockholm och 22200 kr på Taxikurir. Det är en diff på 600 kr och en Fora-försäkring. Nu vet jag inte vad försäkringen är värd. Men rent krasst så får föraren som kör för Taxikurir mer betalt i lönekuvertet än vad Taxi Stockholm-föraren får, vid samma inkörda belopp.

----

Åkaren på Taxi Stockholm måste dessutom betala procent till facket samt en försäkring, vilket ger lägre förtjänst.

Åkaren på Taxikurir behöver inte betala dessa utan får bättre förtjänst.
Senast redigerad av geocacher 2010-11-25 kl. 22:47.
Citera
2010-11-26, 00:03
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Åkaren på Taxikurir behöver inte betala dessa utan får bättre förtjänst.
Det är säkert sant, men ändå är de flesta förare och åkare extremt missnöjda med Kurir. Anledning? Ingen jävel åker med dem frivilligt.

En ingång på Taxi Stockholm brukar kosta runt 100.000 kr. Vad kostar en ingång på Kurir?
Citera
2010-11-26, 00:12
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Det är säkert sant, men ändå är de flesta förare och åkare extremt missnöjda med Kurir. Anledning? Ingen jävel åker med dem frivilligt.

En ingång på Taxi Stockholm brukar kosta runt 100.000 kr. Vad kostar en ingång på Kurir?
Det kostar väl inget att joina taxikurir. Så är det fallet hos oss taxikurir uppsala o vi jobbar under taxi kurir Stockholm. Sedan vet jag själv av erfarenhet att priset ligger runt 8000-9000 kr för dag bil och runt 10000-12000 kr för dygns bil, samt 4 % på inkört kredit
Citera
2010-11-26, 00:43
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
u_n_me, ah. Ni har blivit av med rättigheterna helt enkelt, det är väl inte överraskande direkt va? ;-)

Nej kanske inte men mig gör det inget. Mindre chaufförer som ringer in och ber en lyfta pass eftersom vi inte kan omplanera/klyva längre.
Citera
2010-11-26, 00:48
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Nej kanske inte men mig gör det inget. Mindre chaufförer som ringer in och ber en lyfta pass eftersom vi inte kan omplanera/klyva längre.
Önskar att jag hade likadant men den planet som vi kör så går utmärkt att klyva/omplanera passet när det gäller fjärdtjänst dock är det en annan femma när det gäller sjukresor men visst vi kan alltid ringa till sjukresenheten o omplanera sådant
Citera
2010-11-26, 01:01
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Önskar att jag hade likadant men den planet som vi kör så går utmärkt att klyva/omplanera passet när det gäller fjärdtjänst dock är det en annan femma när det gäller sjukresor men visst vi kan alltid ringa till sjukresenheten o omplanera sådant

Jag är glad att jag slipper prata med dem på västtrafik mer.
Citera
2010-11-26, 01:08
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Jag är glad att jag slipper prata med dem på västtrafik mer.
Kan tänka mig men för oss kurir uppsala så har Samtrans Umeå som hade vunnit avtal förra året. Men lika förbannad noll koll med lokal kännedom
Citera
2010-11-27, 06:38
Medlem
Mvks avatar
Hatar Planet under rushen.

En lustig grej hände idag.

Idag Fredag sitter jag med min åkare i bilen och vi är på väg till verkstaden för att hämta en bil.
Jag berättar för honom om att jag fick en riktig skitplanet från Sahlgrenska till Partille under värsta rusningstiden förra fredagen.
1 timmes planet under rusningen är det värsta du kan göra mot en taxichafför för att betalningen är SKIT och du sitter fast i låååååånga köer som du inte får rullande taxameterstålar för som en vanlig körning.

Precis när jag är klar med historien plingar det till och det är en bokning i zon 160 (Mölndal centrum).
Känner att jag är tillräckligt långt ifrån sahlgrenska och tackar ja.

TRO FAN INTE det är en 1timmes planet TILL PARTILLE på en fredag IGEN fast nu från mölndals sjukhus.

Tycker det är skamligt låg ersättning på planetkörningarna.

Körde ner till Halmstad och tillbaka till GBG 4h nästan nonstop körning fick 1600:-
Då var tanken nästan tom när jag var tillbaka.
dra av 600 för bensin då är 1000kr kvar, dra av moms, skatt, åkarens del......
Kvar till mig blir ca 250kr för 4h körning.
Senast redigerad av Mvk 2010-11-27 kl. 06:40.
Citera
2010-11-27, 11:44
Medlem
Körde mitt första pass någonsin i natt. Körde 8 timmar, och fick ihop 2880:- plus 111:- i dricks. Detta är i en liten landsortsstad, med knappt några uteställen alls, där det dessutom brukar vara helt dött på fredagar... Körde in mera än flera av de andra gamla rävarna som var ute i natt iaf, vet inte om jag hade nybörjartur.
Senast redigerad av Totto 2010-11-27 kl. 12:30.
Citera
2010-11-27, 13:30
Medlem
foppatoffel.s avatar
Löningshelg, 16.45 - 03.30 och 4875:- inkört, ca 487:-/ tim i snitt. Tycker att jag fått mycket kontokortsdricks senaste passen jag kört.. 55 kr inatt. Förra gången minns jag inte men jag tror det var något liknande.

Dagens "jag stör mig på..."

Hämtade upp tre studenter på stadens studentboende... då en av tjejerna säger efter 3 sek:

Kunderna: hej
Jag: tjaabba tjobba tja!
Kund: Vad sur du är!
Jag: tycker du det?
Kund: ja!
Jag: ja du är ju också jävligt sur!
Kund: jag är alltid glad!
Jag: Nä, du är skit sur! Surast idag!

Den klagande kundens vänninor satt bara och fnissade åt våran konversation. Sen blev hon tyst

Alltid lika roligt, men även störigt när en kund hoppar in i bilen och redan innan hon ens hoppat in i bilen utbrister "vad sur du är!" efter högst en hundra dels sekund.
Citera
2010-11-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totto
Körde mitt första pass någonsin i natt. Körde 8 timmar, och fick ihop 2880:- plus 111:- i dricks. Detta är i en liten landsortsstad, med knappt några uteställen alls, där det dessutom brukar vara helt dött på fredagar... Körde in mera än flera av de andra gamla rävarna som var ute i natt iaf, vet inte om jag hade nybörjartur.

Ställde upp för min åkare som hade en bil ledig och han ringde och bönade och bad. Hade ingenting för mig så jag tänkte att jag kör väl några timmar. (Frugan var ute med polare) Blev 10 timmar samt 6493 kr inkört. 297 kr i dricks. Detta i Stockholm och jag dessutom jävligt ringrostig då jag inte kört på ett bra tag.

Edit: Inget skryt, bara själv förvånad, annars brukar det suga
Senast redigerad av Ned Flander 2010-11-27 kl. 14:05.
Citera
2010-11-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Ställde upp för min åkare som hade en bil ledig och han ringde och bönade och bad. Hade ingenting för mig så jag tänkte att jag kör väl några timmar. (Frugan var ute med polare) Blev 10 timmar samt 6493 kr inkört. 297 kr i dricks. Detta i Stockholm och jag dessutom jävligt ringrostig då jag inte kört på ett bra tag.

Edit: Inget skryt, bara själv förvånad, annars brukar det suga
650kr/timme i snitt 10timmar känns inte trovärdigt, ursäkta mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in