Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Som jag har fattat det så alla som bara jobbar extra (typ varannan helg/enstaka pass) får inget betalt under utbildningen.
Jag jobbade bara som timanställd. Fick inte reda på ett skvatt om löner eller ens se ett anställningskontrakt förräns en vecka efter att jag börjat jobba. Trodde heller inte att jag skulle få betalt under utbildningen, fick ändå det minns inte hur mycket, men det rörde sig bara om några timmar som lades på lönespecen. Som nyanställd nuförtiden så är det svårt att ställa krav speciellt som taxiförare. Man får snällt stå med mössan i hand och hoppas på att lönen och arbetsförhållandena blir OK. Det anses som ofint att fråga om lönen första dan, dvs om man inte är en mycket åtråvärd högutbildad person som företagen skriker efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Sub_C
Igår körde ja in 4950, jobbade tolv timmar o åt mat 1 timme o fika en halv(eller rättare sagt körde hem en stamkund o fikade hos henne).
Inte dåligt inkört, men att jobba 12 timmar, dessutom natt..

Jobbar du så mycket varje helg? Jag blev rätt mör efter 8-9 timmar, kände mig som en zombie dagen därpå. Sen skulle jag vilja påstå att man är en smärre trafikfara efter sånt långt o intensivt pass. 8 timmars arbetsdag räcker gott för mig, man vill väl ha ett liv också. Risken är att man går i väggen efter såna där 12 timmarspass. Tyvärr förväntar sig de flesta åkare att man ska köra såna där monsterpass på helgerna. Vilka andra yrkesgrupper har 12 timmars arb tid? Fikade hos stamkund??

Minns en historia jag hörde, en taxikille följde med en tjej hem på fika, sen visade sig att tjejen ville mer än att fika. Hon ville tydligen ha nån slags bondagesex med taxikillen som helst ville gå därifrån. Tumult uppstod, taxikillen stack, men blev senare som hämnd anmäld för våldtäkt. Mitt råd: Var proffesionell följ ALDRIG med kund hem, det kan sluta illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Sub_C
Igår hände det som alltid händer, kunden jag plockar upp på disponentgatan på l essingen i sthlm säger att hon vill fort komma till hennes sjuka mamma(kl e 3 på natten) på askrikegatan på gärdet.
Har du räknat kilometrarna? På dan är det väl ingen tvekan om att Essingeleden är bäst vägval, men kl tre på natten finns ju knappt några rödljus och Essingeleden slingrar sig ganska långt utanför stan. Antar att den vägen är längre i km räknat. Jag tycker inte att
N. Mälarstrand-Gustav Adolfs Torg-Nybroplan-Sibyllegatan-Valhallav-Erikdalbergsgatan-Askrikegatan är helt tokig om gatorna är tomma på trafik. Vanligtvis tror folk att så fort man kommer upp på en led eller ner i en tunnel, så blir resan plötsligt mycket billigare och snabbare, men dom tänker inte på att den där leden eller tunneln oftast innebär en längre körsträcka.
Kom att tänka på en episod från min taxitid. Stod på stolpen vid Sibyllegatan (en av mina favvostolpar) det var fullt med bilar där..stendött på MDIn var kanske 5e bil i 155. -Ähh, jag tar å går in på 7eleven och köper en kopp kaffe, tänkte jag. Går in och köper en skållhet mugg med nybryggt kaffe. Det hela tog kanske 3 min. Tror ni inte att varenda j-vla taxibil på stolpen försvunnit under tiden och vid stolpen står en ivrig kund som utbrister: Är du ledig? Just när man skulle ta sig en fika.

Tänkte inte kasta kaffet utan höll muggen mellan benen. Körde iväg och snart hade jag kaffet på byxorna, hela bilen doftade nybryggt. Kunden: Ehh.. har du druckit kaffe, det luktar kaffe...Sen den gången drack jag kaffet inne på 7eleven..inte i bilen.