2006-02-25, 14:56
Medlem
Bootstraps avatar
Vet inte alls vad folk har skrivit förut men här kommer en liten kort sammanställning av mina erfarenheter.

Att köra taxi när man studerar råkkar stärt!

Du kan få precis hur mkt du vill och DU bestämmer när du vill jobba. (Iallafall om du hittar en bra droskägare som har många bilar, brukar inte vara några problem)

Är du hungrig och jobbar hårt, så kommer du att tjäna mer än dom andra slögubbarna som löser korsord

Du får ut din provisionsbaserade lön DIREKT efter avslutat pass. Du behåller mao din del av lönen och lämna resterande av kontanterna till din droskägare.

Kör hårt, men var försiktig med att köra svart. Skulle en kund som du kör svart inte bli nöjd med sin åktur, och sen ringa till växeln för att klaga, så kan dom (iaf på göteborgs största bolag) se om du har haft på taxametern eller inte. Även VAR du kört och NÄR. storebror ser dig
MEN har du rent mjöl i påsen så är de bara till din fördel!

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Banana
3500:- ??? Har aldrig hört talas om bolag som tar betalt för utbildningen, borde vara gratis då det ligger i deras intresse att få in nya förare. Men det är väl lite annorlunda marknad i stockholm än som här i uppsala t ex. Sen är ju utbildningen långt mer omfattande där också, pga den större "arbetsytan". Men ändå, 3500....

Joda, här på västkusten behöver man oxå betala för att få gå kursen. 2 papp kan jag tänka mig att taxi Gbg tar för kalaset. Den kursen är på ca 7 dgr tror jag.

Eftersom man inte är anställd av nån när man går kursen och hela taxibranshen är ganska märklig, får man snällt pynta. Ett alternativ är att höra sig för o se om inte nån blivande droskägare kan tänka sig att ta den avgiften.
Citera
2006-02-25, 14:56
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
3500:- ??? Har aldrig hört talas om bolag som tar betalt för utbildningen, borde vara gratis då det ligger i deras intresse att få in nya förare. Men det är väl lite annorlunda marknad i stockholm än som här i uppsala t ex. Sen är ju utbildningen långt mer omfattande där också, pga den större "arbetsytan". Men ändå, 3500....

Taxi Kurir i Göteborg skulle ha 6000:- (2001), men då kunde de garantera att du fick jobb med en av deras åkare när du var klar med proven.
Citera
2006-02-25, 15:25
Medlem
Zanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootstrap
Skulle en kund som du kör svart inte bli nöjd med sin åktur, och sen ringa till växeln för att klaga, så kan dom (iaf på göteborgs största bolag) se om du har haft på taxametern eller inte. Även VAR du kört och NÄR. storebror ser dig

Så är det med Taxi Stockholm också.

De arkiverar alla taxibilens rörelser på GPS-film och samlas på CD för framtida behov. Utifrån från det så kan de ansvariga på TS se hur och vart man har kört, hastighteter, tidsangivelser mm som då anges på en karta samt även om taxametern varit på eller inte.

För länge sedan inträffade det en incident mellan en TS-chaufför och dennes kund. Körningen gick från Slussen till Järva krog. De blev osams varvid TS-chauffören tillkallade en kollega från samma bolag som tillsammans spöade upp kunden. Med hjälp av data som hade lagrats och bevarats från GPS-filmen kunde TS-chaufförerna fällas.
Citera
2006-02-25, 15:36
Medlem
Zanners avatar
För er som skall ta TS-legg så måste utdraget från Rikspolisstyrelsens belastnings- och misstankeregister vara helt blankt. Jag träffade på en kollega för ett tag sedan. Hans åkare hade gått över till TS och ville få med honom. Han beställde då det här utdraget. Det visade sig att han för några år sedan hade 2 eller 3 fortkörningar (dock inom marginalen för att inte förlora KK). Det räckte för att han inte fick köra för TS just då. Han är nu tvungen att vänta en tid tills anmärkningarna försvinner från utdraget (någon gång detta år). TS är stenhårda.
Citera
2006-02-25, 15:39
Medlem
Bootstraps avatar
Det kan även vara till förarens fördel.

En chaufför blev uppraggad av en kvinna som bodde en bit ut i ödemarken. Hon propsade på att han skulle följa med in "på en kopp te". Han var inte så intr. Efter ett kort gräl åkte han därifrån utan henne.
Hon anmälde honom för våldtäkt. Polisen granskade fallet och kom fram till genom GPS-spårningen att taxibilen hade varit så kort stund på platsen att en våldtäkt enl. kvinnans beskirvning inte kunde ha ägt rum.

:smart:
Citera
2006-02-25, 16:19
Medlem
Linkolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootstrap
Det kan även vara till förarens fördel.

En chaufför blev uppraggad av en kvinna som bodde en bit ut i ödemarken. Hon propsade på att han skulle följa med in "på en kopp te". Han var inte så intr. Efter ett kort gräl åkte han därifrån utan henne.
Hon anmälde honom för våldtäkt. Polisen granskade fallet och kom fram till genom GPS-spårningen att taxibilen hade varit så kort stund på platsen att en våldtäkt enl. kvinnans beskirvning inte kunde ha ägt rum.

:smart:

Det där sextricket skrämmer mig. "Knulla mig annars anmäler jag dig för våldtäkt". Lite som ett grekiskt drama.
Citera
2006-02-25, 18:45
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Taxi Kurir i Göteborg skulle ha 6000:- (2001), men då kunde de garantera att du fick jobb med en av deras åkare när du var klar med proven.

Otroligt att taxibolagen ska ta ut såna här stora summor. Visserligen är det väl bra att yrkets status höjs, men det känns också som om bolagen vill tjäna en hacka på den sk. utbildningen också. För taxi sthlms del så är deras utbildning mest självstudier, endast 1 eller 2 dar är med lärarledda lektioner och det ska dom ha 3500 spänn för. När jag tog mitt sthlmslegg var utbildningen 3 eller 4 helkvällar varav en dag bara handlade om ftj, dessutom ingick lite första hjälpen. Min åkare betalade allt, det är nog avdragsgillt. Tiderna är rätt tuffa på arbetsmarknaden idag, många vill ha jobb även inom taxi, så då skärps kraven, skulle högkonjunkturen komma tillbaka vilket den troligtvis inte gör, så sänker nog taxibolagen kraven igen. En taxigubbe berättade för mig att på 80-talet var det väldigt många kriminella som körde taxi, men iom vandelsprövningen så har dom rensats bort. Fast han som hade ihjäl killen på kungsgatan fick tydligen jobb inom barnomsorgen, där glömde dom att kolla upp honom.
Citera
2006-02-27, 19:52
Medlem
Så här är dets avatar
Tar bolagen en avgift för att man ska få sitt legg även på mindre orter? Jag bor i en liten håla i Dalarna så jag kanske kan ta mitt legg innan jag flyttar härifrån. Jag tänker nog köra taxi när jag studerar. Kan man använda ett legg som man får på taxi-Muhamed när man kör åt taxi Stockholm?
Citera
2006-02-27, 20:16
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Tar bolagen en avgift för att man ska få sitt legg även på mindre orter? Jag bor i en liten håla i Dalarna så jag kanske kan ta mitt legg innan jag flyttar härifrån. Jag tänker nog köra taxi när jag studerar. Kan man använda ett legg som man får på taxi-Muhamed när man kör åt taxi Stockholm?

Du kan ta taxileg utan att det behöver vara via ett taxibolag, men vissa taxibolag erbjuder att man kan göra det via de men då ofta till en högre summa än att köpa/låna böckerna (sen göra provet, läkarundersökningen och vandelsprövningen)

Taxilegget är identiskt i hela landet, förutom att om du jobbar i Stockholm så måste du har gjort ett lokalkännedomsprov annars är det samma prov för alla.

Jag blev erbjuden att ta taxilegget via Taxi Kurir 2001, men då ville de ha 6000:- för det, men kunde också garantera jobb.

Själv är jag inne på samma bana som dig. Jag pluggar just nu och taxi kommer vara för att få in extra pengar för att dryga ut kassan.
Citera
2006-02-27, 22:58
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det

Blanda inte ihop det här nu. Du måste ha 2st legg: Ett rikslegg och ett "firmalegg" eller lokalt legg som gäller för taxibolaget i din stad. Rikslegget utfärdas av Vägverket, medan det lokala legget ordnas av taxibolaget du ska köra för. Om du planerar att köra fribil behöver du bara VVs legg. Det är nog ganska ovanligt att åkare betalar för vägverkets legg, däremot brukar de stå för det lokala legget om man åtar sig att köra åtmindstone ett halvår.

Vilka söker sig till taxiyrket? skulle vilja påstå att det finns 2 åldersgrupper: extraarbetande studenter i 20 årsåldern och gråhåriga gamla stötar på 50+. Desto ovanligare är dom i 30 årsåldern ,tycker jag iaf mig ha märkt. Skulle vilja påstå att taxiyrket är det ultimata jobbet för dagdrömmare. Jag är nämligen en sån och det har sina fördelar för det finns gott om tid till att fundera under dagen. När jag stod på stolpe och väntade befann jag mig ofta i drömvärlden.
Citera
2006-02-27, 23:03
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Blanda inte ihop det här nu. Du måste ha 2st legg: Ett rikslegg och ett "firmalegg" eller lokalt legg som gäller för taxibolaget i din stad. Rikslegget utfärdas av Vägverket, medan det lokala legget ordnas av taxibolaget du ska köra för. Om du planerar att köra fribil behöver du bara VVs legg. Det är nog ganska ovanligt att åkare betalar för vägverkets legg, däremot brukar de stå för det lokala legget om man åtar sig att köra åtmindstone ett halvår.

Vilka söker sig till taxiyrket? skulle vilja påstå att det finns 2 åldersgrupper: extraarbetande studenter i 20 årsåldern och gråhåriga gamla stötar på 50+. Desto ovanligare är dom i 30 årsåldern ,tycker jag iaf mig ha märkt. Skulle vilja påstå att taxiyrket är det ultimata jobbet för dagdrömmare. Jag är nämligen en sån och det har sina fördelar för det finns gott om tid till att fundera under dagen. När jag stod på stolpe och väntade befann jag mig ofta i drömvärlden.

Kände inte till det med det "lokala" taxilegget så det var bra att veta.

Jag måste ju vara lite ovanligt som 30 årig student men behöver pengarna för att kunna och hälsa på bruden på Irland.
Citera
2006-02-28, 13:01
Medlem
Zanners avatar
Någon skrev här i strängen att kravet med extra uppkörning för att ta taxilegg är borttaget. Regeringen kommer att återinföra det från den 1 april nästa år:

Regeringen återinför dessutom från och med 1 april 2007 körprovet för den som ska skaffa taxilegitimation. Ett sådant fanns fram till mitten av 1990-talet men avskaffades när åldern höjdes från 18 år till 21 år, för den som ansökte om taxilegitimation.

- Vi har diskuterat detta mycket med Taxiförbundet, som ser att det inte alls är säkert att den som är 21 år har körvana. Därför återinför vi förarprovet, för att säkerställa att den som erhåller taxiförarlegitimation också har tillräcklig körvana, säger Ulrica Messing.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=523656
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in