Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 17:35
  #14209
Medlem
Axel61s avatar
Sitter man i bilen har man stannat.
Lämnar man bilen har man parkerat.
Så har jag fått lära mig en gång i tiden men det är kanske annat nu.
Citera
2016-08-24, 17:40
  #14210
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Sitter man i bilen har man stannat.
Lämnar man bilen har man parkerat.
Så har jag fått lära mig en gång i tiden men det är kanske annat nu.

Skillnaden kanske är om det är en lastplats där man endast får stanna för lassning/lossning.

Känns rätt logiskt iaf.
Citera
2016-08-24, 17:44
  #14211
Medlem
Axel61s avatar
Jag tittade lite närmare på reglerna nu och är det inte någon aktivitet kring bilen räknas det som parkering oavsett om man sitter i eller inte

Oavsett om du sitter kvar i bilen eller inte räknas allt stannade som parkering, förutom om du stannar av följande orsaker:

för att trafiksituationen kräver det
för att undvika fara
för av- och påstigning av passagerare
för av- och pålastning av gods
Om du till exempel stannar för att tala i mobiltelefonen räknas det som att du parkerat ditt fordon.
Citera
2016-08-24, 18:05
  #14212
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Jag tittade lite närmare på reglerna nu och är det inte någon aktivitet kring bilen räknas det som parkering oavsett om man sitter i eller inte

Oavsett om du sitter kvar i bilen eller inte räknas allt stannade som parkering, förutom om du stannar av följande orsaker:

för att trafiksituationen kräver det
för att undvika fara
för av- och påstigning av passagerare
för av- och pålastning av gods
Om du till exempel stannar för att tala i mobiltelefonen räknas det som att du parkerat ditt fordon.

Då är det alltså så. Man ska inte längre få ställa sig på Sant Eriksgatan eller Sveavägen för att vänta på körningar. Då är frågan vart fan man ska stå någonstans. Taxizonerna har ju inte plats för 1000-tals taxibilar. Man får väl helt enkelt köra tom runt hela stan och spy ut avgaser helt i onödan. Man undrar vad miljötalibanerna i Stockholms stad tänker med.

Det är många TSAB-bilar som kommer få parkeringsböter nu på Luntmakargatan och Sveavägen när de ska gå in till huvudkontoret.
Citera
2016-08-25, 10:45
  #14213
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Då är det alltså så. Man ska inte längre få ställa sig på Sant Eriksgatan eller Sveavägen för att vänta på körningar. Då är frågan vart fan man ska stå någonstans. Taxizonerna har ju inte plats för 1000-tals taxibilar. Man får väl helt enkelt köra tom runt hela stan och spy ut avgaser helt i onödan. Man undrar vad miljötalibanerna i Stockholms stad tänker med.

Det är många TSAB-bilar som kommer få parkeringsböter nu på Luntmakargatan och Sveavägen när de ska gå in till huvudkontoret.

Man kan ju ta taxi till luntmakargatan 😅
Citera
2016-08-25, 16:35
  #14214
Medlem
JustZlatans avatar
Självkörande taxibilar har redan börjat trafikera gator i Singapore. Snart kommer de till Sverige och då är det kört. Framtiden ser mörk ut.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sj...xi-i-singapore
Citera
2016-08-26, 16:32
  #14215
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Ja, det har jag. Kassorna där på helgerna är ca 1.5-2k högre än en vanlig bil.

"Tänk" om du kört storbil skulle det stått...;o)

Du sopar alltså in minst 5000 spänn fredag-lördag natt.

Det är ju fantastiskt.

Vad kör man in på Kurir eller 020 en helgnatt i Stockholm, någon?
Citera
2016-08-27, 01:15
  #14216
Medlem
Yggdrasil12s avatar
https://youtu.be/F7p9vYoRavs

Ja vad säger man ?

Vad skulle farbror blå ha sagt till taxiföraren?

Vad är det för omogen svensk man som repar en bil.

Låt majoriteten bestämma .

Får han stanna överallt för att en kund har vinkat in honom ?

Får han stanna på första bästa ställe där kunden pekar för att denne kanske är för lat för att gå ?

Man får ju inte filma andra människor heller så
Citera
2016-08-28, 03:07
  #14217
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
https://youtu.be/F7p9vYoRavs

Ja vad säger man ?

Vad skulle farbror blå ha sagt till taxiföraren?

Vad är det för omogen svensk man som repar en bil.

Låt majoriteten bestämma .

Får han stanna överallt för att en kund har vinkat in honom ?

Får han stanna på första bästa ställe där kunden pekar för att denne kanske är för lat för att gå ?

Man får ju inte filma andra människor heller så

Cyklisten är ju ett solklart fall av b-lagsmänniska. Två fel blir ju inte ett rätt.
Man kör ju för Gud och hela faderullan inte på ett annat fordon oavsett hur det står.

Blir ju liksom lite självmål att han lägger upp detta på Youtube och därmed blottar sitt klena konsekvenstänk.
Haha, fattas bara att han tror att han per automatik blir överkörd av ett motorfordon om han cyklar förbi taxin på vänstra sidan och därmed hamnar i fel körbana.
Citera
2016-08-28, 16:20
  #14218
Medlem
JustZlatans avatar
Måste man registreringsbesikta taxibilen innan Transportstyrelsen godkänner en som åkare?

Så här står det på Transportstyrelsen hemsida.

"Ett taxifordon som anmäls ska vara registreringsbesiktat för taxitrafik. När anmälan har registrerats får tillståndshavaren gula registreringsskyltar."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-i-taxitrafik/

Och jag hittar ingenstans på deras hemsida hur mycket man ska betala och till vilket bankkonto man ska betala till. Nu vet jag att det är 5700 kr i avgift men det vore ju passande om det även stod på deras urdåliga hemsida.
Citera
2016-08-28, 16:42
  #14219
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste man registreringsbesikta taxibilen innan Transportstyrelsen godkänner en som åkare?

Så här står det på Transportstyrelsen hemsida.

"Ett taxifordon som anmäls ska vara registreringsbesiktat för taxitrafik. När anmälan har registrerats får tillståndshavaren gula registreringsskyltar."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-i-taxitrafik/

Och jag hittar ingenstans på deras hemsida hur mycket man ska betala och till vilket bankkonto man ska betala till. Nu vet jag att det är 5700 kr i avgift men det vore ju passande om det även stod på deras urdåliga hemsida.

Vad har det citatet med din fråga att göra?

Ring taxiförbundet, fråga din åkare, fråga bolagets ledning? Tvivlar starkt på det.
Citera
2016-08-28, 16:56
  #14220
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad har det citatet med din fråga att göra?

Ring taxiförbundet, fråga din åkare, fråga bolagets ledning? Tvivlar starkt på det.

Så man måste först bli godkänd som åkare, vilket tar upp till 2 månader. Sen måste man skicka in en ny ansökan om bilen vilket kanske tar lika lång tid. Det är sjukt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback