2012-04-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Egentligen är det här en sidodiskussion. Du vill i det här fallet lägga dimridåer och slingra sig ur faktumet.

Vad är rimligt att kräva köra in. Snitt på genomsnittsmånad.

Vad är OB, risktillägg,miljskadligt tillägg m.m.

Att det sedan finns sopprötter som helt enkelt är kassa,lata finns det i alla branscher. Men man måste också få lova att få ha en viss inlärningsperiod innan man blir vass på det på kanske halvannan månad. Det finns ju provanställning.
Och dessutom vi människor är inga kloner, en del är lite bättre andra sämre. Det måste det också finnas en insikt för.

Det framgår heller inte av ditt inlägg, antal timmar på 2700 snitt under vilka dygnstimmar. "Snitt", skulle vilja ha det mera preciserat. Och naturligtvis, det kan skilja mellan taxibolagen hur mycket som är normalt att köra in. En del bolag har mer kunder o.s.v.

För åkaren är det mest intressanta att det ska vara så få tommil som möjligt med gärna så hög intäkt som möjligt.

Om vi säger att bägge två personerna jobbar exakt samma arbetstider, kör identiska bilar och utgår från samma ställe - den ena snittar 2700 per dag och den andra 1500 per dag. Då är nåt fel på varför den ena kör in lägre. Om det är enskilda dagar så kan det bero på enkla saker som tur och röta ;-) men om det är över en längre period så är det nåt fel.

För att hålla de isär så kallar vi 2700 kronors för "Arne" och 1500 kronors för "Bengt".

Om vi säger att det gäller en etablerad taxikedja med datoriserat system så kanske Arne står på rätt ställen, sitter i bilen och svarar direkt på körningarna. Han kör fram direkt till kunden som kanske står klar och väntar varpå han kommer iväg omgående. När han närmar sig destinationen så kanske han är duktig på att använda "snart klar"-funktion och uppdatera vilken zon och tid det är kvar hela tiden. Han kanske denna gången inte får nån körning där, men då vet han kanske om han ska åka tom tillbaka eller kanske åka nånstans strategiskt för att avvakta. Under de första timmarna så kanske han drar in 1400 spänn, nu fick han en fin sjukresa som gick 5 mil bort och han får höra att tant Beda ska tillbaka om nån timme. Han kollar om han ska stanna där så slipper man skicka en bil tom dit, det ville man att han skulle göra. Då passar han på att käka på lunchrestaurangen på sjukhuset och vips så fick han Beda tillbaka.

Vi säger att Bengt är lite laidback. Han börjar sitt pass med att åka iväg till sitt favoritfik för att köpa en frukostmacka. Han lämnar bilen och missar en körning, alternativt låter den medvetet "rinna förbi" för att han inte vill ha den. När han är klar så åker han tvärs över stan till sin favoritstolpe där det absolut inte händer nåt. Efter 2 timmar så kommer nån som ska åka en liten bit, han struntar i att knappa in var han är på väg och hur lång tid det är kvar. Han drar så fort som möjligt tillbaka till favoritstolpen. Sen fick han inget, så han kör tvärs över stan för att käka lunch på favoritstället eller hemma, det är ju ändå så dåligt att göra så det är kanske 1,5 timme lunch utan problem. Sen tillbaka till stolpen igen.

Där har man ofta skillnaden på en duktig och en mindre duktig förare. Den förstnämnde som kör in bra med pengar finns det ingen direkt morot för att ge timlön - han kör oftast in högre summor. Den sistnämnde vill man absolut inte ge timlön av förståeliga skäl.

Det finns de åkare som har valt en mellanväg där man har en lägre timlön och en lägre provisionsdel. Jag minns inte exakt siffror så jag får bara dra till med nåt, säg 40 spänn i timmen + 20%. Det vill säga att dåliga dagar så hade man iallafall timlönen + den lilla procentdelen som räddade dagen, de bra dagarna där man kanske får de fina körningarna så har man ändå timlönen i grunden men då ger procenten ett tillskott. Vet inte hur vanligt detta är, hade en kompis som körde på det för några år sen - och då var det för en åkare som det ibland var riktigt bra körningar för och ibland helt stendöda dagar.

Nackdelen med timlön/månadslön är att det inte finns någon som helst morot för folk att jaga kunder.
Jag vet själv att när jag jobbade för en som hade månadslön till sin personal så kunde jag ibland bli helt skogstokig på kollegor som inte gjorde ett finger mer än vad de behövde för att inte få sparken. Tyvärr var det så. Nu menar jag inte att de på nåt sätt skulle köra för långa pass, bryta mot hastighetsregler eller tumma mot nåt med säkerhet. Jag menar att de inte hade nån turboknapp ibland. De får ändå sin lön oavsett ifall de jagar eller inte jagar kunder - så varför jaga för det tjänar ändå jag inget på, så lät det. Jag vill vara effektiv och jag kanske vet att det finns mycket kunder men ont om bilar vid vissa tidpunkter och får man då en körning åt rätt håll så kan det vara bra att nämna det för beställningscentralen på nåt sätt så de kan få löst en körning samtidigt som jag minskar på tommilen åt åkaren. Jag får inte mer pengar för det, åkaren blir däremot glad över att jag kör in mycket pengar och det underlättar för honom att bibehålla sin personal om han får in pengar i sin verksamhet. Tyvärr tänker nog inte alla så.

Jag hade gärna sett månadslön/timlön inom taxibranschen, men det räcker bara att backa till tiden före avregleringen. Som kund hette det ju "Taxi var god dröj", förarna fick ju ändå betalt oavsett ifall de körde dig eller inte. När avregleringen kom så var det en hel del åkare som levde långt in på 2000-talet med den mentaliteten. Ofta gamla gubbar som inte hade kundperspektiv utan helst ställde sig nånstans där det inte rullade och nekade folk som ville åka. Det är nog det som åkare är livrädda för när det gäller diskussioner om timlön/månadslön. Men om personalen på ett åkeri skulle visa att det är lönsamt för åkaren att byta löneform så skulle denne nog nappa på det.

Tyvärr har taxi blivit lite av en "snabbt in och snabbt ut"-bransch där folk kommer och går. Hade man höjt yrkesstatusen så hade det varit lättare att få månadslön och kanske rentav höjda löner. Men så länge det finns folk som skaffar fler och fler taxibilar på en övermättad marknad så lär det inte hända. Ett exempel är Fågelviksgruppen som iallafall för några år sen hade en tydligt uttalad policy på att det skulle vara en max snittsumma på en ort. Om bilarna körde in mer än det snittet så släppte man in fler åkare för att hålla ner snittet.

Jag är för fri företagande och fri konkurrens, däremot så finns det en rejäl nackdel med dessa. Det kan vara att hade man haft monopol så hade alla kunder åkt med samma bolag och det hade gynnat t.ex miljön och tommilen. Idag kanske ett bolag kör en kund till en företagsadress och två minuter senare kommer ett annat bolag för att hämta en kund på samma adress, det beror på vilka bolag man har avtal med. Detta skapar tyvärr tommil, men det är nog en avvägning man får tänka på ifall det är rätt att ha monopol eller om det ska vara fri konkurrens.
Citera
2012-04-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Personalen på ICA har inte lön baserat på antalet kunder. Eller hur menar du, sitta hela dagen med timlön 30 kronor i timman eller kanske ännu lägre. . Är det så på ICA, vi hade så dåligt med kunder denna månad så ni får "garantilön".

Det stämmer att ICA-personalen inte har provisionslön. Men oavsett löneform (månadslön eller provisionslön) så gäller det att vid schemaläggning så ska man jobba de timmar man är schemalagd. Allt annat är ju avtalsbrott och arbetsvägran. Och vid provisionslön så gäller inte garantilön om man inte jobbar när man ska.

Om man ska jobba 160 timmar i månaden på avtalet för sin provisionslön så kan man inte jobba 120 med hänvisning till att det var dåligt att göra och sen förvänta sig att få garantilön ändå ifall man körde in lägre än det?

Om man har passerat garantilönenivån så tycker jag att det kan vara en deal mellan arbetsgivare och den anställde ifall det är okej att gå hem när det är dåligt att göra. För åkaren så kan det vara schysst att låta nån gå hem tidigare nån gång ibland, men åkaren har ändå sina fasta utgifter som ska betalas. Det må vara så att de där 3-4 timmarna som man inte jobbade hade kunnat ge några hundralappar extra till åkaren vilket kanske betalar mobilräkningen för den månaden. Så tänker inte alla.
Citera
2012-04-07, 15:59
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
För att han har ett jobb att sköta...? Om han har en heltidstjänst med ett schema så måste han jobba sina timmar. Personalen på ICA kan inte bara stänga butiken och gå hem för att det är ont om kunder en dag.

Har man heltid så gäller garantilönen vid just heltid.

Det där med garantilön är bara BS. Jag har aldrig fått garantilönen fast jag har jobbat heltid men inte kommit upp i garatilönen vissa månader. Personlen på ICA har inte provision, om jag hade timlön skulle jag lätt kunna sitta i taxin även om det inte finns några kunder. Taxi är inget slavjobb. Jag vägrar att jobba för 20 kronor i timmen.

Jag skulle vilja veta om det finns någon taxiförare som verkligen har fått garantilön när han har haft rätt till det. Jag har då aldrig hört talas om det. Garantilön är bara något som finns för att få tyst på facket.
Senast redigerad av RadioGaGa 2012-04-07 kl. 16:28.
Citera
2012-04-07, 16:03
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stursker
Poängen är ju att det kan vända precis närsomhelst, stendött i 5-6 timmar följt av några bra körningar så har man plötsligt en ok kassa, ibland fortsätter det ju att vara stendött resten av passet också, men jag är hellre ute och hoppas på det bästa.

Det är klart att det kan vända, men det är inget jag skulle sätta pengar på under påskhelgen.
Citera
2012-04-07, 17:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stursker
Inatt fick jag ihop 1000kr..Körde från 17-04, frågan är om det är värt att ge sig ut inatt igen.

Fick ihop 1,9 ungefär samma tid.

Drar strax ut igen. Skiter i vad jag får in. Tar vad jag får och snackar skit med mina kollegor under tiden så går tiden fort .

Halva jobbet är ju att vara tillgänglig så.
Citera
2012-04-07, 17:37
Medlem
Jobbade 18-04 långfredag-påskafton och var hur mycket som helst att göra...
Vi var väl ca 8 bilar från vårt bolag ute och ingen hade inkört under 5000:-
Detta var fan den roligaste natten jag kört, man hann knappt släppa av en kund innan man fick nästa uppdrag.
Någon annan här som tycker det är kul när det går i ett??
Citera
2012-04-07, 19:09
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Varför fortsätter du att jobba om det är så lite att göra? Själv körde jag 3 timmar och fick en körning, sen åkte jag hem. Jag skulle aldrig köra klart dom där 3 timmarna.

För att enligt avtalet vi har med X-trafik lär vi ha bilar ute. Och eftersom det är storhelg så är det extra betalt på Planet-körningarna. Om jag hade följt ditt råd och åkt hem så hade jag missat en 2timmars planet som gav mig cirkus en tusenlapp. Så jag landade på 1800 på 7 timmar, visst är det inte bra, men det är inte alltför dåligt heller.

Och sen när det är runt påsk så åker ju många riksfärdtjänst, och då kan det ticka iväg rätt rejält. Och jag kör ju i Gävle så jag har "nära" både till Sthlm och upp mot Hälsingland.
Citera
2012-04-07, 20:02
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
För att enligt avtalet vi har med X-trafik lär vi ha bilar ute. Och eftersom det är storhelg så är det extra betalt på Planet-körningarna. Om jag hade följt ditt råd och åkt hem så hade jag missat en 2timmars planet som gav mig cirkus en tusenlapp. Så jag landade på 1800 på 7 timmar, visst är det inte bra, men det är inte alltför dåligt heller.

Och sen när det är runt påsk så åker ju många riksfärdtjänst, och då kan det ticka iväg rätt rejält. Och jag kör ju i Gävle så jag har "nära" både till Sthlm och upp mot Hälsingland.

Om man kör färdtjänst så kanske det är skillnad, jag vet inte. Tyvärr kör inte vi i Stockholm färdtjänst. Då hade det nog funnits mera jobb.
Citera
2012-04-07, 20:26
Medlem
Blev av med mitt arbete som tankbilschaufför i Februari, men jag börjar mitt nya arbete 30 April. Råkar äga ett taxilegg och har funderat sedan jag blev arbetslös att jag kanske ska dryga ut min A-kassa med lite dricks och vanlig lön.

Men äh. Det är så tråkigt att köra taxi och nackdelarna väger över fördelarna. Har försökt tvinga mig själv att lyfta luren och ringa en kille som har ett gäng taxibilar - han har ju trots allt tjatat gärnet senaste året att jag ska börja köra igen.

Men som sagt, Icke! inte värt det...
Citera
2012-04-07, 20:30
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Blev av med mitt arbete som tankbilschaufför i Februari, men jag börjar mitt nya arbete 30 April. Råkar äga ett taxilegg och har funderat sedan jag blev arbetslös att jag kanske ska dryga ut min A-kassa med lite dricks och vanlig lön.

Men äh. Det är så tråkigt att köra taxi och nackdelarna väger över fördelarna. Har försökt tvinga mig själv att lyfta luren och ringa en kille som har ett gäng taxibilar - han har ju trots allt tjatat gärnet senaste året att jag ska börja köra igen.

Men som sagt, Icke! inte värt det...

Håll dig borta så länge det går.
Citera
2012-04-08, 03:55
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Jobbade 18-04 långfredag-påskafton och var hur mycket som helst att göra...
Vi var väl ca 8 bilar från vårt bolag ute och ingen hade inkört under 5000:-
Detta var fan den roligaste natten jag kört, man hann knappt släppa av en kund innan man fick nästa uppdrag.
Någon annan här som tycker det är kul när det går i ett??

Vilken stad jobbar du i?
Citera
2012-04-08, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vilken stad jobbar du i?
Jag kör i en liten byhåla på östgötaslätten som kallas Motala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto