2007-09-01, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Sorry, hdavidsson.

Tillför du verkligen något till den här tråden? Dags att hitta ett forum som passar dig?
Citera
2007-09-01, 08:15
Medlem
Quantilhos avatar
Kväveutsläpp

Jag sprang på denna artikel om kväveutsläpp. Kväveföreningar är 300 gånger värre än CO2 men har hamnat i skymundan i debatten. Kan vara intressant att läsa igenom.

http://www.insidebayarea.com/ci_6606378
Citera
2007-09-01, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag sprang på denna artikel om kväveutsläpp. Kväveföreningar är 300 gånger värre än CO2 men har hamnat i skymundan i debatten. Kan vara intressant att läsa igenom.

http://www.insidebayarea.com/ci_6606378

Tack, skall läsas.

OT:

Testa det här, ladda hem programmet och installera det, man får 2 GB lagringsutrymme helt gratis, smidigt när man snabbt vill dela med sig av filer. Har själv använt det i ett halvår och det har fungerat otroligt bra så här långt.

http://www.diino.se/
Citera
2007-09-01, 13:51
Medlem
Paradox^s avatar
Nu har jag inte följt tråden men, jag säger: Go GlobalWarming! Jag menar Sverige är ett iskallt land, jag kommer inte bry mig så mycket om växhuseffeken förren Sverige är varmare. Sen om det blir för varmt kommer jag ta och ställa ett kylskåp öppen utomhus för att kyla luften och försöka få fler att göra så. På så sätt kan vi själva välja hur varmt det ska vara

(något ironi-varning)
Citera
2007-09-01, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paradox^
Nu har jag inte följt tråden men, jag säger: Go GlobalWarming! Jag menar Sverige är ett iskallt land, jag kommer inte bry mig så mycket om växhuseffeken förren Sverige är varmare. Sen om det blir för varmt kommer jag ta och ställa ett kylskåp öppen utomhus för att kyla luften och försöka få fler att göra så. På så sätt kan vi själva välja hur varmt det ska vara

(något ironi-varning)

Tack för att du talade om det, annars hade vi inte märkt det.

(jag utfärdar ironi varning på mitt inlägg också)
Citera
2007-09-02, 22:52
Medlem
Nu har jag skummat igenom den här stora tråden och kanske missat följande.

Om nu koldioxid utgör 0,036 volymprocent av atmosfärens gaser, för mig en
försumbar siffra, hur kan då koldioxiden spela så stor roll för jordens välbefinnande.

Någon som eventuellt tittar in igen och förklarar lättfattligt.
Citera
2007-09-02, 23:00
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLM
Nu har jag skummat igenom den här stora tråden och kanske missat följande.

Om nu koldioxid utgör 0,036 volymprocent av atmosfärens gaser, för mig en
försumbar siffra, hur kan då koldioxiden spela så stor roll för jordens välbefinnande.

Någon som eventuellt tittar in igen och förklarar lättfattligt.

Små tal, ja det är lite lurigt ibland. Jag har inga exakta siffror men jag skulle kunna gissa på att volymprocenten av järn i människokroppen kanske ligger på 0,036. Betyder det att det är meningslöst eller mindre viktigt? Knappast, vi vet att järnet är viktigt för blodet och dess syreupptagning....biologi....bla bla...

Koldioxiden lägger sig som ett täcke runt jorden. Det har det alltid gjort och tur är det annars hade det varit ca 30 grader kallare än vad det är idag. Problemet är att vårat täcke, koldioxiden, bli tjockare för varje dag. Ett tjockt täcke får konsekvensen att det blir varmt. Hur varmt och hur detta fungerar rent fysikaliskt är lite mer komplicerat. Är du intresserad kan du hitta info på sidor typ WWF SMHI NASA och naturvårdsverket.
Citera
2007-09-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Små tal, ja det är lite lurigt ibland. Jag har inga exakta siffror men jag skulle kunna gissa på att volymprocenten av järn i människokroppen kanske ligger på 0,036. Betyder det att det är meningslöst eller mindre viktigt? Knappast, vi vet att järnet är viktigt för blodet och dess syreupptagning....biologi....bla bla...

Koldioxiden lägger sig som ett täcke runt jorden. Det har det alltid gjort och tur är det annars hade det varit ca 30 grader kallare än vad det är idag. Problemet är att vårat täcke, koldioxiden, bli tjockare för varje dag. Ett tjockt täcke får konsekvensen att det blir varmt. Hur varmt och hur detta fungerar rent fysikaliskt är lite mer komplicerat. Är du intresserad kan du hitta info på sidor typ WWF SMHI NASA och naturvårdsverket.

Tack. Skall se på dem och fundera på järn/människa kontra koldioxid/atmosfären.
Citera
2007-09-02, 23:16
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tillför du verkligen något till den här tråden? Dags att hitta ett forum som passar dig?
Tack för uppmärksamheten. Besvärande kanske, i templet av domedagsprofeter?

Bjuder på en länk, i periferin av svenska Fb-klokskallars grönögda intressefilter:
http://www.livescience.com/environment/070410_purple_earth.html

Allt är inte enkelt, självutnämnda amatör-besserwissrar.

PS. Jag stannar kvar här. Kritiker är aldrig välkomna, just därför.
Citera
2007-09-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson

Det skulle väl knappast vara 30 grader c kallare utan CO2 i atmosfären? I så fall borde väl en fördubbling av CO2 halten ha mycket större konsekvenser än man nu räknar med? Är det inte alla växthusgaser tillsammans som höjer tempen med ca 30 grader?
Citera
2007-09-02, 23:28
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Bjuder på en länk, i periferin av svenska Fb-klokskallars grönögda intressefilter:
http://www.livescience.com/environment/070410_purple_earth.html

Kul faktiskt. Även om artikeln var lite uddlös.

Citat:
PS. Jag stannar kvar här. Kritiker är aldrig välkomna, just därför.
Ja, du är både välkommen och efterlängtad.
Citera
2007-09-02, 23:29
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Det skulle väl knappast vara 30 grader c kallare utan CO2 i atmosfären? I så fall borde väl en fördubbling av CO2 halten ha mycket större konsekvenser än man nu räknar med? Är det inte alla växthusgaser tillsammans som höjer tempen med ca 30 grader?

Ojdå! Jag vet inte exakt, det var bara taget ur luften för en snabbförklaring. Du har säkert rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in