Den första kan jag tyvärr inte kommentera eftersom jag inte heller kommer åt den, skulle dock gärna se hela resultatet. Något svårt att omvandla mmol C m^2 d^1 till ppm, speciellt när man inte ens vet flödet

Detta borde de har tagit med i rapporten tycker jag.
Dock skriver de i abstract "Annual net primary production (NPP) during normal ice years ranged from 141 to 180 g C m−2 yr−1, dropping to 27.3–96.2 g C m−2 yr−1 during heavy ice years", alltså var det så kallt att vodkan frös borde ju det varit "heavy ice years" och därmed betydligt lägre NPP än normal, t.o.m. lägre än ovanstående.
I de andra två står det ju faktiskt "astonishingly, the changes took place within rather short times, no more than a few centuries or even less." [260-200], det är alltså hundratals år, respektive "Results indicate a global CO2 decline of {approx}25 ppm by volume over {approx}300 years"; två resultat jag skulle vilja påstå är rätt snarlika.
Jag tycker som alla andra förresten, håll diskussionen på en vänlig nivå. Det här är trots allt bara en diskussion, ingenting annat. Ingenting personligt på någon nivå. Utbyte av information likt den jag och Quantilho har nu är oerhört stimulerande och faktiskt sjukt jäkla roligt. Hoppas att alla andra tycker samma sak
*edit*
Oscar: det du skriver om är slumpvariabler som räknas med i statistiken, det är trender vi ska se. Det är samma sak som att påstå att en tornardo över sydsverige beror på klimatförändringarna det det såklart inte gör. Väder är en sak, klimat en annan. På samma sätt är trend en helt annan sak än enskilda händelser.
Förresten verkar det faktiskt ha varit en temperaturpeak kring 1940-1950, någonting som syns i grafen jag postade för ett par inlägg sedan, ingen temperatursänkning. Om din morfars vodka frös en vinter får du ursäkta, men det är faktiskt trender som är av vikt, inte lokala och tidsmässiga avvikelser. Han kanske hade lägerplats med vodkan i en dal? Det kan ju bli jäkligt kallt i dalar mellan berg..