Jadu oscar, jag måste väl citera mig själv.
Citat:
Trädringar är jag inte påläst på, det finns en hel vetenskap som endast studerar dessa. Har för mig att de är mer "noisy" (svenskt ord?) och att det är svårt att räkna om trädringar till temperatur (de måste ställas mot kända värden). Om jag minns rätt pekar dessa på en temperaturuppgång likt övriga "records", om än med större osäkerhet(?, vet som sagt inte).
Information om trädringar och tillväxt får du leta reda på själv, någonting jag varken har lust, tid eller vilja till.
Notera att jag inte påstår att det inte var en högre medeltemperatur, eller just ja - det var ju enligt din morfar så kallt att vodkan frös. För att hålla oss lite objektiva var det en varmperiod kring 40-50talet, någonting som syns på tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Instrumental_Temperature_Record.png , det jag skrev ovan var just det jag skrev - jag tvivlar starkt på att CO2-halten [globalt sett] var 440ppm, någonting som skulle synts i diverse records, där bland tex skogsavlagringar, men även havsdjur, erosion och utlakning.
För övrigt kan jag inte annat än hålla med hdavidsson ang. många av referenserna som lämnas tyvärr. Internet i all ära, men artiklar i tidsskrifter... tja, bättre (jaaaa, jag vet att jag hade en Wikipedialänk ovan *sucka* :P )
DÄR lämnar jag allt det här, har absolut inte tid till mer skrivandet, har en avhandlign att räkna på

Tack för mig!