2007-08-03, 23:58
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag undrar lite varför det pratas om tidsperioder på 50 år odyl. Själv tror jag mer att det handlar om betydligt kortare tidsperioder på kanske 10 år, om det fortsätter i den här farten vill säga. Om det gör det, så kommer vi se en helt annan värld på bara 10 år, är jag övertygad om. Ett sånt här förlopp tar tid att få igång, sen går det snabbt.

Visst kan jag ha uppåt väggarna fel, det medger jag, men troligtvis inte.

Vad menar du?
Väder får mätas i hur korta perioder man vill!
Om världen är lite annorluna i 10 år så behöver inte det ha påverkan på klimatet!
Långa tidsperioder är smidigare! Då kan man t ex. beskriva hur klimatet var under senaste istiden istället för att behöva skriva hur varmt/kallt det var för varje decennium!
Citera
2007-08-04, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad menar du?
Väder får mätas i hur korta perioder man vill!
Om världen är lite annorluna i 10 år så behöver inte det ha påverkan på klimatet!
Långa tidsperioder är smidigare! Då kan man t ex. beskriva hur klimatet var under senaste istiden istället för att behöva skriva hur varmt/kallt det var för varje decennium!

Det kanske var lite luddigt uttryckt av mig, ursäkta. Vad jag menade var att jag tror inte att vi har några 50 år kvar på den här planeten. Spårar väder och ekosystem ur så är vi körda rätt snabbt.
Citera
2007-08-04, 17:41
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Det kanske var lite luddigt uttryckt av mig, ursäkta. Vad jag menade var att jag tror inte att vi har några 50 år kvar på den här planeten. Spårar väder och ekosystem ur så är vi körda rätt snabbt.

Men fan!
Skriv det direkt istället för att hitta på egna formuleringar på vad klimat är för nåt!
Motivera varför vi inte har 50 år kvar på den här planeten!
Något sådant skulle inte ens Al Gore och Peter Eriksson i sina vildaste drömmar våga påstå.
Citera
2007-08-04, 19:33
Bannlyst
Citat:
Men fan!
Skriv det direkt istället för att hitta på egna formuleringar på vad klimat är för nåt!
Motivera varför vi inte har 50 år kvar på den här planeten!
Något sådant skulle inte ens Al Gore och Peter Eriksson i sina vildaste drömmar våga påstå.

Jag tycker att det har hänt enormt mycket på bara de tre senaste åren. Jag kanske ser mer än vad många gör? Tecken i naturen till exempel. Jag är ganska övertygad om att fortsätter det så här så står vi ganska snart inför en rejäl klimat kris. Och i ärlighetens namn så ser siffrorna inte speciellt hoppingivande ut heller.
Citera
2007-08-04, 22:15
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Jag tycker att det har hänt enormt mycket på bara de tre senaste åren. Jag kanske ser mer än vad många gör? Tecken i naturen till exempel. Jag är ganska övertygad om att fortsätter det så här så står vi ganska snart inför en rejäl klimat kris. Och i ärlighetens namn så ser siffrorna inte speciellt hoppingivande ut heller.

Vad för tecken? Nu får du allt förklara dig!
Citera
2007-08-04, 22:31
Medlem
sokars avatar
Börjar med att svara på en gammal fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Hur har man genom dessa studier kommit fram till att GW orsakas av antrpogent CO2? Jag kan inte riktigt förstå hur forskning på isfickor, stenar, sediment, träd och koraller skulle kunna leda till den slutsatsen. Möjligtvis solen eftersom man då kanske kan utesluta att uppvärmningen är naturlig.

Hur vet man att en ökning med X ton CO2 i atmosfären leder till en temperaturhöjning på X grader celsius?

Man mäter mängden radioaktiva isotoper av kol, speciellt kol-13 och kol-14 vilket koldioxidmolekyler som härstammar ur fossila bränslen har betydligt mindre av än koldioxid från ny biomassa eftersom de hunnit sönderfalla under årens lopp.

Citat:

Som Quantilho skrev nån gång så ser Xcore tecken på allt eftersom han verkar vara kreationist.

Citat:
Jag tycker att det har hänt enormt mycket på bara de tre senaste åren.

Jag kan inte direkt se något som vart livshotande för mig i och med det väder vi haft de senaste tre åren här i Sverige, även om man behövt köpa ett extra paraply i sommar.
Citera
2007-08-05, 07:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Läs bakåt i tråden, så hittar du många exempel.
Citera
2007-08-05, 09:26
Bannlyst
Citat:

Det finns nästan hur många tecken som helt på att både natur och djur uppför sig konstigt. Djur som vägrar gå i ide. Djur som plötsligt bara försvinner, eller dyker upp. Det gick att plocka smultron "mitt i vintern" på en närliggande ort. Tja, det borde varit vinter i vanliga fall. Blommor som blommar vid mest underliga och fel tidpunkt på året.
Citera
2007-08-05, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sokar
Börjar med att svara på en gammal fråga.

Man mäter mängden radioaktiva isotoper av kol, speciellt kol-13 och kol-14 vilket koldioxidmolekyler som härstammar ur fossila bränslen har betydligt mindre av än koldioxid från ny biomassa eftersom de hunnit sönderfalla under årens lopp.

Som Quantilho skrev nån gång så ser Xcore tecken på allt eftersom han verkar vara kreationist.

Jag kan inte direkt se något som vart livshotande för mig i och med det väder vi haft de senaste tre åren här i Sverige, även om man behövt köpa ett extra paraply i sommar.

Är en regnig sommar allt du ser, så funderar jag på om det är värt att diskutera vidare med dig.
Citera
2007-08-05, 17:06
Bannlyst
Visst har klimatet ändrat sig snabbt, det kan man inte argumentera mot. Man kan heller inte jämföra med sånt som hänt tidigare eftersom detta är en konstant förändring under lång period, som bara blir värre och värre.

Läs...........

Citat:
Fler extremt varma dagar!

Antalet extremt varma dagar i Västeuropa har tredubblats det senaste seklet, och sedan 1880 har antalet värmeböljor i fördubblats. Det visar en ny studie. Samtidigt rapporterar EU om rekordmånga skogsbränder i juli.

Värmeböljor varar nu i genomsnitt tre dagar, och vissa upp till tretton dagar. Det kan jämföras med genomsnittet 1880 som var 1.5 dag. Data från omkring 200 väderstationer i Europa, från Sverige i norr till Kroatien i söder, har använts i studien, där den dagliga temperaturen har studerats.

Studien har publicerats i Journal of Geophysical Research-Atmospheres och har utförts av schweiziska SMHI, MeteoSwiss, i Zürich i samarbete med Universitet i Bern, skriver Reuters.

- Efter att ha tittat närmare på siffrorna tror vi att antalet värmeböljor har underskattats med omkring 30 procent över hela Västeuropa, säger Paul Della-Marta, som ledde studien, till BBC.

Resultaten visar också att det västeuropeiska klimatet börjar bli mer varierat, och att det har blivit större skillnader i temperaturer.

- Vi ser en fördubbling i antalet värmeböljor. Det betyder att vi får kraftigare värmeböljor, men kanske också somrar som inte är så varma, säger han till BBC.

I studien fann man att temperaturen har stigit mer det senaste seklet än vad tidigare har visat. Europas medeltemperatur har ökat med 1.6 grader, inte 1.3 som forskarna tidigare har trott.

- Det är en stor förändring när man tar hänsyn till att det är medeltemperaturen det gäller, säger Paul Della-Marta till Reuters.

I år har södra Europa drabbats av svår torka till följd av en långvarig värmebölja. Många människor har dött på grund av värmen. Det har lett till att skogsbränder har härjat i flera länder i Sydösteuropa under sommaren. Färsk statistik som presenterades av EU-kommissionen häromdagen visar att juli månad var en av de värsta månaderna någonsin när det gäller skogsbränder i Europa. Den senaste veckan har även Spanien och Kanarieöarna drabbats.

Bulgarien, Kroatien, Grekland och Italien är de länder som drabbats hårdast av årets torka och skogsbränder. Mer än 3.376 kvadratkilometer mark har brunnit i hela Europa hittills under 2007. Det kan jämföras med 2006, då 3.585 kvadratkilometer brann under hela året, skriver nyhetsbyrån Reuters. Kanarieöarna, som tillhör, har också drabbats av stora bränder. Den stora branden på Kanarieöarna nyligen är ännu inte inkluderad i statistiken.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=677422
Citera
2007-08-05, 17:50
Medlem
slottets avatar
Citat:
Är en regnig sommar allt du ser, så funderar jag på om det är värt att diskutera vidare med dig.

Det finns inget i vädret som pekar på en klimatförändring än, så sluta tjata om vädret.
Citera
2007-08-05, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slottet
Det finns inget i vädret som pekar på en klimatförändring än, så sluta tjata om vädret.

Det finns alltså ingenting i vädret som pekar på en klimatförändring, än?

Läste jag rätt?

Och vilken planet bor du på?

Själv bor jag på en liten blågrön planet som kallas jorden, där pågår en klimatförändring just nu.

Läste du inlägget före ditt?

Eller har du läst något av mina inlägg på den här tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in