Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-03, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ett fel och ett rätt!
Bra att du har fattat tvåan!
Men du har inte fattat ettan!!!

Själva begreppet klimat är påkommet av människan, därför har vi rätten att definiera begreppet.
För att skilja på väder och klimat bestämde man att klimat handlar om långa perioder!
Alltså kan man påstå att vädret har förändrats men inte att klimatet har förändrats!

Väder och klimat är samma sak fast det handlar om olika lång tid, därför så har vädret förändrats, inte klimatet!

PUH!!!!!!!

Det betyder att krisen är över, eftersom inget ändrats i klimatet.

Eller har det..............

Citera
2007-08-03, 17:33
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Se här

http://maps.grida.no/go/graphic/trends_in_natural_disasters

Detta har redan kommenterats tidigare men jag måste bara påpeka hur komiskt denna statistik förefaller. Om man ser på diagrammet över antalet jordbävningar ser man att de flygit i höjden sedan början av 1900-talet. Jag antar att det också har men global uppvärmning att göra?

Sedan är det bra att du äntligen fattat att man inte kan mäta en klimatförändring på 3-5 år, som du försöker packa på oss med.
Citera
2007-08-03, 19:55
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Detta har redan kommenterats tidigare men jag måste bara påpeka hur komiskt denna statistik förefaller. Om man ser på diagrammet över antalet jordbävningar ser man att de flygit i höjden sedan början av 1900-talet. Jag antar att det också har men global uppvärmning att göra?

Sedan är det bra att du äntligen fattat att man inte kan mäta en klimatförändring på 3-5 år, som du försöker packa på oss med.

Uhm, var ser du att de skriver någonting om klimatförändringarna som orsak till jordbävningarna? De avslutar visserligen med Finally, is climate change behind the increasing frequency of natural hazards?, men att tolka detta som att de blandar ihop jordbävningar med klimatförändringarna tycker jag är jäkligt underligt. Den sammanlagda grafen påverkas av annat än jordbävningar, förstår du det? Du kan annars titta på förstoringen som ges i figuren där översvämningar för mig verkar ha ökat i antal mer än jordbävningar de senaste 20 åren. Tänk också på att det är 10 års skillnad (i förstoringen) till vad som per standarddefinition skulle kunna kallas en ökning förklarad av klimatförändringar

Jag tar och klistrar in det som står under grafen så att folk slipper trycka. För mig verkar det som att de har rätt bra statistisk kunskap (fet)
Citat:
With growing population and infrastructures the world’s exposure to natural hazards is inevitably increasing. This is particularly true as the strongest population growth is located in coastal areas (with greater exposure to floods, cyclones and tidal waves). To make matters worse any land remaining available for urban growth is generally risk-prone, for instance flood plains or steep slopes subject to landslides. The statistics in the graph opposite reveal an exponential increase in disasters. This raises several questions. Is the increase due to a significant improvement in access to information? What part does population growth and infrastructure development play? Finally, is climate change behind the increasing frequency of natural hazards?
Citera
2007-08-03, 21:29
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
PUH!!!!!!!

Det betyder att krisen är över, eftersom inget ändrats i klimatet.

Eller har det..............

Varför vägrar du förstå skillnaden mellan väder och klimat?
Citera
2007-08-03, 21:45
Bannlyst
Citat:
Varför vägrar du förstå skillnaden mellan väder och klimat?

Eftersom vädret är en direkt orsak av klimatet så är det ju bara bra att inte klimatet ändrat sig något, och det märker vi.

Tror du att klimatet blivit varmare sen 1980?

Det kanske det inte har, för vi har inte sagt så? eller mätt?

Kort sagt, har jorden blivit varmare sen 1980?

Att växtligheten flyttar norrut, kan det bero på ändrat klimat?

Vänta lite, det kan det ju inte, för vi har inte mätt eller sagt så.

Inte för att vara ohövlig på något sätt, men du förstår min åsikt hoppas jag. De där 30 åren får vi nog ta och krympa en hel del om vi skall anpassa mätningarna efter nuvarande förhållanden, har jag en känsla av.
Citera
2007-08-03, 21:49
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Eftersom vädret är en direkt orsak av klimatet så är det ju bara bra att inte klimatet ändrat sig något, och det märker vi.

Tror du att klimatet blivit varmare sen 1980?

Det kanske det inte har, för vi har inte sagt så? eller mätt?

Kort sagt, har jorden blivit varmare sen 1980?

Att växtligheten flyttar norrut, kan det bero på ändrat klimat?

Vänta lite, det kan det ju inte, för vi har inte mätt eller sagt så.

Exakt!
Där slog du huvudet på spiken!
Klimatet är ett begrepp påhittat av människan för att kunna förstå och beskriva vår omgivning!
Allt detta är till för att typer som du inte ska hänvisa till klimatförändringar så fort vädret ändras (skillnad mellan väder och klimat som sagt)!
Om 10 år kanske jularna kommer vara ovanligt kalla istället, således ingen klimatförändring åt det varmare hållet!
Citera
2007-08-03, 22:01
Bannlyst
Citat:
Exakt!
Där slog du huvudet på spiken!
Klimatet är ett begrepp påhittat av människan för att kunna förstå och beskriva vår omgivning!
Allt detta är till för att typer som du inte ska hänvisa till klimatförändringar så fort vädret ändras (skillnad mellan väder och klimat som sagt)!
Om 10 år kanske jularna kommer vara ovanligt kalla istället, således ingen klimatförändring åt det varmare hållet!

Skall vi slå vad?

Okey, smälter för mycket is och golfströmmen stannar av, så kommer vi få verkligt kalla jular. Annars tror jag att chansen inte är alltför stor för en kall jul inom överskådlig tid, tyvärr. Vi får hoppas att jag har fel.

Citera
2007-08-03, 22:14
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Skall vi slå vad?

Okey, smälter för mycket is och golfströmmen stannar av, så kommer vi få verkligt kalla jular. Annars tror jag att chansen inte är alltför stor för en kall jul inom överskådlig tid, tyvärr. Vi får hoppas att jag har fel.

Om det skulle inträffa skulle vi förmodligen få en klimatförändring, hittills har det bara varit varmt väder. För inte så många år sedan snackades det om global nedkylning för att man hade haft lite kallt väder!
Citera
2007-08-03, 22:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Eller så är det så att dessa 100 år är extra varma för att kompensera för de tidigare 100 åren som var lite kallare. Vi kan fortfarande oförändrat klimat. Medelvärdetbildningen tar helt bort betydelsen av enstaka väderfenomen.

Ett år med +10 grader högre temperatur än normalt tas ju ut av 10 år med -1 grad lägre temperatur. Eller så är helt enkelt bara temperaturhöjningen en normalisering till följd av den lilla istiden. Tidsperspektivet är ju viktigt och gör det ju möjligt att skifta klimatdefinitionen lite hur man vill för att det ska tjäna ens syften bäst.

För vi talar ju om en synnerligen kort epok i jordens historia på några få hundra år. Kolväteåldern kommer bara att vara ett ögonblick i jordens historia så att den ska medföra långtgående dramatiska konsekvenser och innebära att helt unika atmosfäriska processer dominerar är ju diskutabelt.
http://www.oilcrisis.com/Zagar/hawaii/Image406a.gif
Citera
2007-08-03, 22:24
Bannlyst
Citat:
Om det skulle inträffa skulle vi förmodligen få en klimatförändring, hittills har det bara varit varmt väder. För inte så många år sedan snackades det om global nedkylning för att man hade haft lite kallt väder!

Det mest oroande med det här är att............

Det går fort, och det är en kraftig förändring.

Om vi tittar på 10 i topp på varmaste åren.

1. 2005
2. 1998
3. 2002
4. 2003
5. 2004
6 .2001
7. 1997
8. 1990
9. 1995
10. 1999

Så är 5 år efter millenniumskiftet med.

1. 2005
3. 2002
4. 2003
5. 2004
6 .2001

Vi kommer antagligen få nr 6 i och med 2007 på 10 i topp listan.

Vad som är än mer oroande är hur vädret och ekosystemet påverkas. Är det vi som är bovarna med våra utsläpp så är situationen inte alls bra, för det tar lång tid för våra utsläpp att försvinna, och den tiden har vi inte på oss, speciellt inte som vi fortsätter att släppa ut ännu mer.

Dyster prognos, ja.
Citera
2007-08-03, 22:29
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Eller så är det så att dessa 100 år är extra varma för att kompensera för de tidigare 100 åren som var lite kallare. Vi kan fortfarande oförändrat klimat. Medelvärdetbildningen tar helt bort betydelsen av enstaka väderfenomen.

Ett år med +10 grader högre temperatur än normalt tas ju ut av 10 år med -1 grad lägre temperatur. Eller så är helt enkelt bara temperaturhöjningen en normalisering till följd av den lilla istiden. Tidsperspektivet är ju viktigt och gör det ju möjligt att skifta klimatdefinitionen lite hur man vill för att det ska tjäna ens syften bäst.

För vi talar ju om en synnerligen kort epok i jordens historia på några få hundra år. Kolväteåldern kommer bara att vara ett ögonblick i jordens historia så att den ska medföra långtgående dramatiska konsekvenser och innebära att helt unika atmosfäriska processer dominerar är ju diskutabelt.
http://www.oilcrisis.com/Zagar/hawaii/Image406a.gif

För att undvika det har man i Sverige satt en exakt tid på 30 år även om klimat historiskt sett kan röra sig om flera miljoner år!
Citera
2007-08-03, 23:09
Bannlyst
Får visst justera listan lite, jag glömde 2006

2005: 0.6 grader
1998: 0.6 grader
2002: 0.6 grader
2003: 0.6 grader
2006: 0.5 grader
2004: 0.5 grader
2001: 0.5 grader
1997: 0.5 grader
1999: 0.4 grader
1995: 0.4 grader

Då finns 6 år efter millenniumskiftet med

2005: 0.6 grader
2002: 0.6 grader
2003: 0.6 grader
2006: 0.5 grader
2004: 0.5 grader
2001: 0.5 grader

Vi väntar på nr 7 då, när 2007 är slut.

Jag undrar lite varför det pratas om tidsperioder på 50 år odyl. Själv tror jag mer att det handlar om betydligt kortare tidsperioder på kanske 10 år, om det fortsätter i den här farten vill säga. Om det gör det, så kommer vi se en helt annan värld på bara 10 år, är jag övertygad om. Ett sånt här förlopp tar tid att få igång, sen går det snabbt.

Visst kan jag ha uppåt väggarna fel, det medger jag, men troligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in