CAGW används av en rad människor för att beskriva teorin om att mänskliga koldioxidutsläpp leder till katastrofala följder. Om det inte blir några katastrofala följder är det ju ganska meningslöst att bry sig om halten av en spårgas i atmosfären. Termen används i alla läger, t ex av de här vänsterdårarna:
http://theenergycollective.com/charlesbarton/68505/can-anthropogenic-global-warming-be-non-catastrophic
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Om vi 2028 har en CO2 nivå på ca 550 ppm så kan vi ju se.
Det är ännu en katastrof som inte kommer att inträffa. Oavsett vilket är det exempel på alarmistiska och ovetenskapliga uttalanden som är grunden för CAGW-teorin.
Citat:
Vilka hävdar att vi skall "avcivilisera" jorden?
De vanliga misstänkta.
http://cnsnews.com/news/article/white-house-science-czar-says-he-would-use-free-market-de-develop-united-states
Citat:
Att vi haft liknande temperaturvariationer tidigare, både varmare och kallare, är ett uselt argument för att inte göra vad vi kan för att undvika något liknande, om vi har den möjligheten
Vi kan inte göra något för att undvika klimatförändringar. Om alla hade uppfyllt Kyotoprotokollet hade effekten knappt varit mätbar ens med IPCC:s felaktiga uppskattning av klimatkänsligheten.
Citat:
Jag tror inte livet skulle försvinna på jorden pga 4 grader varmare, men det skulle förändras för många.
Håller med, men livet förändras dagligen för de flesta människor.
Citat:
Jag kan givetvis inte tvinga dig att tolka en viss data på ett visst sätt. Jag föredrar dock att i stort hålla med de slutsatser som exempelvis NASA drar utifrån den vetenskapliga data som finns, exempelvis på den sida jag länkade, och kan bara tipsa folk om att söka information från de källor man anser trovärdiga och bilda sin uppfattning utifrån det.
Det är bara utifrån vissa tolkningar man kan tolka NASA/GISS-data så att det blir varmare. Hansen drog till med 5 år running average, vilket inkluderar mätdata innan den aktuella perioden. Om du inte begriper varför detta är fel får du återkomma.
Citat:
Det där är en oerhörd förenkling av hur näringsbalanser fungerar, självklart kan ett överskott (eller underskott) av kväve eller fosfor, på samma sätt som i princip alla andra ämnen, leda till förändringar som inte enbart är positiva. Förändrad artsammansättning, överskridande av kritiska nivåer för organismer, försurning osv. Att du verkar helt omedveten om detta kan jag bara anta beror på avsaknad av en naturvetenskaplig grundutbildning.
Love the smell of Dunning-Krüger in the morning, smells like......Victory. Har du läst på Södertörns folkhögskola eftersom du anser dig kunna utläsa att jag inte har någon naturvetenskaplig utbildning? Vad har du själv för utbildning? Dramavetenskap?
Visst är det så att för mycket och för lite skämmer allt, men oftast när någon "miljöforskare" får för sig att det är för mycket av något visar det sig att han har klantat till det. Jfr skogsdöden och säldöden. Troligen beror döda bottnar på att topp-predatorerna har försvunnit pga utfiskning, inte på övergödning. Överlag är mer kväve bra och nödvändigt för att tillgodogöra sig den fulla effekten av koldioxidberikningen.
Citat:
Att du sedan i kommande poster ägnar dig åt diverse barnsliga och förvirrade personangrepp och konspiratoriska inlägg kan jag bara anta tyder på brist på argument, men jag tycker hur som helst inte att det hör hemma i en vetenskaplig diskussion.
Du har inte kommit med några inlägg som kan betraktas som vetenskapliga, i väntan på detta roar jag mig och läsarna med lite lyteskomik.