Roade mig med att från SMHI (
Klimatindikator - temperatur) ladda ner filen men årsmedeltemperaturen (°C) baserat på 35 stationer spridda över landet. SMHI är ingen pålitlig källa när det gäller klimat. Det är en statlig byråkratorganisation vars målsättning i först rummet är att göra av med så mycket pengar och resurser som möjligt, samt ha så många anställda som möjligt. Typ sovjetisk ekonomi, som alla/flesta anslagsfinansierade.
Dock verkar de inte fuska lika mycket som sina likar i andra länder. Här gör jag en egen analys av deras temperaturdata från 35 stationer i Sverige från 1860. Jag antar att deras data är korrekta, men i verkligheten förmodligen systematisk avvikelse till förmån för den obevisade CO2-hypotesen, dvs ej korrekt korrigerade för t.ex. urbanska värmeöar.
Den överst grafen som kan ses i länken är det jag ser, men jag valde linjer istället för staplar. Körde data i ett kalkylark. Där ser man att en rät trendlinje under dessa 153 år (hädanefter avrunda till 150 år) visar på en temperaturökning i snitt i vårt land under perioden på 1,5 °C, dvs 1 °C per århundrade här. Vad har blivit sämre för att det har blivit ett litet bättre klimat de senaste 150 åren?
Nu vill Klåfinger att det högst ska bli 2 °C varmare om hundra år. Hahaha, och de inbillar sig eller snarare oss att det är de duktiga på?! Allt tyder på att vad Klåfinger än gör (om de inte tar till riktigt drastiska åtgärder typ geoingenjörskonst) som kommer de att "lyckas". Det gör naturen ändå utan deras onödiga "hjälp" och vårt fördärv.
Man ser en svag ökning till ca 1920 och en relativt stark ökning till 1940. Sedan en starkare avkylning än första uppvärmningen till ca 1970 och senare en svagare uppvärmning till ca år 2000. De två varmaste åren under dessa 150 är var på 30-talet.
I övrigt ser man att medelvärdet från ett år till ett annat normalt är mycket större än sekeltrenden. Den största årsderivatan (1943) är +3,2 °C och vi/ekosystemet skulle inte klara hos sig ens med 1/2 °C varmare per århundrade? I vårt land har vi normalt ökning/minskning normalt per timme varje morgon +2 °C, ±5°C varje dag, ±20 °C varje år i temperaturvariation. Kom igen! Vem kan tro på klimatsvamlet?