Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Den kallas CAGW enligt vem, och menar du alltså att negativa konsekvenser är lika med katastrofala konsekvenser?
Vi kan ju börja med negativa konsekvenser, var någonstans har det blivit obehagligt mycket varmare? Har du några andra exempel på negativa konsekvenser som verkligen kan knytas till högre temp eller CO2-halt? Pga förekommen anledning undanber jag mig Rockströmsnack. För att göra det enkelt kan vi ju helt enkelt sätta peer review-artiklar som inte blivit sågade som måttstock.
Citat:
För det första var detta inte en del av någon publikation utan ett spekulativt svar på en fråga i en intervju 1988.
Här har du faktiskt delvis rätt och jag hade delvis fel. Uppdaterad artikel på WUWT här:
http://wattsupwiththat.com/2009/10/22/a-little-known-but-failed-20-year-old-climate-change-prediction-by-dr-james-hansen/
Utvecklingen tyder dock på att Hansen hade fel, det tar bara lite längre tid att få svaret.
Citat:
Det finns gott om belägg för att 4 graders uppvärmning får påtagliga konsekvenser. Om det skall betäcknas som katastrofala eller inte är upp till bedömmaren
Ja det är klart, för att inte tala om hundra grader, eller att jorden slutar rotera eller träffas av en jättestor asteroid. Felet är att man hävdar att vi skall avcivilisera jorden för att förhindra en så osannolik händelse. För övrigt har jorden varit fyra grader varmare förr och kan bli det igen på mycket lång sikt (efter nästa istid) oavsett vad vi gör. De som lever då får helt enkelt anpassa sig.
Citat:
Kanske lite missriktande att säga att det inte är intressant, snarare att det inte är intressant taget ur ett sammanhang. Det är dock inte min statistik utan NASA:s, och dom är, som dom flesta andra som sysslar med seriös forskning ense om att vi har en pågående uppvärmning. För att trolla bort det är man tvungen att vara kreativ och t.ex. utgå från 1998, strunta i all annan data och mena att eftersom åren efter 98 varit kallare så har vi en nedkylning, fiffigt.
Nej, beroende på vilket dataset man använder har vi haft minst 16 år utan statistiskt signifikant uppvärmning. Tom järnvägsingenjör Pachauri erkänner detta. Det intressanta är att enligt Trenberths tidigare uttalanden är detta tillräckligt för att falsifiera klimatmodellerna.
Citat:
Men så bra, eftersom ett ämne har en positiv effekt på en typ av organismer så utesluter det andra problem som ämnet kan orsaka? Växter gillar kväve och fosfor också, åka dom halterna i naturen så blir allt bättre?
[/quote]
Ja, det är så faktiskt så. För att till fullo utnyttja koldioxidberikningen behövs också mer kväve och fosfor. Nu tänker du förmodligen komma med något döda bottnar-dravel, men då har jag nyheter för dig.
Mycket tyder på att dessa problem inte är primärt orsakade av övergödning, utan av att topp-predatorerna av olika anledningar har försvunnit.
Tyvärr är detta signifikant för sk miljöforskning. Aktivister skriver rapporter utifrån sina förutfattade meningar och detta publiceras i aktivistgranskade journaler som vetenskap. Skogsdöden och säldöden är två mycket tydliga exempel, ozonlarmet kan vara ett tredje, jag har inte satt mig in i det än.