Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Så skulle det ju kunna vara, men då undrar man ju varför inte detta hände vid tidigare värmeböljor. Metan omvandlas ganska snabbt till CO2 så det kan ju vara förklaringen.
Hört talas om det här?
http://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_methane_release
Med tanke på mitt inlägg, vad tror du själv? Dessa tundror har beskrivits som myggfyllda träskmarker under sommarperioden i en rad äldre skildringar. Om smältande permafrost skulle leda till farligt höga utsläpp av metan, varför skedde detta inte då?
Citat:
Det finns ingen klimatmodell som tar hänsyn till hur mycket växthusgaser det finns lagrat i tundran för det finns ingen som vet hur mycket det är.
Det var väl tur, annars skulle de ju vara ännu mer fel.
http://www.drroyspencer.com/2013/04/global-warming-slowdown-the-view-from-space/
Citat:
Jag fattar C3-grejen men att det skulle gälla för C4 eller CAM framgår inte av min litteratur, speciellt inte då CAM alltid är stängda på dagen oavsett.
Jag har inte nämnt de fåtaliga CAM-växterna, och vet faktiskt inte om de har någon nytta av mer CO2.
Citat:
Ledsen, men den där håller inte måttet. Du får nog hitta bättre "peer reviewed articles" än det där. De citerar konsekvent källor som öppet emotsägs av samma författare vid senare tillfällen. Ex:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361343/
Nu handlar ju artiklarna delvis om olika saker. Jag har inte tillgång till den citerade artikeln än så jag återkommer.
Det är ju lite roligt att den artikel du cherrypickat för att motbevisa den rad av artiklar som tas upp i NIPCC faktiskt visar att under realistiska förhållanden (vattenbrist) för många odlingsplatser så är mer CO2 bra för en C4-växt som majs.
Jag tycker nog att den artikel du länkar kunde nämnts i NIPCC, men syftet med NIPCC är att belysa info som inte finns i IPCC-rapporterna. Troligen har man där gjort ett stort nummer av din artikel så därför är den inte med.
Eftersom det var "konsekvent" källor som motsades av samma författare har du säkert fler exempel
Citat:
Vad jag inte kan förstå är varför vissa brinner så otroligt mycket för att få slippa betala ett par procent av sin potentiella vinst till miljöfrågor när man istället annars ändå skulle betalat motsvarande belopp i större och mer bensinslukande bilar eller ett mindre energieffektivt hus som man i sin tur skulle krävt ännu större kapitalkostnad att underhålla?
Det handlar inte om att betala till miljöfrågor, det handlar om att betala till vindkraftindustrin, finansinstitut, hittepåforskning, FN och annan byråkrati. För detta får vi mindre frihet, välstånd och sämre miljö.
Jag kan leva med det, men redan idag dör människor till följd av en havererad energi- och jordbrukspolitik i klimathotets namn.
Citat:
Angående växthusgaser så är vattenånga en växthusgas enligt definitionen gas som absorberar IR-strålning. IPCC har valt att betrakta det som en feedback. Det är inte fel i sig, men definitivt mindre rätt enligt den grundläggande definitionen. Det som är definitivt fel är att man överskattar effekten av vattenånga som feedback.
Och metan. Och lustgas. Och diverse andra gaser. CO2 är EN växthusgas som dessutom är ganska kortlivad. Och lite mindre problematisk i det större perspektivet än de andra.
Där kan jag nästan hålla med dig. Eftersom jag inte anser att CO2 är ett problem har ju givetvis andra växthusgaser en avsevärd potential att vara mer problematiska. En som verkligen är det är marknära ozon, vilket du ser i en del av de studier jag hänvisat till.
Citat:
Och som jag sagt förrut är medeltemperaturer inte speciellt vetenskapliga.
Det måste jag ha missat och jag kan med vissa förbehåll hålla med dig.
Citat:
Det verkar för övrigt misstänkt planekonomiskt
Ironiskt nog har man haft "femårsplaner" för jordbruket sedan 70-talet.Som jag har förstått det är det en anledning till att bönderna är republikaner för att slippa detta.
Om BBC säger att det finns en lag för att 40% av majsproduktionen skall avsättas för biobränsleprodution har jag ingen anledning att ifrågasätta detta. Vill du bestrida detta får du nog komma med lite bättre argument än att du inte hittat det.