Citat:
Men allt annat är inte oförändrat. En större motor kan fortfarande ha sämre energiutveckling eller sämre aerodynamik.
Du gör dig bara löjlig, aerodynamik? Jo, jag tackar. Det är ju det första man kollar när man bestämmer sig för motoralternativ...NOT
Citat:
I fallet växter är det som sagt MÅNGA faktorer som inverkar och i fallet klimatförändringar är det MÅNGA växthusgaser som påverkar. Påverkas klimatet med 2 grader av CO2 kanske en större växthusgas släpps ut från tundran i Sibirien som i sig påverkar mer.
Så skulle det ju kunna vara, men då undrar man ju varför inte detta hände vid tidigare värmeböljor. Metan omvandlas ganska snabbt till CO2 så det kan ju vara förklaringen.
Citat:
Citat:
Eftersom växten bara använder en mindre del av vattnet till fotosyntes är det väsentligt vad som händer med det andra vattnet. Om du kommer ihåg begreppet stomata, så är det så att med färre av dessa avdunstar mindre vatten från växten. Som du kanske minns är det allmänt accepterat att högre CO2 ger färre stomata. Bland annat används detta faktum av paleoklimatologer som en proxy för CO2-halt. Alltså lie mer vatten för fotosyntes, mycket mindre vatten för transpiration ger mindre vatten totalt. Detta är textbokskunskap i lite mer avancerad utbildning än den du går.
Jag fattar den där tanken men det är fortfarande rätt spekulativt. Jag ser inte att C3 skulle behöva mindre vatten för att CO2:n ökar, om du har någon källa för ditt påstående skulle det vara intressantare. Du verkar uppenbarligen ha det (se fetstil)
Nej, du har tydligen inte fattat idén. Färre stomata ger mindre avdunstning alltså minskar vattenbehovet, hur kan detta vara spekulativt?
Du har redan fått källor på detta. Läs NIPCC-rapporten s409ff så hittar du mängder av rapporter om detta. Det går att hitta rapporter (cherrypicking) som inte visar på någon effekt, men det har i de jag tittat på haft troliga orsaker som inte är relaterade till CO2.
http://nipccreport.com/reports/2009/pdf/Chapter%207.pdf
Citat:
Trots att det är så "kaotiskt" så anser du att du kan konstatera hur människans gasutsläpp inte bara påverkar det nuvarande klimatsystemet men även hur det kommer att se ut i framtiden trots att det inte finns någon klimatmodell som tar hänsyn till alla gasutsläpp?
Det är väl snarare IPCC som tror det och du tror ju på dem. IPCC:s prognoser har genomgående varit fel i den riktning jag och andra skeptiker hävdat så vi är ju i alla fall bättre än IPCC på att bedöma hur CO2-berikning påverkar klimatet. Det innebär inteatt vi tror att vi med någon större säkerhet kan bedöma förändringar i klimatet, detta beroende på att klimatet påverkas av en rad andra mekanismer som är dåligt kända.
Angående växthusgaser så är vattenånga en växthusgas enligt definitionen gas som absorberar IR-strålning. IPCC har valt att betrakta det som en feedback. Det är inte fel i sig, men definitivt mindre rätt enligt den grundläggande definitionen. Det som är definitivt fel är att man överskattar effekten av vattenånga som feedback.
Citat:
Citat:
Fantastiskt! Du gör det igen, argumenterar för min ståndpunkt. Det finns bara ett fåtal platser där högre temperaturer sammantaget skulle leda tillnegativa effekter, särskilt i kombination med högre CO2. Vi försökerju hela tiden tala om för dig att värme är bra, kyla är dåligt. Innan du kommer med något exempel på någon ökenväxtsomskulle kunna drabas vill jag påminna om att Polar Amplification gör att det är de kallare platserna som blir varmast av en global tempökning och att att eventuella problem med detta lindras av mer CO2, samt att det är det sammantagna resultatet som räknas.
Du gör samma sak åt andra hållet när du försöker att applicera en global process på lokala klimat och säga hur det kommer att bli utifrån dina begränsade kriterier. En världskarta är aldrig korrekt utifrån en global projektion, det blir alltid fel för en glob kan inte projiceras på en tvådimensionell bild. Samma sak kan inte ett globalt klimat bli korrekt projicerat på lokala eller mikroklimat.
Nej, inte ens din halmgubbe är samma sak som att jag argumenterar mot mig själv. Du har helt enkelt fel, igen.
Ditt resonemang är dock intressant såtillvida att det belyser problemet med att betrakta en global medeltemperatur som en faktor som påverkar växtliv etc. I verkligheten är det ju så att inga andra organismer än klimathotare reagerar på att en global medeltemperatur som stiger med en bråkdel av en grad under ett decennium. Lokalt kan denna få effekter genom att sannolikheten för ett visst lokalt klimat ökar eller minskar, men i jämförelse med alla andra faktorer som påverkar är det sannolikt att detta är minimalt. Temperaturen kan ju förändras med över 20 grader under ett dygn och ännu mer under ett år så dessa förändringar har mycket större utsikt att påverka en växt än en höjning av genomsnittstemperaturen med 0,1 grad.
Citat:
Citat:
Citat:
Det har inte framgått någonting alls av ditt resonemang och det förvånar mig inte. Inte ens IPCC:s förutsägelser om torksituationen har någon som helst verklighetsförankring. Jag hävdar för övrigt inte att jorden "anpassar sig" efter någonting överhuvudtaget. Jag hävdar att de påstådda effekterna av högre koldioxidhalt inte kan påvisas med mätdata eller göras troliga av teoretiska resonemang.
Men dina påstådda positiva effekter kan påvisas med mätdata?
Ja se t ex NIPCC-rapporten.
Citat:
För att du säger att torkan inte förekommer, att vädret är exakt likadant som det var för 200 år sedan och att ingenting kommer att förändras även om utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka. Du har flertalet gånger hävdat att utsläpp av CO2 stod för "den gröna revolutionen" som ökade människans matproduktion.
Halmgubbar, inte en enda mening stämmer. Gör om, gör rätt.
Citat:
Citat:
Skepsis mot MSM som BBC, bra! Här har du hela lagen att fördjupa dig i:
http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/PLAW-11...110publ234.htm
Mmm, jag har den lagen. Var står det att politikerna får bestämma vilka saker du odlar på din mark och under vilka omständigheter? Jag vet att politikerna kan styra det med subventioner och stödköp vid "hedge:ing"-avtal, men var står det att jordbrukaren måste göra det och vad händer om jag väljer att göra något annat?
Jag är inte tillräckligt intresserad för att läsa hela lagen, det framgår dock av Wikisammanfattningen att det är så. Om du inte tror på det får du väl kolla i lagen och korrigera wikiartikeln.