2013-04-22, 09:09
Medlem
Klimatflyktings avatar
Melange:
Ännu en tankevurpa:
Citat:
Citat:
Här tänker du fel igen. Effekten av en ökning av ett näringsämne är avtagande. Dvs första säcken ger större effekt än den andra. Detsamma gäller för CO2...

Kul att du till slut förstår den grejen. Eftersom de positiva effekterna av CO2 planar ut och inte ökar proportionellt med människans utsläpp, vad tror du händer när atmosfären når 1500-2000 ppm? Och vid 4000 ppm? Ingen fara på taket, du hade tänkt på allt eller hur?

Hur får du ihop ovanstående med detta?
Citat:
Du säger att växtligheten gått upp med 10-30% sen den industriella revolutionen (och följdaktligen majorieten av denna ökning varit sen 1980 vilket är extra löjligt då jag kommer ihåg hur stora växterna blev på 1980-talet).

Jag tror egentligen ingenting om vad som händer med växter vid 2000-4000 ppm. Jag har inte läst om några experiment på dessa nivåer.

Effekter i övrigt av 4000 ppm finns det väl inga belägg för heller? Det är ju trots allt bara 0,4% medan det i t ex utandningsluft är ca 5%.

Anledningen till att jag inte har intresserat mig för sådana effekter är att en CO2-halt på 4000 ppm inte är realistisk. Det skulle krävas tusentals år med nuvarande förbränning av fossila bränslen för att nå dit och så mycket finns inte. Att du tar upp det är bara löjligt.

Edit: Hittade ett experiment med 7000ppm: http://www.worldclimatereport.com/archive/previous_issues/vol7/v7n13/greening.htm
Senast redigerad av Klimatflykting 2013-04-22 kl. 09:31. Anledning: Tillägg
Citera
2013-04-22, 10:22
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Men allt annat är inte oförändrat. En större motor kan fortfarande ha sämre energiutveckling eller sämre aerodynamik.

Du gör dig bara löjlig, aerodynamik? Jo, jag tackar. Det är ju det första man kollar när man bestämmer sig för motoralternativ...NOT

Citat:
I fallet växter är det som sagt MÅNGA faktorer som inverkar och i fallet klimatförändringar är det MÅNGA växthusgaser som påverkar. Påverkas klimatet med 2 grader av CO2 kanske en större växthusgas släpps ut från tundran i Sibirien som i sig påverkar mer.

Så skulle det ju kunna vara, men då undrar man ju varför inte detta hände vid tidigare värmeböljor. Metan omvandlas ganska snabbt till CO2 så det kan ju vara förklaringen.

Citat:
Citat:
Eftersom växten bara använder en mindre del av vattnet till fotosyntes är det väsentligt vad som händer med det andra vattnet. Om du kommer ihåg begreppet stomata, så är det så att med färre av dessa avdunstar mindre vatten från växten. Som du kanske minns är det allmänt accepterat att högre CO2 ger färre stomata. Bland annat används detta faktum av paleoklimatologer som en proxy för CO2-halt. Alltså lie mer vatten för fotosyntes, mycket mindre vatten för transpiration ger mindre vatten totalt. Detta är textbokskunskap i lite mer avancerad utbildning än den du går.

Jag fattar den där tanken men det är fortfarande rätt spekulativt. Jag ser inte att C3 skulle behöva mindre vatten för att CO2:n ökar, om du har någon källa för ditt påstående skulle det vara intressantare. Du verkar uppenbarligen ha det (se fetstil)

Nej, du har tydligen inte fattat idén. Färre stomata ger mindre avdunstning alltså minskar vattenbehovet, hur kan detta vara spekulativt?

Du har redan fått källor på detta. Läs NIPCC-rapporten s409ff så hittar du mängder av rapporter om detta. Det går att hitta rapporter (cherrypicking) som inte visar på någon effekt, men det har i de jag tittat på haft troliga orsaker som inte är relaterade till CO2.
http://nipccreport.com/reports/2009/pdf/Chapter%207.pdf

Citat:
Trots att det är så "kaotiskt" så anser du att du kan konstatera hur människans gasutsläpp inte bara påverkar det nuvarande klimatsystemet men även hur det kommer att se ut i framtiden trots att det inte finns någon klimatmodell som tar hänsyn till alla gasutsläpp?

Det är väl snarare IPCC som tror det och du tror ju på dem. IPCC:s prognoser har genomgående varit fel i den riktning jag och andra skeptiker hävdat så vi är ju i alla fall bättre än IPCC på att bedöma hur CO2-berikning påverkar klimatet. Det innebär inteatt vi tror att vi med någon större säkerhet kan bedöma förändringar i klimatet, detta beroende på att klimatet påverkas av en rad andra mekanismer som är dåligt kända.

Angående växthusgaser så är vattenånga en växthusgas enligt definitionen gas som absorberar IR-strålning. IPCC har valt att betrakta det som en feedback. Det är inte fel i sig, men definitivt mindre rätt enligt den grundläggande definitionen. Det som är definitivt fel är att man överskattar effekten av vattenånga som feedback.

Citat:
Citat:
Fantastiskt! Du gör det igen, argumenterar för min ståndpunkt. Det finns bara ett fåtal platser där högre temperaturer sammantaget skulle leda tillnegativa effekter, särskilt i kombination med högre CO2. Vi försökerju hela tiden tala om för dig att värme är bra, kyla är dåligt. Innan du kommer med något exempel på någon ökenväxtsomskulle kunna drabas vill jag påminna om att Polar Amplification gör att det är de kallare platserna som blir varmast av en global tempökning och att att eventuella problem med detta lindras av mer CO2, samt att det är det sammantagna resultatet som räknas.

Du gör samma sak åt andra hållet när du försöker att applicera en global process på lokala klimat och säga hur det kommer att bli utifrån dina begränsade kriterier. En världskarta är aldrig korrekt utifrån en global projektion, det blir alltid fel för en glob kan inte projiceras på en tvådimensionell bild. Samma sak kan inte ett globalt klimat bli korrekt projicerat på lokala eller mikroklimat.

Nej, inte ens din halmgubbe är samma sak som att jag argumenterar mot mig själv. Du har helt enkelt fel, igen.

Ditt resonemang är dock intressant såtillvida att det belyser problemet med att betrakta en global medeltemperatur som en faktor som påverkar växtliv etc. I verkligheten är det ju så att inga andra organismer än klimathotare reagerar på att en global medeltemperatur som stiger med en bråkdel av en grad under ett decennium. Lokalt kan denna få effekter genom att sannolikheten för ett visst lokalt klimat ökar eller minskar, men i jämförelse med alla andra faktorer som påverkar är det sannolikt att detta är minimalt. Temperaturen kan ju förändras med över 20 grader under ett dygn och ännu mer under ett år så dessa förändringar har mycket större utsikt att påverka en växt än en höjning av genomsnittstemperaturen med 0,1 grad.

Citat:
Citat:
Citat:
Det har inte framgått någonting alls av ditt resonemang och det förvånar mig inte. Inte ens IPCC:s förutsägelser om torksituationen har någon som helst verklighetsförankring. Jag hävdar för övrigt inte att jorden "anpassar sig" efter någonting överhuvudtaget. Jag hävdar att de påstådda effekterna av högre koldioxidhalt inte kan påvisas med mätdata eller göras troliga av teoretiska resonemang.

Men dina påstådda positiva effekter kan påvisas med mätdata?

Ja se t ex NIPCC-rapporten.

Citat:
För att du säger att torkan inte förekommer, att vädret är exakt likadant som det var för 200 år sedan och att ingenting kommer att förändras även om utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka. Du har flertalet gånger hävdat att utsläpp av CO2 stod för "den gröna revolutionen" som ökade människans matproduktion.

Halmgubbar, inte en enda mening stämmer. Gör om, gör rätt.

Citat:
Citat:
Skepsis mot MSM som BBC, bra! Här har du hela lagen att fördjupa dig i:http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/PLAW-11...110publ234.htm

Mmm, jag har den lagen. Var står det att politikerna får bestämma vilka saker du odlar på din mark och under vilka omständigheter? Jag vet att politikerna kan styra det med subventioner och stödköp vid "hedge:ing"-avtal, men var står det att jordbrukaren måste göra det och vad händer om jag väljer att göra något annat?

Jag är inte tillräckligt intresserad för att läsa hela lagen, det framgår dock av Wikisammanfattningen att det är så. Om du inte tror på det får du väl kolla i lagen och korrigera wikiartikeln.
Citera
2013-04-22, 18:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Melange

Du verkar ju ha skaffat dig lite ekonomiska kunskaper sedan sist, men det var det här uttalandet vi med spänning väntar på förklaringen till:

I ditt förra inlägg beskriver du ju det motsatta scenariot.

Jag återkommer med svar på övriga halmgubbar och missuppfattningar ikväll, men jag kan ju redan nu nämna att du bör läsa på lite om logik och vetenskaplig metod. Du bör även studera NIPCC-rapportens avsnitt omkoldioxids inverkan på vattenstress.

Hela diskussionen är fånig. Ett rykte är ett rykte, det räcker för att driva marknaden och behöver inte vara byggt på fakta.
Citera
2013-04-22, 19:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Här har du en av anledningarna till din oförmåga att delta på ett konstruktivt sätt i en diskussion. Det är ungefär som om någon skulle argumentera för att kvantmekaniken inte stämmer för att den inte är med i en grundskolebok i fysik. Det väsentliga här är inte det exakta antalet essentiella växtnäringsämnen, detta varierar beroende på definition och hur man bedömer de undersökningar som gjorts.

När man når lite högre nivåer inom vetenskapliga områden är allt inte solklart som du tycks tro, inte ens inom hard core science.

Dina yrkesmanualer är säkert användbara för de situationer de är tänkta för men ger inte en heltäckande bild av vetenskapen. Ett område som de definitivt inte kan användas för är att bedöma följderna av mer koldioxid i atmosfären, varken lokalt eller globalt.

Men huruvida nickel är ett nödvändigt grundämne eller inte är inte relevant för diskussionen vilket framgår om du läser posten. Jag gissar att det klassas som ett nödvändigt grundämne på grund av att det är nödvändigt för Fabaceae-familjen som är en av de viktigaste familjerna inom jordbruk då de tillverkar sitt eget kväve via Rhizobia-symbios. Jag har aldrig sagt att mina manualer förklarar klimatprocesser på "hardcore science"-nivå heller, vi diskuterar nickel som nödvändigt grundämne och det är alltså du som ifrågasätter att det är så. Vrid inte diskussionen ytterligare till något fånigt antagande att jag inte begriper vad jag pysslar med och du själv gör det när du inte ens förklarat varför du har kompetensen att argumentera med mig.

Citat:
Det skulle dock vara intressant att få veta vad det står om växthusodling, hur många ppm co2 rekommenderas för några olika växter?

Precis, var kan man läsa om det? Gissar två situationer på rak arm: kontrollerade och okontrollerade experiment. Här säger vissa, ex. Klimatflykting att kontrollerade experiment under superoptimala förhållanden är mer pålitliga än okontrollerade experiment under normala förhållanden (inkluderat suboptimalt). Vilket jag inte kan förstå men det säkert finns någo anledning till vilket ingen lyckats förklara.

Nu har jag lyckats hitta den där frågan på provet som vissa här inte ville acceptera. Frågan var som följande:

Citat:
The concentration of CO2 in Earth's atmosphere has increased over the past 200 years. If this trend continues, as seems likely, what could happen to photosynthesis? Ignore global warming and assume that the content of oxygen in the atmosphere will not change.
A) The net yield C3 photosynthesis should increase; C4 photosynthesis should be unaffected.
B) The net yield C3 photosynthesis should decrease; C4 photosynthesis should be unaffected.
C) The net yield C3 photosynthesis should stay the same; C4 photosynthesis should increase.
D) Both the net yield C3 photosynthesis and C4 photosynthesis should not change.
E) None of the above

Jag har absolut ingen aning om varför jag valde fel första gången, jag antar att jag markerade fel svar av misstag, rätt svar skall vara A. Anledningen till detta antar jag är att C4-växterna redan fått sin 10% ökning av CO2-höjningen.
Citera
2013-04-22, 19:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Melange:
Ännu en tankevurpa:

Hur får du ihop ovanstående med detta?

Olika fotosyntesprocesser, C3, C4, CAM. C4/CAM har planat ut och ökar inte fotosyntesen medans C3 antagligen tjänar på högre CO2.

Citat:
Jag tror egentligen ingenting om vad som händer med växter vid 2000-4000 ppm. Jag har inte läst om några experiment på dessa nivåer.

Effekter i övrigt av 4000 ppm finns det väl inga belägg för heller? Det är ju trots allt bara 0,4% medan det i t ex utandningsluft är ca 5%.

Anledningen till att jag inte har intresserat mig för sådana effekter är att en CO2-halt på 4000 ppm inte är realistisk. Det skulle krävas tusentals år med nuvarande förbränning av fossila bränslen för att nå dit och så mycket finns inte. Att du tar upp det är bara löjligt.

Jag har hört att många insekter dör vid lägre ökningar än 2000 ppm, vilket i sig är ett problem då människan är indirekt beroende av insektspolinering. 4000 PPM orimligt, varför säger du det exakt? Varför tror du att vi någonsin kommer att sluta använda fossila bränslen om det finns kvar? Och varför tror du att fotosyntesen alltid kommer att öka i förhållande till människan? Vi blir fler och fler, sågar ner mer och mer skog, sprider mer och mer gifter etc. Du är ju den som använder "sen början av industriella revolutionen" hela tiden som tidsargument men den största delen av utsäppen av CO2 har ju varit de senaste 30 åren. I det perspektivet är 4000 ppm inte speciellt långt bort, i synnerhet då många växthusgaser har betydligt längre livstid än CO2.
Citera
2013-04-22, 19:34
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hela diskussionen är fånig. Ett rykte är ett rykte, det räcker för att driva marknaden och behöver inte vara byggt på fakta.

Men fattar du dåligt? Det handlar inte om rykten, det handlar om hur du ser på ekonomiska samband. Du hävdar att kunskapen eller ryktet (your choice) om att många planterat majs leder till lägre priser

Detta går helt emot etablerad ekonomisk teori och vi vill gärna veta hur du tänker här.
Citera
2013-04-22, 20:14
Medlem
Klimatflyktings avatar
Melange
Du säger att effekten av mer koldioxid är avtagande, detta är i linje med etablerad vetenskap och gäller för alla näringsämnen.

Sedan säger du att effekten har varit som störst sedan 1980. Detta innebär att CO2 har ökat exponentiellt sedan dess, men inte innan, annars är det inte sant. Förstår du detta eller skall jag behöva förklara grundläggande matte för dig också?

Som svar kommer du med följande osammanhängande snömos:
Citat:
Olika fotosyntesprocesser, C3, C4, CAM. C4/CAM har planat ut och ökar inte fotosyntesen medans C3 antagligen tjänar på högre CO2.

Det finns ungefär 6000 C4-växter av totalt ca 220.000 växter. En del av dem är förvisso ekonomiskt betydelsefulla, majs t ex, men i det stora hela är det vad som händer med C3-växterna som är betydelsefullt.

Inte ens det faktum att C3-växter får en konkurrensfördel gentemot t ex majs är relevant. När man odlar majs ser man nämligen till att det inte finns några konkurrerande växter på odlingsplatsen.

Citat:
Jag har hört att många insekter dör vid lägre ökningar än 2000 ppm,...

Enlighten me! Detta innebär att jag skulle kunna ta död på insekter genom att andas ut 50000ppm CO2 på dem. Jag har ju inte provat och eftersom jag är i Sverige har jag till följd av den kalla våren inte tillgång till några insekter att prova på.

Citat:
4000 PPM orimligt, varför säger du det exakt? Varför tror du att vi någonsin kommer att sluta använda fossila bränslen om det finns kvar? Och varför tror du att fotosyntesen alltid kommer att öka i förhållande till människan? Vi blir fler och fler, sågar ner mer och mer skog, sprider mer och mer gifter etc. Du är ju den som använder "sen början av industriella revolutionen" hela tiden som tidsargument men den största delen av utsäppen av CO2 har ju varit de senaste 30 åren. I det perspektivet är 4000 ppm inte speciellt långt bort, i synnerhet då många växthusgaser har betydligt längre livstid än CO2.

Här har du återigen staplat en rad mer eller mindre irrelevanta frågor, påståenden och halmgubbar på varandra.

Jag tror inte att vi kommer att sluta använda fossila bränslen så länge de finns kvar i lättillgänglig form. Dina alarmistkompisar däremot säger att de kommer att ta slut inom ganska korta tidsrymder, från igår till om hundra år beroende på vem man har frågat och när.

Som jag nämnde skulle en halt på 4000ppm innebära att man eldade på på dagens nivå i över 2000 år. Jag tillåter mig faktiskt att tvivla på att det finns så mycket utvinningsbara fossila bränslen.

I det perspektivet är det irrelevant om vi eldat upp det vi har eldat upp under de senaste 30 åren eller 50 eller 100 åren. Oavsett vilket finns det inte en chans att nå 4000ppm med fossila bränslen.

Att "många växthusgaser har betydligt längre livstid än CO2" är fullständigt irrelevant för halten av CO2. Är detta ytterligare ett halvtänkt resonemang där effekten av andra växthusgaser skall ge en ekvivalent effekt av 4000ppm CO2? I så fall får du nog komma med lite mer om vilka gaser och vilket samband med förbränning av fossila bränslen deras förekomst i atmosfären har.
Citera
2013-04-22, 20:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Så skulle det ju kunna vara, men då undrar man ju varför inte detta hände vid tidigare värmeböljor. Metan omvandlas ganska snabbt till CO2 så det kan ju vara förklaringen.

Hört talas om det här?

http://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_methane_release

Det finns ingen klimatmodell som tar hänsyn till hur mycket växthusgaser det finns lagrat i tundran för det finns ingen som vet hur mycket det är. Börjar det sippra ut kan det uppenbarligen ändra klimatet en hel del och det har som sagt redan börjat sippra.

Citat:
Nej, du har tydligen inte fattat idén. Färre stomata ger mindre avdunstning alltså minskar vattenbehovet, hur kan detta vara spekulativt?

Jag fattar C3-grejen men att det skulle gälla för C4 eller CAM framgår inte av min litteratur, speciellt inte då CAM alltid är stängda på dagen oavsett.

Citat:
Du har redan fått källor på detta. Läs NIPCC-rapporten s409ff så hittar du mängder av rapporter om detta. Det går att hitta rapporter (cherrypicking) som inte visar på någon effekt, men det har i de jag tittat på haft troliga orsaker som inte är relaterade till CO2.
http://nipccreport.com/reports/2009/pdf/Chapter%207.pdf

Ledsen, men den där håller inte måttet. Du får nog hitta bättre "peer reviewed articles" än det där. De citerar konsekvent källor som öppet emotsägs av samma författare vid senare tillfällen. Ex:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361343/

Citat:
Det är väl snarare IPCC som tror det och du tror ju på dem. IPCC:s prognoser har genomgående varit fel i den riktning jag och andra skeptiker hävdat så vi är ju i alla fall bättre än IPCC på att bedöma hur CO2-berikning påverkar klimatet. Det innebär inteatt vi tror att vi med någon större säkerhet kan bedöma förändringar i klimatet, detta beroende på att klimatet påverkas av en rad andra mekanismer som är dåligt kända.

Jag är generellt skeptisk till det mesta, men det finns ett gammalt vist ordspråk som säger "it it works fine, do not f**k it up". Det finns också ett fin rad i gamla testamentet där det står att man ska betala i blod om man förorenar världen. Jag bryr mig inte om någon säger sig veta vad som kommer att ske i framtiden, vad jag däremot bryr mig om är världen som vi lever i och det faktum att vi inte äger den oavsett hur mycket du anser dig göra det. Det kan finnas processer som IPCC och alla satans förståsigpåare inte begriper. Det råder inget konsensus hur klimatförändringarna fungerar och det är den här tråden ett soklart exempel på. Det råder heller inget konsensus om varför så många bin dött de senaste åren. Att säga hur det föreligger när man 1. inte har kompetens, 2. inte är yrkesverksam inom området, 3. är helt beroende av de faktorer som man lägger på spelbordet (i det här fallet klimat, växter och insekter) är enligt mig ett ganska typiskt fenomen som jag stött på väldigt många gånger i livet. Vad jag inte kan förstå är varför vissa brinner så otroligt mycket för att få slippa betala ett par procent av sin potentiella vinst till miljöfrågor när man istället annars ändå skulle betalat motsvarande belopp i större och mer bensinslukande bilar eller ett mindre energieffektivt hus som man i sin tur skulle krävt ännu större kapitalkostnad att underhålla?

Citat:
Angående växthusgaser så är vattenånga en växthusgas enligt definitionen gas som absorberar IR-strålning. IPCC har valt att betrakta det som en feedback. Det är inte fel i sig, men definitivt mindre rätt enligt den grundläggande definitionen. Det som är definitivt fel är att man överskattar effekten av vattenånga som feedback.

Och metan. Och lustgas. Och diverse andra gaser. CO2 är EN växthusgas som dessutom är ganska kortlivad. Och lite mindre problematisk i det större perspektivet än de andra.

Citat:
Ditt resonemang är dock intressant såtillvida att det belyser problemet med att betrakta en global medeltemperatur som en faktor som påverkar växtliv etc. I verkligheten är det ju så att inga andra organismer än klimathotare reagerar på att en global medeltemperatur som stiger med en bråkdel av en grad under ett decennium. Lokalt kan denna få effekter genom att sannolikheten för ett visst lokalt klimat ökar eller minskar, men i jämförelse med alla andra faktorer som påverkar är det sannolikt att detta är minimalt. Temperaturen kan ju förändras med över 20 grader under ett dygn och ännu mer under ett år så dessa förändringar har mycket större utsikt att påverka en växt än en höjning av genomsnittstemperaturen med 0,1 grad.

Och som jag sagt förrut är medeltemperaturer inte speciellt vetenskapliga. Medianvärden är betydligt mer intressanta enligt mig då det är extremvärden och lokala frekvenser som påverkar växtligheten. En tillfällig temperatur på 65 grader kanske betyder mer än en långvarig temperatur på 50 grader, vad vet jag? Vad jag vet är iaf att du inte vet. I Australien hade man rekordtemperaturer på många håll i somras, de fick ändra sina meterologiska system för att visa temperaturerna då man tidigare inte tog med topparna då de ansågs vara för perifera eller dylikt (osäker på omständigheterna men de fick iaf två nya högre skalenheter i somras).

Citat:
Ja se t ex NIPCC-rapporten.

Jag gjorde det och hittade genast fakta som rebutterade den av samma författare. Grattis. Gör om gör rätt.

Citat:
Jag är inte tillräckligt intresserad för att läsa hela lagen, det framgår dock av Wikisammanfattningen att det är så. Om du inte tror på det får du väl kolla i lagen och korrigera wikiartikeln.

Jag läste lagen, hittade den inte. Det enda jag hittar är lagen som kräver bensinbolagen att lägga etanol i bensinen, att sen den etanolen måste vara amerikansk eller inte kan jag inte svara på men jag ser inte någonting om att jag måste odla majs om jag har en åker. Det verkar för övrigt misstänkt planekonomiskt och verkar besynnerligt då USA inte är en planekonomi och de flesta bönder dessutom är republikaner.
Senast redigerad av Melange5738 2013-04-22 kl. 20:37.
Citera
2013-04-22, 20:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men fattar du dåligt? Det handlar inte om rykten, det handlar om hur du ser på ekonomiska samband. Du hävdar att kunskapen eller ryktet (your choice) om att många planterat majs leder till lägre priser

Detta går helt emot etablerad ekonomisk teori och vi vill gärna veta hur du tänker här.

Det är uppenbarligen du som fattar dåligt. Stor planterad yta = stor förväntad skörd. Stor förväntad skörd + torka = lägre förväntad skörd. Stor förväntad påverkad yta vs liten förväntad icke-påverkad yta = större ekonomisk påverkan. Vilket steg är det du inte begriper? Och hur är det relevant för diskussionen?
Citera
2013-04-22, 20:50
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
vi diskuterar nickel som nödvändigt grundämne och det är alltså du som ifrågasätter att det är så.
Jag konstaterar bara att beroende på vilken definition man väljer så är nickel ett essentiellt näringsämne eller inte. För övrigt är det jag som argumenterat för en mer inkluderande definition. I denna ingår definitivt nickel.

Citat:
Vrid inte diskussionen ytterligare till något fånigt antagande att jag inte begriper vad jag pysslar med och du själv gör det när du inte ens förklarat varför du har kompetensen att argumentera med mig.

Faktum är att du själv har gett avgörande belägg för att du faktiskt inte vet vad du sysslar med. Jag skulle definitivt inte anlita dig för något mer kvalificerat arbete varken inom odling eller något annat. Det som gör att jag har kompetensen att avgöra detta och att argumentera med dig är att jag har en mycket bred formell och informell utbildning som bl a inkluderar naturvetenskap, ekonomi och historia. När det gäller odling har jag 20 års erfarenhet på hobbynivå och 6 års erfarenhet av kommersiell odling. Jag förkovrar mig också i ämnet genom att läsa handböcker, facktidskrifter och forskningsavhandlingar. Dessutom har jag kontakt med forskare inom området via email. Som du borde förstår ger detta lite bredare och i många fall djupare kunskaper än en hortonomutbildning som verkar ligga på gymnasienivå. Jag skulle tro att de flesta som följt vårt meningsutbyte har insett detta.

Citat:
Citat:
Det skulle dock vara intressant att få veta vad det står om växthusodling, hur många ppm co2 rekommenderas för några olika växter?

Precis, var kan man läsa om det?

Frågan avsåg din kurslitteratur, växthusodling ingick alltså inte i utbildningen.
Jag jobbar själv inte med växthusodling men vad gäller koldioxid använder man vanligen CO2-halter mellan 1000-1400ppm. Om du nu går på en riktig skola bör dina lärare ha tips på litteratur.

Citat:
Citat:
The concentration of CO2 in Earth's atmosphere has increased over the past 200 years. If this trend continues, as seems likely, what could happen to photosynthesis? Ignore global warming and assume that the content of oxygen in the atmosphere will not change.
A) The net yield C3 photosynthesis should increase; C4 photosynthesis should be unaffected.
B) The net yield C3 photosynthesis should decrease; C4 photosynthesis should be unaffected.
C) The net yield C3 photosynthesis should stay the same; C4 photosynthesis should increase.
D) Both the net yield C3 photosynthesis and C4 photosynthesis should not change.
E) None of the above

Jag har absolut ingen aning om varför jag valde fel första gången, jag antar att jag markerade fel svar av misstag, rätt svar skall vara A. Anledningen till detta antar jag är att C4-växterna redan fått sin 10% ökning av CO2-höjningen.

Det finns inget korrekt svarsalternativ. Så här skall det vara:" The net yield C3 photosynthesis should increase; C4 photosynthesis should also increase but less than for C3.

C4-växterna har inte nått gränsen för ökande utbyte av mer CO2, se www.co2science.com för exempel.
Citera
2013-04-22, 20:56
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är uppenbarligen du som fattar dåligt. Stor planterad yta = stor förväntad skörd. Stor förväntad skörd + torka = lägre förväntad skörd. Stor förväntad påverkad yta vs liten förväntad icke-påverkad yta = större ekonomisk påverkan. Vilket steg är det du inte begriper? Och hur är det relevant för diskussionen?

Det är lite sent att slingra sig ur detta med att det var ett skrivfel nu. Såhär skrev du:
Citat:
...anledningen till att priserna gick upp under sommaren var just att marknaden var rädd för spekulationer då de visste att många hade odlat majs

Det stämmer inte alls med ditt nya resonemang.
Citera
2013-04-22, 21:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Melange
Du säger att effekten av mer koldioxid är avtagande, detta är i linje med etablerad vetenskap och gäller för alla näringsämnen.

Nej, jag citerar både min kurslitteratur och "peer reviewed"-artiklar. Diskussionen börjar bli fånig om jag ska leta upp artiklar som motsäger allt du säger som dessutom är skrivna av författarna som du refererar till.

Citat:
Sedan säger du att effekten har varit som störst sedan 1980. Detta innebär att CO2 har ökat exponentiellt sedan dess, men inte innan, annars är det inte sant. Förstår du detta eller skall jag behöva förklara grundläggande matte för dig också?

Den största ökningen av CO2 i atmosfären har skett de senaste 30 åren ja. Vem säger något annat förrutom du?

Citat:
Det finns ungefär 6000 C4-växter av totalt ca 220.000 växter. En del av dem är förvisso ekonomiskt betydelsefulla, majs t ex, men i det stora hela är det vad som händer med C3-växterna som är betydelsefullt.

Inte ens det faktum att C3-växter får en konkurrensfördel gentemot t ex majs är relevant. När man odlar majs ser man nämligen till att det inte finns några konkurrerande växter på odlingsplatsen.

Visst, men nu pratar vi inte enbart om superoptimala förhållanden i kontrollerade sammanhang utan i naturliga sammanhang.

Citat:
Enlighten me! Detta innebär att jag skulle kunna ta död på insekter genom att andas ut 50000ppm CO2 på dem. Jag har ju inte provat och eftersom jag är i Sverige har jag till följd av den kalla våren inte tillgång till några insekter att prova på.

Seek and you will find:

http://www.co2meter.com/blogs/news/1518232-can-co2-kill-insects-and-garden-pests
http://faculty.ucr.edu/~john/24%20Cons.Biol.pdf

Gissar att du kan hitta rätt mycket på den fronten på cannabis-sidor.

Hittade även en hel del såna här artiklar:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080324173612.htm
http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2008/03/25/rising-carbon-dioxide-levels-weaken-plant-defences-against-hungry-insects/

så det är uppenbarligen vissa insekter som drar det längre strået. Problemet är just att insekter är en sån där finkänslig pryl, en dålig kan tippa balansen rätt mycket åt fel håll vid en kommersiell odling. Dödar man en som man är beroende av kan man också förlora mer på att den gick bort än vad man förlorar på att ha en viss mängd dåliga.

Citat:
Jag tror inte att vi kommer att sluta använda fossila bränslen så länge de finns kvar i lättillgänglig form. Dina alarmistkompisar däremot säger att de kommer att ta slut inom ganska korta tidsrymder, från igår till om hundra år beroende på vem man har frågat och när.

Nej, "Peak Oil" betyder inte att den tar slut, det betyder att den blir exponentiellt dyrare att utvinna efter att omkring 50% har utvunnits. Inte exakt samma sak: den kommer fortfarande att användas men det kommer inte att vara ekonomiskt lönsamt att använda den på det sätt vi gör idag.

Citat:
Som jag nämnde skulle en halt på 4000ppm innebära att man eldade på på dagens nivå i över 2000 år. Jag tillåter mig faktiskt att tvivla på att det finns så mycket utvinningsbara fossila bränslen.

Utsläppen ökar och oavsett vad du tror så är det ju många som tror att det finns hur mycket fossila ämnen som helst (läs peak oil tråden om du inte tror mig).

Citat:
Att "många växthusgaser har betydligt längre livstid än CO2" är fullständigt irrelevant för halten av CO2. Är detta ytterligare ett halvtänkt resonemang där effekten av andra växthusgaser skall ge en ekvivalent effekt av 4000ppm CO2? I så fall får du nog komma med lite mer om vilka gaser och vilket samband med förbränning av fossila bränslen deras förekomst i atmosfären har.

Jag vet inte hur det hänger ihop, jag vet dock att du inte vet. Det är irrelevant för halten av CO2 men inte irrelevant för den kombinerade effekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in