2013-04-22, 23:40
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Suck. Läs vad jag skrev igen. Kunskap om storleken på ytan av en art med erkänd känslighet för torka vid påtalad torka. Försök att omformulera frågan om du inte begriper alla faktorer som påverkar för det är uppenbart att du inte klarar att hålla alla i huvudet samtidigt.

Det är fortfarande inte vad du hävdade från början. Det faktum att en stor yta är planterad med en viss växt sänker priset på den. Om det sedan bli torka höjer det priset, men inte lika mycket som om en mindre yta varit planterad, under förutsättning att det inte är frågan om ett totalt skördebortfall.

Jag tror att du har begripit det nu och bara försöker få det att framstå som om du gjort det hela tiden. Det lyckas inte.
Citera
2013-04-22, 23:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
"The Permian–Triassic extinction event" var troligtvis en serie katastrofer under helt andra förhållanden än dagens. De värmeböljor jag avsåg när malaria härjade på den smälta tundran var under 1800-1900-talen. Trots detta läckte det inte ut så mycket metan att det blev någon katastrof, varför skulle det göra det nu?

För att idag är det fler spelare på planen. Fler växthusgaser i större omsättningar i fler kombinationer. Det är just osäkerhetsfaktorn som är anledningen till varsamhet, inte att någon professor säger ditten eller datten. Det finns en del som säger att det är relativt irrelevant visst, men det finns okända volymer av gaser med mycket större växthuseffektsgrad än CO2 som sipprar ut i atmosfären och din hållning är "so what" i en tråd om just växthuseffekten säger väl en hel del, tycker du inte? Du tycker att det är mer relevant att tjafsa om en påstådd lag som du inte orkar läsa än att ens fundera över vad det är vi diskuterar, är det så?

Citat:
Har du inte förstått att det handlar om två olika artiklar med samma huvudförfattare? Har du tillgång till den artikel som citeras? I så fall varför länkade du inte till den utan till en annan? (det heter "stod")

Jag hittade inte den första men då den andra var senare så sjönk trovärdigheten en aning. Men som sagt, jag ska ta itu med det.

Citat:
Personligen har jag lyckats undandra mig alltför vidlyftig beskattning, men för de flesta västerlänningar innebär klimathysterin en lång rad inskränkningar och stora utgifter.

Vilket det hade gjort oavsett då oljepriset för västerlänningar inte kommer att gå ner.

Citat:
Obegripligt vad ditt yttrande har med saken att göra.

Menar du att oskyldiga inte dött p.g.a invasionen i Irak eller Venezuelas nationalisering av oljeindustrin? Energipolitik har alltid offer oavsett om det sker i Petrol D'Allah eller cannabis namn.

Citat:
Nej det är klart att det inte ändrar vad USDA har skrivit. Det är emellertid så att oavsett detta så var Dust Bowl betydligt värre. En sak är helt klar om Dust Bowl och det är att det inte berodde på CO2. "Roman Megadraught" som var ännu värre var garanterat fri från all mänsklig inverkan.

Dust Bowl var värre men jag skrev aldrig att 2012 var VÄRST, jag skrev "rekordtorka". Dina definitionsbegrepp är dina men uppenbarligen inte vedertagna för resten av världen. Dust Bowl var människoskapat och väldigt mycket av Roms problem var människoskapade också vilket du (i egenskap av att vara historieutbildad) borde känna till. Människan började påverka medelhavsklimatet i början av bronsåldern, det kan man konstatera genom att studera det fossila lagret och islagren i arktis men det har inte med CO2 att göra utan storskalig exploatering av naturliga miljöer.
Citera
2013-04-22, 23:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är fortfarande inte vad du hävdade från början. Det faktum att en stor yta är planterad med en viss växt sänker priset på den. Om det sedan bli torka höjer det priset, men inte lika mycket som om en mindre yta varit planterad, under förutsättning att det inte är frågan om ett totalt skördebortfall.

Jag tror att du har begripit det nu och bara försöker få det att framstå som om du gjort det hela tiden. Det lyckas inte.

Gå tillbaka och citera om du vill, jag ser inte hur jag missförstått någonting då jag har samma åsikt och källor nu som jag hade i höstas. Det är du som missade någon poäng någonstans och försöker göra en höna av en fjäder. MHappmHappmHappmHapp sa den.
Citera
2013-04-23, 00:09
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Jag skulle nästan vilja dra mig för att komma med hjälp med tanke på hur odräglig du varit i tråden men jag föreslår att du kollar upp nematodproblematik i området du odlar då de kan påverka betydligt mer i tropikerna än vad svenskar brukar få lära sig. Nematoder lever i jorden och kan vara i princip omöjliga att bli av med.

Jag har ofta motdebattörer som är minst lika odrägliga som jag själv, men vi tvekar inte att hjälpa varandra med kunskaper i de ämnen som intresserar oss. Det man upplever som odrägligt kan också vara fakta som man ännu tagit till sig. Tack i alla fall för dina synpunkter.

Jag har hittills inte haft problem med nematoder (inte så att det har märkts i alla fall), men för säkerhets skull kollade jag upp rekommenderad praxis och det visar sig att vi redan följer denna.

Citat:
Utöver N-P-K värden på gödslet ska gödslet vara märkt med vilken typ av "release" det är. I Thailand vill du ha långsam release, speciellt under regnmånaderna. Problemet är att den är väldigt dyr i jämförelse med den snabbaste sorten. Kör du snabb release under regnperioden så gödslar du för räkorna så att säga för det kommer inte att finnas kvar i jorden efter ett par regn. 21-21-0 kan säkert fungera fint om det är långsam release, men jag skulle gissa att du kan köra med en mindre koncentrerarad variant och oftare med bättre resultat.

I den lokala handeln finns en release av varje gödselsort, den billigaste. Man hanterar detta genom att göra små gömmor med två nävar gödsel på varje sida en bit från bananplantan. Oavsett om det regnar jättemycket gör detta att näringen portioneras ut under 1-2månader.

Gödsla för räkorna var ett bra uttryck som stämmer mycket bra efetersom överskottet lär hamna hos sötvattensräkorna i närmsta flod.

Citat:
Det är ju en juridisk fråga också, även om jag gissar att Thailand inte har så mycket gödsel-lagar.

Där jag bor gäller att man skall uppföra sig ordentligt mot andra, i övrigt tillämpas mycket få av de lagar som stiftas i Bangkok.
Citera
2013-04-23, 00:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
I den lokala handeln finns en release av varje gödselsort, den billigaste. Man hanterar detta genom att göra små gömmor med två nävar gödsel på varje sida en bit från bananplantan. Oavsett om det regnar jättemycket gör detta att näringen portioneras ut under 1-2månader.

Gödsla för räkorna var ett bra uttryck som stämmer mycket bra efetersom överskottet lär hamna hos sötvattensräkorna i närmsta flod.

Där jag bor gäller att man skall uppföra sig ordentligt mot andra, i övrigt tillämpas mycket få av de lagar som stiftas i Bangkok.

Har sett lite olika siffror på det där, men överlag tillåts mycket mer snabb-release i jordbruk än i "ornamental industry". I Florida finns jättemycket lagar om det där och många av lagarna är helt irrationella (d.v.s att man inte får gödsla på sommaren överhuvudtaget och att man inte får vattna vissa dagar i veckan när det vore mer rationellt att sätta krav på releasefaktor och vattenkvota per tillfälle samt korrekta krav på irrigationssystem vilket inte finns).
Citera
2013-04-23, 07:52
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
För att idag är det fler spelare på planen. Fler växthusgaser i större omsättningar i fler kombinationer. Det är just osäkerhetsfaktorn som är anledningen till varsamhet, inte att någon professor säger ditten eller datten. Det finns en del som säger att det är relativt irrelevant visst, men det finns okända volymer av gaser med mycket större växthuseffektsgrad än CO2 som sipprar ut i atmosfären och din hållning är "so what" i en tråd om just växthuseffekten säger väl en hel del, tycker du inte? Du tycker att det är mer relevant att tjafsa om en påstådd lag som du inte orkar läsa än att ens fundera över vad det är vi diskuterar, är det så?

Visst, man skulle kunna tänka sig att olika växthusgaser i kombination har större effekt än var för sig. IPCC brukar ju vara snabba att hitta alla former av antropogent påverkade problem men har såvitt jag vet inte kommit fram till detta. Har du något som stöder din hypotes.

Citat:
Vilket det hade gjort oavsett då oljepriset för västerlänningar inte kommer att gå ner.
Om koldioxidskatten tas bort kommer priset att sjunka. Visserligen finns det ju andra idiotprojekt som poltikerna kan slösa bort pengar på, men det
verkar som om folk börjar tröttna på detta nu och röstar därefter.

Citat:
Menar du att oskyldiga inte dött p.g.a invasionen i Irak eller Venezuelas nationalisering av oljeindustrin? Energipolitik har alltid offer oavsett om det sker i Petrol D'Allah eller cannabis namn.
Nej, såvida det inte rör sig om ömsesidigt uteslutande händelser säger ett uttalande om att något hänt inte att något annat inte hänt.

Citat:
Dust Bowl var värre men jag skrev aldrig att 2012 var VÄRST, jag skrev "rekordtorka". Dina definitionsbegrepp är dina men uppenbarligen inte vedertagna för resten av världen. Dust Bowl var människoskapat och väldigt mycket av Roms problem var människoskapade också vilket du (i egenskap av att vara historieutbildad) borde känna till. Människan började påverka medelhavsklimatet i början av bronsåldern, det kan man konstatera genom att studera det fossila lagret och islagren i arktis men det har inte med CO2 att göra utan storskalig exploatering av naturliga miljöer.

Ett 25-årsrekord är ingenting i klimatsammanhang. Roman Megadrought avser en torka i nuvarande USA på 100-talet som varade i 50 år. Det finns inte en chans att någon människa var inblandad i det.

Citat:
Människan började påverka medelhavsklimatet i början av bronsåldern, det kan man konstatera genom att studera det fossila lagret och islagren i arktis men det har inte med CO2 att göra utan storskalig exploatering av naturliga miljöer.

Kan man verkligen se antropogen påverkan av medelhavsklimatet i iskärnor från Arktis? Källa tack. Att människor påverkade klimatet så tidigt är nog möjligt, men inte genom CO2. Rom är nu 2766 år gammalt om man får tro Firmanus, det var säkert en Urban Heat Island ganska tidigt.
Citera
2013-04-23, 08:44
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Melange
Du säger att effekten av mer koldioxid är avtagande, detta är i linje med etablerad vetenskap och gäller för alla näringsämnen.

Nej, jag citerar både min kurslitteratur och "peer reviewed"-artiklar. Diskussionen börjar bli fånig om jag ska leta upp artiklar som motsäger allt du säger som dessutom är skrivna av författarna som du refererar till.

Nu förvirrar du mig igen. Avtar effekten av koldioxid med stigande halt eller inte? Du har ju tidigare hävdat det, men när jag nu skriver det så säger du emot. Vad exakt säger din kurslitteratur om detta?

Citat:
Den största ökningen av CO2 i atmosfären har skett de senaste 30 åren ja. Vem säger något annat förrutom du?
Halmgubbe, jag talar om effekten av koldioxidvid olika koncentration, inte om den totala mängden. När det gäller uppvärmning medför en fördubbling en viss effekt oavsett från vilken nivå. Det är sannolikt att det inom vissa gränser är så även för gödslingseffekten med den skillnaden att det finns övre gränser olika för C3 och C4-växter, när effekten inte ökar alls.

Citat:
Citat:
Det finns ungefär 6000 C4-växter av totalt ca 220.000 växter. En del av dem är förvisso ekonomiskt betydelsefulla, majs t ex, men i det stora hela är det vad som händer med C3-växterna som är betydelsefullt.

Inte ens det faktum att C3-växter får en konkurrensfördel gentemot t ex majs är relevant. När man odlar majs ser man nämligen till att det inte finns några konkurrerande växter på odlingsplatsen.

Visst, men nu pratar vi inte enbart om superoptimala förhållanden i kontrollerade sammanhang utan i naturliga sammanhang.

Titta ut genom fönstret och kolla hur mycket C3 resp C4-växtlighet du ser. Om du inte befinner dig i en monokultur kommer du att se en övervägande del av C3. Eftersom C3 är vanligare kommer vi att få en stor effekt av mer CO2 ju mer fossila bränslen vi använder.

Citat:
Seek and you will find:

http://www.co2meter.com/blogs/news/1...d-garden-pests
http://faculty.ucr.edu/~john/24%20Cons.Biol.pdf

Gissar att du kan hitta rätt mycket på den fronten på cannabis-sidor.

Hittade även en hel del såna här artiklar:

http://www.sciencedaily.com/releases...0324173612.htm
http://blogs.discovermagazine.com/no...ungry-insects/

så det är uppenbarligen vissa insekter som drar det längre strået. Problemet är just att insekter är en sån där finkänslig pryl, en dålig kan tippa balansen rätt mycket åt fel håll vid en kommersiell odling. Dödar man en som man är beroende av kan man också förlora mer på att den gick bort än vad man förlorar på att ha en viss mängd dåliga.

Hahaha!
Du är verkligen rolig.När du skall påvisa att CO2-halter mellan 400-4000ppm är skadliga kommer du dragande med att man kan ta död på insekter med 400.000ppm. Visste du att vatten är dödligt för insekter? Man kan döda insekter genom att lägga dem i 1000000ppm vatten.

De andra artiklarna påvisar att vissa insekter under vissa omständigheter gynnar insecter. Biodiversity kanske? Allvarligt talat är det ett av de problem som kan uppstå till följd av högre CO2-halt, men det rör sig om ett försök med en växt vid ett tillfälle, så dra inte för stora växlar på det.

Coviella&Trumble är den enda länken du gav som berör ämnet. Nyckelmeningen där är:
Citat:
...it is critical to begin long-term studies on the effects of enhanced CO2 levels on insect populations.

Gissa vem som är mest lämpad att göra detta och på så vis få sin försörjning tryggad av skattebetalarna? Hela dokumentet är späckat med antydningar om att det behövsmer pengar till forskning om insekter. Det kan man ju kanske förstå för de lyckas inte göra någon direkt koppling mellan CO2 och att det är skadligt för insekter. Huvuddelen handlar om att de klimatförändringar IPCC förutspått och som inte inträffat skulle kunna ge olika problem. Man nämner i och för sig en hypotes omatt insekter skulle äta mer av växter där proteininnehållet sjunker och att detta inte skulle vara bra för dem, dock utan att komma med några avgörande belägg för detta.

Men vet du vad? Om de bara får rejält med pengar kommer de säkert att kunna bevisa att CO2 är farligt för insekter.

Citat:
Utsläppen ökar och oavsett vad du tror så är det ju många som tror att det finns hur mycket fossila ämnen som helst (läs peak oil tråden om du inte tror mig).

Det finns de som tror på tomten, jordstrålning och CAGW, det betyder inte att dessa företeelser finns. Det finns inte en chans att man skulle kunna utvinna olja på dagens nivå i 2000 år. Vem påstår detta och vad har han för belägg?

Citat:
Jag vet inte hur det hänger ihop, jag vet dock att du inte vet. Det är irrelevant för halten av CO2 men inte irrelevant för den kombinerade effekten.

Enligt IPCC är det förutom för metan i det närmaste irrelevant. Har du uppgifter om motsatsen?
Citera
2013-04-23, 08:50
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Har sett lite olika siffror på det där, men överlag tillåts mycket mer snabb-release i jordbruk än i "ornamental industry". I Florida finns jättemycket lagar om det där och många av lagarna är helt irrationella (d.v.s att man inte får gödsla på sommaren överhuvudtaget och att man inte får vattna vissa dagar i veckan när det vore mer rationellt att sätta krav på releasefaktor och vattenkvota per tillfälle samt korrekta krav på irrigationssystem vilket inte finns).

Det är sannolikt att det är samma människor som tror på CAGW som har hittat på de bestämmelserna. Om de får hållas kan du förvänta dig än mer irrationella inskränkningar i din verksamhet, rösta på republikanerna.
Citera
2013-04-23, 09:15
Medlem
Klimatflyktings avatar
Jag har vissa invändningar mot Lennart Bengtssons resonemang, men i stort har vi samma uppfattning om CO2 och klimatet.

Jag vill därför rekommendera följande artikel eftersom den debunkar en del orimliga påståenden från klimathotare.

http://www.theclimatescam.se/2013/04/23/gastinlagg-av-lennart-bengtsson/
Citera
2013-04-23, 10:43
Medlem
JackSaloons avatar
Jag har en fråga angående de som är aktiva inom klimatdebatten. Läste denna artikel, och det visade sig att debattören saknade naturvetenskaplig utbildning. Hur ska en samhällsvetare kunna förstå klimat, termologi och kemi? Ingen annan som reagerar på detta? Det är som att en advokat debatterar en fysik teori eller något.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/klimatforandringen-ar-en-man
Citera
2013-04-23, 11:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSaloon
Jag har en fråga angående de som är aktiva inom klimatdebatten. Läste denna artikel, och det visade sig att debattören saknade naturvetenskaplig utbildning. Hur ska en samhällsvetare kunna förstå klimat, termologi och kemi? Ingen annan som reagerar på detta? Det är som att en advokat debatterar en fysik teori eller något.

Man kan ju bli mörkrädd för mindre. Hela artikeln bygger på en argumentation mot en halmdocka om ett ämne där antagandet är "The science is settled" fast verkligheten är att sakfrågan långt ifrån är avgjord. Argument mot sakfrågan blir då enligt författarens syn ogiltiga då de enbart är ett utslag av föråldrat genustänkande.

Ja, det var ju i vart fall ett nytt grepp att föra in genus i klimatdebatten. Det riskabla är väl att tricket säkerligen går hem hos en stor del av de som kallar sig feminist, vilket i ankdammen Sverige i princip innefattar varenda jävla politiker...
Citera
2013-04-23, 14:22
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSaloon

Den som har en god utbildning har vanligen också lättare att förstå andra ämnen.

Tyvärr har det genomgående i lärdomens historia varit så att vetenskaplig lärdom har blandats med och förväxlats med lärdom om fiktiva storheter eller vad som kallas tro.

Alltsedan de första universiteten har religion varit ämne för sk "studier", idag är det ett nästan säkert konstaterande att alla ämnen som i engelsk översättning slutar på "studies" har ett större inslag av tro än vetande.

Denna tro har vanligen en totalitär grund baserad på att trons försvarare har kunskapen att fatta bättre beslut än vanliga människor.

Att folk utanför ett ämne har tillfälle att utifrån en allmänvetenskaplig bakgrund diskutera det är synnerligen välgörande för ämnet och vetenskapen i stort. Speciellt gäller detta för att avslöja ovetenskapliga metoder som kan komma av ett ämne kapas av ett skråväsende. Jag skulle vilja påstå att denna osynliga hand räddar en del vetenskapliga discipliner, men framförallt är det detta som avslöjar ren pseudovetenskap som homeopati och delar av klimatvetenskapen.

Baserat på detta kan jag inte fördöma artikeln pga författarens bristande formella naturvetenskapliga utbildning.

Jag kan däremot konstatera att artikeln är ett resultat av en total brist på varje form av utbildning värd namnet kombinerat med medfödd idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in