Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Melange
Du säger att effekten av mer koldioxid är avtagande, detta är i linje med etablerad vetenskap och gäller för alla näringsämnen.
Nej, jag citerar både min kurslitteratur och "peer reviewed"-artiklar. Diskussionen börjar bli fånig om jag ska leta upp artiklar som motsäger allt du säger som dessutom är skrivna av författarna som du refererar till.
Nu förvirrar du mig igen. Avtar effekten av koldioxid med stigande halt eller inte? Du har ju tidigare hävdat det, men när jag nu skriver det så säger du emot. Vad exakt säger din kurslitteratur om detta?
Citat:
Den största ökningen av CO2 i atmosfären har skett de senaste 30 åren ja. Vem säger något annat förrutom du?
Halmgubbe, jag talar om effekten av koldioxidvid olika koncentration, inte om den totala mängden. När det gäller uppvärmning medför en fördubbling en viss effekt oavsett från vilken nivå. Det är sannolikt att det inom vissa gränser är så även för gödslingseffekten med den skillnaden att det finns övre gränser olika för C3 och C4-växter, när effekten inte ökar alls.
Citat:
Citat:
Det finns ungefär 6000 C4-växter av totalt ca 220.000 växter. En del av dem är förvisso ekonomiskt betydelsefulla, majs t ex, men i det stora hela är det vad som händer med C3-växterna som är betydelsefullt.
Inte ens det faktum att C3-växter får en konkurrensfördel gentemot t ex majs är relevant. När man odlar majs ser man nämligen till att det inte finns några konkurrerande växter på odlingsplatsen.
Visst, men nu pratar vi inte enbart om superoptimala förhållanden i kontrollerade sammanhang utan i naturliga sammanhang.
Titta ut genom fönstret och kolla hur mycket C3 resp C4-växtlighet du ser. Om du inte befinner dig i en monokultur kommer du att se en övervägande del av C3. Eftersom C3 är vanligare kommer vi att få en stor effekt av mer CO2 ju mer fossila bränslen vi använder.
Citat:
Seek and you will find:
http://www.co2meter.com/blogs/news/1...d-garden-pests
http://faculty.ucr.edu/~john/24%20Cons.Biol.pdf
Gissar att du kan hitta rätt mycket på den fronten på cannabis-sidor.
Hittade även en hel del såna här artiklar:
http://www.sciencedaily.com/releases...0324173612.htm
http://blogs.discovermagazine.com/no...ungry-insects/
så det är uppenbarligen vissa insekter som drar det längre strået. Problemet är just att insekter är en sån där finkänslig pryl, en dålig kan tippa balansen rätt mycket åt fel håll vid en kommersiell odling. Dödar man en som man är beroende av kan man också förlora mer på att den gick bort än vad man förlorar på att ha en viss mängd dåliga.
Hahaha!
Du är verkligen rolig.När du skall påvisa att CO2-halter mellan 400-4000ppm är skadliga kommer du dragande med att man kan ta död på insekter med 400.000ppm. Visste du att vatten är dödligt för insekter? Man kan döda insekter genom att lägga dem i 1000000ppm vatten.
De andra artiklarna påvisar att vissa insekter under vissa omständigheter gynnar insecter. Biodiversity kanske? Allvarligt talat är det ett av de problem som kan uppstå till följd av högre CO2-halt, men det rör sig om ett försök med en växt vid ett tillfälle, så dra inte för stora växlar på det.
Coviella&Trumble är den enda länken du gav som berör ämnet. Nyckelmeningen där är:
Citat:
...it is critical to begin long-term studies on the effects of enhanced CO2 levels on insect populations.
Gissa vem som är mest lämpad att göra detta och på så vis få sin försörjning tryggad av skattebetalarna? Hela dokumentet är späckat med antydningar om att det behövsmer pengar till forskning om insekter. Det kan man ju kanske förstå för de lyckas inte göra någon direkt koppling mellan CO2 och att det är skadligt för insekter. Huvuddelen handlar om att de klimatförändringar IPCC förutspått och som inte inträffat skulle kunna ge olika problem. Man nämner i och för sig en hypotes omatt insekter skulle äta mer av växter där proteininnehållet sjunker och att detta inte skulle vara bra för dem, dock utan att komma med några avgörande belägg för detta.
Men vet du vad? Om de bara får rejält med pengar kommer de säkert att kunna bevisa att CO2 är farligt för insekter.
Citat:
Utsläppen ökar och oavsett vad du tror så är det ju många som tror att det finns hur mycket fossila ämnen som helst (läs peak oil tråden om du inte tror mig).
Det finns de som tror på tomten, jordstrålning och CAGW, det betyder inte att dessa företeelser finns. Det finns inte en chans att man skulle kunna utvinna olja på dagens nivå i 2000 år. Vem påstår detta och vad har han för belägg?
Citat:
Jag vet inte hur det hänger ihop, jag vet dock att du inte vet. Det är irrelevant för halten av CO2 men inte irrelevant för den kombinerade effekten.
Enligt IPCC är det förutom för metan i det närmaste irrelevant. Har du uppgifter om motsatsen?