Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, det är väldigt mycket här vattendelaren ligger! CAGW har idag inte ett skit med vetenskap att göra, det är en rent politisk affär!
Och du menar att motargumenten INTE är politiska? JAG bedriver tesen i politiska ändamål medans DU driver din tes i rent vetenskapligt syfte? Vad hade du doktorerat i nu igen?
Citat:
Det är frågan om vilket samhälle vi vill ha. Men alarmisterna har förklätt frågan till någonting annat!
Alarmister finns överallt och har alltid funnits, bara för att de trivs i klimathögen betyder inte att dina argument blir allmängällande.
Citat:
Icke desto mindre är det min åsikt! Jag skulle *aldrig* lita på någonting som presenteras av GP eller WWF. Deras track record är fullständigt kört. De kan hitta på vad fan som helst för att kunna sitta kvar vid köttgrytorna! Normala företag (med vissa undantag, som banker t.ex.) har inte alls samma dirktlinje in i maktens korridorer.
Ingen har frågat dig om din åsikt är auktoritär och jag har aldrig påstått att GP eller WWFs åsikter är det heller. Pengar och miljökonservatism är olika saker och mäts på olika sätt. Folk har en annan relation till en intresseorganisation än till ett kapitalistiskt företag, speciellt inom områden som de kan relatera till.
Citat:
Och eftersom det har förts i tråden så är det inte trams, eller?
Det som är fånigt är att jag måste poängtera det för att det ska framgå att det är trams, istället för att ni skriver till de personer som tar upp argumenten. Det är ett billigt retoriskt trick att göra på det sättet eftersom det styr diskussionen bort från den verkliga argumentationen. När ett sakfel tas upp ska det tillrättavisas omgående, inte via omvägar ett halvår senare när diskussionen är halvdöd.
Citat:
Men, om du tror det så borde du ju inte hänga med på alarmisternas snack om att det är just CO2 som är problemet!
Det är antagligen inte det stora problemet men det betyder inte att det är helt oproblematiskt då det faktiskt påverkar. Det finns mängder med faktorer som inga av de senare studierna tar med i beräkningen över en längre tidsperiod (som de flesta kritiker i den här tråden hela tiden använder som argument). Att lita sig på selektiva data från olika modeller är inte speciellt vetenskapligt heller, vilket är precis det jag hackat på hela tiden. Det är heller inte speciellt vetenskapligt att modellera en klimatpolitik efter en global medeltemperatur då CO2 har olika effekt på olika klimatsystem (som fastlandsklimat eller kustklimat).
Citat:
Då borde du ju protestera mot det sätt som media framställer saken på! Isbjörnarna dör! Havsnivån kommer att stiga 10-tals meter. Extrema stormar kommer att öka! Folk kommer att dö, eller driva fram i ohanterbara flyktingströmmar! Och allt beror på att vi inte sänker våra utsläpp av CO2!
Det är inte helt orealisitiskt att tänka att isbjörnarna försvinner. Extrema stormar är jag helt övertygad kommer att öka, att du tar upp det som argument tar jag som ett tecken på att du inte har pluggat meterologi överhuvudtaget.
Citat:
Om det är så, så kan jag bara se en anledning till varför du agerar som du gör! Du vill ha ett annat samhälle med mer överstatlighet och kontroll av medborgarna och du är villig att använda CO2 som ett verktyg för att komma dit!
Måste säga en väldigt usel analys. Jag vill inte ha mer överstatlighet och kontroll av medborgarna, jag har överlag libertarianska värderingar. I de fåtal områden jag inte har det rör just miljötänk och vapenlagar. Miljömässiga värderingar fattar jag inte att du kan argumentera mot med medborgarrättigheter, varför skulle du ha mer rätt till miljön än mig?