2012-02-27, 22:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Till dess du framför det jag begärt på de senaste sidorna betraktar jag dig som ett troll, eller åtminstone oseriös. Ger dig en chans till att svara, sedan kan vi möjligen gå vidare...

Ett mycket bra inlägg om skillnaden i GCM och verkligheten finns att läsa här:
The Skeptics Case, Who Are You Going To Believe – The Government Climate Scientists or The Data?

För dig som inte ids läsa och begrunda eller vill veta lite mer innan detta stora och svåra steg tas, ger jag ett litet smakprov:

"We’ve checked all the main predictions of the climate models against the best data:

The climate models get them all wrong. The missing hotspot and outgoing radiation data both, independently, prove that the amplification in the climate models is not present. Without the amplification, the climate model temperature predictions would be cut by at least two thirds, which would explain why they overestimated the recent air and ocean temperature increases.

Therefore:

1 The climate models are fundamentally flawed. Their assumed threefold amplification by feedbacks does not in fact exist.

2 The climate models overestimate temperature rises due to CO2 by at least a factor of three.

The skeptical view is compatible with the data
."
Hur vore det om du kunde hänvisa till en referentgranskad, publicerad artikel istället för blogginlägg? Du vet ju mycket väl att klimatet handlar om långvarig utveckling. Klimatmodellerna har, tvärt emot vad "din" bloggare vill få oss att tro fungerat mycket bra. Självklart blir de bättre och bättre ju mer data som finns att tillgå. Kräver du att Hansens modell från 1988 skulle varit på pricken exakt, annars kan man förkasta hela klimatvetenskapen? I så fall kan du väl visa en bättre modell från den tiden. När du har gjort det så kan du visa en modell från ditt gäng som är bättre än de som IPCC anammat.

De modeller som används nu har mycket god träffsäkerhet när man jämför med verkligt utfall, se http://www.realclimate.org/index.php/archives/2012/02/2011-updates-to-model-data-comparisons/

Och om CO2:s klimatkänslighet så har jag festligt nog en referentgranskad artikel som publicerats i veteskapliga tidskrifter (t ex "Climate Change" som hade impact factor 3,016 år 2010) http://www.jamstec.go.jp/frsgc/research/d5/jdannan/probrevised.pdf
Citat:
The equilibrium climate response to anthropogenic forcing has long been
one of the dominant, and therefore most intensively studied uncertainties, in
predicting future climate change. As a result, many probabilistic estimates
of the climate sensitivity (S) have been presented. In recent years, most of
them have assigned significant probability to extremely high sensitivity, such
as P(S > 6C) > 5%.
In this paper, we investigate some of the assumptions underlying these
estimates. We show that the popular choice of a uniform prior has unacceptable properties and cannot be reasonably considered to generate meaningful
and usable results. When instead reasonable assumptions are made, much
greater confidence in a moderate value for S is easily justified, with an upper
95% probability limit for S easily shown to lie close to 4 ºC, and certainly
well below 6 ºC. These results also impact strongly on projected economic
losses due to climate change.
Citera
2012-02-27, 23:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det skriks ju ofta från AGW-hysteriker om att skeptikerna badar i pengar från oljebolag och dylikt. I själva verket får ju alarmisterna mångdubbelt mer pengar - också från oljebolagen.

Heartland Institute har målats upp som en jätteond välfinansierad PR-skurk av alarmisterna.

Men rena fakta säger något annat...

"The Funding Imbalance
Richard North at the EU Referendum blog provides some interesting comment regarding funding.

While the warmists are successfully focusing attention on the minor-league operations of the Heartland Institute, with a total budget for all its issues, which include health care, education, and technology policy, of around $4.4 million, their own funding arrangements, amounting to hundreds of millions of dollars, are largely evading scrutiny.
....

The Climate Works Foundation, though, is of special interest as it was in 2008, awarded $460,800,000 from the William and Flora Hewlett Foundation, a grant-making organisation with assets of $7.2 billion, which disbursed $353,400,000 in grants in 2011. It has made another grant to Climate Works only last week of $100 million – bringing the total grants to this organisation to just short of $600 million.

Where such huge funding is devoted to global warming advocacy, and policy development, there must indeed be a distortion of the democratic process, especially where politicians are also being paid. These organisations must come clean about the sources of their money, and provide exact details of how much is paid to which organisations, for what purposes.

Note that the latest grant of $100 million was made on the day after the hippies got all hot under the collar about Heartland's 'huge' annual budget of $4.4 million"

http://mrworthing.blogspot.com/2012/02/funding-imbalance.html

http://eureferendum.blogspot.com/2012/02/wither-transparency.html

---

Som sagt. Svårt att uppskatta men alarmisternas budget är nog många hundra gånger så stor som skeptikernas.

Och ändå misslyckas de. Media, politiker och storföretagen är på alarmisternas sida. Ändå misslyckas de. Det kan bara bero på en sak.

Forskningen är allt annat än robust.
Vilka oljebolag skänker pengar till "alarmister"? Det får du gärna visa.

Och den här är en riktig godbit som svar på dina sista feberdrömmar:
Citat:
"We've won the public opinion debate, and we've won the political debate as well," Bast says. "But the scientific debate is a source of enormous frustration."
Du kan kanske gissa vem denne Bast är som yttrade detta fenomenala självmål på en konferens förra året?
Citera
2012-02-28, 02:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur vore det om du kunde hänvisa till en referentgranskad, publicerad artikel istället för blogginlägg?
Finns väl massor av referenser i den länken! Den är avsedd so men sammanställning som är lätt att förstå. Har du nåt att invända, ås fram med det konkret!

Citat:
Du vet ju mycket väl att klimatet handlar om långvarig utveckling. Klimatmodellerna har, tvärt emot vad "din" bloggare vill få oss att tro fungerat mycket bra. Självklart blir de bättre och bättre ju mer data som finns att tillgå. Kräver du att Hansens modell från 1988 skulle varit på pricken exakt, annars kan man förkasta hela klimatvetenskapen?
Men det handlar ju om en kvarts sekel gammal prognos. Och den var KÄPPRÄTT ÅT HELVETE FEL! Den förutsåg domedag idag, men den inträffade inte. Se dig omkring. Långsiktiga "klimatmodeller" har hittills alltid prognosticerat totalt fel. Hur många kvartssekel av tålamod tror du att folk har med statistikjönsarnas fantasifulla simuleringsmodeller?

Citat:
I så fall kan du väl visa en bättre modell från den tiden. När du har gjort det så kan du visa en modell från ditt gäng som är bättre än de som IPCC anammat.
Ja, vad sägs om en modell som antar att det INTE finns någon positiv återkoppling av koldioxidutsläpp? En sån modell har passat väldigt mycket bättre med verklighetens utfall under vår livstid.
Citera
2012-02-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, vad sägs om en modell som antar att det INTE finns någon positiv återkoppling av koldioxidutsläpp? En sån modell har passat väldigt mycket bättre med verklighetens utfall under vår livstid.

Vad är det du menar egentligen, skall man bara räkna med de negativa feedback-mekanismerna? Kan du förklara varför man inte skall räkna med att det finns positiva feedback-mekanismer (som t.ex. albedo)?
Citera
2012-02-28, 20:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Finns väl massor av referenser i den länken! Den är avsedd so men sammanställning som är lätt att förstå. Har du nåt att invända, ås fram med det konkret!

Men det handlar ju om en kvarts sekel gammal prognos. Och den var KÄPPRÄTT ÅT HELVETE FEL! Den förutsåg domedag idag, men den inträffade inte. Se dig omkring. Långsiktiga "klimatmodeller" har hittills alltid prognosticerat totalt fel. Hur många kvartssekel av tålamod tror du att folk har med statistikjönsarnas fantasifulla simuleringsmodeller?

Finns massvis med referenser i länken... Den var rolig den. Men Evans valde att publicera i en massa bloggar istället för en erkänd vetenskaplig tidskrift som riktiga forskare gör. Undrar varför? Är han rädd att hans slutsatser inte håller för en vanlig referentgranskning som alla andra rapporter som är värda att ta på allvar.

Jag nöjer mig med en sak och den är allvarlig nog: Figur 3 är en förfalskad återgivning av Hansens kurvor från 1988. Nu kanske ni blindstyren kan försöka hitta tre fel, fixar ni det?

Varför fuskar Evans?
Citera
2012-02-28, 21:23
Medlem
Taalmannens avatar
Somliga - ingen glömd, ingen nämnd - har svårt att läsa och förstå. Imbecilla krav på var inlägg ska/bör skrivas...

Nu finns det debattinlägg jag länkade till på förra sidan också att läsa något förkortad på svenska: Klimatmodellerna och verkligheten.

Kort citat från den sidan är:

"1. Klimatmodellerna är fundamentalt felaktiga. Den trefaldiga positiva återkopplingen existerar inte.

2. Klimatmodellerna överskattar temperaturhöjningen på grund av koldioxidutsläpp minst med en faktor tre.

Skeptikernas syn är i linje med uppmätta data.
"

Jag måste påpeka att författaren delar de CAGW-troende att CO2 ensam ger över en grads ökning i temperatur vid en fördubbling av CO2 i atmosfären. Det gör inte jag! Så CAGW/AGW-troende har mer gemensamt med honom än jag...
Senast redigerad av Taalmannen 2012-02-28 kl. 21:25. Anledning: Stavfel
Citera
2012-02-28, 21:27
Bannlyst
Vår planet har gått igenom skiftningar i klimat sedan urminnes tider, denna diskussion är bara fullständigt nonsens. Tänk er den planet ni lever på som en blomma, krukan är Antarktis, och blomman växer i en västlig roterande riktning medans Antarktis står still, så fungerar världen ni lever på! Planeten växer, as above, so below.

Variationerna i klimat på vår planet beror på något så uppenbart som solen! Trevligt va!

Referenser? Kör upp dom i häcken, tro på mig eller inte, ditt val, jag bryr mig faktiskt inte, säger bara som det är!
Senast redigerad av Netwhistler 2012-02-28 kl. 21:50.
Citera
2012-02-28, 22:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Somliga - ingen glömd, ingen nämnd - har svårt att läsa och förstå. Imbecilla krav på var inlägg ska/bör skrivas...

Nu finns det debattinlägg jag länkade till på förra sidan också att läsa något förkortad på svenska: Klimatmodellerna och verkligheten.

Kort citat från den sidan är:

"1. Klimatmodellerna är fundamentalt felaktiga. Den trefaldiga positiva återkopplingen existerar inte.

2. Klimatmodellerna överskattar temperaturhöjningen på grund av koldioxidutsläpp minst med en faktor tre.

Skeptikernas syn är i linje med uppmätta data.
"

Jag måste påpeka att författaren delar de CAGW-troende att CO2 ensam ger över en grads ökning i temperatur vid en fördubbling av CO2 i atmosfären. Det gör inte jag! Så CAGW/AGW-troende har mer gemensamt med honom än jag...
Varför blogga istället för att publicera? Varför förfalskade han bild #3? Var inte originalet tillräckligt fel?
Citera
2012-02-28, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Vår planet har gått igenom skiftningar i klimat sedan urminnes tider, denna diskussion är bara fullständigt nonsens. Tänk er den planet ni lever på som en blomma, krukan är Antarktis, och blomman växer i en västlig roterande riktning medans Antarktis står still, så fungerar världen ni lever på! Planeten växer, as above, so below.

Variationerna i klimat på vår planet beror på något så uppenbart som solen! Trevligt va!

Referenser? Kör upp dom i häcken, tro på mig eller inte, ditt val, jag bryr mig faktiskt inte, säger bara som det är!
Så insiktsfullt. Det har ju forskarna inte tänkt på. Du kanske skulle skicka in din blomteori till Nature och se om de tar in den.

Förresten, hade du några referenser
Citera
2012-02-28, 23:00
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Varför blogga istället för att publicera? Varför förfalskade han bild #3? Var inte originalet tillräckligt fel?

Hur slug är du? Publicerar gör man även på en blogg...

Ingen bild är förfalskad! Eller påstår du att James klimatmytoman Hansen även är klärvorjant och hade/kunde rita utfallet långt i förväg i sin ursprungsgraf? Eller snarare att utfallet saknades och därför är bilden förfalskad?
Senast redigerad av Taalmannen 2012-02-28 kl. 23:02. Anledning: förtydligande
Citera
2012-02-28, 23:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Hur slug är du? Publicerar gör man även på en blogg...

Ingen bild är förfalskad! Eller påstår du att James klimatmytoman Hansen även är klärvorjant och hade/kunde rita utfallet långt i förväg i sin ursprungsgraf? Eller snarare att utfallet saknades och därför är bilden förfalskad?
Helt otroligt, vad gör du i vetenskapsavdelningen? "Publicerar gör man även på en blogg..." Vilket fantastiskt självmål! Har mina allierade i AGW-maffian betalat dig för att göra en läggmatch?

Och jag länkade för böveln originalgrafen. Ser du dåligt?
Citera
2012-02-28, 23:24
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Helt otroligt, vad gör du i vetenskapsavdelningen? "Publicerar gör man även på en blogg..." Vilket fantastiskt självmål! Har mina allierade i AGW-maffian betalat dig för att göra en läggmatch?

Och jag länkade för böveln originalgrafen. Ser du dåligt?

Nu får du skärpa dig ordentligt, annars får jag gratulera dig till att du blir nr 2 på min ignoreralista här på FB!
Publicera betyder offentliggöra! Du vill hålla dig på dagisnivå? Då är jag ute...

Jaså, vilken originalgraf och var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in