Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-06, 20:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Att det är våra CO2-utsläpp som har störst påverkan på den förstärkta växthuseffekten.

Det jag skrivit är att BÅDA har betydelse. Fattar du inte det? Det innebär att vare sig CO2-utsläpp eller ökad solstrålning kan ha noll påverkan. Återigen, du skriver alltså på ett vetenskapsforum. Du måste kunna använda din hjärna någorlunda självständigt annars får du gå tillbaka till I&I eller var du nu brukar hänga. CO2 är en växthusgas, varje molekyl vi släpper ut har en påverkan på den förstärkta växthuseffekten, varje molekyl finns med i den stora ekvationen.
för det första så lugnar vi ner oss några kilo nu va? Som gammal vetenskapsjournalist, så tycker jag att vi bör kunna föra ett civilicerat meningsutbyte här. Det är iochför sig sant att jag ibland hänger på I&I där jag försöker tala SD:are tillrätta (Jag är blatte). Stör det dig?

om saken - visst mänsklig koldioxid finns med i ekvationen. Frågan är bara hur signifikant det är. Vad är avgörande? Är det fossil CO2, eller är det solaktivitet. jag vet inte, men du tycks tro dig veta. Övetyga mig!
Citera
2012-01-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK förklara då för mig HUR kan vi utesluta att temperaturökningen inte har med solaktiviteten att göra? Om jag har fattat saken rätt så råkar det vara så att solaktiveten de senaste åren är den högsta på tusentals år.

Gå in på den här sidan: http://www.climate.gov/

Nedan ser du Global Climate Dashbord (i vilken du kan jämföra olika mätningar av havsnivåer, temperatur, solaktivitet etc.). Placera Temperature längs upp, sedan Carbon dioxide och sist Sun Energy. Nu ser du tydligt att man kan utesluta att det är solen som ligger bakom uppvärmningen, och datan är inte tagna ur röven vill jag lova. Detta betyder inte att det inte kan finnas andra faktorer bakom uppvärmningen, men vi kan helt klart utesluta solaktiviteten.
Citera
2012-01-06, 21:36
Medlem
SciOques avatar
Citat:
för det första så lugnar vi ner oss några kilo nu va? Som gammal vetenskapsjournalist, så tycker jag att vi bör kunna föra ett civilicerat meningsutbyte här. Det är iochför sig sant att jag ibland hänger på I&I där jag försöker tala SD:are tillrätta (Jag är blatte). Stör det dig?

om saken - visst mänsklig koldioxid finns med i ekvationen. Frågan är bara hur signifikant det är. Vad är avgörande? Är det fossil CO2, eller är det solaktivitet. jag vet inte, men du tycks tro dig veta. Övetyga mig!

Jag har redan skrivit att jag inte vet huruvida solaktivitet är viktigare än koldioxidutsläpp.
Citera
2012-01-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Industrialiseringen började ta fart ordentligt redan under andra hälften av 1800-talet, om jag inte missminner mig. Det xunnyday menar är att man i princip kan utesluta att solaktivitet och dylikt är det som har ökat den globala medeltemperaturen sedan dess. Koldixoidutsläppen är den absolut troligaste förklaringen. Att "temperaturen sjönk under 40 år efter industrialiseringen" vill jag gärna se data som visar på. Om den nu gjorde det kan det bl.a. ha berott på att kolkraftverk (som jag antar byggdes friskt under perioden i fråga) släpper ut svaveldioxid, och svaveldioxid leder något förenklat till att temperaturökningen tillfälligt hålls tillbaka, något det finns relativt ny forskning som visar på att så är fallet.

Ursäkta de luddiga formuleringarna, är lite berusad.

Sparade länken, för jag visste att någon skulle fråga

http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v3/

Varsågod!
Citera
2012-01-06, 21:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Nedan ser du Global Climate Dashbord (i vilken du kan jämföra olika mätningar av havsnivåer, temperatur, solaktivitet etc.). Placera Temperature längs upp, sedan Carbon dioxide och sist Sun Energy. Nu ser du tydligt att man kan utesluta att det är solen som ligger bakom uppvärmningen, och datan är inte tagna ur röven vill jag lova. Detta betyder inte att det inte kan finnas andra faktorer bakom uppvärmningen, men vi kan helt klart utesluta solaktiviteten.

Mmm.. såg ju ganska övertygande ut, men data rör bara tiden sedan 1960 verkar det som. Fast jag har sett en graf som antydde en koppling över en längre tidsperiod. Det var en uppsalaastronom som visade den - minns tyvärr inte inte hans namn. Men det kan ha varit någon annan form av solaktivetet - det här var väl ren effekt som avses?

Vill dessutom påpeka att jag egenligen inte är någon form av "klimatförnekare". Jag är bara allmänt skeptisk till in läggning.
Citera
2012-01-06, 21:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Jag har redan skrivit att jag inte vet huruvida solaktivitet är viktigare än koldioxidutsläpp.
Men ändå tycker du att jag har fel - vad har jag då fel i?
Citera
2012-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Industrialiseringen började ta fart ordentligt redan under andra hälften av 1800-talet, om jag inte missminner mig. Det xunnyday menar är att man i princip kan utesluta att solaktivitet och dylikt är det som har ökat den globala medeltemperaturen sedan dess. Koldixoidutsläppen är den absolut troligaste förklaringen. Att "temperaturen sjönk under 40 år efter industrialiseringen" vill jag gärna se data som visar på. Om den nu gjorde det kan det bl.a. ha berott på att kolkraftverk (som jag antar byggdes friskt under perioden i fråga) släpper ut svaveldioxid, och svaveldioxid leder något förenklat till att temperaturökningen tillfälligt hålls tillbaka, något det finns relativt ny forskning som visar på att så är fallet.

Ursäkta de luddiga formuleringarna, är lite berusad.

Mister Svante Arrhenius skall under sin livstid ha tänkt igenom att man genom att upprätthålla en hög produktivitet i kolkraftverk ÖKA temperaturen på jorden och då få ett fett soft klimat. Hur har du hittat dina uppgifter om att temperaturen skulle sjunka? Jag har källa den här gången också, om du är intresserad
Citera
2012-01-06, 22:12
Medlem
Citat:

Bara hemsidans namn Climate.GOVERNMENT får mig att vilja spy på dig.
Citera
2012-01-06, 22:26
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Men ändå tycker du att jag har fel - vad har jag då fel i?
Du har skrivit en del faktafel, ja, men jag har redan klargjort dessa fel i mitt första inlägg och du verkade då acceptera mina invändningar.

Det är snarare du som har hävdat att jag har fel i de senaste inläggen. Att jag ska ha skrivit någonting i denna tråd som säger emot sig självt. Detta har jag inte gjort.
Citera
2012-01-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermitz
Mister Svante Arrhenius skall under sin livstid ha tänkt igenom att man genom att upprätthålla en hög produktivitet i kolkraftverk ÖKA temperaturen på jorden och då få ett fett soft klimat. Hur har du hittat dina uppgifter om att temperaturen skulle sjunka? Jag har källa den här gången också, om du är intresserad

Jag är inte så insatt så det kanske blev fel när jag skrev att det var just svaveldioxid som hade en nedkylande effekt. Vad man på senare år har kommit fram till är att aerosoler har en nedkylande effekt, och aerosoler släpps ut av kolkraftverk. Kolkraftverk bidrar alltså både till koldioxidutsläpp som gör att jorden värms upp i det långa loppet, men aerosolerna kyler under kortare perioder ner. Jag skall leta reda på forskning i morgon så att det blir lite klarare vad jag menar.

EDIT: Jag kan ha fått nåt helt om bakfoten här, jag är inte vid mina sinnes fulla bruk just nu. Återkommer som sagt i morgon.
Citera
2012-01-06, 22:48
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Jag är inte så insatt så det kanske blev fel när jag skrev att det var just svaveldioxid som hade en nedkylande effekt. ..mer text..

Precis, du är inte så insatt! Ändå har du mage att påstå att jag vet mindre än du om klimat! Trots att jag har universitetsstudier och betyg, men du varken eller....

Svavel är dock rätt, men ändå fel...

Hahhaha, lycka till med tillnyktringen!
Citera
2012-01-06, 22:50
Medlem
Citat:
Jag är inte så insatt så det kanske blev fel när jag skrev att det var just svaveldioxid som hade en nedkylande effekt. Vad man på senare år har kommit fram till är att aerosoler har en nedkylande effekt, och aerosoler släpps ut av kolkraftverk. Kolkraftverk bidrar alltså både till koldioxidutsläpp som gör att jorden värms upp i det långa loppet, men aerosolerna kyler under kortare perioder ner. Jag skall leta reda på forskning i morgon så att det blir lite klarare vad jag menar.

EDIT: Jag kan ha fått nåt helt om bakfoten här, jag är inte vid mina sinnes fulla bruk just nu. Återkommer som sagt i morgon.

Nejdå det stämmer att SO2 är en aerosol som anses kunna ha en nedkylande effekt, inget konstigt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in