2012-09-19, 12:11
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Roade mig med att från SMHI (Klimatindikator - temperatur) ladda ner filen men årsmedeltemperaturen (°C) baserat på 35 stationer spridda över landet. SMHI är ingen pålitlig källa när det gäller klimat. Det är en statlig byråkratorganisation vars målsättning i först rummet är att göra av med så mycket pengar och resurser som möjligt, samt ha så många anställda som möjligt. Typ sovjetisk ekonomi, som alla/flesta anslagsfinansierade.

Dock verkar de inte fuska lika mycket som sina likar i andra länder. Här gör jag en egen analys av deras temperaturdata från 35 stationer i Sverige från 1860. Jag antar att deras data är korrekta, men i verkligheten förmodligen systematisk avvikelse till förmån för den obevisade CO2-hypotesen, dvs ej korrekt korrigerade för t.ex. urbanska värmeöar.

Den överst grafen som kan ses i länken är det jag ser, men jag valde linjer istället för staplar. Körde data i ett kalkylark. Där ser man att en rät trendlinje under dessa 153 år (hädanefter avrunda till 150 år) visar på en temperaturökning i snitt i vårt land under perioden på 1,5 °C, dvs 1 °C per århundrade här. Vad har blivit sämre för att det har blivit ett litet bättre klimat de senaste 150 åren?

Nu vill Klåfinger att det högst ska bli 2 °C varmare om hundra år. Hahaha, och de inbillar sig eller snarare oss att det är de duktiga på?! Allt tyder på att vad Klåfinger än gör (om de inte tar till riktigt drastiska åtgärder typ geoingenjörskonst) som kommer de att "lyckas". Det gör naturen ändå utan deras onödiga "hjälp" och vårt fördärv.

Man ser en svag ökning till ca 1920 och en relativt stark ökning till 1940. Sedan en starkare avkylning än första uppvärmningen till ca 1970 och senare en svagare uppvärmning till ca år 2000. De två varmaste åren under dessa 150 är var på 30-talet.

I övrigt ser man att medelvärdet från ett år till ett annat normalt är mycket större än sekeltrenden. Den största årsderivatan (1943) är +3,2 °C och vi/ekosystemet skulle inte klara hos sig ens med 1/2 °C varmare per århundrade? I vårt land har vi normalt ökning/minskning normalt per timme varje morgon +2 °C, ±5°C varje dag, ±20 °C varje år i temperaturvariation. Kom igen! Vem kan tro på klimatsvamlet?

Skulle gärna vilja se denna raka trendlinje, om jag tar datan och lägger in så får jag det till att det stiger. Kanske gjort något fel, har du möjligtvis detta sparat och kan visa mig?
Citera
2012-09-21, 11:48
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Skulle gärna vilja se denna raka trendlinje, om jag tar datan och lägger in så får jag det till att det stiger. Kanske gjort något fel, har du möjligtvis detta sparat och kan visa mig?
Vet inte om jag förstår din fråga. Dock, om du i ett kalkylblad väljer att infoga en linjär "trendlinje" för hela datamängden, får du en rak=rät linje som "stiger" med ökat årtal, så som jag skriver. I genomsnitt 0,01 °C/år. Denna linje är inte en bra beskrivning av vad som hänt med temperaturen, men duger som ett grovt mått för perioden.

Om du med rak trendlinje menar horisontell trendlinje, blandar du ihop begreppen.

Det jag tycker är viktigast i mitt inlägg, som du frågor om, är att de årliga genomsnittsmedelvärdena förändring (årsderivata) är i snitt ca 100 ggr större än långtidstrenden. Dvs det som kan datamässigt kan betraktas som vitt/rött brus.
Det enda oroande (om man är lättskrämd) i de gångna 150 årens temperaturvariationer i SMHI:s data är den avkylande trenden mellan ca 1940-70/80. Eftersom vi befinner oss i en avkylande långtidstrend sedan Holocens klimatoptimum skulle en ny istid vara det som ligger närmast till hands enligt vetenskapen. På vägen från klimatoptimum (varmaste tiden) till nästa istid finns små krusningar (upp & ned) av temperaturen. Se t.ex. temperaturkurvan från GISP 2 Grönland.

Den lilla temperaturökning vi haft i genomsnitt de senaste 150 åren är av godo och inget att oroa sig för. Tokstollarna är de som vill att vi ska försöka förhindra att klimatet blir bättre, med påhittade orsak (CO2), overksamma och oerhört kostsamma åtgärder.

Klimatfrågan är snart politiskt död. Verkligheten vill inte vara med domedagsprofeterna. Stryp stålarna till pseudoforskningen, sluta slösa skattepengar och subventioner! Mindre makt och resurser åt staten och Klåfinger!
Citera
2012-09-21, 20:48
Medlem
Citat:

Den lilla temperaturökning vi haft i genomsnitt de senaste 150 åren är av godo och inget att oroa sig för.
Om vi går tillbaka 150 år så hamnar vi i den lilla istiden.
Av vilken anledning kallar vi denna period "den lilla istiden", tror ni?
Är det bra eller dåligt att temperaturen stigit sedan dess, tror ni?
Hade det varit bättre att temperaturen sjunkit istället, tror ni? För en sak är säker, klimatet har ständigt ändrat sig och aldrig legat stilla.
Det skulle vara intressant att veta vad historiker anser om när i vilken period vi hade bäst klimat. Vad är det optimala klimatet? Jag tror inte att det var det vi hade för 150 år sedan, i alla fall.
Citera
2012-09-23, 16:26
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Förklaring.

Tack för ditt inlägg, nu förstår jag vad du menar. Delar även din uppfattning. Tycker personen bakom denna blogg, http://hansiwanbratt.wordpress.com/tag/klimatet/ visar lite tankevurpor bland IPCC vurmarna. Kanske inte något nytt för dig men för mig iaf.
Citera
2012-11-01, 20:41
Medlem
Karl-Bertils avatar
Vilka blir konsekvenserna av en global uppvärmning?

Oavsett om vi påverkar hastigheten på den globala uppvärmingen eller inte kommer jorden bli både varmare och kallare över tiden. Vad kommer en uppvärmning leda till? Öken över hela jorden?
  • Ju varmare det blir desto mer vatten bärs av atmosfären. Ju mer vatten det finns i atmosfären desto högre blir energiinnehållet. Med ett högre energiinnehåll i atmosfären kommer det blåsa kraftigare och kanske annorlunda. Nya och kraftigare vindar med luft som innehåller mer vatten kan komma att dra över områden som nu är öknar och ge förutsättningar för att odla områden som nu är för torra?
  • Tundran i Sibirien håller på att tina, den består till stor del av torv, som kan brytas och pressas till pellets och användas som energikälla (som i viss mån redan sker här) när det blir lättare att komma åt den.
  • Låglänta trakter kan komma att översvämmas, men kusterna kommer inte att försvinna utan flyttas. Rätt använt kan pengar(som istället slösas på att förhindra det oundvikliga) användas att anlägga bebyggelse på nya och lämpligare ställen och nuvarande överbebyggda och överbefolkade områden med sjukdomar och misär kan överges.
Vad som än händer kommer hända ganska långsamt och vi kommer sannolikt kunna anpassa oss till dom nya omständigheterna. Är det inte bättre att försöka anpassa oss till nya villkor än att lägga enorma resurser på något vi bara kanske kan förhindra eller fördröja?
Senast redigerad av Karl-Bertil 2012-11-01 kl. 20:44.
Citera
2012-11-02, 17:33
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Oavsett om vi påverkar hastigheten på den globala uppvärmingen eller inte kommer jorden bli både varmare och kallare över tiden. Vad kommer en uppvärmning leda till? Öken över hela jorden?
  • Ju varmare det blir desto mer vatten bärs av atmosfären. Ju mer vatten det finns i atmosfären desto högre blir energiinnehållet. Med ett högre energiinnehåll i atmosfären kommer det blåsa kraftigare och kanske annorlunda. Nya och kraftigare vindar med luft som innehåller mer vatten kan komma att dra över områden som nu är öknar och ge förutsättningar för att odla områden som nu är för torra?
  • Tundran i Sibirien håller på att tina, den består till stor del av torv, som kan brytas och pressas till pellets och användas som energikälla (som i viss mån redan sker här) när det blir lättare att komma åt den.
  • Låglänta trakter kan komma att översvämmas, men kusterna kommer inte att försvinna utan flyttas. Rätt använt kan pengar(som istället slösas på att förhindra det oundvikliga) användas att anlägga bebyggelse på nya och lämpligare ställen och nuvarande överbebyggda och överbefolkade områden med sjukdomar och misär kan överges.
Vad som än händer kommer hända ganska långsamt och vi kommer sannolikt kunna anpassa oss till dom nya omständigheterna. Är det inte bättre att försöka anpassa oss till nya villkor än att lägga enorma resurser på något vi bara kanske kan förhindra eller fördröja?
Din analys och slutsatser är gravt förenklade och står i bjärt kontrast till forskningen. Det är klart att det finns vinster med uppvärmningen, men dessa överskuggas vida av riskerna, vilket är otvetydigt i publicerad forskning. Problemet är dock inte att inte vi hinner anpassa oss. Vi kan naturligtvis flytta städer, produktion, jordbruk och miljarder av människor. Associerad kostnad är astronomisk. Men vi flyttar inte ekosystem och biomer. Och om dessa, för oss helt vitala supportsystem, kollapsar så är det godnatt för civilisationen som vi lärt känna den.
Citera
2012-11-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Du har rätt i att varmare klimat ger totalt sett ett fuktigare klimat, även om det inte gäller överallt.
Under den varmaste delen av vår interglacialperiod var Sahara en savann, exempelvis. Under istiden var klimatet betydligt torrare än idag och livsrummet var betydligt mindre. Klimatförändring mot ett kallare klimat hade varit betydligt svårare att hantera än förändring mot ett varmare klimat.

Det finns inget som tyder på att det ska bli fler stormar vid varmare klimat eftersom skillnaderna i temperatur mellan olika breddgrader blir mindre.

Jag tycker frågan om hur vi ska satsa pengar är berättigad. Det bästa vore nog att satsa mer pengar på klimatforskning eftersom vi fortfarande befinner oss i ett primitivt stadium gällande vår kunskapsnivå. Dessutom kanske klimatforskarna kan känna sig mindre pressade att skapa larmrapporter för att säkra tillgången till forskningspengar och vi kunde kanske få en mer balanserad bild av risker med klimatförändringar och vad som driver dem.
Citera
2012-11-02, 19:25
Medlem
Taalmannens avatar
Nej Bjorn-Ola, "klimatforskningen" borde läggas ner. Efter bortslösade globalt motsvarande triljarder SEK på en helt onyttig pseudovetenskap är det dags att sluta. Bara i vårt land slösas det bort 2 Gkr/år på "klimatforskning" enligt miljöministern. Hon använder ordet "satsar" istället för slösa, men mitt ordval är bättre! 2 Gkr/år borde betyda 1-2 tusen klimatforskare i vårt land och t.e.x. jag vore nog betydligt bättre på det, än garanterat 80 % av dem...

Bara okunniga/hjärntvättade/lögnare torgför ännu AGW/CAGW. 10-16 år utan stigande medeltemp på jorden räcker för de flesta att till sist inse att de är blåsta.

Intresset för blåsningen är inte längre stor. Denna tråd är ett bevis på det, inga inlägg på fem veckor förrän igår. Bland politikerna kommer man att försöka sopa hela skiten under mattan snart, när de inser att man kan förlora val på det. Visst, det var ett fult och grovt försök att öka politikernas makt, rikedom och inkomst på vår bekostnad, men försöka duger för dem!

Skicka dem till Nordkorea, på vatten och bröd, är mitt förslag. Eller inga fria paraplydrinkar på varma ställen som Quatar; Sibirien nästa tack!
Citera
2012-11-02, 21:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nej Bjorn-Ola, "klimatforskningen" borde läggas ner. Efter bortslösade globalt motsvarande triljarder SEK på en helt onyttig pseudovetenskap är det dags att sluta. Bara i vårt land slösas det bort 2 Gkr/år på "klimatforskning" enligt miljöministern. Hon använder ordet "satsar" istället för slösa, men mitt ordval är bättre! 2 Gkr/år borde betyda 1-2 tusen klimatforskare i vårt land och t.e.x. jag vore nog betydligt bättre på det, än garanterat 80 % av dem...

Bara okunniga/hjärntvättade/lögnare torgför ännu AGW/CAGW. 10-16 år utan stigande medeltemp på jorden räcker för de flesta att till sist inse att de är blåsta.

Intresset för blåsningen är inte längre stor. Denna tråd är ett bevis på det, inga inlägg på fem veckor förrän igår. Bland politikerna kommer man att försöka sopa hela skiten under mattan snart, när de inser att man kan förlora val på det. Visst, det var ett fult och grovt försök att öka politikernas makt, rikedom och inkomst på vår bekostnad, men försöka duger för dem!

Skicka dem till Nordkorea, på vatten och bröd, är mitt förslag. Eller inga fria paraplydrinkar på varma ställen som Quatar; Sibirien nästa tack!
+1
Som jag tidigare skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
för att svara på din ursprungsfråga måste jag alltså bara reflektera över vad som händer när resten av mänskligheten gradvis får samma insikt som jag redan har. Mitt svar är då... inget. Inget kommer hända eftersom övergången av åsiktsmajoritet kommer ske över tid. Det kommer inte en vacker dag ett besked om att allt vi tidigare sagt var fel. Kovändningen kommer att ta tid. De som positionerat sig åt än det ena eller andra hållet kommer följa strömmen i ett näst intill omärkligt förlopp.

Det första som händer, och som redan har hänt, är att sensationsmedian slutar bevaka frågan som hökar. Gradvis kommer nya mer eller mindre idiotiska förslag på klimatåtgärder avsedda att minska co2-utsläpp att avta. En rejäl "baksmälla" inträder och flera kommer svära sig fria från att de tidigare pratat om apokalyptiska klimatförändringar.

I den bästa av världar skulle vi börja prata om infrastruktur som är hållbar över klimatvariationer, snarare än att likt Don Quijote försvara en ögonblicksbild av vad vi anser vara normalt klimat. Men det ser jag mer som en utopi. Jag tror alltså att mänskligheten skulle acceptera den naturliga förändringen av klimatet men knappast att den kan ta lärdom av densamma.

Vi är för evigt dömda att göra om våra misstag.
Det fetmarkerade har redan intträffat.
Citera
2012-11-02, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
+1
Som jag tidigare skrev:
Det fetmarkerade har redan intträffat.

Glöm inte var du läste det först.

Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det är troligtvis vad som skulle hända i praktiken och kanske redan nu händer.
Citera
2012-11-03, 01:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Glöm inte var du läste det först.
Åså tar vi å tittar var du fick det ifrån... https://www.flashback.org/sp39230941 dvs, som ett svar till mg där jag föregår dit uttalande.

Vännen, jag har hängt i denna tråd i minst 5 - 6 år. Tro inte att du vet något vi andra inte vet Och om du mot förmodan gör det, dela det.
Citera
2012-11-03, 17:28
Medlem
Citat:
Nej Bjorn-Ola, "klimatforskningen" borde läggas ner. Efter bortslösade globalt motsvarande triljarder SEK på en helt onyttig pseudovetenskap är det dags att sluta...

jag förutsätter naturligtvis att mer kunskap kommer att placera AGW på sin rätta nivå.
Framför allt känns det som klimathistorieforskningen är viktig, eftersom den avdramatiserar den klimatutveckling vi har idag och sätter den i ett historiskt perspektiv.
Men vi måste ju också bättre veta vad som driver klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in