Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Måste tyvärr be om källa på det, eller åtminstone be om tidsreferensen.
Googlade "hottest years instrumental" och på Wikipedia finns detta behandlat. De länkar i sin tur vidare till de ursprungliga organisationerna och journalerna.
Enligt den Wikisidan är de senaste 14 åren med på topp-15 listan över de varmast uppmätta. Jag har sett andra siffror beroende på var data inhämtas. Denna typ av uppgift inte är en isolerad företeelse. Alla publicerade data som jag sett visar att det senaste decenniet är det varmaste.
https://secure.wikimedia.org/wikiped...erature_record
Citat:
a= Förklara och förklara, den pekar solklart rakt upp.
Om jag inte missminner mig motsade du en ökande global medeltemperatur.
Citat:
Jag förstår inte vad en graf över 6 år har med saken att göra. Du hävdade att statistisk signifikans (antar 95%) inte går att säkerställa över de senaste 12 åren. Jag menar att så nog är fallet idag, då anomalin 1998 inte ingår i dessa 12. Jag spekulerar i att du vill spinna på Phil Jones uttalande. Om det är så så är det synd (sen kan man tycka precis vad man vill om honom) att du inte klarar att hålla dig från att förvränga. Det finns väl inte någon idag som missat vad han egentligen sa? Och jag utgår från att du läst statistik (eller läst på) så att du vet vad ett signifikanstest går ut på?
b=http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2008/03/ttttpart1figure3.png
Citat:
Detta är inte uppe för diskussion. Det är en förkrossande majoritet som är helt förvissade om att vetenskapen är solid och att människans utsläpp av CO2 påverkar klimatet med ökande temperaturer som följd. Till och med varje riktig skeptiker skriver under på detta, och då tycker jag även att vi rimligen borde kunna lämna detta bakom oss. Och att jag säger detta handlar inte om att kväsa debatten. Helt enkelt måste man förr eller senare säga att nog är nog. Låt forskare som är osäkra eller självplågare fortsätta leta efter alternativa förklaringar, men under tiden kan vi väl åtminstone vara såpass uppriktiga att vi åtminstone kan enas om det som alla är överens om? Vi kan dividera huruvida 1+1=2 till oändligheten, men det kommer inte göra oss klokare.
Jag vågar fortfarande hävda att det inte finns en förkrossande majoritet som tror att människans lilla utsläpp av Co2 ifrån fossila bränslen ger någon stor uppvärmning och att bevisen bl.a ligger i att trots väldigt stora utsläpp har ingen statistiskt signifikant uppvärmning skett de senaste decenniet.
Det som är av intresse inom klimatforskningen är hur illa eller oilla det kommer bli i våra barnbarns framtid. Därför är det, i denna diskussion, viktigt att undvika subjektivt laddade ord såsom "stor uppvärmning". IPCC's siffror 2-4,5C per fördubbling är inget som är taget ur luften eller siffror som inte överensstämmer med den kunskap som existerar. Tvärtom är detta de bästa estimaten utifrån vad man tror sig veta. Det kan kanske blir 1,5C, men likväl kan det också bli 6C. Inget tyder på det senare och förhoppningsvis dyker det inte upp några obehagligheter. De flesta forskare är nog väldigt nyktra i sin syn på potentiella framtida problem. Man lyssnar helt enkelt till rönens individuella och disciplinens kombinerade styrka. Det är i diskussioner såsom vår som den verkliga sprickan uppstår. Å ena sidan "det finns inga problem med detta" som "du" hävdar, kontra "jorden går under innan frukost", som de mest rabiata såsom "jag" hävdar.
Citat:
Jag orkar inte gå in i en politisk diskussion, eller över huvudtaget spekulera i att 10000-tals vetenskapsmän skulle vara korrumperade. Det finns idag ingen religion som styr forskningen. Så den jämförelse du gör är irrelevant om jag får vara lite frank. Det är klart det finns skräp även inom vetenskapen, men den vetenskapliga modellen i sig är ett fantastiskt självreglerande verktyg. Och jag törs med säkerhet säga att ytterst lite av forskningen påverkas av politik, åtminstone på det sätt som jag uppfattar att du menar.
Dock tjänar en förkrossande majoritet av världens forskare (oavsett ämne) mer på att låtsas som att det är så. Precis som man gjorde för 4-500 år sedan när stora upptäckter gjordes inom naturvetenskap, kemi, fysik och astronomi men där forskarna tvingades sätta resultaten inom religionens ramar. Det är ingen konspiration, det är så det fungerar tyvärr. Det är mer politik än forskning (och vi vet ju allihopa hur politisk just klimatfrågan är, oavsett vad man tror om den)
Jag vill också poängtera att det inte är ett lukrativt karriärval att vara forskare. Jag var själv på väg in på den banan, men insåg att mitt intresse för mitt ämnesområde på intet sätt harmoniserade med den ytterst ringa ersättning jag skulle få för besväret. Jag tror väldigt få, om några alls, väljer forskningsbanan för att tjäna pengar.
Det behövs bara en enda forskare (sanning med rejäl portion modifikation) som med ett nytt rön radikalt förändrar spelplanen så är han garanterad första parkett i historieböckerna. Tror du verkligen att inte någon nappar på ett sådant erbjudande?
Citat:
Albert Einstein var också upprörd över att vanliga Svenssons, utan någon som helst relevant kunskap, hade mage att tycka till om hans teorier när dessa publicerades och rönte stor uppmärksamhet i början av 1900-talet. Jag ska se om jag kan hitta rätt på citatet. Det är slående likt hur han upplevde sin situation och hur dagens forskare ser på desinformationen som sprids av samma Svenssons.
Albert Einstein: No amount of experimentation can ever prove me right; a single experiment can prove me wrong. Vad jag menar är att jag inte kan konsensus på allvar, särskilt när det inte är sant.
En herre som studerat pseudovetenskap är Martin Gardner (mina fetningar):
"First and most important of these traits is that cranks work in almost total isolation from their colleagues. Not isolation in the geographical sense, but in the sense of having no fruitful contacts with fellow researchers. In the Renaissance, this isolation was not necessarily a sign of the crank. Science was poorly organized. There were no journals or societies. Communication among workers in a field was often very difficult. Moreover, there frequently were enormous social pressures operating against such communication. In the classic case of Galileo, the Inquisition forced him into isolation because the Church felt his views were undermining religious faith. Even as late as Darwin's time, the pressure of religious conservatism was so great that Darwin and a handful of admirers stood almost alone against the opinions of more respectable biologists. Today, these social conditions no longer obtain. The battle of science to free itself from religious control has been almost completely won. Church groups still oppose certain doctrines in biology and psychology, but even this opposition no longer dominates scientific bodies or journals. Efficient networks of communication within each science have been established. A vast cooperative process of testing new theories is constantly going on—a process amazingly free (except, of course, in totalitarian nations) from control by a higher "orthodoxy." In this modern framework, in which scientific progress has become dependent on the constant give and take of data, it is impossible for a working scientist to be isolated.
The modern crank insists that his isolation is not desired on his part. It is due, he claims, to the prejudice of established scientific groups against new ideas. Nothing could be further from the truth. Scientific journals today are filled with bizarre theories. Often the quickest road to fame is to overturn a firmly-held belief. Einstein's work on relativity is the outstanding example. Although it met with considerable opposition at first, it was on the whole an intelligent opposition. With few exceptions, none of Einstein's reputable opponents dismissed him as a crackpot. They could not so dismiss him because for years he contributed brilliant articles to the journals and had won wide recognition as a theoretical physicist. In a surprisingly short time, his relativity theories won almost universal acceptance, and one of the greatest revolutions in the history of science quietly took place.
Detta skrevs 1952. Tänk att vi inte kommit längre.
Citat:
Behöver du en lista med människor som inte tror på antingen människoskapad uppvärmning, att det går att förhindra om det är sant...
Behöver? Har du en sådan lista på vetenskapsmän som är experter inom det ämne vi diskuterar så är det klart att den är av vikt. Om du satt ihop listan själv baserat på vad närmast sörjande anser, så är det inte fullt så intressant. Men du kommer inte hitta någon sådan lista, för den existerar inte. Det är den krassa verkligheten.
Däremot är det jätteintressant att se vad opportunisterna, såsom exempelvis Lomborg, säger om möjliga vägar framåt.
Citat:
Jag förstår verkligen det. Men jag kan verkligen inte se hur diskussionen "här" kan föras på något annat sätt. Normalt sett diskuteras ju dessa spörsmål i det vetenskapliga forumen (och då menar jag inte FB, utan universitet och vetenskapliga journaler). Om du kikar där så skulle kanske din syn på saken bli lite annorlunda. När en vetenskap har ett så starkt stöd av sina egna experter så blir din och min diskussion väldigt skev. Jag har ju världens backning medan du får referera till någon blogg eller blaska. Det är klart att du känner att du befinner dig i underläge. Jag tar ju varje tillfälle i akt att trycka just på detta faktum.
Vill bara avsluta med att det känns märkligt att hamna i försvarsställning. Det är inte jag som kommer med en ny teori där Co2 helt plötsligt driver temperatur.
Och...
CO2 driver temperatur. Temperatur driver också CO2. Detta vet vi.
Senast redigerad av Godowsky 2011-01-17 kl. 03:45.
Senast redigerad av Godowsky 2011-01-17 kl. 03:45.