Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Som i vanlig oordning förstår du inte text! Det är de som kommer med påståendet att CO2 driver klimatet som ska slänga fram bevisen! Tills dess står naturliga förklaringar till temperaturförändringar kvar. Jag behöver inte göra ett smack!
Jag redan lämnat så många länkar till solens betydelse, så börja om från början där!
Jag redan lämnat så många länkar till solens betydelse, så börja om från början där!
Att solen har betydelse för jordens klimat, och till och med driver den är ju på sätt och vis helt sant. Utan solen hade vi ju, bortsett från vissa geotermiska processer, haft en temperatur på ett par K (det är klart att om solen inte hade funnits från början hade jorden aldrig ens bildats) men det är såklart inte det vi snackar om här. Det handlar om att vi under en period med stabil solinstrålning, och efter att andra faktorer som är kända för att kunna påverka jorden klimat (vulkaner, El Nino osv) eliminerats fortfarande kan se en tydligt värmande trend, som stämmer väl med det prognoser som gjorts baserad på kända och beräknade utsläpp av växthusgaser och dessas fysiska egenskaper i atmosfären, inklusive feedbackeffekter.
Sen om man inte accepterar de temperaturmätningar och observationer som ligger till detta antagande, som många skeptiker inte gör, så är det inte så lätt att komma vidare. Frågan är ju vilken typ av bevis som egentligen skall till för att vissa skall övertygas.