Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Har du annan information än jag gällande vad vetenskapen sa om klimatet på 1970-talet, dvs att man också då var medvetna om riskerna kring förbränning av fossila bränslen och CO2? För också du förstår att vad du och Lienna var övertygade om har ju ingen som helst betydelse. Om du försöker kliva tillbaka ett steg och se saken objektivt och nyktert, menar du då fortfarande att vetenskaplig konsensus var att vi var på väg in i en istid?
På 70-talet var jag högst övertygad om att tomten fanns, men min övertygelse hade inte heller stöd i vetenskapen.
Det jag skriver handlar väl mer om vad folk runt omkring mig i allmänhet trodde på 70-talet.
Det är mycket möjligt att det fanns insikter om koldioxidens växthuseffekt men det var inget som kom fram till allmän kännedom, så vitt jag vet. Jag minns inte att det fanns några diskussioner om AGW på den tiden. Däremot minns jag väl att det pratades om att vi nog var på väg in i en ny istid.
Jag var ju inte gammal på den tiden och internet fanns ju inte. Information kom från vad folk pratade om och vad som skrevs i tidningar.
Diskussionerna om AGW drogs väl igång på allvar på 80-talet efter att vi haft en stegring av temperaturer under ett antal år? Men i mitten på 70-talet fanns ingen sådan trend. Därav mitt antagande att det var anledningen till att det inte fanns någon utbredd oro för global uppvärmning på den tiden.
Vi hade inte ens hört talas om någon global uppvärmning.
Inte så konstigt egentligen då vi i 70-talets perspektiv bara haft uppvärmning under 20- och 30-talet.